کد خبر : 26073
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 فروردین 1394 - 11:00
-

قسمت۱۱:بهمن/خسوس ساز جدایی کوک کرد، داوران قهر!

قسمت۱۱:بهمن/خسوس ساز جدایی کوک کرد، داوران قهر!
بهمن ماه که یکی از پرحاشیه‌ترین ماه‌های سال ۹۳ برای فوتسال ایران بود.در این ماه شاهد اعتصاب داوران و بازیکنان برخی تیم‌ها و قهر چند روزه مربی میثاق بودیم. می‌توانید در گزارش بهمن ماه جزییات درگیری افشین دبیری با داور و سایر اتفاقات افتاده را بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،در یازدهمین قسمت به ماهی می‌رسیم که عنصرش هواست. بهمن نام یازدهمین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاه‌شماری زرتشتی‌ست. در اوستا وهومنه (Vahumanah)، در پهلوی وهومن (Vahuman)، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمه‌ای است مرکب از دو جزء: “وهو (ونگهو Vanghu)” به معنی خوب و نیک و “منه (Manah)” از ریشه من به معنی منش٬ اندیشیدن، شناخت و تفکر: پس یعنی به‌منش، نیک‌اندیش، نیک‌نهاد. بعضی نیز بهمن را در اصل (بـِه‌مَن= بــهمَن) می‌دانند و بـِه را خوب معنی کرده و مَن را انسان معنی می‌کنند (مَن در واژه‌هایی مانند دُشمَن: انسان بد، اَرمَن: انسان آریایی، هومَن: انسان نیک وجود دارد). و می‌گویند٬ چون مردم در اوج سرما نیازمند به یاری و کمک بوده‌اند این ماه را به نام انسان نیک نام‌گذاری کرده‌اند.

امشاسپندبهمن، در اسطوره‌های ایرانی و زرتشتی٬ نخستین و والاترین امشاسپند و سردمدار امشاسپندان است. او ایزد نگهبان مردم٬ چراگاه‌ها و چارپایان است. وهومن نزدیک‌ترین امشاسپند نزد‌‌ اهورامزدا است. بهمن نخستین آفریده اهورامزداست که در عالم روحانی مظهر اندیشه نیک و خرد و توانایی خداوند است. انسان را از عقل و تدبیر بهره بخشید تا او را به آفریدگار نزدیک کند. یکی از وظایف بهمن این است که گفتار نیک را تعلیم می‌دهد و از هرزه‌گویی باز می‌دارد. خروس که از مرغکان مقدس به شمار می‌رود و در سپیده دم با بانگ خویش دیو ظلمت را رانده، مردم را به برخاستن و عبادت و کشت و کار می‌خواند، ویژه بهمن است. همچنین لباس سفید هم از آن وهمن است. همه جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده‌اند و کشتار در بهمن روز منع شده‌است.

اتفاقات بهمن ۹۳:

گلریزان …! (۱ بهمن):

برای اولین بار در دنیا مراسم گلریزان برای کمک به یک تیم حرفه‌ای در لیگ برتر آن کشور گرفته شد. مسئولان مقاومت البرز که از عهده مخارج این تیم برنمی‌آمدند طی یک مراسمی اقدام به برگزاری گلریزان و جمع‌آوری کمک برای تامین هزینه‌های این تیم لیگ برتری کردند. نکته طنز ماجرا آنجا بود که تنها ۵۰ میلیون تومان برای این تیم پول جمع‌آوری شد. باشگاه مقاومت البرز که تحت پوشش سپاه استان البرز است از بازیکن سرباز نیز در تیم خود استفاده می‌کند. این تیم در هفته شانزدهم نیز بدلیل مشکلات مالی از سفر به اصفهان امتناع کرده بود.

