کد خبر : 9177
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهریور 1393 - 9:46
-

بزرگان زیر یک سقف؛ مصاحبه و خودزنی ممنوع!

بزرگان زیر یک سقف؛ مصاحبه و خودزنی ممنوع!

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، وقتی اولین دوره جام باشگاه‌ها با پیشنهاد عباس ترابیان در اصفهان برگزار شد و تیم فولاد ماهان با اختلاف فاحشی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد، هرگز نمی‌شد اینطور تصور کرد که به همین زودی‌ چشم‌بادامی‌ها رقیبی جدی برای ایران تبدیل شوند. اختلاف آنقدر فاحش بود که هر

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، وقتی اولین دوره جام باشگاه‌ها با پیشنهاد عباس ترابیان در اصفهان برگزار شد و تیم فولاد ماهان با اختلاف فاحشی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد، هرگز نمی‌شد اینطور تصور کرد که به همین زودی‌ چشم‌بادامی‌ها رقیبی جدی برای ایران تبدیل شوند.

اختلاف آنقدر فاحش بود که هر کسی که مسابقات را از نزدیک دیده بود، با خیال راحت گمان می‌کرد باشگاه‌های آسیایی حداقل ۱۰ سال نیاز دارند که خود را به نماینده ایران برسانند و اینطور تصور می‌شد که حالاحالاها هر تیمی از ایران به آسیا برود، این تیم‌ها را گل‌باران می‌کند.

این تصور خیلی زود رنگ باخت و نمایندگان ایران تنها یک قهرمانی دیگر (گیتی‌پسند) به دست آوردند و بعد از دو نایب‌قهرمانی، آخرین نماینده (دبیری) حتی به فینال نرسید و به عنوان سومی رضایت داد.

سومی‌ای که فقط یک عنوان نه چندان دلچسب نبود بلکه ده‌ها پیام برای فوتسال ایران داشت و خوشبختانه این‌بار مسئولان امر خیلی زود پیام‌ها را گرفتند و دست به کار شدند.

اولین بازتاب آن؛ تشکیل همین کمیته فنی فوتسال بود.

با جلسه‌ای که روز شنبه در دفتر علی کفاشیان تشکیل شد، سرانجام طرح تشکیل کمیته فنی فوتسال به سرانجام رسید.

طرحی که مدت‌ها بود همه در موردش حرف می‌زدند و نیازی بود که با توجه به ناکامی‌های چند ساله فوتسال ایران، کاملا جای خالی‌اش حس می‌شد.

این کمیته تشکیل شده تا به مشکلات فوتسال رسیدگی کند و راهکارهایی هم در جهت پیشرفت فنی کار داشته باشد.

این کمیته تشکیل شد چون نرسیدن به فینال این پیام را برای فوتسال ایران داشت که اگر نخواهیم بدبینانه به موضوع نگاه کنیم که از آسیا عقب افتاده‌ایم، اما هر عقل سلیمی این را می‌پذیرد که با استناد به نتایج سال‌های اخیر، فوتسال آسیا پیشرفت قابل‌توجهی داشته و آنها به سرعت در حال رسیدن به ما هستند و دیگر اینطور نیست که هر نماینده‌ای از ایران حتی تیم‌های انتهایی جدول رده‌بندی لیگ، به آسیا بروند، مقتدرانه قهرمان شوند.

فوتسالی‌ها این کد را گرفتند که حاشیه‌ها و مصاحبه‌های آتشین و پشت هم نبودن و آرزوی شکست رقبا را داشتن، درنهایت گریبانگیر کل فوتسال ایران خواهد شد.

این حواشی رفته‌رفته علاقمندی بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری کاهش خواهد داد و همان‌طور که تام ایران‌خودرو، شن‌سا، فولاد ماهان و … رفتند، سایرین هم دیر یا زود از این بحث‌های تکراری و حواشی خسته‌کننده دلسرد شده و عطای تیم‌داری را به لقایش بخشیده و خواهند رفت.

