کد خبر : 113837
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1397 - 20:49
-

به مس انگ تبانی زدند تا تیم را به حاشیه ببرند/ فوتسال را با شمسایی و شمس می‌شناسند/ از کودکی در کوچه فوتبال بازی می کردم/ الگویم بابک اکبری است

به مس انگ تبانی زدند تا تیم را به حاشیه ببرند/ فوتسال را با شمسایی و شمس می‌شناسند/ از کودکی در کوچه فوتبال بازی می کردم/ الگویم بابک اکبری است

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، توحید لطفی در سالی که گذشت روزهای پرافتخاری را سپری کرد که این افتخارات با فتح جام ملت‌های زیر ۲۰ سال آسیا آغاز شد. او که با بازوبند کاپیتانی تیم کشورمان جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برد، به عنوان بهترین بازیکن مسابقات نیز برگزیده شد و اینگونه

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، توحید لطفی در سالی که گذشت روزهای پرافتخاری را سپری کرد که این افتخارات با فتح جام ملت‌های زیر ۲۰ سال آسیا آغاز شد. او که با بازوبند کاپیتانی تیم کشورمان جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برد، به عنوان بهترین بازیکن مسابقات نیز برگزیده شد و اینگونه بود که نامش بر سر زبان‌ها افتاد.
ایستادن بر بام آسیا با تیم ملی دانشجویان، کسب عنوان بهترین بازیکن جوان ایران، حضور در جمع ۱۰ بازیکن برتر جوان جهان از نگاه سایت بین‌المللی و معتبر «فوتسال پلنت»، قهرمانی با تیم مس سونگون ورزقان در لیگ برتر و کاندیداتوری مرد سال آسیا دیگر عناوینی بود که سال ۹۶ را برای این بازیکن بسیار درخشان ساخت.
گفت‌وگوی خبرگزاری آناج با این بازیکن را در زیر می‌خوانید:
در ابتدا بیوگرافی کوتاهی از خودتان بفرمایید.
متولد ۱۹ آذرماه سال ۷۷ بوده و اکنون ۲۰ ساله هستم. در حال حاضر دانشجوی تربیت بدنی در مقطع کاردانی بوده و یک برادر بزرگتر از خودم و سه خواهر دارم. برادرم در ابتدا فوتبال بازی می‌کرد اما بعداً بنابه مشکلاتی نتوانست ادامه دهد و در حال حاضر تنها ورزشکار فامیل هستم.

چطور شد که به صورت حرفه‌ای وارد فوتسال شدید؟
من از کودکی به ورزش علاقه داشتم و در کوچه بازی می‌کردیم. از طرفی از برادرم هم الگو برداشتم. بعدا در تیم بازرگانی تبریز تست دادم و مدتی در کنار آنها حضور داشتم. رفته رفته با لطف خدا و کمک مربیان توانستم به این سطح برسم.

چرا به فوتبال نرفتید و فوتسال را انتخاب کردید؟
از ابتدا کسی به من نمی‌گفت فوتبال بازی کنم یا فوتسال. اما در فوتسال تست دادم اگر به این ورزش نمی‌آمدم، نمی‌توانستم در فوتبال هم حضور داشته باشم، چون برای این کار باید با افراد زیادی حرف زده و به واسطه آشنایان به تیم‌ها می‌رفتم به همین خاطر در فوتسال تست دادم و در این رشته نیز ماندگار شدم. بعدا گفتند که به فوتبال بروم ولی من گفتم راهم را پیدا کرده‌ام و با توکل به خدا این راه را ادامه خواهم داد و خوشحالم که این راه برایم خوب شد.
چه کسی برای اولین بار شما را کشف کرد؟
من در ابتدا بیشتر با دبیران ورزشی ارتباط داشتم اما در فوتسال برای اولین بار با آقایان ناصر رنجبر و امیر کارگر در تیم بازرگانی تبریز کار کردم و الان هم با آنها کار می‌کنم.