هفته نوزدهم لیگ برتر (۲ و ۳ بهمن):

هفته نوزدهم لیگ برتر فوتسال طی روزهای ۲ و ۳ بهمن ماه برگزار شد. در این هفته مقاومت البرز دست به کار بزرگی زد و مس سونگون را در تبریز ۵ بر ۳ شکست داد تا این تیم از قافله مدعیان صدر جدول عقب بماند. در تهران٬ شهرداری ساوه توانست میثاق را ۳ بر ۰ شکست دهد تا لک بعد از این بازی برای چند روزی از تیم قهر کند. تاسیسات در یک بازی سخت ۳ بر ۲ شهروند ساری را از پیش رو برداشت. پایاسازه نیز در دربی تبریز مانند نیم فصل نخست دبیری را ۵ بر ۴ مغلوب خود کرد. در پایان این دیدار افشین دبیری به سمت رختکن داوران رفت و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داد.. اما تنها بازی نیمه تمام فصل در قرچک برگزار شد. در حالی تنها دو دقیقه به انتهای بازی مانده بود و منصوری ۳ بر ۱ از حفاری٬ تنها تیم بدون شکست لیگ تا آن هفته جلو بود٬ یکی از لیدرهای منصوری به داخل زمین آمد و بازی را به تشنج کشاند. بعد از این ماجرا تیم حفاری به بهانه عدم امنیت به داخل زمین نیامد تا بازی ۳ بر ۰ به نفع منصوری به پایان برسد.

هفته نوزدهم لیگ برتر – پنج‌شنبه – ۲ بهمن
بازی گلزنان
مس ۳ – مقاومت البرز ۵ مس: مسلم رستمی‌ها(۲)، بابک نصیری/ مقاومت: نعیم سنگ‌فروش، مجید خزاعی(۳)، علی عابدین
میثاق ۰ – شهرداری ساوه ۳ شهرداری ساوه: محمد شجری(۲)، مجید حاجی‌بنده(OG)
فرش آرا ۳ – گیتی پسند ۳ فرش آرا: رضا صوفی٬ فرهاد توکلی٬ هادی احمدی/ گیتی پسند: سعید تقی‌زاده٬ احمد اسماعیل‌پور٬ محمد طاهری
هفته نوزدهم لیگ برتر – جمعه – ۳ بهمن
بازی گلزنان
تاسیسات ۳ – شهروند ۲ تاسیسات: وحید شمسایی، سعید ابراهیمی٬ مجید ریسی/ شهروند: امیرحسین رسولی٬ مرتضی عظیمایی
منصوری ۳ – حفاری ۱ منصوری: پیمان حفیظی٬ حمید نصیری ٬حامد عبداللهی/ حفاری: علی کیایی(OG)
ماهان ۵ – فردوسی ۱ ماهان تندیس: علیرضا وفایی(۳)، سعید قاسمی٬ مسعود ایازی/ فردوسی: میثم خیام
پایاسازه ۵ – دبیری ۴ پایاسازه: علیرضا عسگری(۳)٬ افشین سپه٬ احمد صفری/ دبیری: فرهاد فخیم(۳)٬ فرید نمازی

هفته بیستم لیگ برتر (۹ و ۱۰ بهمن):

هفته بیستم لیگ برتر در حالی ۹ و ۱۰ بهمن پیگیری شد٬ که تمامی اهالی فوتسال در تب و تاب احکام انضباطی اعلام شده بودند. دو بازی این هفته بدون تماشاگر برگزار شد. هفته بیستم با تساوی ۲ بر ۲ ساوه و تاسیسات آغاز شد. در ساری٬ شهروند بازی باخته را به تساوی ۴ بر ۴ مقابل ماهان تندیس تبدیل کرد. با این نتیجه ماهان باز هم از صدر دور شد و شهروند از سقوط کمی فاصله گرفت. در کرج مقاومت توانست ۴ بر ۲ منصوری را شکست دهد. مس در اصفهان دست به کاری بزرگ زد و گیتی پسند را ۸ بر ۵ مغلوب کرد تا خودش را به صدر جدول نزدیک‌تر کند. دبیری نیز در تبریز فرش آرا را ۶ بر ۳ مغلوب کرد. در این بازی فرهاد فخیم اولین چهارگله لیگ لقب گرفت.