فوتسالی‌ها فهمیدند که باید به جای حرف زدن، کار کرد. باید برنامه داشت، با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود و نیاز است که مربیان به علم و تاکتیک‌های روز مجهز شوند. نیاز است که دوره‌های بین‌المللی برگزار شود.

همین شد که کمیته فوتسال با دعوت از عباس ترابیان، حسین شمس، محمدحسن انصاری‌فرد و علی رعدی و همچنین سیدرضا افتخاری رئیس کمیته فوتسال شکل گرفت و کفاشیان هم در این نشست از دغدغه‌هایش در مورد فوتسال گفت که باید تیم ملی در جام‌جهانی ۲۰۱۶ جزو مدعیان باشد.

شاید همین چند سال پیش قهرمانی‌های فوتسال به عادت تبدیل شده بود و مسئولان از پیگیری پاداش قهرمانی تیم خودداری کرده و زمینه ایجاد حاشیه و مصاحبه‌های آتشین به این شکل فراهم شد اما حالا با قهرمان نشدن‌ها و تحقیر شدن برابر تیم‌های شرق آسیا، به یاد دوران اقتدار، جلسه تشکیل می‌شود تا دلائل ناکامی و از دور خارج شدن بررسی شود.

اینها همه گام‌های خوبی است که در زمینه پیشرفت فوتسال برداشته شده، اینکه از تجربیات و داشته‌های همه افراد فنی و اجرایی در کمیته فوتسال استفاده شود کار بسیار خوبی است که فدراسیون بعد از چند سال ضرورت آن را احساس کرده است.

اینکه در دوره ریاست عباس ترابیان در کمیته فوتسال چه بازی‌های بزرگ دوستانه‌ای برای تیم ملی ترتیب داده می‌شد، اینکه در دوره سرمربیگری حسین شمس چه بردها و تساوی‌های با ارزشی به دست آمد، اینکه محمدحسن انصاری‌فرد و علی رعدی چه تجربیات گرانبهایی از نظر مدیریتی و فنی دارند، همه اینها اتفاقات خوبی است که حتما در کنار تجربه مدیریتی و خصوصا اقتصادی سیدرضا افتخاری که همین تجربه او را به عضویت کارگروه اقتصادی وزارت ورزش هم درآورده، به فوتسال کمک خواهد کرد.

اینکه خود اعضا نیز به این توافق رسیده‌اند که در مورد مسائل بحث‌شده در کمیته فنی مصاحبه نکنند و مصاحبه‌ها و توضیحات را به مرد باتجربه‌ای چون عباس ترابیان که خوب بلد است طوری صحبت کند که حاشیه‌ای ایجاد نشود، سپرده‌اند تا هم اخبار ضد و نقیض نباشد و هم حرف‌هایی که نباید گفته شود، رسانه‌ای نشود.

تجربه نشان داده که در چنین جمع‌هایی، اگر تک تک اعضا به مصاحبه بپردازند، عمر کمیته کوتاه خواهد شد و خیلی زود اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها در پی پراکنده‌گویی‌ها عیان شده و گروه را تا آستانه انحلال پیش می‌برد.

انتظار می‌رود با تشکیل کمیته فنی، که مطمئنا علاوه بر مسائل فنی، مسائل مدیریتی و اجرایی فدراسیون را نیز در برمی‌گیرد، بحث معاونت کمیته فوتسال نیز به شدت پیگیری شود.

طرحی که از مدیریت قبلی کمیته فوتسال آغاز شده و با توجه به نتایج و جایگاه فوتسال ایران در آسیا و جهان، حق این رشته است که از کمیته تا معاونت ارتقا پیدا کند.

در این بین اعضا باید مراقب باشند که به دنبال منفعت شخصی و بهره‌برداری شخصی از تشکیل کمیته فنی نباشند که چنین دیدگاهی خیلی زود کمیته را از اهداف اولیه‌اش دور خواهد کرد.

همچنین در کنار همه حرف‌و‌حدیث‌هایی که در لیگ فوتسال وجود دارد، اما باز هم تیم‌های زیادی هستند که علاقمند به تیم‌داری‌اند.

