کد خبر : 89761
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 بهمن 1395 - 10:42
-

حسن‌زاده: فوتسال باید از فوتبال جدا شود/ می‌خواستند در تیم فوتبال صبا بازی‌ کنم اما قبول نکردم!

حسن‌زاده: فوتسال باید از فوتبال جدا شود/ می‌خواستند در تیم فوتبال صبا بازی‌ کنم اما قبول نکردم!

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، علی اصغر حسن‌زاده آنقدری که باید معروف نیست. او دو بار به عنوان بهترین فوتسالیست سال آسیا انتخاب شده اما کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. هنوز هم نام او زیرسایه نام‌های فوتسالیست‌هایی همچون وحید شمسایی مانده و شاید خیلی‌ها ندانند که او چقدر فوتسالیست خوبی‌ست. حسن‌زاده متولد

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، علی اصغر حسن‌زاده آنقدری که باید معروف نیست. او دو بار به عنوان بهترین فوتسالیست سال آسیا انتخاب شده اما کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. هنوز هم نام او زیرسایه نام‌های فوتسالیست‌هایی همچون وحید شمسایی مانده و شاید خیلی‌ها ندانند که او چقدر فوتسالیست خوبی‌ست. حسن‌زاده متولد قم است و در ۱۱ آبان ۶۶ بدنیا آمده. او بازی در لیگ‌های ایران، قطر و روسیه را هم تجربه کرده است. متافوتبال گفت و گویی با این بازیکن انجام داده که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

از جام جهانی کلمبیا شروع کنیم، در ابتدا شروع ضعیفی داشتید اما در ادامه نتایجی گرفتین که واقعا مردم رو خوشحال کردین و تیم ملی فوتسال، ورد زبون همه مردم ایران شده بود.

ما جام جهانی رو خوب شروع نکردیم. با توجه به حواشی و کمبود امکاناتی که داشتیم یه ذره تمرکز بچه ها به هم خورده بود و اولین بازی با تیم ملی اسپانیا رو خیلی بد بودیم. همیشه اولین بازی ها در تورنمنت ها مهم ترین بازیه، اگه خوب شروع کنی تا انتها خوب پیش میره و اگه بد پیش بری تا آخر مسابقات بر عملکرد شما تاثیر گذاره. تیم اسپانیا هم خیلی قوی بود و ما در اون بازی خوب نتیجه نگرفتیم. اون باخت تو روند ما در بازی های مرحله گروهی خیلی موثر بود. چون هدف ما قبل از حضور در جام جهانی این بود که جز چهار تیم باشیم، یعنی اگه تو گروهمون که گروه مرگ بود دوم می‌شدیم، راحت صعود می‌کردیم. قرار بود در مقابل اسپانیا یه مساوی بگیریم یا یه باخت خفیف بدیم بعد مراکش رو شکست بدیم و بعد بازی آخر هم که تاثیر گذار بود برای دومی. اما این باختی که دادیم خیلی تاثیر گذار بود. در بازی رو در رو برابر آذربایجان حتما باید می بردیم تا به عنوان تیم دوم صعود کنیم ولی متاسفانه مساوی کردیم و به دلیل تفاضل گل سوم شدیم و قرعه بسیار سختی خوردیم. اما اگه دوم می شدیم به تایلند می خوردیم.

ضربات پنالتی به خودی خود بسیار حساسه اما شما دو تا تیم قوی دنیا رو تونستید در ضربات پنالتی شکست بدین، از اون ضربات پنالتی به خصوص در دیدار با برزیل اگه میشه برامون صحبت کنین.

دقیقا همین جوریه، چون به قول شما ضربات پنالتی خودش خیلی حساسه، چون پنجاه پنجاه هست و یه بازیکن می تونه با یه ضربه نتیجه بازی رو رقم بزنه. در وقت های قانونی، بعد از اینکه سوم شدیم تو گروه و به برزیل خوردیم هیچ کس انتظار نداشت ما بتونیم از پس این تیم بربیایم. هم تو ایران هم تو کلمبیا جوری بود که هشتاد درصد شانس رو به برزیل می دادن. بالاخره پنج دوره قهرمان جهان شده بودن و تیم خیلی قوی داشتن. اما ما خیلی تلاش کردیم، اون بازی رو هم خیلی خوب شروع کردیم و هم خیلی خوب تموم کردیم. بازی چهار چهار شد رفت پنالتی؛ خب از نظر روحی ما خیلی بهتر از برزیلی ها بودیم چون بازی رو کشیدیم به پنالتی. دقیقا همون جور که فرمودین پنالتی ها خیلی حساس بود چون ما برای اولین بار در تاریخ فوتسال ایران داشتیم برزیل رو می بردیم. اونم نه بازی دوستانه بازی جام جهانی یعنی بالاترین سطح مسابقات فوتسال جهان و اولین پنالتی رو من زدم چون من پنالتی زن اول تیم بودم. که خیلی استرس داشت که تمرکز کردم و خدا رو شکر گل زدم.

