کد خبر : 113803
تاریخ انتشار : شنبه 11 فروردین 1397 - 17:18
-

کلکسیون پر زرق و برق فوتسال در سال ۹۶

کلکسیون پر زرق و برق فوتسال در سال ۹۶

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، فوتسال جزو معدود رشته‌هایی است که در ایران،‌ موفقیت‌هایش تمامی ندارد و همچنان عطش روی سکو رفتن و کسب عنوان‌های مختلف در بین فوتسالیست‌ها فوران می‌کند. فوتسال ایران با تمام بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان، همچنان بر بام آسیا پادشاهی می‌کند و پرافتخارترین رشته تیمی ایران در آسیا و جهان

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، فوتسال جزو معدود رشته‌هایی است که در ایران،‌ موفقیت‌هایش تمامی ندارد و همچنان عطش روی سکو رفتن و کسب عنوان‌های مختلف در بین فوتسالیست‌ها فوران می‌کند. فوتسال ایران با تمام بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان، همچنان بر بام آسیا پادشاهی می‌کند و پرافتخارترین رشته تیمی ایران در آسیا و جهان است. این رشته در سال ۱۳۹۶ نیز موفقیت‌های ارزشمندی کسب کرد. از قهرمانی تیم المپیک در آسیا تا کسب دوازدهمین قهرمانی تیم ملی در این قاره و قرارگرفتن بین برترین‌های جهان. در ادامه به بررسی رویدادهای مهم فوتسال در سالی که گذشت، می‌پردازیم:

جام‌ملت‌های آسیا: دوازدهمین تاج‌گذاری

با اتمام لیگ برتر در دی ماه، ملی‌پوشان بلافاصله وارد اردو شدند و ابتدا دو بازی تدارکاتی با تیم ملی بلاروس در تهران برگزار شد. شاگردان ناظم‌الشریعه سپس راهی آذربایجان شدند تا دو بازی دوستانه نیز با تیم ملی این کشور برگزار کنند. مصدومیت‌های متوالی ملی‌پوشان قبل از جام‌ملت‌های‌ آسیا، نگرانی را برای فوتسال ایران به همراه داشت و از بین مصدومان، تنها حمید احمدی نتوانست با تیم به چین‌تایپه برود. همچنین ناظم‌الشریعه در جریان مسابقات، به بازیکنان مصدومی مثل اسماعیل‌پور در بازی‌های نخست، کمتر بازی داد. با این حال ملی‌پوشان این مسابقات را طوفانی آغاز کرده و در قدم اول با ۱۴ گل میانمار را شکست دادند. چین نیز با نتیجه ۱۱ بر یک از پیش رو برداشته شد. تیم ملی ایران در سومین بازی هم عراق را با نتیجه ۵ بر ۳ مغلوب کرد تا به عنوان بهترین تیم مرحله گروهی، راهی یک‌چهارم‌نهایی شود. یکی از بهترین نمایش‌های فوتسال ایران در سال‌های اخیر در مرحله یک‌چهارم‌نهایی این مسابقات مقابل تایلند رقم خورد و یوزهای ایرانی با نتیجه پرگل ۹ بر یک از سد گربه‌سیاه فوتسال ایران گذشتند. در نیمه‌نهایی نیز ازبکستان از پیش رو برداشته شد و این تیم با نتیجه ۷ بر یک مغلوب فوتسالیست‌های ایران شد. اوج اقتدار ملی‌پوشان در فینال به رخ آسیا کشیده شد و شاگردان ناظم‌الشریعه با نتیجه ۴ بر یک از سد چشم بادامی‌های ژاپنی گذشتند تا برای دوازدهمین‌بار، قهرمانی آسیا را به ارمغان آورند. عناوین فردی مسابقات نیز به ایرانی‌ها رسید و حسین طیبی آقای گل و علی اصغرحسن‌زاده بهترین بازیکن شد.

چهارجانبه اصفهان: فتح گرندپری وطنی

تیم ملی بر خلاف سال‌های قبل در گرندپری بزریل شرکت نکرد اما تورنمنت چهارجانبه‌ای با حضور تیم‌های ایران، روسیه، قزاقستان و آذربایجان در اصفهان برگزار شد که توانست جای خالی مسابقات بزرگ را تاحدودی برای ایران پرکند. تیم‌ملی ایران در این تورنمنت ابتدا مقابل آذربایجان با نتیجه ۳ بر ۳ به تساوی رسید و در دومین بازی با نتیجه ۲ بر یک از سد قزاقستان گذشت. دیدار آخر بین ایران و روسیه، تکلیف قهرمان را مشخص می‌کرد. شاگردان ناظم‌الشریعه با انگیزه شکست دیدار رده‌بندی جام‌جهانی به مصاف نایب قهرمان جهان رفتند و در نهایت با پیروزی ۴ بر صفر، به مقام قهرمانی رسیدند. قرار است این تورنمنت از سال آینده به گرندپری جدیدی در جهان تبدیل شده و دوره دومش به میزبانی قزاقستان برگزار شود.