هفته بیستم لیگ برتر – پنج‌شنبه – ۹ بهمن
بازی گلزنان
شهرداری ساوه ۲ – تاسیسات ۲ شهرداری ساوه: مجتبی مریدی‌زاده٬ طاهه مرتضوی/ تاسیسات: سعید عباسی٬ حمید احمدی
شهروند ۴ – ماهان تندیس ۴ ماهان: علیرضا وفایی(۲)، مسلم اولادقباد، ابولقاسم عروجی/ شهروند: سعید بلباسی، حمیدرضا ره‌انجام، محمود لطفی(۲)
مقاومت البرز ۴ – منصوری ۲ مقاومت: نادر حنیفی، نعیم سنگ‌فروش، بهرام تکاملی، میلاد قنبرزاده/ منصوری: حمید نصیری(۲)
هفته بیستم لیگ برتر – جمعه – ۱۰ بهمن
بازی گلزنان
گیتی پسند ۵ – مس سونگون ۸ گیتی: احمد اسماعیل‌پور٬ محمد طاهری(۳)٬ سعید افشار/ مس: مسلم رستمی‌ها(۲)٬ مجید رضایی٬ دیه گو داسیلوا٬ مرتضی عزتی٬ حمید یوسفی(۳)
حفاری ۶ – میثاق ۱ حفاری: احمد ملاعلی٬ حسین فهیمی٬ بهزاد عظیمی(۲)٬ احسان زحمتکش٬ محمد صفری/ میثاق: مجید حاجی‌بنده
فردوسی ۳ – پایاسازه ۰ فردوسی: میثم خیام(۳)
دبیری ۶ – فرش آرا ۳ دبیری: فرهاد فخیم(۴)٬ جواد اصغری‌مقدم٬ بابک اکبری/ فرش آرا: ایمان احمدی٬ رحمان سارانی٬ فرهاد توکلی

هفته بیست‌و‌یکم لیگ برتر (۱۶ بهمن):

هفته بیست‌ویکم لیگ برتر همانطور که از قبل اعلام شده بود با انجام ۷ بازی همزمان در ۱۶ بهمن به پایان رسید. در حساس‌ترین بازی‌ها منصوری در فرچک ۶ بر ۱ مغلوب گیتی پسند شد. تاسیسات در تهران با حفاری ۵ بر ۵ مساوی کرد و مس در تبریز ۳ بر ۲ فرش آرا را شکست داد. ماهان تندیس در قم بازی برده را با تساوی ۳ بر ۳ عوض کرد. در این دیدار تماشاگران قمی به شدت به نتایج کسب شده اعتراض کردند. به گفته شاهدان مدیرعامل ماهان اقدام به برخورد فیزیکی با برخی از تماشاگران کرد.

هفته بیست‌ویکم لیگ برتر – پنج‌شنبه – ۱۶ بهمن
بازی گلزنان
تاسیسات ۵ – حفاری ۵ تاسیسات: وحید شمسایی(۳)، مجید رئیسی(۲)/ حفاری: میثم برمشوری، شهاب طالبی(۲)، بهزاد عظیمی، حسین فهیمی‌مقدم
منصوری ۱ – گیتی پسند ۶ منصوری:‌ حامد عبدالهی/ گیتی: سعید افشاری(۲)، مهدی جاوید(۳)، افشین کاظمی
ماهان تندیس ۳ – شهرداری ساوه ۳ ماهان: فرهاد فلامرزی، مسلم اولادقباد، علیرضا وفایی/ شهرداری ساوه: مهران رضاپور، مجتبیمریدی‌زاده(۲)
مس سونگون ۳ – فرش آرا ۲ مس: مسلم رستمی‌ها، محمد وزیرزاده(۲)/ فرش آرا: رضا صوفی، علی عبداللهی
پایاسازه ۱ – شهروند ۳ پایاسازه:‌حمید واحدی/ شهروند: علیرضا دیوسالار، مرتضی عظیمایی(۲)
فردوسی ۳ – دبیری ۳ فردوسی: ابراهیم حاجتی، هاشم محمدی، جواد غدیری/ دبیری: جواد اصغری‌مقدم(۲)، مهدی فتحی
میثاق ۲ – مقاومت البرز ۱ میثاق:‌ مجتبی حسن‌نژاد، محسن فرهمند/ مقاومت: امین نصرالله

