کد خبر : 9760
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 شهریور 1393 - 9:59
-

خسوس:بدون آموزش حق مربیگری نداری/به جای شمسایی و نظری از بازیکنان قبلی استفاده خواهم کرد!/از ولاسکو درس گرفتم!

خسوس:بدون آموزش حق مربیگری نداری/به جای شمسایی و نظری از بازیکنان قبلی استفاده خواهم کرد!/از ولاسکو درس گرفتم!

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، برای بررسی آخرین وضعیت تیم ملی فوتسال ایران و برنامه‌های این تیم گفت‌وگویی با “خسوس کاندلاس” سرمربی اسپانیایی تیم ملی فوتسال ایران در حاشیه سفر به گیلان ترتیب داده شده است که با هم می‌خوانیم: خودتان را به سبکی که دوست دارید معرفی کنید؟ -حافظه خیلی خوبی ندارم، در

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، برای بررسی آخرین وضعیت تیم ملی فوتسال ایران و برنامه‌های این تیم گفت‌وگویی با “خسوس کاندلاس” سرمربی اسپانیایی تیم ملی فوتسال ایران در حاشیه سفر به گیلان ترتیب داده شده است که با هم می‌خوانیم:
خودتان را به سبکی که دوست دارید معرفی کنید؟
-حافظه خیلی خوبی ندارم، در شهر مادرید اسپانیا متولد شدم و ۳۴ تا ۳۵ سال است که فوتسال را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم و آموزش‌های لازم برای حضور در فوتسال را دیده‌ام، در اسپانیا مربیگری فوتسال شرایط خاصی دارد که تمام آن شرایط را با موفقیت گذرانده‌ام.
مربیگری در فوتسال اسپانیا چه شرایط خاصی دارد؟
در اسپانیا مربیگری فوتسال شرایط خاص آموزشی دارد و برای مربیگری باید دوره‌هایی را بگذارنی تا بتوانی مربی یک تیم شوی و وقتی آموزش ندیده‌ای و دارای علم مربیگری نیستی حق مربیگری نداری.
از موفقیت‌هایتان برای ما بگویید؟
در بسیاری از تیم‌ها کار کرده‌ام و مهمترین برنامه‌ام در زندگی رسیدن به موفقیت بوده و است و تا کنون چهار بار قهرمانی باشگاه‌های جهان، چهار بار قهرمانی اروپا و در مجموع ۲۷ بار قهرمانی را در لیگ‌های اسپانیا کسب کرده‌ام ولی مهمترین مسئله موفقیت در حال حاضر و آینده است، ورزش اعتبار خاصی ندارد و برای اینکه اعتبار داشته باشی باید همیشه برای موفقیت تلاش کنی.
چگونه شد که به ایران آمدید؟
دو سال است که در ایران حضور دارم و به دعوت ترابیان در فدراسیون فوتبال به ایران آمدم و دوستانم مرا تشویق کردند که به ایران بیایم و شرایط ایران هم برای من جالب بود، تیم ملی فوتسال ایران در آن دوران می‌خواست در مسابقات جهانی شرکت کند و در رنکینگ جهانی ایران دارای رتبه بالایی بود. یک‌سال قبل از اینکه سرمربی تیم ملی فوتسال ایران شوم در کویت با یکی از تیم‌های خوب ایرانی آشنا شدم و در آنجا از سطح آمادگی بازیکنان ایرانی خوشم آمد. ایران کشور با وسعت و اقلیم زیبایی است که در مورد تمدن ایران در دوران کودکی و در مدرسه خوانده بودم، در مورد جاده ابریشم هم در کتاب‌های درسی اسپانیایی مطالبی خواندم که نشان از عظمت ایران داشت.
نظرتان در مورد لیگ‌های فوتسال ایران چیست؟
مشکلی که فوتسال ایران دارد تعداد بازی کم تیم‌های لیگی است، در اسپانیا، برزیل و ایتالیا بازیکنان در هر فصل حدود ۶۰ بازی در جام‌های مختلف انجام می‌دهند ولی این آمار در لیگ ۱۴ تیمی ایران به ۲۶ بازی در یک فصل می‌رسد، باید بگویم هر مسابقه برابر با ۱۰ جلسه تمرینی است و به این مسئله اعتقاد دارم و باید برای تربیت بازیکنان حرفه‌ای تعداد مسابقات و جام‌های فوتسالیمان را در ایران افزایش دهیم.

