کد خبر : 12621
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1393 - 10:39
دسته‌بندی نشده
-

نظر مراجع تقلید درباره رمالی

نظر مراجع تقلید درباره رمالی
خواندن نظر مراجع تقلید در مورد استفاده از رمالی می تواند جالب توجه و چراغ راه ما باشد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، در سال‌های اخیر در ورزش کشورمان و به تازگی فوتسال مراجعه به دعانویس، رمال، فال گیر، جن گیر و مواردی مانند آن و همچنین دریافت وجوه کلان در مقابل انجام این اقدامات افزایش یافته است.
از آنجا که دعا امری مورد تاکید ادیان الهی به ویژه اسلام است، این سوال مطرح می‌شود که آیا اموری همچون دعا نویسی نیز مورد تایید اسلام هست؟ امور دیگری همچون رمالی، فال بینی و جن گیری و موارد مشابه که به نوعی از امکان پیشگویی آینده یا تغییر آن خبر می‌دهند چه جایگاهی در احکام شرعی دین مبین اسلام دارد؟

ایسنا، پرسش‌هایی را در این زمینه در قالب استفتاء از مراجع تقلید تنظیم کرده است که به منظور سهولت دسترسی، پرسش‌ها را از طریق پایگاه اطلاع رسانی (وب سایت‌) دفاتر مراجع تقلید مطرح کردیم که تاکنون آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی به این استفتاء پاسخ داده‌اند. همچنین به دلیل وجود استفتاء مشابهی در پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی سیستانی، در انتهای این گزارش، متن استفتاء مذکور درج شده است:

متن پرسش‌ها و پاسخ مراجع تقلید به این شرح است:

– آیا دعانویسی، فال گیری و جن‌گیری مورد تایید اسلام است؟

– گرفتن پول یا هدیه در قبال نوشتن دعا چه حکمی دارد؟

– نظر حضرتعالی درباره اقدام افرادی که بدون داشتن اطلاعات کافی دینی از طریق نوشتن دعا امرار معاش و کلاهبرداری می‌کنند، چیست؟

– دادن پول به این افراد چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی:

“نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد. ولی دعا نویسی حرفه‌ای، که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند، اعتباری ندارد.

این امر اگر چه ممکن است ولی شرعا جایز نیست، و بسیاری از مدّعیان آن افرادی دروغگو یا خطاکارند و فال گیری از خرافات است و گرفتن پول برای گرفتن فال جایز نیست.”

پاسخ آیت الله صافی گلپایگانی:

” نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد ولی مراجعه به فالگیرها یا دعانویسانی که به صورت‌های مختلفه از منابعی که اعتبار شرعی ندارد نقل می‌کنند یا می‌نویسند جایز نیست و پول گرفتن اینگونه اکل مال به باطل و حرام است. والله العالم”

پاسخ آیت الله علوی گرگانی:

«بسمه تعالی دعا نویسی از نظر شرعی اشکال ندارد ولی فال گیری و جن گیری مورد تائید نیست ولی دعانویسی که فعلا در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند جایز نیست زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پولهایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوء استفاده اینگونه افراد قرار دهیم”

در بخش سوال‌ها و جواب‌های پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله سیستانی به این سوال که «آیا مراجعه به دعانویس اشکال دارد؟ نظر شما در مورد سحر و جادو چیست؟» پاسخ داده شده است: “مراجعه به دعانویس اشکال ندارد ولی سحر و جادو جایز نیست.”

همچنین در پاسخ به این سوال که «سحر و جادو چه حکمی دارد؟» عنوان شده است:«سحر و جادو از محرمات و معاصی کبیره است و جایز نیست.

همچنین درباره این سوال که «کف و یا فال فنجان بین، پیشگویی‌هایی می‌کند و می‌گوید که برای شخص در حال و آینده چه پیش خواهد آمد؟ آیا چنین کاری جایز است به ویژه اگر صاحب فنجان به آنچه گفته می‌شود ترتیب اثر بدهد؟» پاسخ داده شده است: “چنان پیشگوی‌هایی اعتبار ندارد و او هم نباید به طور جزم و یقین، سخنی بگوید هم چنانکه دیگران هم در مواردی که وجود حجّت شرعی و عقلی لازم است ، نباید بر آن پیشگویی‌ها، اثر بار کنند.”

سؤال ۲۲۰۰ :نوشتن دعا از روى کتاب چه حکمى دارد؟
جواب: اگر کتاب معتبر باشد، مانعى ندارد.

سؤال ۲۲۰۱ :آیا کار دعانویسها و فالگیرها منشأ اسلامى دارد؟
جواب: در ثبوت خواص و آثار براى برخى ادعیه جاى تردید نیست. ولى دعانویسى در اسلام شغل شناخته نمى شود.

سؤال ۲۲۰۲ :نوشتن دعا براى کسانى که احتیاج به آن دارند، و معتقد به آن هستند. از مثل جامع الدعوات چه صورتى دارد؟
جواب: دعاهاى وارده مانعى ندارد. ولى اعتبار کتاب نامبرده ثابت نشده است.

سؤال ۲۲۰۳ :آیا اعتقاد به فال و دعا نویسى که با گرفتن وجهى دعایى مى نویسد، که به خیال خود مشکل گشا خواهد بود، جایز است و منشأ شرعى دارد؟
جواب: فال مطلبى است خرافى. ولى دعا داراى اثر مى باشد، در صورتى که از دعاهاى منقوله در روایات باشد، نه دعاهاى جعلى که گروهى از دعانویسان به آن مبتلا هستند.

سؤال ۲۲۰۴ :اگر کسى در قبال نوشتن دعاهایى که در بعضى کتب براى شفا و سردرد و غیره پول بگیرد، چه حکمى دارد؟
جواب: گرفتن پول در مورد امر مذکور مانعى ندارد، ولى لازم است قبلا معین شود یا بیش از اجرت المثل نباشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

داورزنی یکشنبه , ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

باسلام بسیار عالی بود سپاسگزارم