اردوی تیم ملی فوتسال (۱۷ تا ۲۰ بهمن):

تیم ملی فوتسال برای دیدار با اسلوونی اردوی تدارکاتی کوتاهی را در تهران و با حضور ۱۵ نفر برگزار کرد. در این اردو خسوس کاندلاس حضور نداشت. خسوس از ماه گذشته و بعد از دیدار ایران با کرواسی به علت بیماری همسرش به ایران نیامده بود. بازگشت محمد طاهری و احمد اسماعیل‌پور به ترکیب تیم ملی و دعوت از مصطفی نظری (نظری بدلیل مشکل پاسپورت از جمع مدعوین خط خورد) از جمله نکات جالب اسامی دعوت‌شدگان به تیم ملی بود.

علیرضا صمیمی، سپهر محمدی، مهدی جاوید، احمد اسماعیل‌پور، محمد طاهری، علیرضا وفایی، ابوالقاسم عروجی، محمدرضا سنگ‌سفیدی، مجید حاجی‌بنده، علی ابراهیمی، محمد شجری، حمید احمدی، علیرضا رفیعی، قدرت بهادری و فرهاد توکلی.

پس از این اردو محمد شجری از لیست تیم ملی خط خورد و تیم با ۱۴ بازیکن راهی اسلوونی شد.

ایران – اسلوونی (۲۱ و ۲۲ بهمن):

تیم ملی کشورمان ۲۰ بهمن تهران را به مقصد اسلوونی ترک کرد. تیم ملی به دعوت رسمی فدراسیون اسلوونی برای انجام دو دیدار تکراتی راهی این کشور شده بود. خسوس کاندلاس که در اردوی تهران همراه تیم ملی نبود از ترکیه به اردوی کشورمان پیوست. در بازی اول که در شهر کیدریچیوو برگزار شد تیم کشورمان موفق شد میزبان خود را ۴ بر ۲ شکست دهد. در بازی دوم نیز ملی‌پوشان کشورمان ۲ بر ۱ حریف خود را مغلوب کردند. این بازی در شهر لاشکو برگزار شد. بعد از این بازی‌ها خسوس باز هم به ایران بازنگشت.

اعتصاب داوران (۲۴ تا ۲۷ بهمن):

یکی از موضوعات جنجالی و بحث برانگیز در اواخر بهمن اعتصاب داوران بدلیل پرداخت نشدن دو سال حقوق آنها بود. داوران در ابتدا با یک نامه اعتراضی به تاریخ ۱۲ بهمن اعراض خود را در خصوص پایین بودن حق‌الزحمه و عدم پرداخت آن به مدت دو سال به علی کفاشیان رساندند. بدلیل عدم توجه فدراسیون به نامه ارسالی ۲۴ بهمن آن را رسانه‌ای کردند و اعلام نمودند تا مشخص نشدن تکلیف موارد درخواستی از قضاوت امتناع خواهند کرد. ۲۵ بهمن رضا افتخاری در مصاحبه‌ای ناشیانه اعلام کرد که فعلا از پرداخت حقوق معوقه داوران خبری نیست و آنها باید حداقل تا آخر فصل صبر کنند. عفاری نیز تهدید داوران را جدی نخواند و گفت کاری از دست ما برنمی‌آید. فریدون اصفهانیان هم گفت که این افراد را نمی‌شناسد. همین مصاحبه‌ها کافی بود تا داوران در عزم خود راسخ‌تر شوند و به تیم‌ها اعلام کنند برای آنها بلیط هواپیما و هتل رزو نکنند. ۲۶ بهمن داوران جلوی فدراسیون فوتبال تجمع کردند.در حالی که قرار بود در این روز جلسه‌ای مابین حسین عسگری٬ رضا افتخاری و نماینده داوران برگزار شود این جلسه لغو و به ۲۷ بهمن موکول شد. صبح ۲۷م افتخاری در مصاحبه‌ای این اعتراضات را به تحریک افرادی از اخراج جامعه داوری مربوط دانست و گفت: داوران ما شریف و نجیب هستند و امکان ندارد داوران بین‌المللی ما دست به چنین کاری بزنند. این نامه و تجمع کار کسانی بوده است که در تیم داوری نیستند و از بیرون هدایت شده بودند! ظهر همان روز در جلسه‌ای با حضور سیدرضا افتخاری رئیس کمیته فوتسال، علیرضا سهرابی نفر اول لیست داوران الیت بین‌المللی فوتسال، آرش جابری دبیر سازمان لیگ فوتسال و همچنین بهمن غفاری نماینده کمیته داوران سوءتفاهمات ایجاد شده، برطرف شد.

