کد خبر : 91400
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1395 - 10:24
-

شمسایی:بودجه تاسیسات خوب بود اما دیر تزریق شد/برخی پشت پرده ها نگذاشت بار دیگر قهرمان شوم/برخی ملی پوشان جوان و خام هستند و باید کمک‌شان کرد/آخر سال ۹۵ برای من خوب بود

شمسایی:بودجه تاسیسات خوب بود اما دیر تزریق شد/برخی پشت پرده ها نگذاشت بار دیگر قهرمان شوم/برخی ملی پوشان جوان و خام هستند و باید کمک‌شان کرد/آخر سال ۹۵ برای من خوب بود

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،وحید شمسایی، ستاره نام آشنای فوتبال کشورمان در سال ۱۳۷۸ بود که با تیم پیمان به ورزش حرفه‌ای کشورمان معرفی شد. او با درخشش در همین تیم و تصاحب عنوان قهرمانی مورد توجه تیم‌های بزرگ پایتخت قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۳۸۰ به استقلال آمد تا همراه با آبی‌های

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،وحید شمسایی، ستاره نام آشنای فوتبال کشورمان در سال ۱۳۷۸ بود که با تیم پیمان به ورزش حرفه‌ای کشورمان معرفی شد. او با درخشش در همین تیم و تصاحب عنوان قهرمانی مورد توجه تیم‌های بزرگ پایتخت قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۳۸۰ به استقلال آمد تا همراه با آبی‌های پایتخت بیش از گذشته به هواداران و علاقمندان فوتبالی کشورمان معرفی شود.

وحید از همان روزهای آغازین فعالیت حرفه‌ای خود، با تصاحب جام و گل زدن‌های فراوانش نشان داد که برای رسیدن به افتخارات ملی وبین‌المللی، انسان جاه‌طلبی است.

وی در سال ۲۰۰۰، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ مرد سال فوتسال آسیا شد و تا کنون نیز با زدن ۳۹۲ گل زده برترین گلزن تاریخ فوتسال دنیاست.

رکورد گلزنی شمسایی یک افتخار بزرگ بین‌المللی است و بی دلیل نیست که فالکائو برزیلی چشم به این عنوان دوخته و خداحافظی‌های رفت و برگشتی ابن بازیکن برزیلی گواهی می دهد او بی صبرانه مشتاق است تا رکورد وحید را به نام خودش ثبت کند.

شمسایی اخیرا به دعوت یک بانک لبنانی راهی بیروت شد و در کنار ستاره های بزرگ جهان از جمله مالدینی، گیگز، فالکائو و … همبازی شد؛ بازی دوستانه‌ بود‌، اما مقدمه بسیار حوبی تا وحید با ستاره های جهان ارتباط عمیق‌تری پیدا کند.

او در سال ۹۵ حال و روز خوشی را با تاسیسات دریایی تجربه نکرده بود، اما همین میهمانی آخر سال کاری کرد تا برترین گلزن تاریخ فوتسال جهان با خاطره خوشی به استقبال سال جدید برود.

 به عنوان مربی- بازیکن چرا امسال تاسیسات دریایی تا این حد فراز و نشیب داشته است؟

من نمی‌توانم به اول این فصل برگردم. تأسیسات دریایی اصلا امسال سال خوبی را نداشته و به قول عادل فردوسی‌پور که وضعیت کنونی بارسلونا را به مریض روحی تشبیه کرده بود، واقعا تاسیسات هم مریضی روحی و روانی گرفته و هر کار و ترفند و شرایطی که جلو می‌بریم، تیم درست نمی‌شود و هیچ کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم. باید اجازه دهیم تا این ۲ بازی آخر هم به اتمام برسد.در اول فصل اتفاقاتی برای ما افتاد که همین اتفاقات باعث شد تیم ما ضربه زیادی بخورد و این اتفاقات را می‌توانیم به چندین قسمت تقسیم کنیم؛

۱- ما سال قبل قهرمان آسیا و ایران شدیم و می‌دانستیم که تیم‌ها برای بردن تیم ما تلاش می‌کنند تا مقابل تیمی که قهرمان آسیا شده بهترین نتیجه را بگیرند و دارای انگیزه بسیار بالایی هستند. در چنین شرایطی تیم ما باید انگیزه‌اش را بهتر می‌کرد، اما نتوانست.

