کد خبر : 8159
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 مرداد 1393 - 15:32
-

داورها بخوانند!

داورها بخوانند!
پایگاه خبری فوتسال قوانین جدید تصویب شده توسط فیفا را برای اولین بار در ایران منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، فدراسیون جهانی فوتبال در نشست سی ام ژوئن ۲۰۱۴ -ریودوژانیرو تغییر بخشی از قوانین فوتسال را به تصویب رساند و متن آن را به داوران بین المللی تمامی کشورها ارسال کرد. متن این نامه توسط علیرضا سهرابی نفر نخست فهرست داوران الیت ایران ترجمه شده و در اختیار پایگاه خبری فوتسال قرار گرفته است تا داوران کشورمان اطلاعات خود را به روز کرده و در مسابقات پیش رو به مشکل نخورند. مطالعه این قوانین به کلیه مربیان و بازیکنان و حتی دوستان رسانه ای نیز توصیه می شود!

اصلاحات و تصحیحات قوانین بازی فوتسال ۲۰۱۲/۲۰۱۳:

آقا یا خانم عزیز ؛

براساس همکاری صورت گرفته توسط کمیته ی زیرمجموعه ی هیئت مدیره انجمن بین المللی فوتبال (The IFAB) و دپارتمان داوری فیفا، کمیته فوتسال فیفا اصلاحاتی برای قوانین بازی فوتسال، همچنین دستورات مختلف صادر شده توسط The IFAB  که تأثیر مستقیم بر فوتسال دارد را مورد تصویب قرار داده است.

۱– قانون سوم

روش جانشینی (متن قدیم خط خورده است)

روش جانشینی (متن جدید درشت شده است)

– بازیکن باید از منطقه تعویض تیم خودش وارد زمین شود.

– جانشینی هنگامی کامل می‌شود که جانشین از منطقه تعویض تیم خودش وارد زمین شود و کاور را به بازیکن که جایگزینش می‌شود تحویل دهد، مگر اینکه بازیکن به دلایلی غیراز آنچه که در قانون ذکر شده زمین را ترک کند که در آن صورت جانشین باید کاور را به داور سوم تحویل دهد.

دلیل

برای بروزرسانی قوانین به منظور تدقیق قوانین جانشینی که هم اکنون در بازی‌های بین‌المللی از آن استفاده می‌شود. استفاده از کاور روند جانشینی را ساده کرده و به جلوگیری از نیاز به کارت زرد کمک می‌کند.

۲– قانون ۳ (تعبیر قوانین بازی فوتسال و راهنماییهایی برای داوران)

جانشینان (متن قدیم خط خورده است)

جانشینان (متن جدید)

– باید اخراج شود در صورتی‌که مانع از به ثمر رسیدن گل یا موقعیت آشکار گل برای تیم حریف شود. تعداد بازیکنان در تیم او کاهش پیدا می‌کند صرفنظر از این‌که آیا تخلف شامل نقض قانون در روند جانشینی بوده یا اینکه تیم او با یک بازیکن اضافی در زمین بازی می‌کند، در این صورت علاوه بر اخراج جانشین، یکی دیگر از بازیکنان نیز باید  زمین بازی را ترک کند برای اینکه تیمش با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه دهد، نحوه ی اضافه شدن بازیکن جدید مطابق قانون ۳ «اخراج بازیکنان و جانشین‌ها» معرفی می‌شود.

 دلیل

جانشینی که مانع از به ثمر رسیدن گل شود، علاوه بر انجام جدی حرکت غیرورزشی، می‌تواند پیامدهای مهمی مانند تعیین نتیجه بازی را در برداشته باشد. شایسته نیست که تیم بازیکن خطاکار از این قانون‌شکنی سود ببرد. بنابراین، به عنوان یک استثنا، یک بازیکن از تیمی که جانشین آن این خطا را مرتکب شده باید زمین بازی را ترک کند، بدین ترتیب تیم او با یک بازیکن کمتر به مدت ۲ دقیقه بازی خواهد کرد، یا یکی از شرایط ذکر شده در قسمت قانون سوم به عنوان «اخراج بازیکنان و جانشین‌ها» اتفاق بیافتد.