حسن زاده

دو تا پاور پلی خیلی موفق هم جلوی برزیل داشتین.

دقیقا همین جوریه، فکر می کنم مهم ترین و بهترین گل فوتسالم تا اینجا همون بود که یه دقیقه و سی ثانیه مونده بود بازی تموم بشه و ما سه دو عقب بودیم که یه کار پاور پلی تمرین شده تیمی رو انجام دادیم. همه نفرات یه ضرب زدیم که با ضربه نهایی من تبدیل به گل شد. خیلی جالب بود که بازم تو وقتای اضافه عقب افتادیم و بازم آقای کشاورز یه کار تمرین شده تیمی رو به گل تبدیل کرد. فکر می کنم این دو گل؛ دو تا از مهم ترین گل های تاریخ فوتسال ایران بود.

بهترین بازیکن سال آسیا شدید، اما تو مراسم حضور نداشتید؛ آیا این به خاطر مشکلات فدراسیون باAFCبود یا دلیل دیگه‌ای داشت؟

والا AFC سه سال پیش تصمیم گرفت که برای کم کردن هزینه ها یا حالا برای تصمیماتی که خودشون گرفته بودن بعضی از این برنده ها رو فقط اعلام بکنن و دعوتشون نکنن و جایزشون رو براشون بفرستن. سال ۲۰۱۴ این تصمیم رو گرفتن که اتفاقا اون سال هم من بهترین بازیکن سال فوتسال آسیا شدم؛ سال ۲۰۱۵ آقای شمسایی و بعد سال ۲۰۱۶ باز هم من. من فکر می کنم که تو قاره آسیا فوتسال ایران حرف اول رو می زنه و در نود درصد موارد جوایز به فوتسال ایران تعلق می گیره. هم بهترین تیم، هم بهترین باشگاه و …. به همین دلیل فکر می کنم فوتسال ایران باید بیشتر با کنفدراسیون آسیا در ارتباط باشه، تمرکز کنه یا لابی داشته باشه که در سال های آینده این بخش رو حذف نکنن؛ چون همیشه در مراسم ها این فوتساله که جور فوتبال رو می کشه و جوایز رو می‌گیره. در سال ۲۰۱۴ تنها جایزه ای که به فوتبال ایران تعلق گرفت به بخش فوتسال اختصاص داشت. من فکر می کنم باید با کنفدراسیون فوتبال آسیا ارتباطی برقرار بشه تا مراسم اهدای جوایز فوتسال را حذف نکنن.

یه مشکلی که در مورد تیم ملی فوتسال داریم امکاناتش هست. به نظر شما این که فوتسال باید از فوتبال جدا بشه و فدراسیون مستقل داشته باشه؛ آیا کمک می کنه به تداوم افتخارآفرینی فوتسال در آسیا و جهان؟

امکانات حرف اول رو تو سطح دنیا می زند و دقیقا امکانات می تونه به پیشرفت فوتسال کمک کنه. الان فوتسال زیر مجموعه فوتبال هست و در حواشی فوتبال گم میشه. اما خود فوتسال یه برند معتبر هست و خودش می تونه اسپانسرهای خاص خودش رو داشته باشه و برنامه ریزی های مخصوص به خودش رو داشته باشه. اگه فوتسال جدا و مستقل شه می تونه خیلی کمک خوبی به این رشته ورزشی بشه. چون تمرکزها بیشتر میشه و رابطه ها بیشتر میشه و می تونه تو روند صعودی رشته فوتسال خیلی موثر باشه.

حسن زاده

تیم ملی فوتسال تبدیل به اولین رشته ورزشی گروهی شد که در مسابقات جهانی روی سکو رفت اما به نظر می رسد که تقدیر شایسته ای از شما صورت نگرفت و به غیر از فدراسیون و وزارت ورزش، مسئولان استان محل سکونت شما یعنی استان قم هم به این افتخار بزرگ به میزان درخور بهایی ندادن حتی با این که شما بهترین بازیکن سال آسیا هم شدین، فکر می کنید دلیلش چیه؟

واقعا دلیلش رو نمی دونم، فکر می کنم این عنوانی که شما فرمودین برای اولین بار یه رشته گروهی تو جهان عنوان سومی کسب کرده و این مقام خیلی تاثیر گذار بوده تو ایران و قابل توجه، من به عنوان یه شهروند قمی به خاطر این عنوان و به خاطر این که تنها بازیکن قمی بودم که در جام جهانی حضور داشتم حداقل انتظار داشتم یه تجلیلی بشه یه زنگی بزنن، اما این اتفاق نیفتاد نه استقبال اومدن و نه تجیلیی شد اما دیگه تو این چند ساله عادت کردم به این بی توجی ها، من تو تیم گیتی پسند اصفهان بازی می کنم فکر می کنم مسئولین اون تیم بیشتر به من توجه می کنند تا خود مسئولین قم.

