کد خبر : 4526
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اسفند 1392 - 12:00
-

مرتضایی: اگر شمسایی ،کشاورز یا طاهری را داشتیم در جمع سه تیم اول بودیم!/امسال هیچ تبانی در کار نبود

مرتضایی: اگر شمسایی ،کشاورز یا طاهری را داشتیم در جمع سه تیم اول بودیم!/امسال هیچ تبانی در کار نبود

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، مجید مرتضایی، سرمربی تیم فرش آرا مشهد گفتگویی در خصوص لیگ امسال ، حواشی آن ، نتایج کسب شده توسط تیم فرش آرا و … انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید. *هدف امسال باشگاه فرش‌آرا برای حضور در لیگ برتر فوتسال چه بود؟ قصد داشتیم

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، مجید مرتضایی، سرمربی تیم فرش آرا مشهد گفتگویی در خصوص لیگ امسال ، حواشی آن ، نتایج کسب شده توسط تیم فرش آرا و … انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید.

*هدف امسال باشگاه فرش‌آرا برای حضور در لیگ برتر فوتسال چه بود؟
قصد داشتیم که امسال در تیم جوانگرایی کنیم و خوشبختانه در این فصل مقابل تیم‌هایی پیروز شدیم که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد و با توجه به میانگین سنی کمتر از ۲۴ سال عملکرد خوبی د اشتیم.

*فکر می‌کردید در پایان لیگ چه جایگاهی داشته باشید؟
بهترین نتیجه را برای تیم فرش‌آرا عنوان پنجمی لیگ می‌دانستم و اگر بازیکنی مانند وحید شمسایی، محمد طاهری یا کشاورز در کنار ما بودند، قطعا در جمع ۳ تیم برتر لیگ هم حضور داشتیم زیرا تیم ما یک لیدر خوب نداشت که بتواند تیم را در زمین بازی رهبری کند.

*در ابتدای فصل نیاز به وجود چنین بازیکنی را احساس نمی‌کردید؟
خیر. در شرایطی که بازیکنی با تجربه مانند مجید لطیفی را در اختیار داشتیم، احساس نیاز نمی‌کردیم ولی به تدریج و پس از گذشت چند بازی فهمیدیم که او هم نمی‌تواند لیدر خوبی در زمین بازی باشد و شاید به خاطر اختلاف سلیقه‌های بازیکنان با یکدیگرنیاز به یک فرد با تجریه‌تر بود. تصمیم گرفتیم که خودمان از روی نیمکت داخل زمین را رهبری کنیم که کار خیلی سختی بود.

*در نیم‌فصل اول لیگ نتایج تیم شما به صورت سینوسی رقم می‌خورد؟
به نظرم بازیکنان جوان با نتایج سینوسی رابطه مستقیم دارند و این خیلی روی روند کار تیمی ما تاثیر داشت، هرچند در فوتسال کشور ما برخی‌ها به مسائل حاشیه‌ای دامن می‌زنند و بعضی از مربیان برای کسب نتیجه راه‌های زیادی را بلد هستند که در بازی‌ها ارائه می‌دهند و این اصلا به نفع این رشته ورزشی و پاک بودن آن نخواهد بود.

*در نیم‌فصل دوم هم نتایج ضعیفی کسب کردید و حدود ۹ هفته در بحران به سر می‌بردید.
نتایج دور برگشت را کاملا پیش‌بینی می‌کردیم و در نیم‌فصل اول به هیات مدیره باشگاه گفتم که روی لبه تیغ قرار داریم و احتمال دارد بهترین یا بدترین نتایج را کسب کنیم زیرا بازی‌های سختی در مشهد مقابل حریفان پیش رو داشتیم و همچنین بازی‌های آسان ما برابر تیم‌های پایین جدولی را میهمان بودیم. پیشنهاد دادم که یک بازیکن برزیلی را جذب کنیم زیرا بازیکن خارجی فوتسال خود را در زمین انجام می‌دهد و اصلا به توهین‌های حریفان را نمی‌فهمد و در کار فنی او تاثیر نمی‌گذارد ولی باشگاه به خاطر هزینه‌های زیاد با این قضیه مخالفت کرد. در مجموع تاکید می‌کنم که توان بازیکنانم بیشتر از این نبود و کسی هم کم کاری نکرد.