تویح دلطفی علیرضا عسگرینخستین بازی لیگ برتری‌تان را به یاد دارید؟
بله، من یکی دو سال در بازرگانی حضور داشتم که مس سونگون امتیاز این تیم را خرید، آن زمان من در رده امید و جوانان بازی می‌کردم. بعد از آن نیز لیگ برتر را با مس سونگون آغاز کردم و اولین بازی‌ام در هفته سوم لیگ ۱۳۹۵ مقابل شهرداری ساوه در خانه حریف بود که یک بر یک مساوی شدیم. این فصل دومین سالی بود که در لیگ برتر حضور داشتم.

لیگ اخیر را چطور دیدید؟
چند سال بود که مس سونگون برای قهرمانی تلاش می‌کرد. هزینه و برنامه‌ریزی‌های زیادی هم برای این کار داشت که در ۲ سال اول هم مقام خوبی کسب کرد. امسال هم دیدیم که سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده به همین دلیل همه با هم متحد شدیم تا به قهرمانی برسیم و با لطف خدا به این هدف هم رسیدیم.

برخی اعتقاد داشتند که انصراف دبیری به نفع مس سونگون بوده چون بازیکنان این تیم جایگزین خوبی برای برزیلی‌های مس بودند، درست است؟
ما سال گذشته هم بازیکن خاصی نداشتیم ولی در آن فصل با یک امتیاز اختلاف سوم شدیم. امسال به نوعی کناره‌گیری دبیری به نفعمان شد چون ۳-۴ بازیکن بومی و خوب به جمع ما اضافه شدند. چه این اتفاق رخ می‌داد و چه رخ نمی‌داد، ما برای قهرمانی همدل بودیم، تلاش می‌کردیم هر طور که شده قهرمان شویم و خدا را شکر هم این اتفاق افتاد.
خارجی‌های مس سونگون در گذشته خیلی خوب بودند و حتی تاینان که تابعیت قزاقستانی گرفته بود، در جام ملت‌های اروپا نیز جزو سه نفر برتر شد، نظر شما در این مورد چیست؟
درست است، تاینان بازیکنی با تکنیک و فراتر از دیگر بازیکنان بود و توانست به جایگاه‌های بهتری دست پیدا کند.
در این فصل هم ۳ بازیکن خارجی داشتید که یکی از آنها جدا شد، عملکرد آنها را چگونه دیدید؟
ما در ابتدا یک بازیکن به نام رودریگو داشتیم که بعدا از جمع ما جدا شد. پس از این بازیکن بِلو قبلا نیز در مس بازی می کرد به تیم اضافه شد و خیلی به تیم کمک کرد. آن یکی هم دیگو بود که با شرایط لیگ برتر آشنا نبود و ما هم با توجه به هدفی که بود، فرصت زیادی نداشتیم و نتوانستیم زیاد از او استفاده کنیم.
رودریگو که از تیم جدا شد، بازیکن شناخته شده‌ای بود. درست است؟
بله، این بازیکن در ایتالیا و غیرت قزاقستان نیز حضور داشته و نمی‌دانم دلیل رفتن او چه بود، البته مربیگری هم سلیقه‌ای است و شاید او نتوانست نظر کادر فنی را جلب کند.
به نظر شما کدام عامل تاثیر بیشتری در قهرمانی مس داشت؟
چون از ابتدا برنامه‌ریزی و هزینه‌های خوبی شده بود، از همان روزهای اول تمرینات را خوب و پر فشار آغاز کردیم. فکر می‌کنم همدلی نقش بیشتری در کسب قهرمانی توسط مس سونگون داشت چون این مسئله باعث از خودگذشتگی بازیکنان می‌شد که این موضوع قطعا به نفع تیم بود.
بهترین گلزن مس فرهاد فخیم بود که به اندونزی رفت، به نظر شما چرا بعد از پایان لیگ، بازیکنان زیادی به کشورهای شرق آسیا رفتند؟
بیشتر بحث مالی در این مورد دخیل است. وقتی که لیگ ایران به پایان می‌رسد، لیگ این کشورها آغاز می‌شود. ضمن اینکه ۲-۳ ماه طول می‌کشد تا لیگ ایران آغاز شود و تا آن موقع مسابقات آنها نیز به پایان خواهد رسید. با توجه به اینکه هزینه‌ها زیاد است بازیکنان می‌روند تا به نوعی هزینه‌هایشان را تامین کنند. دستمزدها اینجا کم است ولی برنامه‌ریزی‌های شده که دستمزدها افزایش یابد که ان‌شاءالله نتیجه آن خوب باشد.