داخل سالن آسیا: صرفا جهت تکمیل کلکسیون

تیم ملی فوتسال که در سال ۹۶ افتخارات زیادی را به نام خود زد، توانست با قهرمانی در مسابقات داخل سالن آسیا نیز کلکسیون خود را تکمیل کند. این تورنمنت با پیروزی ۱۶ بر یک مقابل تاهیتی برای ملی‌پوشان ایران آغاز شد. شاگردان ناظم‌الشریعه سپس با نتیجه ۷ بر ۳ از سد اردن گذشته و در آخرین بازی نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر قرقیزستان را گلباران کردند. اما بهترین خاطره از ترکمنستان، بازی با تایلند در مرحله نیمه‌نهایی بود. دیداری که برای فوتسال ایران حیثیتی محسوب می‌شد و با توجه به کری‌خوانی تایلندی‌ها قبل از بازی، پیروزی حکم افتخار بزرگی را داشت. در نهایت نیز گربه‌سیاه ایران با نتیجه ۱۰ بر ۴ به زانو درآمد و تیم ملی ایران به فینال رسید. دیدار سنتی ایران و ازبکستان این بار باید در فینال مسابقات داخل سالن آسیا برگزار می‌شد. دیداری که بازهم فوتسال ایران سربلند از آن بیرون آمد تا ازبک‌ها نتوانند طلسم شکست‌ناپذیری پرافتخارترین تیم آسیا را بشکنند. ملی‌پوشان در این بازی با نتیجه پر گل ۷ بر یک به برد رسیدند و جام قهرمانی را بالای سر بردند. همچنین مهدی جاوید در پایان مسابقات عنوان آقای گلی را کسب کرد.

مسابقات زیر بیست سال آسیا: امیدواری به نسل جدید

تیم ملی زیر ۲۰ سال ایران با هدایت علی صانعی در اولین‌ دوره این رقابت‌ها شرکت کرد و با کسب مقام قهرمانی، سهمیه حضور در المپیک جوانان آرژانتین را هم به دست آورد. ملی‌پوشان ایران در این مسابقات تیم‌های امارات، مغولستان، چین و قرقیزستان را در مرحله گروهی شکست  دادند. شاگردان صانعی سپس در مرحله یک‌چهارم‌نهایی تیم لبنان را مغلوب کرده و با شکست دادن تایلند راهی دیدار فینال شدند. در دیدار فینال نیز تیم ملی عراق مقابل فوتسالیست‌های ایران حرفی برای گفتن نداشتند. در پایان این مسابقات توحید لطفی از ایران به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

برترین‌های فوتسال پلنت: بدون جایزه اما پرفروغ

فوتسال ایران در سالی که گذشت کاندیداهای زیادی در برترین‌های سایت فوتسال پلنت داشت. هرچند هیچ‌یک از نامزدها موفق به قرارگیری بین سه رتبه نخست نشدند اما نامزد شدن دو دروازه‌بان، تیم ملی، سرمربی تیم ملی، بازیکن جوان و بهترین بازیکن از افتخارات فوتسال ایران در سال ۹۶ به حساب آمد. طبق اعلام سایت فوتسال پلنت در بخش بهترین بازیکن جوان، توحید لطفی از ایران در جایگاه ششم ایستاد. در بخش بهترین دروازه‌بان، علیرضا صمیمی در رده هفتم و سپهر محمدی در رده هشتم قرار گرفتند. همچنین در بخش بهترین تیم ملی جهان، ایران به‌عنوان چهارمین تیم برتر جهان معرفی شد. محمد ناظم‌الشریعه نیز در بخش بهترین سرمربی، به‌عنوان سومین سرمربی برتر دنیا انتخاب شد. در بخش بهترین بازیکن فوتسال جهان هم حسین طیبی به ‌عنوان پنجمی رسید.

لیگ برتر: جامی به رنگ مس

پرونده نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتسال در سال ۱۳۹۶ با قهرمانی مس سونگون بسته شد و این تیم تبریزی توانست برای اولین بار و بعد از کسب دو مقام دومی و یک سومی، جام را بالای سرببرد. مس سونگون در سال ۹۳ عنوان سومی، در سال ۹۴ دومی و در سال ۹۵ مقام سومی را به دست آورده بود شده بود اما امسال توانست یک هفته زودتر از اتمام لیگ، قهرمانی‌اش را مسجل و در هفته آخر هم در تبریز جشن قهرمانی را برگزار کند. هدایت این تیم را حمید بی‌غم مربی جوان مشهدی به عهده داشت. او دو سال به عنوان مربی در کنار علی افضل در مس سونگون بود و با توجه به شناختی که از این تیم به دست آورد، توانست قهرمانی را با این تیم کسب کند. لیگ برتر فوتسال در سالی که گذشت ناکام های بزرگی نیز داشت و تیم‌هایی مثل تاسیسات دریایی‌تهران و گیتی‌پسند اصفهان که به اذعان کارشناسان مهره‌های بهتری نسبت به مس داشتند، دستشان از جام کوتاه ماند.