*برای خروج تیم از بحران در نیم‌فصل دوم چه برنامه‌ای داشتید؟
برای اولین بار در کارنامه مربگیری‌ام اتفاق می‌افتاد که در ۹ بازی به پیروزی نرسیم و برای حل این مشکل چند راهکار پیدا کردیم که مهمترین آن حفظ آرامش در تیم بود و از بازیکنانمان حمایت کردیم و پیش از بازی با ماهان قم یک روانشناس به تیم آوردیم که واقعا تاثیرگذار بود و توانستیم به پیروزی برسیم. بدترین نتیجه‌ای که در مشهد کسب کردیم و به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نبود مقابل تیم قعر جدولی ماهشهر رقم خورد، هرچند آن تیم دستخوش تغییراتی شده بود ولی به نظرم مشکلاتی در بین بازیکنان ما وجود داشت.

*این مشکلات به چه صورتی بود؟
بعضی از بازیکنان تیم یکدیگر را قبول نداشتند و راه درست را بعضی‌ها اشتباه می‌رفتند و قطعا اگر تجربه‌‌ی امسال را سال گذشته کسب می‌کردیم، ۵، ۶ بازیکن تیم را کنار می‌گذاشتیم.از طرف دیگر بازیکنان جوانی داریم که به عنوان سرمایه‌های باشگاه در آینده به تیم کمک خواهند کرد و خوشحالم که چند جوان را به فوتسال کشور معرفی کردیم. هواداری در پنج هفته مانده به پایان مسابقات نامه‌ای به باشگاه نوشت که به نظرم صحبت‌های او دل بازیکنان را به درد آورد و خوشبختانه باعث تحول مثبت در تیم شد و در هفته‌های پایانی از بحران خارج شدیم.

*گویا در اواسط فصل هم با قدرت بهادری ملی‌پوش تیم به مشکل خوردید؟
در مقطعی از مسابقات می‌خواستیم به خاطر اختلافات به وجود آمده از قدرت بهادری جدا شویم ولی با توجه به مصاحبه‌هایی که از وی دیدیم و برخی صحبت‌های انجام شده تصمیم گرفتیم کنار ما به کارش ادامه دهد. از آن زمان شرایط تیمی به لحاظ همدلی کمی بهتر شد و معتقدم در عالم مربیگری نباید گذاشت هر بازیکن خودسرانه در تیم کار کند.

*قضاوت داوران در لیگ امسال را چطور دیدید؟
به نظرم داوری‌ها روی نتایج مسابقات به طور کامل تاثیرگذار بود و این موضوع خیلی به ضرر ما رقم خورد. پخش زنده بازی‌ها روی کار قضاوت داوران تاثیر می‌گذاشت و این در شهرهایی مانند مشهد و قم که پخش زنده داشتند، به ضرر میزبانان انجام اتفاق می‌افتاد. به نظرم نوع جرایم هم در فوتسال می‌تواند تاثیرگذار باشد و توقع داریم اگر در فوتسال سالم کار می‌کنیم، سازمان لیگ هم از ما حمایت کند ولی در شرایط فعلی جرایم در نطر گرفته شده بسیار پایین است .

*به نظر شما تیم‌های حاضر در لیگ برتر شرایط میزبانی این رقابت‌ها را دارند و مطابق استانداردهای روز دنیا هستند؟
بعضی از بازی‌ها در شرایطی برگزار می‌شود که رختکن‌های نامناسب و تیردروازه‌های بسیار افتضاح و یا سالن‌های بسیار کوچک وجود دارد و اصلا با استانداردهای روز دنیا همراه نیست و به نظرم فقط سالن‌های بهشتی مشهد، پیروزی اصفهان، دستجردی تهران و ماهشهر استانداردهای لازم را دارند و دیگر شهرها بدترین شرایط را دارند، به طور مثال در شهر ساوه سالنی با کف‌پوش آسفالت وجود داشت که فکر می‌کنم به تازگی توانستند آن را عوض کنند.

*انتقادات زیادی به مربیگری شما در این فصل وجود داشت، چرا؟
تیمی کم‌حاشیه‌تر از فرش‌آرا در فوتبال و فوتسال خراسان رضوی ندیده‌ام، خیلی‌ها می‌گفتند در این تیم راحت هستم چون پدرم مدیرعامل باشگاه است ولی دوست داشتم با نصف مبلغ قراردادم در تیم دیگری کار کنم تا از فشارهای زیاد خلاص شوم. خیلی‌ها تلاش کردند بگویند من فوتسالی نیستم اما نمی‌دانند که ۱۵ سال مربی بودم و “مدرک A” مربیگری دارم، ۱۱ سال است مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا هستم و سال ۷۹ نیز جوان‌ترین مدرس “AFC” بودم و در آن مقطع عباس چمنیان استادم به من گفت یا مربیگری کن یا به بازی‌کردن ادامه بده.
در یکی از سایت‌های فوتسال نام اکثر مربیان آمده است ولی نمی‌خواهند مرا به عنوان مربی معرفی کنند. در صورتی که اخباری هم از من منتشر شود، سوابق فنی من در آن نمایان نمی‌شود. متاسفانه در بحث مربیگری فوتسال کشور فضای مافیایی وجود دارد و برخی‌ها نمی‌خواهند مربیان خارج از حلقه مافیایی در فوتسال مطرح و موفق شوند.