لطفی کفاشیاندر سال گذشته شاهد ظهور برنامه ۲۰۲۰ بودیم که اتفاقات لیگ برتر فوتسال را تحلیل و بررسی می‌کرد، این برنامه را چطور دیدید؟
برنامه خوبی بود که می‌توانستیم اتفاقات هر هفته فوتسال را به وسیله آن پیگیری کنیم و از شرایط دیگر تیم‌ها آگاه شویم. ان‌شاءالله این برنامه نیز تداوم داشته باشد تا فوتسال نیز مانند فوتبال پیشرفت کند.
گفته می‌شود لیگ برتر فوتسال در فصل آتی مانند لیگ برتر والیبال مرحله پلی‌آف خواهد داشت، در این رابطه چه نظری دارید؟
این مسئله خیلی خوب است چون هم زمان مسابقات بیشتر خواهد بود و هم تیم‌ها هزینه بیشتری می‌کنند و فوتسال می‌تواند پیشرفت کند.
می‌گویند اینطور شده تا جلوی تبانی گرفته شود، فصل گذشته حرف و حدیث‌هایی در‌مورد آذرخش بندرعباس بود که چون مس سونگون هزینه حضور این تیم در تبریز را داده بود، بندرعباسی‌ها بازی را جدی نگرفته بودند. نظر شما در این مورد چیست؟
فیلم آن بازی موجود است. در نیمه اول ما ۲-۲ شدیم و اگر تبانی بود، می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم. اصلا بحث تبانی وجود نداشت و چون تیم ما بی‌حاشیه بود، می‌خواستند ما را به حاشیه ببرند اما همدلی که وجود داشت مانع این کار شد.
داوری‌ها هم علیه مس بود به خصوص در دیدار با تیم ملی حفاری اهواز، درست است؟
جو مسابقات کمی فرق می‌کند در آن بازی جو سالن، اعتراضات کادرفنی و بازیکنان حریف داور را تحت فشار گذاشته بود، او هم به اشتباه پنالتی اعلام کرد اما بعداً فهمید که اشتباه کرده است. با این حال خوشبختانه علی رغم تمام این موارد نتایج خوبی کسب کردیم.
مس سونگون مقتدرانه قهرمان شده و ترین‌های لیگ از جمله بیشترین برد، کمترین باخت، بیشترین گل زده، کمترین گل خورده و … را به خود اختصاص داد، در این مورد کمی توضیح دهید.
در ابتدا هم گفتم اگر همدلی باشد، همه به همه دست به دست هم داده و وظیفه‌شان را انجام می‌دهند که همین مسئله موجب شد، ضمن کسب نتایج مناسب، رکوردهای خوبی به جا بگذاریم. ما در این فصل برنامه‌ریزی زیادی داشتیم که کمک کرد نتایج خوبی بگیریم.
چند بازیکن از مس جدا شدند با این حال بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا را چطور می‌بینید؟
اگر ما بخواهیم قهرمان شویم، باید برنامه‌ریزی و تمرین کنیم. الان تیم‌های آسیایی سرمایه‌گذاری خوبی می‌کنند ما هم امیدواریم مقام خوبی کسب کنیم.
سال قبل که گیتی‌پسند در این مسابقات بود و بازی‌ها را تماشا می‌کردیم، دیدیم که حریفان سرمایه‌گذاری خیلی خوبی کرده‌اند. فکر می‌کنم رقیبان اصلی ما نمایندگان ژاپن و تایلند خواهند بود که تایلند سال گذشته به قهرمانی رسیده و امسال برای دفاع از عنوان خود می آید.
 خودتان با مس قرارداد دارید؟
بله، من با مس ۲ سال قرارداد دارم.
آقای بی‌غم ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشت، شما سرمربی تیم‌تان را چطور دیدید؟
آقای بی‌غم زحمات زیادی کشیدند و می‌توانم بگویم شخصیت بزرگ و از خودگذشتگی داشتند که تیم خوبی بسته و بدون هیچ‌گونه موارد حاشیه‌ای نتیجه گرفتیم. به همین دلیل هم همدل شده بودیم تا جواب زحمات سرمربی و باشگاه را بدهیم. مس سونگون اولین تجربه سرمربیگری آقای بی‌غم پس از مربی‌گری در چند تیم بزرگ بود که موفق شدند جام قهرمانی را کسب نمایند.
کدام شعار هواداران را دوست دارید؟ آیا به شما لقب دادند؟
فکر می‌کنم این که بازیکنان را تک به تک تشویق می‌کنند، همراه با تشویق تیم خوب است چون شخصا وقتی اسمم را صدا می‌زنند روحیه‌ام چند برابر می‌شود. نه، لقب نداده‌اند.
الگوی‌تان در فوتسال چه کسی است؟
تیم دبیری در فصل اخیر درحالی از لیگ برتر کناره‌گیری کرد که همه ساله جزو مدعیان بود و باعث تاسف که چنین اتفاقی رخ داد، نمی‌خواهم از این اتفاق ناخوشایند سخن بگویم اما زمانی که تست دادم یک نفر بود که خیلی به او علاقه داشتم و از او هم زیاد تعریف می‌کردند، به همین دلیل، او را یعنی بابک اکبری که در تیم دبیری بازی می‌کرد را الگوی خودم قرار دادم. با شرایط زندگی و نحوه تمرینات او آشنا شده بودم و از آن زمان شور و شوق خاصی پیدا کردم. در فوتسال الگوی خارجی ندارم اما در فوتبال از ابتدا رونالدو را دوست دارم.