فوتسال آسیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فدراسیون جهانی برنامه‌ریزی خوبی دارد ولی کنفدراسیون آسیا برنامه‌هایش مطابق بر برنامه‌های فیفا نیست، تورنمنت و مسابقات دوستانه در آسیا انجام می‌شود ولی مبتنی بر برنامه نیست و باید برنامه‌محور شود.
چه برنامه‌ای برای آینده فوتسال ایران دارید؟
برنامه‌ای را به فدراسیون فوتبال تحویل داده‌ام و این برنامه در قالب تقویم بین‌المللی است، برای قهرمانی آسیا و جام جهانی برنامه‌ریزی شده است و یک برنامه منسجم و کاربردی است.
میانگین سنی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی را بیان می‌کنید؟
من از هشت بازیکن ۲۴ تا ۲۸ سال دعوت خواهم کرد و ۳ تا ۴ بازیکن باتجربه بیشتری نیز دعوت می‌شوند و با توجه به شرایط از سوپرلیگ و لیگ برتر فوتسال نیز بازیکنانی دعوت می‌شوند، در زیر ۲۳ ساله‌ها هم بازیکنان خوبی داریم که پتانسیل بالایی دارند، با توجه به شرایط آینده و استعداد بازیکنان شاید تغییری در این ترکیب ایجاد شود.
نظرتان در مورد بازیکن مربی‌های لیگ ایران چیست؟
در اسپانیا حتی مربیان در حال آموزش نیز حق مربیگری ندارند، مربیگری یک دانش بوده و ساختار فوتسال اسپانیا به این شکل است، در اسپانیا بازیکنان نمی‌توانند تا آموزش ندیده‌اند مربیگری کنند ولی بازیکن مربی شیوه‌ای در ایران است که به آن احترام می‌گذارم چون من در ایران کار می‌کنم و باید شرایط را درک کنم.
از تاکتیک‌های فوتسال ایران راضی هستید؟
شدت بازی و قدرت بازی در لیگ ایران وجود ندارد و تاکتیک باشگاه‌های ایران را من نمی‌توانم تغییر دهم و آنها راهی را برای موفقیت انتخاب می‌کنند که من دخالتی در آن ندارم، در لیگ ایران مدافعان منتظر توپ هستند ولی در اصل فوتسال مدافعان باید به دنبال توپ باشند و سرعت انتقال توپ در فوتسال بسیار مهم بوده و مسئله مهمتر تصاحب توپ است. دفاع باید در حالت حمله باشد و توپ‌داری کند نه اینکه منتظر توپ حریف باشد، مدافعان در فوتسال ایران باید سرعتی‌تر شوند و این ظرفیت را بازیکنان ایرانی دارند، باید این اصل را هم به یاد داشته باشیم که فوتسال تمرکز خیلی زیادی می‌خواهد.
فوتسال ایران ظرفیت ترانسفر بازیکن به اروپا را دارد؟
برگزاری مسابقات و حضور تیم ملی و تیم‌های باشگاهی ایران در اروپا می‌تواند بازیکنان زیادی را از فوتسال ایران به اروپا معرفی کند، به طوریکه با برگزاری مسابقات جهانی دانشجویان، حضور بهروز جعفری در فوتسال اسپانیا قطعی شده است و جعفری یک پیشنهاد خوب از اروپا دارد. بازار نقل و انتقالات علاقه زیادی به بازیکنان ایرانی دارد و اگر تیم‌هایمان در اسپانیا و ایتالیا دیدارهای تدارکاتی برگزار کند، می‌تواند در انتقال بازیکن به اروپا موفق‌تر باشد، با توجه به شرایط فعلی ایران، تیم‌های روسیه هم بسیار به دنبال بازیکنان ایرانی هستند.