شما یه مدت لژیونر فوتسال بودین و در روسیه بازی می کردین، اما الان فوتسالیست های ما خیلی علاقه کمی نشون میدن که برن تو لیگ های خارجی دلیل این موضوع چیه به نظرتون؟

اون موقع من چند پیشنهاد خارجی داشتم و لیگ روسیه سه چهار سال پیش لیگ خیلی معتبری بود. خوب پول خرج می کردند و به همین دلیل بهترین بازیکنان رو می آوردن. نِتو بهترین بازیکن سال ۲۰۱۲ جهان رو آورده بودن، آلمائو بهترین بازیکن اسپانیا رو آورده بودن. من هم وقتیکه پیشنهاد داشتم به دلیل اینکه هم امکانات خوبی داشتن و هم لیگشون حرفه ای بود جواب مثبت دادم. فکر می کنم الان روسیه و اسپانیا دو تا از بهترین لیگ های جهان هستن، اما لیگ ایران هم تو این یکی دو سال اخیر خودش رو بالا کشیده و با بازیکنای برزیلی که جذب شدن تاثیر خوبی در پیشرفت لیگ ایران بوجود آوردن.

با توجه به امکاناتی که در اختیار تیم های فوتبال هست هیچ وقت وسوسه نشدین برین سمت فوتبال، به طور مثال علی کریمی از فوتسال رفت فوتبال و موفق هم شد، اما خوب بازیکنایی مثل وحید شمسایی و آقای حیدریان هم بودند که از فوتسال می خواستن برن فوتبال اما در عرصه جدید موفق نشدند، شما هیچ وقت فکر نکردین وارد عرصه فوتبال بشین؟

من از بچگی که تو آموزشگاه ها و مدارس بودم هم فوتسال بازی می کردم هم فوتبال. اما بیشتر فوتسال، چون فوتسال قم همیشه در سطح اول کشوری بود. واقعیتش چهار سال پیش که از لیگ روسیه پیشنهاد داشتم تو تیم فوتسال صبای قم بازی می کردم که قراردادم تموم شد؛ مسئولین استانی پیشنهاد دادن که چون هیچ بازیکنی قمی در تیم فوتبال صبای قم نبود و من یه بازیکن شناخته شده قمی بودم، گفتن شما بیا فوتبال رو یه تجربه کنید شاید تاثیر گذار بشه، تماشاگرا بیان و مردم از تیم حمایت کنند. چون تیم برای خود استان نبود که آورده بودن، اما می خواستن با این راه ها مردم رو به فوتبال جلب کنن. اما من خودم این عقیده رو دارم که فوتبال و فوتسال دو رشته جدا هستن؛ شاید قبل ها ده سال پانزده سال پیش این اتفاق می افتاد و یک بازیکن می تونست تو دو رشته بازی کنه؛ اما الان هر دو رشته حرفه ای شده، فوتسال حرفه ای شده و بدنسازی اش با فوتبال فرق می کنه البته من خودم تفریحی فوتبال بازی می کنم؛ اما نهایتا تصمیم گرفتم فوتسال را برای فعالیت حرفه ای انتخاب کنم. چون دیگه من راهم رو رفته بودم. پیشنهاد خارجی داشتم و تیم ملی هم رفته بودم. دیگه این ریسک رو نپذیرفتم که برم فوتبال. نهایتا واقعیتش رو بخواین دوست نداشته و ندارم که برم فوتبال، چون تمرکزم رو گذاشته بودم تو فوتسال پیشرفت کنم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

حسن زاده

با مربیای بزرگ خارجی اسپانیایی، برزیلی و ایرانی هم فعالیت داشتین. به نظر شما برای سرمربی گری تیم ملی فوتسال ایران مربی با دانش خارجی مناسب هست یا داخلی؟

نمیشه صد در صد گفت خارجی یا ایرانی؛ من فکر می کنم هر مربی که بتونه به فوتسال کمک کنه و پیشرفتش بده باید سرمربی تیم ملی باشه. اما خودم با توجه به تجربیاتم در تیم ملی با مربیان داخلی و خارجی معتقدم مربیان خوب خارجی برای تیم های پایه نوجوانان و جوانان خیلی خوبن که فوتسال رو به بازیکنان کم سن و سال یاد بدن و پایه قوی بسازن و بعد برای بزرگسالان با توجه به این که ما بازیکنان ایرانی احساسی هستیم؛ فکر می کنم مربیان ایرانی بهتر باشند. فکر می کنم این روند خیلی خوب باشه که هم مربی خارجی کمک فنی اش رو انجام میده و بازیکنی که به این شکل به رده بزرگسالان می رسه از نظر فنی به سطح مناسبی رسیده و از نظر روانی هم با کارِ مربی ایرانی به وضعیت مطلوب می رسه.