توحید لطفی تیم زیر 20 سالسال ۹۶ سال فوق‌العاده‌ای برای شما بود و اتفاقات خوبی در آن رخ داد، در این مورد کمی توضیح دهید.
من در سال گذشته که به لیگ آمده بودم، قرار بود برای نخستین بار مسابقات زیر ۲۰ سال آسیا برگزار شود و چون من زیاد در لیست بازی‌های مس سونگون بودم، نتوانستم در اردوهای تیم ملی حضور پیدا کنم اما در اردویی که در تهران برگزار شد، حضور پیدا کردم و همه چیز از آنجا شروع شد.
در آن اردو تمرینات خوبی داشته و در بازی با روسیه نیز بازوبند کاپیتانی را بر بازو بستم. بعد از نیز تا لیگ تمام شد و حتی در نوروز هم در اردوها بودیم. پس از اردوها نیز مسابقات آغاز شد و توانستیم در این مسابقات به قهرمانی برسیم.
فکر می‌کردید چنین اتفاقاتی رخ دهد؟
همه چیز از ۲ سال قبل آغاز شده بود. در سال اول تبریز به عنوان نماینده تیم دانش‌آموزی نایب قهرمان شد که آنجا هم کاپیتان بودم و شانس از آن جا برای من شروع شد. بعد از آن در لیگ برتر و بعد در تیم ملی امید حضور پیدا کردم. می‌دانستم که به نتیجه زحماتم میرسم ولی نه به این زودی که لطف خدا شامل حالم شد و زودتر به نتیجه رسیدم.
به انتخاب سایت فوتسال پلنت جزو ۱۰ فوتسالیست برتر جوان سال جهان بودید و همچنین نامزد کسب عنوان مرد سال آسیا شدید، در این رابطه کمی توضیح دهید:
ما با تیم ملی زیر ۲۰ سال قهرمان شدیم و من در آن مسابقات به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شدم. در آسیا هم ۲-۳ دوره مسابقه برگزار می‌شود که بر اساس آن‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا نیز گیتی‌پسند حضور پیدا کرد و آقای اصغر حسن‌زاده به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات انتخاب شد. غیر از این ۲ دوره مسابقات، رقابت دیگری برگزار نشد و بهترین‌ها بر اساس این مسابقات انتخاب شدند. به همین دلیل من هم در جمع نامزدهای مرد سال آسیا حضور داشتم.
در مورد ۱۰ بازیکن برتر جهان سال هم باید بگویم چون ما فقط بازی آسیایی داریم اولویت با بازیکنانی بود که در مسابقات اروپایی حضور داشتند و حتی اگر مسابقات زیر ۲۰ سال آسیا برگزار نمی‌شد، فکر می‌کنم ما را در این لیست قرار نمی‌دادند.
برنامه‌تان برای آینده چیست؟ آیا شما را به عنوان مرد سال فوتسال آسیا خواهیم دید؟
۲ سال پرفشار پشت سر گذاشته و از نظر بدنی نیز تحلیل رفتم ولی برنامه داشتم بعد از مسابقات لیگ برتر تمریناتم را با انگیزه آغاز کنم چون اتفاقات خوبی رخ داده و می‌خواهم این اتفاقات ادامه داشته باشد. در این سال اردوهای تیم ملی دانشجویان، مسابقات لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا را در پیش رو داریم و تلاش می‌کنم سال بهتری نسبت به سال قبل داشته باشم.
شما در فصل قبل به عنوان بهترین بازیکن جوان سال ایران هم انتخاب شدید اما هیچ یک از تیم‌های ما انتخاب نشدند، به خصوص دبیری که در آن سال عملکرد خوبی داشت و تمام بازی‌های خانگی خود را با برد پشت سر گذاشته بود.
همه از این موضوع تعجب کردند و نمی‌دانم بر چه اساسی این انتخاب‌ها صورت گرفته بود. ولی فکر می‌کنم چون دبیری از لیگ کناره‌گیری کرده بود این اتفاق رخ داد.
چطور شد که نتوانستید به جام ملت‌های آسیا بروید؟
همانطور که گفتم، جوان هستم و تجربه زیادی ندارم از طرفی سرمربیگری مسئله‌ای سلیقه‌ای است. من تلاشم را کردم و خدا را شکر اتفاقات خوبی هم رقم خورد. ۲ مسابقه دوستانه با بلاروس در تهران برگزار شد که در آنها حضور داشتم ولی آن موقع زیاد کنار تیم نبودم و تجربه کمی داشتم به همین خاطر از من کم استفاده شد. تلاشم را می‌کنم تا صددرصد در دوره‌های بعدی حضور داشته باشم.
در ماه‌های گذشته مباحثی در مورد گل‌های ملی آقای فالکائو و شمسایی مطرح شده در این مورد چه نظری دارید؟
در همه جا فوتسال ما را با آقای شمسایی و شمس می‌شناسند. از آن طرف آقای فالکائو هم اسطوره برزیل است و همه حمایت کردند تا این رکورد را پس از سال‌ها کسب کنند. ان‌شاءالله مسئولان ما هم دست به دست هم می‌دهند تا این رکورد را پس بگیریم چون فوتسال ما را با آقای شمسایی می‌شناسند.
از بین فالکائو و ریکاردینیو که تکنیک منحصربفردی در فوتسال دارند، کدامیک را انتخاب می‌کنید؟
فالکائو را همه از اول می‌شناسند ولی ریکاردینیو نیز در سال‌های اخیر خیلی خوب کار کرده است ولی من فالکائو را به ریکاردینیو ترجیح می‌دهم.
بهترین و بدترین اتفاق سال ۹۶ برای شما چه بود؟
نمی‌توانم یک مورد را بگویم. قهرمانی مس سونگون، قهرمانی تیم دانشجویان و قهرمانی تیم ملی امید اتفاقات خوبی برای من بودند اما بهترین اتفاق برای من علاوه بر قهرمانی‌ها انتخاب به عنوان برترین بازیکن مسابقات زیر ۲۰ سال بود که تاثیر زیادی در روحیه من داشت و تمام سختی‌ها را جبران کرد. در مورد بدترین خاطره هم باید بگویم برخی مشکلات شخصی هستند ولی اتفاقی چندان بدی برایم رخ نداد چون مشکلات شخصی همیشه و برای همه هستند.
اصلی‌ترین برنامه شما برای سال ۹۷ چیست؟
تمریناتم را آغاز کرده‌ام و در انتظار آغاز لیگ برتر هستم. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته قرار است تیم ملی «ب» متشکل از جوانان داشته باشیم و امیدوارم سال خوبی داشته و به تیم ملی نیز برسم.