مس سونگون به جز قهرمانی، بقیه عناوین را هم از آن خودش کرد. این تیم با ۴۴ گل خورده، بهترین خط دفاعی لیگ را به نام خودش زد و با به ثمر رساندن ۱۰۸ گل نیز عنوان بهترین خط حمله را به دست آورد. همچنین علیرضا صمیمی با کمترین گل خورده و سه کلین شیت عنوان بهترین دروازه‌بان مسابقات را هم از آن خود کرد. عنوان آقای گلی لیگ برتر هم با ۳۵ گل به مهدی جاوید از تیم تاسیسات دریایی تهران رسید. در پایان فصل ۹۶ لیگ برتر، دو تیم هیات فوتبال قم و پارسیان شهرقدس سقوط کردند تا بار دیگر اثبات شود انتقال امتیاز، راه درستی برای تیم‌داری در ورزش نیست. چرا که تیم هیات فوتبال قم با خرید امتیاز تیم یاسین پیشرو و تیم پارسیان شهرقدس با خرید امتیاز دبیری تبریز وارد مسابقات شده بود.

جام باشگاه‌های آسیا: نایب قهرمان اما ناکام!

هرچند کسب مقام دومی در هر رشته ورزشی می‌تواند یک موفقیت محسوب شود اما در فوتسال با توجه به سابقه درخشان، عنوانی جز قهرمانی انتظارات را برآورده نمی‌کند. گیتی‌پسند اصفهان نیز به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های ۲۰۱۷ شرکت کرد و با وجود در اختیار داشتن ملی‌پوشان پرتعداد در ترکیبش نتوانست به مقام قهرمانی برسد. شاگردان علی افضل در این مسابقات ابتدا تیم‌های شریکر ژاپن و شنژن چین را در مرحله گروهی با قاطعیت از پیش رو برداشته و سپس در مرحله یک‌چهارم نهایی با دو گل از سد بانک بیروت لبنان گذشتند. نماینده ایران سپس با پیروزی ۴ بر ۲ مقابل الریان قطر، راهی دیدار نهایی شد و به مصاف چونبوری تایلند رفت. تایلندی‌ها که در در سال‌های اخیر برای فوتسال ایران دردسرساز شده بودند، در این دیدار نیز مانع از پیروزی فوتسالیست‌های ایران شدند. گیتی‌پسند بازی فینال را با نتیجه ۳ بر ۲ واگذار کرد و به مقام دومی رسید. اصغرحسن‌زاده در پایان این مسابقات عنوان آقای‌گلی را بدست آورد و با وجود اینکه گفته می‌شد علی افضل از هدایت گیتی‌پسند برکنار می‌شود، باشگاه به او تا نیم‌فصل لیگ برتر فرصت داد. همچنین یکی از اتفاقات قابل توجه این تورنمنت حضور پرتعداد بازیکنان و مربیان ایرانی در تیم‌های مختلف بود طوری که در هر گروه از مسابقات، چند ایرانی حضور داشتند و حتی در گروه B، هر چهار تیم از حضور مربیان و بازیکنان ایرانی بهره‌مند بودند.

آخر شاهنامه خوش نبود

فوتسال ایران باوجود کسب موفقیت‌های زیاد در سالی که گذشت، روزهای پایانی خوشی را سپری نکرد. بعد از قهرمانی تیم ملی در جام‌ملت‌های‌آسیا برخی حواشی به وجود آمد که منجر به خداحافظی فرهاد توکلی از تیم ملی شد و مهدی جاوید و احمد اسماعیل‌پور نیز در پست‌های اینستاگرامی خود تلویحا به خداحافظی اشاره کردند. هیچ‌گاه دلیلی ناراحتی این سه ملی‌پوش از سوی آن‌ها یا کادرفنی رسانه‌ای نشد اما باتوجه به برخی واکنش‌ها به نظر می‌رسد این سه بازیکن از حمایت برخی افراد از یک ملی‌پوش در کسب عنوان‌های شخصی در چند سال اخیر ناراحتند.

همچنین یکی از اتفاقات مهم فوتسالی در سال ۹۶، شکسته شدن رکورد آقای گلی وحید شمسایی بود. او که با ۳۹۲ گل سال‌ها این عنوان را برای ایران حفظ کرده بود، شش سال پیش از تیم ملی رفت تا فالکائو با بازگشت مجدد به تیم ملی برزیل بتواند فاصله‌اش را با شمسایی را جبران کرده و عنوان آقای گلی جهان را به چنگ آورد. بعد از شکسته شدن این رکورد، صحبت‌های زیادی مبنی بر دعوت شمسایی به تیم ملی و برگزاری بازی با تیم‌های ضعیف مطرح شد تا او بتواند با افزایش گل‌های خود، عنوان‌ آقای گلی را پس بگیرد اما این اتفاق در سال ۹۶ نیفتاد و به زمان دیگری موکول شد.

یکی دیگر از اتفاقات منفی ماه‌های پایانی سال خبر انحلال تیم پرافتخار تاسیسات دریایی تهران بود. تیمی که توانست با هدایت وحید شمسایی به دو قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در آسیا برسد اما به دلیل کاهش بودجه شرکت تاسیسات دریایی، از حضور در لیگ برتر کناره‌گیری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا؛ به قلم علی احدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.