۲- بحث یارگیری و بازیکنانی که از تیم ما رفتند؛ همان طور که اطلاع دارید در تیم فوتسال تا ۱۷ بازیکن می‌خواهد اما ۷ بازیکن اصلی از تیم جدا شدند و تا بخواهیم تغییر بازیکن و شرایط بدهیم می‌خوردیم به باشگاه‌های آسیا و روبه‌روی نماینده ژاپن دیدید که بازی را واگذار کردیم و حذف شدیم و به دلایل روحی دچار مشکل شدیم، نتوانستیم خودمان را جمع کنیم و این راه ادامه داشت تا آخر. در لیگ امسال، تأسیسات دریایی تیم بزرگی است. مثل تیم‌های بالای جدولی، تاسیسات هم بهترین بودجه را داشت، اما من معتقدم و به مسئولان باشگاه هم گفتم که بودجه خوبی داشتیم ولی خیلی دیر به تیم تزریق شد. این بودجه زمانی تزریق شد که همه بازیکنان رفته بودند و به لحاظ قراردادی تیم ما با کمی مشکل مواجه شد و نتوانستیم به موقع با بازیکنان قرارداد ببندیم و تعدادی از نفرات ما رفتند.

۳- در برخی از مسابقات نتایج دست خودمان بود و می‌توانستیم نتیجه لازم را بگیریم که این اتفاق رخ نداد، علاوه بر این مسایلی هم رخ داد که اصلا فنی نبود این قضایا دست به دست هم داد که ما امسال سال خوبی نداشته باشیم، هر چند یک تجربه بسیار گرانبها برای خودم شد که وحید شمسایی همیشه بالا نیست، همیشه صدر نیست و روزهای سختی هم وجود دارد. امسال قیمت تجربه‌هایی که کسب کردم، گرانبها بود. پیش از این فکر می‌کردم به راحتی قهرمان می‌شویم. من تا اینجا ۱۱ قهرمانی در لیگ فوتبال ایران کسب کرده‌ام. تا کنون در مسابقات اول بوده‌ام و یا دوم، ولی الان پنجم جدول هستم و این موضوع برایم خیلی سخت و دردآور است.

پس عوامل غیر فنی هم در ناکامی امسال تیم‌تان تاثیرگذار بوده.

اشاره کردم، همه مسایل فنی و هم مسایل غیر فنی. مشکلات فنی دیگری هم بود که ما نتوانستیم بازیکنان جدید را با بازیکنان قدیمی هماهنگ کنیم و یکسری عوامل غیرفنی دیگری هم بود که من اصلا دوست ندارم عنوان کنم.

البته درست نیست که یک شخص و یا یک تیم هر سال قهرمان شود و دیگر تیم‌ها بمانند. بنا بر ذهنیتی که خودم دارم،، معتقدم اتفاقات پشت پرده هم رخ داده که برخی هم آنها را تایید کرده‌اند که البته همه این موارد را نزد خودم نگه می‌دارم.

برای حفظ عنوان آقای گلی فوتسال جهان یک رقیب بنام فالکائو دارید. او بعد از خداحافظی‌اش دوباره برگشته، آیا این ستاره برزیلی رکورد شمسایی را می‌خواهد؟

شک نکنید که او در این مسیر رقیب است. ۴ سال قبل یک عده نخواستند و در جاهایی هم علی‌رغم میل باطنی‌ام از تیم‌ملی کنار آمدم. حدوداً ۵ سال پیش فکر نمی‌کردم که فالکائو بخواهد بماند،اما ماند و فاصله خود را نزدیک کرد. در موردش هم نمی‌خواهم حرفی بزنم و اتفاقاتی بوده که رقم خورده و تمام شده است.