۳- قانون ۴

تبلیغات روی تجهیزات (متن جدید، جایگزین متن قدیمی در صفحه ۲۰)

لوازم الزامی اولیه

وسایل اجباری اصلی نباید هیچگونه تصاویر، بیانات یا شعارهای سیاسی، مذهبی یا شخصی داشته باشد. تیمی که وسایل اجباری اصلی بازیکنش تصاویر، بیانات یا شعارهای سیاسی، مذهبی یا شخصی داشته باشد توسط برگزارکننده ی مسابقات یا توسط فیفا محروم خواهد شد.

 

لباسهای زیرین

بازیکنان نباید لباسهای زیرین خود را برای نمایش تصاویر، بیانات یا شعارهای سیاسی، مذهبی یا شخصی، یا هرگونه تبلیغاتی بغیر از لوگوی تولیدکننده نشان دهند.

بازیکنان یا تیم هایی که لباسهای زیرین خود را برای نمایش تصاویر، بیانات یا شعارهای سیاسی، مذهبی یا شخصی، یا هرگونه تبلیغاتی بغیر از لوگوی تولیدکننده نشان دهند توسط برگزارکننده ی مسابقات یا توسط فیفا محروم خواهند شد.

دلیل

به منظور همخوان کردن متن با موارد تأیید شده در جلسه IFAB در ماه مارس

۴- قانون ۴ (تفسیر قوانین بازی فوتسال و راهنمای داوران)

تجهیزات دیگر (متن جدید درشت شده است)

درصورت استفاده از سربند محافظ، آن می بایست:

– یا سیاه باشد یا همرنگ رنگ اصلی پیراهن باشد (بازیکنان از تیم همسان باید رنگ همسان بپوشند)

– همخوان با پوشش حرفه‌ای بازیکن باشد.

– از پیراهن جدا باشد.

– امن باشد و هیچ خطری را برای بازیکنی که از آن استفاده می‌کند و یا دیگر بازیکنان نداشته باشد، (به طور مثال با بسته شدن به دور گردن)

– هیچ برآمدگی نداشته باشد.

دلیل

به منظور همخوان کردن متن با موارد تأیید شده در جلسه IFAB در ماه مارس

۵- قانون ۸

دراپ بال (متن قدیم خط خورده است)

تخلفات و محرومیت ها

دراپ بال (متن جدید درشت شده است)

تخلفات و محرومیت ها

– اگر توپ از زمین بازی خارج شود بعد از اینکه با زمین تماس پیدا کند، بدون اینکه بازیکن آن را لمس کرده باشد.

اگر بازیکنی، بعد از اینکه توپ با زمین تماس پیدا کرد، یکبار به توپ ضربه بزند به سمت یکی از دروازه‌ها و:

– توپ مستقیماً وارد دروازه حریف شود، پرتاب دروازه گرفته می شود.

– توپ مستقیماً وارد دروازه تیم خودش بشود، یک کرنر به تیم مقابل تعلق می‌گیرد.

اگر بازیکن، بعد از اینکه توپ با زمین تماس پیدا کرد، بعد از چندبار ضربه به توپ به طرف یکی از دروازه‌ها ضربه بزند و:

– توپ وارد یکی از دروازه‌ها شد، گل به ثمر رسیده است.

دلیل

برای ارتقاء متن قانون و اجتناب از هرگونه اشتباه

۶- قانون ۱۲ (تغییر قوانین بازی فوتسال و راهنمای داوران)

مرتکب شدن خطا روی دروازه‌بان (متن قدیمی)

شروع مجدد بازی

مرتکب شدن خطا روی دروازه‌بان (متن جدید)

شروع مجدد بازی

اگر بازی برای انجام خطا روی دروازه‌بان متوقف شده باشد همانطور که پاراگراف بالا ذکر شده است و داور نمی‌تواند آوانتاژ اعلام کند، در آن صورت بازی متوقف می‌شود و بازی شروع می‌شود با یک . . .

