کد خبر : 102877
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1396 - 12:44
-

«کپی‌پیست» برنامه افتخاری از فوتسال به استقلال

«کپی‌پیست» برنامه افتخاری از فوتسال به استقلال

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،سیدرضا افتخاری آذرماه ۱۳۹۱ و با استعفای عباس ترابیان بود که به عنوان سرپرست و سپس رئیس کمیته فوتسال انتخاب شد و سیاست‌ها مدیریتی‌اش را در فوتسال به اجرا گذاشت؛ سیاست‌هایی که با حضور انتقال افتخاری از کمیته فوتسال به باشگاه استقلال در این باشگاه ادامه پیدا کرد که نمونه

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،سیدرضا افتخاری آذرماه ۱۳۹۱ و با استعفای عباس ترابیان بود که به عنوان سرپرست و سپس رئیس کمیته فوتسال انتخاب شد و سیاست‌ها مدیریتی‌اش را در فوتسال به اجرا گذاشت؛ سیاست‌هایی که با حضور انتقال افتخاری از کمیته فوتسال به باشگاه استقلال در این باشگاه ادامه پیدا کرد که نمونه هایی از این تصمیمات با کنار گذاشتن یک عضو کمیته فنی و انتخاب «وینفرد شفر» سرمربی آلمانی نمود پیدا کرد.

* حمایت از ناظم الشریعه و علیرضا منصوریان
افتخاری زمانی کارش را در کمیته فوتسال ایران آغاز کرد که «خسوس کاندلاس» را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال انتخاب کرد ولی خسوس پیش از جام ملتهای آسیا ایران را ترک کرد و به خاطر مشکلات مالی و خانوادگی حاضر نشد به کار در تیم ملی ادامه بدهد. افتخاری در آن مقطع زمانی سیدمحمد ناظم الشریعه را به عنوان جانشین خسوس انتخاب کرد و پای تصمیمش ایستاد. با انتخاب ناظم الشریعه، انتقادهایی از سوی بعضی پیشکسوتان مطرح می شد که سرپرست وقت کمیته فوتسال بدون توجه به این انتقادات و با حمایت از ناظم الشریعه، کارش را پیش برد و تیم ملی توانست در جام ملتها قهرمان شود و در جام جهانی هم به عنوان تاریخی سوم برسد.

افتخاری همین سیاست را در استقلال پیاده کرد. او فصل گذشته پای علیرضا منصوریان ایستاد و با وجود نتایج نامناسب در ابتدای فصل، استقلال در نهایت نایب قهرمان لیگ برتر شد. حمایت افتخاری از منصوریان تا همین چند هفته پیش ادامه داشت و اگر بعضی فشارها وجود نداشت شاید منصوریان هنوز سرمربی استقلال بود. افتخاری آنقدر به کار با منصوریان اعتقاد داشت که از قبول استعفای وی به عنوان «سخت ترین تصمیم دوران مدیریتی» خود یاد کرد.

* برکناری حسین شمس و حسن روشن
افتخاری در جریان مدیریتش در فوتسال، یک کمیته فنی را تشکیل داد تا بتواند به امور مربوط به توسعه فوتسال و سیاست گذاری های کلان سر و سامان بدهد. یکی از اعضای این کمیته، حسین شمس بود. شمس که از منتقدان اصلی افتخاری و علی کفاشیان محسوب می شد، حتی با وجود حضور در کمیته فوتسال به انتقاداتش ادامه داد. شمس در مصاحبه ای گفته بود: «متاسفانه یک توقعاتی وجود دارد که حالا که عضو کمیته فنی هستیم حرف نزنیم و انتقاد نکنیم. در واقع می‌خواهند این یک جور حق السکوت باشد ولی چنین چیزی به رویه و اهداف من نمی‌خورد. قطعا هر ایرادی در فوتسال کشور ببینم، آنرا بیان می‌کنم و حتی به حکم و پُستم نگاه نمی‌کنم.» بعد از بالاگرفتن شدت انتقادات و این نوع صحبتها، در نهایت شمس با نظر افتخاری، به بهانه همکاری با باشگاه ها از سمتش برکنار شد.

مشابه همین اتفاق چندی پیش در باشگاه استقلال برای افتخاری رخ داد. حسن روشن، منتقد هر مدیر و مربی در استقلال حتی با وجود حضور در کمیته فنی باشگاه، از انتقاداتش از افتخاری دست بر نداشت. وی بعد از اولین و آخرین حضورش در کمیته فنی درباره اینکه آیا هنوز از افتخاری انتقاد دارد، صحبتهایی مشابه با حسین شمس بر زبان آورد و گفت: «من در حال‌ حاضر هم با افتخاری مخالف هستم. اگر بخواهم به کمیته‌ فنی بیایم باید قرارداد او با استقلال توسط هیات مدیره نوشته شود.» در نهایت هم روشن به سرنوشت شمس دچار و از کمیته فنی کنار گذاشته شد.