همان‌طور که اطلاع دارید آقای گلی جهان را از سال ۲۰۰۷ از این بازیکن برزیلی گرفتم و تاکنون اتفاقی صورت نگرفته ولی از این به بعدش دیگر دست من نیست و نمی‌توانم همیشه بگویم این عنوان حق من است بالاخره تقدیر ما در اختیار خداست.

آیا امکان داشت که تو هم مثل فالکائو به تیم ملی برگردی؟

رفتن من از تیم ملی دوطرفه بود؛ هم نخواستند در تیم‌ملی باشم و هم من نخواستم. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ یعنی ۵ سال پیش بود و الان هم خدا را شکر تیم‌ملی در بهترین شرایط به سر می‌برد. سوم دنیا شدیم و خوشحالم از اینکه فوتبال ما حرف‌های زیادی در دنیا دارد که بزند.

شما تجربه بازی کردن در خارج از ایران هم دارید، به نظرتان برای تیم‌ملی مربی داخلی بهتر است یا مربی خارجی؟

همان طور که می‌بینید مربی داخلی آقای ناظم‌الشریعه بهترین عملکرد را در تیم‌ملی داشته و توانسته تیم‌ملی را سوم جهان کند. اصلا ما نباید هیچ وقت این موضوع را پیش بکشیم. فوتسال ایران مثل کُشتی می‌ماند و می‌توان دید که از درون همین رشته ورزشی یک شخص و یا یک بازیکن بیرون بیاید. با یک مدیریت خوب می‌توان پیشرفت خوبی داشت.

قبول دارید که حاشیه های فوتسال کشورمان زیاد شده است؟

کدام رشته‌ها حاشیه ندارند؟ فرق فوتسال با فوتبال در این است که تماشاگر در فوتسال خیلی نزدیک زمین است و با خیلی از اتفاقات داخل زمین یک حاشیه درست می‌شود که همین موضوع ناخودآگاه به داخل زمین کشیده می‌شود. من معتقدم که اگر به متن توجه شود، حاشیه‌ها از بین می‌رود ولی خب بازی فوتسال است؛ همه نتیجه را می‌بینند و نتیجه را حق خود می‌دانند و همه تلاش می‌کنند به هدف اصلی که نتیجه است، برسند ولی اگر هدف با برنامه‌ریزی باشد خیلی بهتر است.

موفق‌ترین مربیان فوتسال در سال ۹۵ چه کسی می‌تواند باشد؟

قطع به یقین ناظم‌الشریعه که تیم‌ملی را سوم جهان کرده و علی صانعی و محمد هاشم‌زاده موفق‌ترین مربیان فوتسال در سال ۹۵ هستند.

 با توجه به هفته‌های آخر لیگ فوتسال و اتمام قرارداد شما با تیم تأسیسات دریایی آیا به همکاری‌تان در این تیم ادامه خواهید داد؟

خدا را شکر با توجه به اینکه تمام حاشیه‌ها را برای تأسیسات دریایی به وجود آوردند ولی تیم تأسیسات در لیگ برتر ماندگار است که این خبر، برای خانواده فوتسال خبر خیلی خوشحال‌کننده‌ای است. تأسیسات تیمی است بزرگ با مدیران بزرگ و بالایق. از سال ۷۸ تا ۹۵ که خودم وارد لیگ برتر فوتسال شدم، ۱۷ سال می‌گذرد. همیشه تیم تأسیسات دریایی را باید جزو ۳ تیم برتر فوتسال ایران دانست. من و باشگاه تأسیسات افتخاراتی را کسب کردیم یعنی هر دو طرف سود کردیم؛ مثل قهرمانی در آسیا و ۲ سال پیاپی قهرمانی در لیگ برتر که اینها همه ماحصل تلاش دو طرف بوده است. فوتبال یا فوتسال همیشه در حالت بُرد نیستند مثل بارسلونا یا منچستر که می‌بینید در لیگ خود شرایط خوبی ندارند و نمی‌شود پاشنه فوتبال یا فوتسال همیشه روی یک طرف بچرخد. همین فراز و نشیب‌هاست که باعث جذاب شدن فوتسال شده است.