دلیل

برای ارتقاء متن قانون و اجتناب از هرگونه اشتباه

۷- قانون ۱۵ (تغییر قوانین بازی فوتسال و راهنمای داوران)

روش- تخلفات (متن قدیمی خط خورده است)

روش- تخلفات (متن جدید درشت شده است)

اگر توپ از ضربه اوت وارد زمین نشد، داور باید توپ را در اختیار بازیکن تیم مقابل قرار دهد.

دلیل

قانون ۱۵ تعیین می‌کند که بازیکن ۴ ثانیه زمان دارد تا به طور صحیح ضربه اوت را اجرا کند، اگر توپ وارد زمین بازی نشود، ضربه اوت به طور صحیح در ۴ ثانیه کامل نشده است، و بنابراین تخلف در مورد این قانون روی داده است.

۸- روش هایی برای تعیین برنده یک مسابقه یا در بازی رفت و برگشت

وقت اضافه (متن قدیمی)

وقت اضافه (متن جدید درشت شده است)

مقررات مسابقات ممکن است دو وقت اضافه مساوی را در نظر بگیرد، که هیچ‌کدام نباید بیش از ۳ یا ۵ دقیقه باشد. شرایط قانون ۸ باید برقرار باشد. مقررات مسابقات باید زمان دقیق دو نیمه مساوی وقت اضافه را تعیین کند.

دلیل

به منظور جلوگیری از بازی کردن در فقط یک نیمه وقت اضافی، در تضاد با دو وقت اضافه که در آیین‌نامه مشخص شده است و همچنین به منظور اجازه دادن به حداکثر انعطاف‌پذیری برای برگزارکنندگان مسابقه، این برگزارکنندگان مجازند که در آیین‌نامه برگزاری مسابقات وقت اضافی کمتری را در نظر بگیرند. (دو نیمه اجباری مساوی ۳ یا ۵ دقیقه‌ای)

۹- روش تعیین برنده مسابقه در خانه یا خارج از خانه

ضربات از نقطه پنالتی (متن قدیمی خط خورده است)

روش اجرا

ضربات از روی نقطه پنالتی (متن جدید درشت شده است)

روش اجرا

سه ضربه

دلیل

وقتی بازی باید حتماً برنده داشته باشد، زمان مسابقه ممکن است با وقت اضافی و یا بسیار طولانی شود. در بعضی موارد زمان بازی فوتسال متجاوز از ۲ ساعت می‌شود که ایده‌آل مشارکت‌کنندگان، تماشاگرها و بینندگان تلویزیونی نیست. به همین دلیل تعداد ضربات پنالتی از ۵ به ۳ کاهش پیدا کرده است.

تصویب و اجرا

این تصمیمات در مورد تغییرات قوانین بازی فوتسال برای کنفدراسیون ها و فدراسیون های عضو از ۲ جولای ۲۰۱۴ الزامی است.

(۱۱ تیرماه ۱۳۹۳)


استفاده از دوربین و/یا میکروفن توسط داور به منظور پخش

علاوه بر اصلاحات فوق، از طرف IFAB، ما مایلیم که موضع خود را در چگونگی استفاده داوران از صدا و تصویر از میکروفون و/یا دوربین‌هایی که به وسیله داوران در حین انجام مسابقه حمل می‌شود را اعلام کنیم. این رویداد که در آن میکروفن و یا دوربین با یک میکروفن توسط مقامات رسمی مسابقات استفاده می‌شد در چند مورد مشاهده شده است. نهایتاً این موضوع مورد توجه IFAB قرار گرفت و در جدیدترین همایش سالانه تجاری آن در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ مطرح شد.