هفته بیست‌ودوم لیگ برتر (۲۸ بهمن):

هفته بیست‌ودوم لیگ برتر را که ۲۸ بهمن با انجام ۷ بازی پیگری شد٬ باید هفته اعتصاب بنامیم. در این هفته بازیکنان دو تیم لیگ برتری پایاسازه و ملی حفاری و همچنین داوران تهدید کرده بودند که اگر مشکلاتشان حل نشود در زمین مسابقه حاضر نخواهند شد. با این وجود هیچ وقت این تهدیدات عملی نشده‌است. در مهمترین مسابقات در اهواز٬ ملی حفاری ۴ بر ۲ به ماهان تندیس باخت تا به لطف عدم تمرین بازیکنانش از جمع مدعیان خارج شود. در تبریز دبیری ۴ بر ۳ مس و حسین شمس را شکست داد. مقاومت در کرج دست به کاری بزرگ زد و شاگردان شمسایی را بدون گل متوقف کرد. گیتی در اصفهان ۲ بر ۰ میثاق را برد تا به یک قدمی صدر برسد و در ساوه٬ شهرداری ساوه جدال پایین جدولی‌ها را ۶ بر ۳ از پایاسازه برد.

هفته بیست‌ودوم لیگ برتر – سه‌شنبه – ۲۸ بهمن
بازی گلزنان
حفاری ۲ – ماهان تندیس ۴ حفاری: میثم برمشوری، مهران عالیقدر/ ماهان: علیرضا وفایی(۲)، هاشم فرج، سعید قاسمی
دبیری ۴ -مس سونگون ۲ دبیری: فرید نمازی، رشید قلی‌پور، فرهاد فخیم(۲)/ مس: رستمی‌ها، جاناتان داسیلوا
مقاومت البرز ۰ – تاسیسات ۰
گیتی پسند ۳ – میثاق ۲ گیتی: مهدی جاوید، احمد اسماعیل‌پور(۲)/ میثاق: موسی حسن‌دوست، مجتبی حسن‌نژاد
شهرداری ساوه ۶ – پایاسازه ۳ شهرداری ساوه: شاپا(۲)، طه مرتضوی، مصطفی ظریفیان، مجتبی مریدی‌زاده(۲)/ پایاسازه: علیرضا عسگری(۲)، حمید واحدی
شهروند ۳ – فردوسی ۳ شهروند: امیرحسین رسولی(۲)، مرتضی عظیمایی/ فردوسی: میثم خیام، ناصر عجم، عماد محمدی
فرش آرا ۲ – منصوری ۳ فرش آرا: شهرام شریف‌زاده، هادی احمدی/ منصوری: علی کیایی، حامد عبداللهی، علی کیایی

سایر اخبار و اتفاقات حاشیه‌ای:

۱ بهمن: اعلام غیبت علی‌اصغر حسن‌زاده و مصطفی طیبی٬ دو بازیکن لژیونر ایران در دیدار با تیم ملی اسلوونی.

۱ بهمن: وعده دوباره دیدار با برزیل اینبار در تیر ماه ۱۳۹۴ از سوی عباس ترابیان.

۴ بهمن: ناصر صالح برای چندمین بار از قطعی شدن سرمربی‌گریش در تیم ملی افغانستان خبر داد.

۴ بهمن: سازمان قهرمانان ملی ورزش ایران، علیرضا صمیمی را به عنوان برترین فوتسالیست ایرانی در سال ۲۰۱۴ میلادی انتخاب کرد.

