کد خبر : 29619
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 - 9:24
-

کاندلاسی که کی روش نشد!

کاندلاسی که کی روش نشد!
عمر سرمربیگری «خسوس کاندلاس» در تیم ملی فوتسال در حالی کمتر از دو سال و نیم بود که این مربی اسپانیایی امید داشت با ایران جزو چهار تیم برتر دنیا قرار بگیرد؛ آرزو و برنامه‌ای که در میانه راه ابتر ماند.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،دی ماه ۱۳۹۱ و به دنبال کناره گیری علی صانعی از سرمربیگری تیم ملی فوتسال ایران و عباس ترابیان از ریاست کمیته فوتسال بود که سید رضا افتخاری به عنوان سرپرست این کمیته انتخاب شد. افتخاری مدتی بعد از حضورش در راس کمیته فوتسال، «خسوس کاندلاس» را که به عنوان مدیر فنی تیم ملی در کنار صانعی بود، به عنوان سرمربی تیم ایران معرفی کرد.

شمسایی، بزرگترین چالش خسوس
بدون شک دعوت از وحید شمسایی به تیم ملی را باید یکی از بزرگترین چالش‌های آغاز کار خسوس دانست. هرچند وحید شمسایی در زمان سرمربیگری علی صانعی و برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۲ تایلند از تیم ملی فوتسال کنار گذاشته شده بود، ولی اکثر کارشناسان و اهالی رسانه انتظار داشتند سرمربی اسپانیایی تیم ملی مجددا او را دعوت کند. برای همین بعد از روی کار آمدن خسوس تا مدت‌ها مهمترین سئوالی که از وی پرسیده می‌شد درباره احتمال بازگشت و دعوت شمسایی بود. خسوس که از بدو حضورش در تیم ملی روی جوانگرایی ایران و آماده کردن آن برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ برنامه داشت، در نهایت آب پاکی را روی دست همگان ریخت و کاپیتان پیشین تیم ملی را دیگر دعوت نکرد.

برنامه بلندمدت کمیته فوتسال ابتر ماند
سید رضا افتخاری رئیس کمیته فوتسال از انتخاب خسوس با تمام وجود حمایت می‌کرد. او معتقد بود که باید خسوس فرصت کافی برای جوانگرایی داشته باشد و بتواند تیم را برای جام جهانی ۲۰۱۶ آماده کند. این حمایت‌ها بخصوص بعد از پایان جام ملت‌های آسیا و نایب قهرمانی ایران هم شدت گرفت و درست در جایی که همگان انتظار برکناری خسوس را داشتند، کمیته فوتسال یکبار دیگر از سرمربی تیم ملی حمایت کرد. استدلال خسوس و کمیته فوتسال این بود که تیم ملی پتانسیل قرار گرفتن جزو چهار تیم برتر دنیا را دارد؛ برنامه‌ای که با کناره گیری خسوس ابتر ماند.

نتایج خسوس؛ نه بد، نه خوب!
نتایج تیم ملی با خسوس را می‌توان در چهار رقابت ارزیابی کرد. دو مسابقه گرندپریکس برزیل، جام ملت‌های ۲۰۱۴ و مسابقات داخل سالن آسیایی کره جنوبی. در رقابت‌های گرندپریکس که سرمربی اسپانیایی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت دو عنوان سومی نصیب ایران شد. همچنین خسوس موفق شد در مسابقات داخل سالن آسیایی عنوان قهرمانی را به دست بیاورد و در جام ملت‌‎های آسیا، با وجود پیروزی‌های پر گل پیش از دیدار نهایی، در فینال مقابل ژاپن در ضربات پنالتی شکست خورد و از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماند. پیروزی مقابل کرواسی، روسیه و اسلوونی را هم می‌توان از دیگر عملکردهای خسوس در دیدارهای تدارکاتی دانست.

کنارگذاشتن بزرگان تیم ملی
علاوه بر وحید شمسایی که دیگر در تیم خسوس جایی نداشت، دو اتفاق بزرگ دیگر عملکرد سرمربی اسپانیایی تیم ملی را تحت تاثیر قرار داد. اول کنار گذاشتن مصطفی نظری از تیم ملی که این اتفاق بعد از درگیری لفظی نظری با امیر فراشی مربی دروازه‌بان‌ها رخ داد. دومی هم کنار گذاشتن محمد کشاورز از تیم ملی بود. کاپیتان تیم ملی که به بهانه آماده نبودن به یکباره از تیم ملی خط خورد و باعث آزردگی خاطر کشاورز شد. هرچند برخورد انضباطی خسوس با نظری قابل توجیه بود اما نحوه برخورد با کشاورز در شان کاپیتان تیم ملی نبود و این موضوع را می‌توان یکی از نکات منفی کارنامه خسوس دانست.