به نظر می رسه تیم ملی فوتسال بانوان هم تیم ملی آقایون رو الگو قرار دادن و موفقیت های خوبی رو کسب کردن در آسیا. آیا در انتقال تجربیات به تیم ملی بانوان هم کمکی می کنید؟

در حال حاضر سالن کمپ تیم های ملی آقایان در اختیار خانم ها هم هست. جام ملت های قبلی هم که قهرمان شدن آقای صانعی به عنوان مدیرفنی حضور داشت که هم از نظر فنی و هم روانی خیلی کمک کرد بهشون و فکر می کنم تیم ملی آقایون می تونه کمک زیادی به تیم ملی بانوان بده.

به نظرتون تیم ملی بانوان مثل شما این پتانسیل رو داره که به سکوهای جهانی برسه؟

این پتانسل رو داره و این اتفاق برای فوتسال بانوان هم باید بیفته؛ اما یه نکته ای هست، ما همیشه انتظار داریم فوتسال ایران چه در رده آقایان و چه خانم ها در سطح جهان بدرخشه اما هیچ موقع به این فکر نمی کنیم که امکاناتی که به تیم هامون میدیم در سطح توقعات هست یا نه!!! این جام جهانی که سوم شدیم یه اتفاق بود که حاصل یه غیرت ایرانی بود. اگر می خواستیم بر اساس امکانات ارزیابی کنیم شاید این عنوان، حق ما نبود. اما بچه ها خیلی تلاش کردن و غیرت ایرانی خودش رو اونجا نشون داد اما این غیرت یک بار اتفاق می افته، قرار نیست در دوره های دیگه امکانات باز در همین سطح باشه و ما فکر کنیم باز می تونیم مقام کسب کنیم، چون اتفاق یک بار می افته و قرار نیست تکرار بشه. اگر ما انتظار داریم جزو تیم های برتر جهان باشیم و فینال جام جهانی را برگزار کنیم، باید امکاناتی در همان سطح داشته باشیم و برنامه ریزی ما در همون سطح باشه.

حسن زاده

و آخرین سوال این که با توجه به این که متولی ورزش ایران وزارت ورزش و وزیر ورزش هست و امکانتات کمی که در اختیار فوتسال هست، مشخصا خواسته شما از وزیر ورزش چی هست؟

یک خواسته نیست اول استقلال فوتسال از فدراسیون فوتبال. وقتی فوتسال استقلال داشته باشه خودش می تونه کارهای خودش رو انجام بده؛ مثلا به دنبال حق پخش تلوزیونی باشه چون حق پخش تلوزیونی می تونه خیلی به فوتسال کمک کنه، همان طور که این موضوع به فوتبال و والیبال کمک کرد. چون وقتی حق پخش تلویزیونی باشه اسپانسرها میان و امکانات بهتر میشه. خواسته بعدی دریافت امکاناتی که در خور و شان تیم ملی فوتسال و جایگاهش در دنیا باشه. اگر این موارد اتفاق بیوفته فکر می کنم به این ترتیب میشه انتظار داشت با توجه به پتانسیل بچه ها، ایران جزو چهار تیم برتر دنیا باشه.

منبع: پایگاه خبری متافوتبال

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس پنجشنبه , ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵

بهترین فوتسالیست اسیا…عالی هستی

نام ... پنجشنبه , ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵

موزی ترین بازیکن ایران کسی که واسه هیچ آدمی قدم مثبت بر نمیداره فقط هم ادعای بازیش میشه برو بابا آدم با بهترین بودن تو آسیا و جهان حتی باید دسته بقیه هم بگیره نه زیر آبی بره براشون درخت هرچی پربار تر سر به زیر تر امروز هم که واقعا تو زمین افتضاح بود ی چقدر افت کردی.

نام ... جمعه , ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

کاملا درسته که توی اصفهان برای شما احترام قائل هستند
همه فکر میکنند اصفهانیها زرنگ هستند در صورتی که از ساده ترین مردم این کشور هستند و همیشه هم غریبه پرست بوده اند بخصوص در ورزش که چندین سال است از پولدارهای ساده لوح نهایت سوءاستفاده انجام شده و میشود