۵ بهمن: اولین بازی یک ایرانی در لیگ برتر اسپانیا. بهروز جعفری به عنوان اولین لژیونر ایرانی چندی قبل به این لیگ پیوسته بود.

۷ بهمن: آرش جابری اعلام کرد از هفته ۲۱ لیگ تمامی دیدارها بصورت همزمان برگزار خواهد شد.

۸ بهمن: محمد هاشم‌زاده از احتمال دیدار با ایتالیا و پرتغال در سال ۹۴ خبر داد.

۸ بهمن: حسین شمس مدیر فنی مس سونگون شد.

۹ بهمن: ۱۸ بازیکن به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شدند. این اردو ۱۱ تا ۱۴ بهمن برگزار شد.

۹ بهمن: آرای کمیته انضباظی در خصوص اتفاقات فوتسال در هفته‌های اخیر اعلام شد که در مهمترین رای٬ افشین دبیری به مدت دو سال از کلیه فعالیت‌های فوتسالی منع و به پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی نیز محکوم شد.

۹ بهمن: دیدار ناتمام شهید منصوری و ملی حفاری اهواز ۳ بر ۰ به سود شهید منصوری اعلام شد.

۱۱ بهمن: آغاز اردوی تیم ملی جوانان.

۱۲ بهمن: ارسال نامه داوران فوتسال به علی کفاشیان در خصوص رسیدگی به حقوق معوقه آنها.

۱۶ بهمن: اعلام اسامی تیم ملی فوتسال برای دیدار با اسلوونی.

۱۷ بهمن: صعود تیم‌های آذرخش بندرعباس٬ کاشی نیلو اصفهان٬ آینده‌گستر اصفهان و بانک رسالت کرمان به دور بعدی مسابقات لیگ دسته یک کشور.

۱۸ بهمن: اولین تقویم رسمی فیفا برای فوتسال منتشر شد. این تقویم سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد.

۱۸ بهمن: با عدم بازگشت خسوس به ایران٬ این مربی برای دیدار با اسلوونی از ترکیه با تیم ملی کشورمان همراه خواهد شد.

۱۸ بهمن: جلسه کمیته فنی فوتسال بعد از چند ماه برگزار شد. در این جلسه به عملکرد ۳ساله خسوس نمره قبولی داده شد.

۱۸ بهمن: افشای نامه در خواست جدایی خسوس به کمیته فوتسال و شکایت وی در خصوص کم بودن دستمزد و عدم توجه به برنامه‌های پیشنهادی وی.

۱۹ بهمن: مرحله دوم لیگ دسته اول فوتسال قرعه‌کشی شد.

۲۵ بهمن: آغاز اعتصاب بازیکنان تیم‌های پایاسازه تبری و ملی حفاری اهواز.

۲۶ بهمن: اولین گلی ایرانی لالیگا اسپانیا. این گل توسط بهروز جعفری در هفته ۲۲ لالیگا به تیم ساراگوسا زده شد.

۲۶ بهمن: آغاز اعتصاب داوران لیگ برتر فوتسال.

۲۶ بهمن: رضا افتخاری که بیش از این از بازگشت خسوس قبل از دیدار مقابل اسلوونی صحبت می‌کرد٬ وعده داد خسوس بعد از تعطیلات عید به ایران باز خواهد گشت. وی همچنین ادعا کرد دستیاران خسوس تحت هر شرایطی ایرانی خواهند بود.

۲۷ بهمن: پایان اعتصاب بازیکنان تیم‌های ملی حفاری اهواز و پایاسازه تبریز و داوران لیگ برتر فوتسال.

۳۰ بهمن: فدراسیون فوتبال٬ کمیته فنی فوتسال را موقتی اعلام کرد.

۳۰ بهمن: باشگاه دبیری تبریز از سوی فوتسال پلنت کاندیدای کسب عنوان بهترین باشگاه جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی انتخاب شد.

۳۰ بهمن: برگزاری جلسه آشتی‌کنان حسین شمس و مدیران دبیری.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.