تا چه زمانی با تیم ملی ایران قرارداد دارید؟
تا سال ۲۰۱۵ با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد دارم، قرارداد یک کاغذ است و ارزش چندانی ندارد و از همه مهمتر برایم تعهد است و بر اساس صحبت‌هایی که با فدراسیون داشتم قرارداد را تمدید می‌کنیم و اگر ببینم شرایط را بهتر می‌کنم می‌مانم و در غیر اینصورت ایران را ترک می‌کنم.
از بازی ایران و ژاپن در فینال آسیا بگویید؟
تیم ایران در شرایط خوب و سطح بالایی قرار داشت و فکر می‌کنم مقصر خودم بودم چون آن شرایط را با تیم ملی تمرین نکرده بودم.
فارسی بلد هستید؟
در حد چند کلمه حرف می‌زنم، علاوه بر غزوان که رفیق دوست داشتنی من است، طیبی و وفایی لغات فارسی را به من یاد می‌دهند و من لذت می‌برم.
از تحصیلات دانشگاهی و شغلتان بگویید؟
من در دانشگاه در دو رشته درس خواندم، فوق لیسانس مکانیک را در یکی از دانشگاه‌های معتبر اسپانیا و اروپا خواندم و بعد از آن در رشته کارشناسی تربیت‌بدنی تحصیل کردم، پدرم همیشه دوست داشت که من یک مهندس شوم، پس ارشد مهندسی مکانیک هدیه‌ای برای پدرم بود و من هم عاشق ورزش بودم و لیسانس تربیت‌بدنی هم هدیه خودم به خودم محسوب می‌شود. در حال حاضر مسئولیتی را در یکی از شرکت‌های فنی اسپانیا دارم و سرمربی تیم ملی فوتسال ایران هستم.
خانواده شما هم در ایران زندگی می‌کنند؟
نه، خانواده‌ام به دلیل بیماری سرطان مادر زنم در اسپانیا هستند، دو پسر دارم که یکی به صورت آماتور فوتسال بازی می‌کند و هر دو در حال تحصیل هستند، ایران را دوست دارم و هرگز محبت مردم ایران را از یاد نمی‌برم.
از بهترین خاطرات ورزشی‌تان بگویید؟
زمانیکه به بازیکنانم کمک می‌کنم و آنها از من تشکر می‌کنند حس عجیبی دارم و بسیار خوشحال می‌شود، از بالا بردن کاپ قهرمانی زیاد لذت نمی‌برم بلکه از مسیری که طی کرده ایم و موفیقت‌هایمان برای رسیدن به قهرمان لذت می‌برم. بازیکنان بسیاری را تربیت کردم که جزو بهترین‌های جهان بوده و هستند و از دیدنشان لذت می‌برم و وقتی بهرتین بازیکن جهان به من می‌گوید تمرینات سختت عامل موفقیت من در فوتسال است شوکه می‌شوم و لذت می‌برم.
بهترین بازیکن تاریخ مربیگریتان را معرفی می‌کنید؟
چوکو بهترین بازیکنی بود که تا کنون مربی‌اش بودم و توانست بهترین بازیکن جهان شود، تمرین دادن چوکو خیلی سخت بود چون او برخلاف بازی زیبایش با توپ تنبل و بی‌نظم بود، چوکو گاهی با دو کیلو سیب زمینی و مقداری اب و قیافه آشفته به تمرینات می‌آمد و تمرین دادنش سخت بود ولی وی همیشه یک اعجوبه فوتسالی بود.