با همه این اوصاف، در تیم تاسیسات ماندگارید یا خیر؟

باید با مدیران باشگاه بنشینیم و صحبت کنیم که دو طرف شرایط خود را بگویند و هر دو طرف ضرر نکنند تا انشاءالله تأسیسات به جایگاه واقعی خود برسد و فرقی هم ندارد که چه کسی حضور داشته باشد یا نداشته باشد.

پیشنهادتان برای پیشرفت بهتر فوتسال کشورمان چیست؟

فوتسال یک رشته بین‌المللی بوده و از جایگاه بالایی برخوردار است که احتیاج به همدلی، ایستادگی، همبستگی و نگاه ویژه دارد و همیشه می‌تواند باعث خوشحالی مردم شود. نباید به همین راحتی از کنارش گذشت.

در تیم‌ملی ملی برای چند تن از جوانان حاشیه‌هایی ایجاد شده. آیا به نظر شما دعوت این جوانان برای تیم‌ملی زود بود یا خیر؟

همه کسانی که برای تیم‌ملی زحمت کشیده‌اند همیشه نگاه‌های ویژه‌ای روی آنها است. من معتقدم همه آدم‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند معصوم نیستند و انسان جایزالخطا هستند. در اینجا ما باید برخورد خوب داشته باشیم و باید آدم‌های درست و درمانی باشیم. اینها جوان و خام هستند و باید کمک‌شان کرد. ضمن اینکه بعضی از اتفاقات برای آدم‌ها برنامه‌ریزی شده است و من معتقدم باید همه ما به این جوانان کمک کنیم و بردن آبروی مؤمن درست نیست. پیشنهاد من به جوانان این است که هر روز بهتر از دیروز باشیم و انگیزه خودمان را اول برای خود، دوم باشگاه و سوم هدف نهایی که همان تیم‌ملی می‌باشد را انجام دهیم و سلسله‌مراتب را باید طی کنیم تا اینکه به هدف که همان سرافرازی و بازی در تیم‌ملی است، برسیم.

شما شانس قهرمانی را بیشتر برای کدام تیم می‌بینید؟

خدا را شکر تمام تیم‌های بالای جدول شانس قهرمانی دارند. لیگ ما اینقدر با برنامه‌ریزی خوب بوده که نمی‌توان پیش‌بینی کرد. الان یک هفته به اتمام لیگ مانده و هر ۴ تیم بالای جدول هنوز شانس قهرمانی دارند. هر ۴ تیم منتظر لغزش یکدیگر هستند که یکی به نفع دیگری لغزش کند و این جذابیت را زیاد می‌کند.

آیا از وضعیت داوری‌های لیگ راضی بودید؟

من هیچ‌وقت در مورد داوری حرفی نمی‌زنم و هر حرفی هم که داشته باشم مستقیم با رئیس دپارتمان داوری صحبت می‌کنم. همان‌طور که ما اشتباه داریم داور هم اشتباه می‌کند. داورهای ما قابل احترام و ارزش هستند ضمن اینکه ما برای داورهای‌مان چه کار کردیم؟ همیشه که در فشار بازی هستند و از لحاظ مالی هم نتوانستیم برای آنها کاری انجام دهیم و من همیشه سعی می‌کنم آن لطمه‌ای که از داوری خورده‌ام را با رئیس دپارتمان داوری صحبت کنم.

بهترین و بدترین خاطره ورزشی شما در تیم‌ملی چه بوده است؟

بهترین این است که هر روزش در تیم‌ملی برای من بهترین بوده یعنی بهترین عملکرد و بهترین افتخار و بدترین این بوده که در ۵۰ ثانیه آخر در بازی‌های جام‌جهانی از ایتالیا گل خوردیم و به دلیل تفاضل گل کمتر نتوانستیم در عین شایستگی جزو ۴ تیم صعودکننده باشیم.

نظرتان در مورد تجلیل از ملی‌پوشان فوتسال پس از مسابقات جام جهانی و کسب مقام سومی چیست؟

میزان جایزه بازیکنان ما خیلی بیشتر از اینها است و باید سر تا پای تک تک این بازیکنان را طلا گرفت چون مقام سومی جهان را کسب کردند که مقام کمی نیست.