قراردادهای کوتاه مدت با مربیان خارجی
از دیگر تشابهات مدیریتی افتخاری در استقلال و فوتسال می توان به نحوه کار او با مربیان خارجی اشاره کرد. تیم ملی فوتسال بعد از انتخاب خسوس به عنوان سرمربی به مصاف روسیه رفت. افتخاری بعد از آن بازی اعلام کرد که عملکرد خسوس در بازی با روسیه و اردوهای تیم ملی او را به تصمیمش نزدیکتر کرده است. افتخاری همان موقع گفت که یک برنامه کوتاه مدت برای بازی های داخل سالن کره جنوبی دارد و محک دوم خسوس کاندلاس می تواند این بازی ها و حتی تورنمنت چین باشد که اتفاقا ایران در هر دو رویداد موفق بود. به همین خاطر قرارداد خسوس ۶ ماهه تمدید شد و بعد از آن هم باوجود حمایت شفاهی افتخاری، قرارداد خسوس ۶ ماه به ۶ ماه تمدید می شد.

افتخاری به اصل امضای قرارداد کوتاه مدت با سرمربی خارجی در استقلال هم وفادار ماند. وی بعد از موافقت کمیته فنی استقلال با انتخاب وینفرد شفر، گفت که قرارداد این سرمربی تا پایان فصل است و ادامه کار با وی، مشروط به قهرمانی در لیگ، جام حذفی و یا کسب سهمیه آسیایی است، بدون افزایش مبلغ قرارداد. در واقع سیاست افتخاری در قبال وینفرد شفر همان سیاستی است که در فوتسال و در قبال خسوس کاندلاس در پیش گرفت.

نظارت کامل مربیان خارجی روی تیم های پایه
توسعه و تجهیز آکادمی و تیم های پایه استقلال از دیگر اهداف افتخاری در استقلال است. افتخاری زمانی که در فوتسال بود نشان داد برای تیم های پایه اهمیت قائل است ولی تمام تیم ها را به صورت کامل در اختیار خسوس کاندلاس گذاشته بود؛ تا جایی که این سرمربی اسپانیایی مامور استعدادیابی و انتخاب بازیکنان جوانان و امید هم شد. خسوس حتی در غیاب شهرزاد مظفر به صورت موقت هدایت تیم بانوان را هم عهده دار شد.

از نکات جالب توجه صحبتهای افتخاری بعد از انتخاب شفر، تاکید بر نظارت کامل وی بر تیم های پایه و آکادمی بود. هرچند شفر همانند خسوس نمی تواند همزمان سرمربی بزرگسالان، امیدها و جوانان استقلال باشد ولی بدون شک با حضور شفر، تغییراتی در آکادمی استقلال و نظارت ویژه شفر روی تیم های پایه رخ می دهد.

رحمتی به سرنوشت نظری دچار می شود؟
مصطفی نظری از جمله بازیکنان تیم ملی فوتسال ایران بود که در زمان مدیریت افتخاری در کمیته فوتسال، از تیم ملی کنار گذاشته شد. استارت کنار گذاشتن نظری بعد از درگیری با امیر فراشی مربی دروازه بان های تیم ملی خورده شد و بعد از آن افتخاری که به دنبال برگرداندن آرامش به تیم ملی ایران بود، با نظر مثبت خسوس کاندلاس به تدریج دعوت از نظری به تیم ملی را کمرنگ و کمرنگ تر کرد تا در نهایت نظری دیگر ملی پوش نشود. نظری بعدها گفت استنباطش این است که به خسوس اطلاعات غلط می‌دادند و یا خودش دوست داشت اطلاعات غلط بشنود.

مهدی رحمتی هم حالا شرایط مشابه به نظری دارد. او با درخواست سرمربی سابق استقلال و البته با نظر مثبت افتخاری از تیم کنار گذاشته شد. هرچند افتخاری روز گذشته بازگشت و ادامه کار رحمتی و جباری را منوط به نظر شفر دانست ولی شنیده ها حاکی از آن است که افتخاری و تعدادی از اعضای کمیته فنی باشگاه برای حفظ آرامش استقلال، تصمیم به کنار گذاشتن رحمتی دارند و حتی صحبت از بازگشت وحید طالب لو به جای رحمتی مطرح شده است. باید دید آیا با کنار گذاشتن رحمتی پازل سیاست های مدیریت فوتسالی افتخاری در استقلال کامل می شود یا خیر.

منبع:مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

مجید سه شنبه , ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

خوده اقای افتخاری و بقیه مدیریت استقلال باید از این تیم بروند و کار به کاردان بسپارنند(مدیر محبوب ما حاج علی فتح الله)?