آینده فوتسال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بهترین تیم دنیا شدن زمان می برد ولی ایران می‌تواند با کمی تلاش و برنامه ریزی جزو سه تیم برتر فوتسال جهان شود چون ایران پایه‌هایش را دارد، فوتسال ایران باید از تربیت و پرورش مربیان ایده‌آل و خوب کارش را شروع کند و افزایش تعداد مسابقات و بازی‌ها نیز در رشد فوتسال ایران مهم است. تیم ملی ایران باید تقویم بین‌المللی داشته باشد و مثل تیم ملی والیبال عمل کند تا به موفقیت‌های بیش از پیش برسد، تیم ملی فوتسال و سایر تیم‌ها باید تیم ملی والیبال ایران را الگوی خود قرار دهند. ولاسکو در سه سال والیبال ایران را ساخت و ما امروز محصولش را برداشت کردیم، گواردیولا دو جلسه با ولاسکو داشت تا از تجربیات ولاسکو بیاموزد و این نکته بسیار مهمی است. تاکتیک در تمامی ورزش‌ها یکی است و همه باید شروع کنیم به یادگیری و گواردیولا هم از ولاسکو آموزش دید و یاد گرفت که چگونه به موفقیت رسیده و نحوه ارتباطش با بازیکنان مختلف چگونه است و من هم در نشستی با ولاسکو موارد زیادی را یاد گرفتم چون هر روز دنبال یادگیری هستم.
پیشنهادی از سایر تیم‌‌ها برای مربیگری داشتید؟
پیشنهادات فوتسال طبیعی است و از باشگاه‌های کویت و چین و سایر کشورها پشنهاداتی داشتم و در حوزه اقتصادی هم پیشنهادات خوبی در حوزه کاریم شد که نپذیرفتم.
اخبار رسانه‌های ایرانی را دنبال می‌کنید؟
بله، مهمترین مسئله برای من نقد در رسانه‌ها است ولی از دروغ خوشم نمی‌اید و به استقلال رسانه‌ها و حرفه خبرنگاری احترام می‌گذارم.
نظری و شمسایی به تیم ملی دعوت می‌شوند؟
همیشه درهای تیم ملی به روی این دو بازیکن و سایر بازیکنان باز است ولی زمان کمی داریم و منطقی‌تر این است که از بازیکنانی استفاده کنیم که با من تمرین کرده‌اند، تیم ملی یک تیم است و تیم اسامی نیست. تیم ملی آلمان ۹۰ درصد بازیکنان تیمی را که در آفریقای جنوبی باختند در جام جهانی بعد استفاده کرد و این نشان می‌دهد که ما در تیم ملی بهترین‌ها را نمی‌خواهیم بلکه مناسب‌ترین‌ها را می‌خواهیم.
پیشنهادی برای توسعه و پیشرفت فوتسال ایران دارید؟
در اسپانیا سایت‌های مختلفی برای آموزش فوتسال وجود دارد و تالارهای گفتمان مجازی مربیان و بازیکنان در آن فعال است، برخی از این سایت‌ها رایگان و برخی پولی است و کمک زیادی به توسعه و پیشرفت فوتسال می‌کند و پیشنهادم تشکیل و راه‌اندازی چنین سایت‌هایی در ایران است،‌حدود ۲۰ سایت جامع فوتسالی با اطلاعات خوب و کامل در اسپانیا وجود دارد.
ورزشی که غیر از فوتسال به آن علاقمندید؟
دو و میدانی را دوست دارم و هر شب می‌دوم تا در سطح آمادگی خوبی برای تمرین بازیکنانم داشته باشم و دومیدانی را خیلی دوست دارم.

نظرتان در مورد جام جهانی کوچک چیست؟
جام جهانی کوچک یک رقابت حرفه‌ای است و برای برتری تیم ملی فوتسال ایران در این رقابت‌ها نیز برنامه داریم، گرندپریکس رویداد بزرگ و قابل تاملی در فوتسال جهان است.
منبع:تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

Futsal دوشنبه , ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴

Faghat mostafa nazari hamishe parchamet balast

ناشناس دوشنبه , ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲

خسوس از بزرگترین مربیان جهان است.
امیدوارم به جای ایراد گرفتن از این مربی بزرگ اجازه دهیم و کمک کنیم و بگذاریم که کارش را با خیالی آسوده حداقل انجام دهد.

نام ... شنبه , ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱:۳۴

مصطفی نظری نباشه مطمن باش با این گلرهایه فوتسال میبازیم ما باید با تجربه بیاریم نه که مقابله ژاپن ببازیم اون از لج بازیت که صمیمی نتونست خوب نشون بده خودشو اگر نظری بود مطمن باش خسوس میبردیم برو شهرت نزار فوتسال ایران خراب شه