در روزهای پایانی سال ۹۵ یک اتفاق خوب برای شمسایی رخ داد؛ بازی در کنار بزرگان فوتبال و فوتسال جهان از جمله مالدینی، گیگز و فالکائو.

بله، سال ۹۵ آخرش سال بسیار خوبی برای من بود چون به با دعوت از یک بانک لبنانی توانستم در کنار ستاره‌های فوتبال و فوتسال دنیا بازی خاطره‌انگیزی داشته باشم..

چه حسی از بازی کردن در کنار فالکائو برزیلی داشتی؟ کسی که خیلی دوست دارد رکورد آقای فوتسال جهان را از شما بگیرد؟

روابط من با فالکائو همیشه خوب بوده و ارتباط من از الان به بعد با فالکائو بیشتر شده است. در همین دیدار دوستانه قرار شد به لحاظ ارتباط کاری و گرفتن بازیکن، مربی، بدنساز و …ارتباط مستقیم با خود فالکائو داشته باشم. اگر این اتفاق رخ بدهد می‌تواند برای پیشرفت فوتسال ایران خوب باشد.

اما همین فالکائو می‌خواهد عنوان اقای گلی فوتسال جهان را از شما بگیرد.

بله او این تصمیم را دارد. فالکائو به من گفت که با وجود خداحافظی‌ام از تیم ملی برزیل، اما فدراسیون فوتسال کشورم برای خداحافظی من دو دیدار گذاشته که هنوز زمان دقیقش مشخص نیست. حتی هنوز معلوم نیست که با کدام تیم بازی خواهند کرد. فالکائو تاکید کرد که فدراسیون فوتبال برزیل در حال برنامه‌ریزی برای مسابقه است. البته ارتباطش با سرمربی جدید تیم ملی برزیل خوب نیست و دیگر نمی تواند هم بازی کند.

رفتار مالدینی و گیگز چطور بود؟

هر دو رفتار خیلی خوبی با من داشتند.البته مالدینی با توجه به شرایطی که در فوتبال ایتالیا و جهان داشت خیلی خاص‌تر بود و خودش را متفاوت تر از سایرین می‌دانست، اما من چون زبان ایتالیایی می‌دانستم، توانستم با او ارتباط بگیرم.در جریان بازی هم به او چند پاس گل دادم و بعد از صحبتی که به زبان ایتالیایی داشتیم، راحت‌تر با من ارتباط داشت، هر چند گیگز خیلی خاکی تر بود و راحت با او ارتباط گرفتم.

مالدینی از سفرش به تهران و بازی مقابل پیشکسوتان پرسپولیس چیزی به شما نگفت؟

او اشاره کرد که به تهران آمد و مسابقه ای را مقابل پیشکسوتان پرسپولیس انجام داد، اما حرف خاص زیادی در این باره نزد.

این بازی دوستانه در بیروت چه آموخته‌هایی برای شما داشت؟

برای من خیلی مهم بوده که دوباره برگردم بین بازیکنان بزرگ دنیا و بازی کنم و این حضور من در لبنان یادآور روزهای خوش من در فوتسال بوده چون من حدود ۱۱ سال پیش در لبنان بازی کردم و دوباره خاطرات آن موقع برای من زنده شد.

ما قطب اول فوتسال آسیا هستیم، چرا ایران میزبان چنین مسابقاتی نمی‌شود تا ستاره‌های جهان به کشورمان بیایند؟

اتفاقاً با ارتباطی که من با این ستارگان دارم می‌توان این چنین بازی‌ها را در ایران برگزار کرد اما باید در ابتدا هدف و برنامه‌ریزی کاملاً مشخص باشد و مطمئناً چنین میزبانی‌هایی برای پیشرفت فوتسال ما بسیار خوب است. همانطور که می‌دانید لبنان خیلی از ما کمتر است ولی می‌بینید که چگونه برای این گونه میزبانی‌ها پیشقدم هستند و بهره‌برداری لازم را می‌کنند.

منبع:فارس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.