در حالی‌که IFAB علاقه پخش کنندگان را به نماهای جدید از بازی (چه صوتی و چه تصویری) درک می‌کند، نتیجه قاطع جلسه آن بود که این گونه تجهیزات مجاز نبوده (و در بازی‌ها قابل استفاده نمی‌باشند) بیشتر به این دلیل که ضبط برنامه توسط پخش‌کنندگان ممکن است که به اعتبار و صداقت مقامات رسمی به خصوص در شرایط بحرانی خدشه وارد کند، دلیل اصلی که سیستم ارتباطی داوران در حال حاضر به صورت رمز است و پخش عمومی نمی‌شود این است که به داوران مجال دهد که بی درنگ و رک و راست با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، عمومی کردن این‌گونه مکالمات، دواران را مجبور به ارزیابی تاثیر کلماتشان- قبل از این‌که اصلاً حرفی بزنند- در بین عموم خواهد کرد. و همین موضوع توانایی‌های آنان را به عنوان یک تیم کاهش خواهد داد.

علاوه بر این تبعات قانونی استفاده از ضبط مکالمات بین داوران، کمک داور و هر مقام رسمی دیگر مسابقه در حین انجام بازی نیز باید مدنظر قرار گیرد. اگر این مکالمات ضبط شوند، آنها باید در موارد انضباطی نیز مورد ملاحظه واقع شوند که خود تأثیر فراوانی بر این گونه روندها و هدایت آنها دارد. (داور آن را باید با گزارش خود تطبیق داده و از هماهنگی بین آنها مطمئن شود که در آن صورت تأثیر بسزایی در اجرای داور (قضاوت داور) و دیگر اعضای درگیر در ماجرا دارد.)

در حالی‌که ما درک می‌کنیم که قوانین بازی دقیقاً جزئیات تجهیزات داور را مشخص نمی‌کند (ممکن است در آینده این اتفاق بیافتد) ما مایلیم که تصریح کنیم که در حال حاضر استفاده از این تجهیزات مجاز نمی‌باشد.

با تشکر از توجه و همکاری ارزشمند شما.

با احترام

فدراسیون بین المللی فوتبال

جرومی والکه

دبیرکل

رونوشت:

–       کمیته اجرایی فیفا

–       کمیته داوران فیفا

–       کمیته فوتسال فیفا

–       کنفدراسیون ها

                             ترجمه شده توسط علیرضا سهرابی بالسینی – خرداد ماه ۱۳۹۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

نام ... پنجشنبه , ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳

طرف با قضاوت اشتباه میشه داور نخست اونا هم که درستکارن میشن خاطی.

نام ... جمعه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۹:۴۴

مثل ۲ سال قبل که گیتی با علی افضل و بی غم قهرمان شد!!
یادتون هست شوت از راه دور بازیکن مشهد در زمان تعویض گلر گیتی داشت میرفت توی گل که همین آقای اخلاق آقای کشاورز بدون خارج شدن گلر از روی نیمکت دوید داخل و توپ را از آستانه گل درآورد!
چه تصمیماتی گرفتن و چه کسانی محروم شدن ! بازیکن خاطی یا مربی یا تیم یا سرپرست خاطی محروم شدند?!!!!
این یکی از کاهایی بود که برای قهرمان شدن کردند و به آن هم افتخار میکنند!

نام ... جمعه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱

آره بابا همه کاری کردند تا قهرمان شدند بعد همین آقای کشاورز نمونه جلوی دوربین رگ گردنش را کلفتی میکرد که فوتسال ما پاکه!!!!
بروید ۵ هفته آخر لیگ ۲ سال پیش را ببینید که اتفاقاتی افتاد!!
توی همون بازی مشهد گلر مشهد عالی بود ولی آخرهای کار بواسطه هماهنگی قبلی آقای بی غم یکباره گلر مصدوم شد و یکی را گذاشتند که هر چی توپ آوردند رفت توی دروازه!

علی جمعه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵

قهرمانی پارسال دبیری محصول قضاوت پاک اقای سهرابی در بازیهایی که ایشان داور بازی دبیری با حریفان بود