گرچه بازی‌ها پخش تلویزیونی ندارد، باشگاه‌های خصوصی همیشه می‌‌نالند که حضور در لیگ فوتسال فقط برای آنها هزینه در بر دارد و بازگشت هزینه نیست، اما برگزاری لیگ ۹۳ با حضور ۱۴ تیم، و اصرار چند تیم برای حضور در مسابقات و جایگزینی با مقاومت البرز، بیانگر این است که با وجود همه مشکلات، باز هم هستند باشگاه‌هایی که دوست دارند در فوتسال تیم‌داری کنند.

باید از این ظرفیت‌ها در جهت پیشرفت فوتسال ایران استفاده کرد، همان‌طور که تایلند و ژاپن هم از سطح باشگاهی پیشرفت کردند و با جذب بازیکنان و مربیان خارجی، سطح فنی‌شان را بالا بردند و بعد از کسب نتیجه در جام باشگاه‌ها، در تیم ملی هم درخشیدند.

گرچه سطح فنی فوتسال ایران همچنان بالاتر از تیم‌های آسیایی است و بازیکنان‌مان هم از نظر تکنیکی و تاکتیک‌پذیری سطح قابل‌قبولی دارند اما با تشکیل دوره‌های مربیگری زیر نظر بزرگان فوتسال دنیا، می‌توان این داشته‌ها را به روز کرد.

برای به روز شدن باید هزینه کرد، ژاپنی‌ها امسال جزو اولین تیم‌هایی بودند که حضورشان در گرندپریکس برزیل قطعی شد، درحالیکه دعوت از ایران در اما و اگر بود و شاید اگر عباس ترابیان عضو هیات امنای این مسابقات نبود و میزبان به نوعی در رودربایستی نمی‌ماند! ایران امسال به برزیل دعوت نمی‌شد.

ترابیان که عضو کمیته فوتسال آسیاست، اذعان دارد که ژاپنی‌ها برای رسیدن به چنین جایگاهی خیلی هزینه کرده‌اند.

نیاز امروز فوتسال علاوه بر آرامش و اتحاد، افزایش سطح فنی مربیان، توجه و سرمایه‌گذاری واقعی در تیم‌های پایه است، لازم است که دوباره زمینه رویارویی با تیم‌های بزرگ که نیازمند روابط بین‌المللی قوی است، فراهم شود، رفت‌وآمدها و بازی‌های رفت و برگشت افزایش پیدا کند.

به همین دلیل از کمیته فنی که همه این موارد را در نخستین جلسه‌اش مطرح کرد، انتظار می‌رود که همه موارد مطرح شده، تا جایی که در محدوده اختیارات اعضا هست را اجرایی کند، عدم پیگیری موضوع و به حاشیه رفتن این کمیته، خودزنی دوباره است.

خودزنی دردناکی که چند سالی است فوتسال را از دوره اقتدارش خارج کرده است.

اگر گروه از هدف اصلی خود منحرف نشوند و جلسات هر ماهه و با هدف کمک به پیشبرد اهداف فوتسال تشکیل شود، اثرات مثبت آن در تیم‌های ملی مشخص خواهد شد.

در عین‌حال شکی نیست که افراد دیگری هم شایستگی و تجربه حضور در این جمع را دارند اما به هر حال در هر کمیته و جمعی، عده‌ای بیرون می‌مانند و اگر این عده، حامی کمیته فنی باشند، می‌توان منتظر روزهای خوش فوتسال بود و امیدوار بود که اگر عاقبت این جمع به دعوا، جلسات نمایشی، بیهوده و بی‌هدف نکشید، فوتسال هم رفته‌رفته به جایی خواهد رسید که بزرگانش زیر یک سقف جمع شوند و فکرها در کنار هم در جهت رشد تیم ملی حرکت کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس سه شنبه , ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳

خدایی بعید میدونم عمر این کمیته به یک سال برسه کافیه به اعضای این کمیته یک نگاه بیندازید!!!! شمس و رعدی؟؟ شمس و انصاری فرد؟؟ شمس و ترابیان؟؟؟ خدا به خیر کنه