شمس و شمسایی، پایه ثابت انتقادها
کاپیتان و سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال ایران پایه ثابت انتقاد از خسوس کاندلاس بودند. شمسایی از همان ابتدا اعلام کرد که خسوس کوچکتر از فوتسال ایران است. او در این چندسال (به استثنای چند ماه اخیر) مصاحبه‌های تندی علیه سرمربی تیم ملی انجام داد. یکی از مهمترین انتقادات مربوط به زمانی بود که تازه هدایت تیم تاسیسات دریایی را در دست گرفته بود. شمسایی در خصوص خسوس گفت: «فعلا جا برای خسوس عزیز هست. اگر تیم ملی اوت شود او خواهد ماند و اگر قهرمان هم نشویم او باز هم می ماند. افتخاری یک بار گفت خسوس پدر بزرگ فوتسال است! احتمالا ما زندان بودیم که او پدر بزرگ فوتبال شده است! خسوس از تیم ملی تکان نمی‌خورد، مگر این که به خاطر کهولت سن سکته کند! برای او چه جایی بهتر از ایران با جاهای بسیار دیدنی که دارد.»

حسین شمس هم به دفعات از خسوس انتقاد کرد. یکی از این انتقادها به دعوت از بازیکنان به تیم ملی برای رقابت‌های گرندپریکس برزیل در سال ۲۰۱۴ مربوط می‌شد. شمس همچنین در جلسه دانش افزایی مربیان گفته بود: «خسوس جان خیالت راحت. تا سال ۲۰۱۶ هستی. چلوکباب و برگ بخور . اصلا نگران نباش. باز هم پنج نفره (پاور پلی) بازی کن»!

قراردادهای سست و لرزان برای سرمربی تیم ملی
کمیته فوتسال در حالی که مدام به صورت شفاهی از سرمربی تیم ملی حمایت می‌کرد، با این حال چنین حمایتی را در عمل نشان نمی‌داد. تمدید ماهیانه (و نه حتی سالیانه) خسوس حکایت از این داشت که مسئولان فوتسال اعتقادی به کار خسوس ندارند و یا حداقل نمی‌خواهند زیر بار تعهد بلندمدتی بروند که از نظر مالی برای آنها گران تمام شود. هرچند کمیته فوتسال از پرداخت همین قراردادهای نصفه و نیمه هم عاجز ماند و نتوانست به تعهدات چند ماهه خود هم عمل کند. موضوعی که در نهایت نارضایتی سرمربی تیم ملی را در پی داشت و باعث شد تا خسوس قید کار کردن در ایران را بزند.

کاندلاسی که کی‌روش نبود!
شاید بتوان مهمترین ضعف خسوس کاندلاس را نداشتن اتوریته و اقتدار او در تیم ملی عنوان کرد. مربی‌ای که هیچ شباهتی به همتای پرتغالی خود در تیم ملی فوتبال نداشت. هر چقدر که کارلوس کی‌روش روی حواشی و برنامه‌های تیم ملی حساسیت داشت و بسیاری از برنامه‌ها با نظر وی اجرایی و عملی می‌شد، برخورد خسوس با اتفاقات و حواشی منفعلانه بود. سرمربی تیم ملی فوتبال در مدت حضورش در ایران و بخصوص بعد از پایان جام جهانی، چالش‌های زیادی را با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش داشت ولی خسوس مربی آرام و مطیعی بود و به داشته‌هایش قناعت داشت!

ایرانی یا خارجی؟ گزینه روی میز کمیته فوتسال چیست؟
حالا که قطع همکاری خسوس کاندلاس با تیم ملی فوتسال قطعی شده، انتخاب جانشین او مهمترین برنامه فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال خواهد بود. هرچند عباس ترابیان رئیس کمیته فنی فوتسال دخالت کمیته زیر مجموعه‌اش را در انتخاب سرمربی تیم ملی رد و عنوان کرده که تصمیم گیر اول و آخر کمیته فوتسال است، اما به نظر می‌رسد بین این دو کمیته اختلاف‌هایی وجود دارد. از یک سو کمیته فوتسال روی گزینه‌های داخلی از جمله محمد ناظم الشریعه نظر دارد و در مقابل کمیته فنی به دنبال انتخاب یک مربی خارجی است. باید دید مهمترین انتخاب فوتسالی ایران در سال جاری که بدون شک در چند سال آینده هم تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی روی فوتسال ایران دارد، به کجا می‌رسد.

منبع:مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

نام ... یکشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

نمیدونستم که موضوع مهم تدریس در دوره دانش افزایی مربیان چلوکباب بوده?!!!!