*برای موفقیت در رقابت‌های جام حذفی برنامه داشتید؟
روی این جام حساب می‌کردیم و اطلاع داشتیم به خاطر انصراف حریفان با ۳ بازی می‌توانیم قهرمان شویم ولی مقابل شهرداری تبریز خیلی راحت شکست خوردیم و پیش بینی می‌کردیم جزء ۶ تیم برتر لیگ باشیم و خیلی ناراحت شدم که در ابتدای فصل قول دادم از جایگاه هشتمی سال گذشته نتیجه‌ی بهتری کسب می‌کنیم زیرا امکان داشت در هفته‌های پایانی حتی نهم شویم. ما به بی‌تجربگی بازیکنانمان باختیم و باز هم تاکید می‌کنم که در بعضی از بازی‌ها همدل نبودیم.

*با کسب نتایج ضعیف در نیم‌فصل دوم به استعفا فکر نکردید؟
اگر این نتایج ضعیف در نیم‌فصل اول اتفاق می‌افتاد، کنار می‌رفتم ولی در دور برگشت جدایی من به ضرر تیم بود و اعضای هیات مدیره باشگاه با تأکید بر اخلاق‌محوری در آن مقطع از روند کار رضایت داشتند و زیاد کسب رتبه‌های بالای جدول برای‌شان مهم نبود.

*ولی تماشاگران مشهدی انتظار قهرمانی تیم‌شان را دارند؟
تفکر مربیگری من صرفا قهرمانی در لیگ نیست بلکه به دنبال بازیکن‌سازی نیز هستم و شک نکنید انتظار تماشاگران هم بسیار به جا است و طبیعتا در سال چهارم یا پنجم برنامه باشگاه به قهرمانی هم فکر می‌کنیم.

*کیفیت لیگ امسال را چطور دیدیدو قهرمانی لیگ برتر حق دبیری تبریز بود؟
بهترین لیگ طی چند سال گذشته در این فصل برگزار شد و اصلا هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نبود.
دوست داشتم که حفاری اهواز قهرمان شود زیرا مدیریت و بازیکنان و کادر فنی بدون حاشیه‌ای داشت و هر تیمی که قهرمان می‌شود یک الگو برای سایر تیم‌ها خواهد بود و این تیم الگو خوبی برای همه بود اما دبیری تبریز هم تیم با کیفیت و خوبی در لیگ بود.

*آیا تبانی در لیگ امسال وجود داشت؟
واقعا به خاطر مسائل پیش‌آمده در سال‌های گذشته همه می‌ترسند و امسال هیچ تبانی در کار نبود و فکر نمی‌کنم دیگر هم شاهد این مسائل در فوتسال کشور باشیم.

*باشگاه فرش‌آرا این فصل چقدر هزینه کرد؟
به هیچ عنوان در مورد بحث بودجه دخالتی نمی‌کنم و اصلا برایم مهم نیست که مبلغ قراردها چقدر باشد ولی اطلاع دارم که فرش‌آرا از ۸۰ درصد تیم‌ها در لیگ بیشتر هزینه کرده است.

*داستان پس‌گرفتن امتیاز تیم توسط مدیران علم و ادب صحت دارد؟
باشگاه فرش‌آرا برای کمک به ساختار فوتسال استان به میدان آمد و در شرایطی که بازیکنان علم و ادب حدود ۶ ماه هیچ پولی دریافت نکردند و ۴۰۰ میلیون مبلغ قرارداد بازیکنانش بود، از این تیم حمایت کرد، هرچند همان مقطع قصد داشتیم دبیری تبریز را به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کنیم ولی از علم و ادب حمایت کردیم تا سقوط نکند و خوشبختانه موفق هم عمل کردیم.

*و صحبت پایانی؟
اگر فصل آینده هم در کنار فرش‌آرا باشم، قطعا یک خانه تکانی در تیم خواهیم داشت و با اعمال تغییرات به دنبال کسب عنوان خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

خواننده خبر سه شنبه , ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶

درود به شرافت مجید مرتضایی که همیشه صادقانه صحبت میکند.