زیر 20 سال توحید لطفیخاطره‌انگیزترین عیدی که تاکنون گرفته‌اید، چه بوده است؟
حدود ۲، ۳ سال است که بازی می‌کنم و قبل از آن را زیاد به یاد ندارم. در این سال‌ها هم که بازی می‌کنم کسی به من عیدی نداده و امسال فقط از مادرم عیدی گرفتم. خودم امسال عیدی دادم اما در سال گذشته نه.
برای عید نوروز چقدر هزینه کردید؟
۲، ۳ سال بود که در تعطیلات سال نو فقط روز اول را تعطیل بودیم به همین دلیل هزینه زیادی نکردم. شاید یک سال لباس بخرم و با آن سر کنم. دوست دارم شیک پوش باشم ولی اینکه ولخرجی کنم نه، وقتی لباسی دارم، لباس جدید نمی‌خرم.
نظر شما در مورد دید و بازدیدهای عید که اخیرا در قالب طنز می‌گویند مثل بازی‌های رفت و برگشت لیگ قهرمانان شده، چیست؟
همانطور که گفتم چند سال است در تعطیلات نوروز در اردوها حضور داشته‌ام و زیاد در جریان دید و بازدیدها نیستم. امسال هم به خانه ۲-۳ نفر از بزرگان رفتم. میانه خوبی با دید و بازدید ندارم و شاید مسافرت را به آن ترجیح دهم.
یک دروغ سیزدهی بگویید.
من فوتسال را دوست ندارم.

اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنید؟
معمولا دوست ندارم بیکار بمانم و هر زمان وقت خالی داشته باشم، تمرین کرده‌ام. شاید خیلی‌ها در پایان لیگ استراحت کردند اما من بعد از پایان لیگ طبق برنامه‌ریزی، تمریناتم را آغاز کردم. تمرین کردن را به گردش و خانه‌نشینی ترجیح می‌دهم.
اهل سینما و مطالعه هستید؟
اهل سینما نیستم. کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنم که بدانم فردا به آن نیاز دارم و گرهی از کارم را باز می‌کند.
مسابقات لیگ برتر فوتبال را تماشا می‌کنید؟
اوایل نگاه می‌کردم اما بعداً فقط نتایج را پیگیر بودم ولی بازی‌های حساس اروپایی را تا جایی که در توانم باشد تماشا می‌کنم.
بازی‌های تراکتورسازی و گسترش فولاد را چطور؟
بعضی بازی‌ها را تماشا کرده‌ام، چون برخی اوقات بازی‌هایمان همزمان بوده یا در مسافرت بودیم به همین دلیل ۳-۴ بازی را دیده‌ام.
تراکتورسازی یا استقلال و پرسپولیس؟
قطعاً تیم شهرم را دوست دارم. البته در لیگ ایران زیاد روی تیم‌ها متعصب نیستم ولی در فوتبال اروپا رئال‌مادرید را دوست دارم.
بنابراین رونالدو را دوست دارید؟
بله صددرصد، همه من را با رونالدو می‌شناسند.
احساستان نسبت به کلمات زیر را بیان کنید.
مس سونگون: بهترین تیم ایران
وحید شمسایی: اسطوره ایران
فالکائو: اعجوبه
پنالتی: پر استرس
فرهاد فخیم: سلطان تبریز
تراکتورسازی: آبروی آذربایجان
حمید بی‌غم: با شخصیت و از خود گذشته
هواداران مس سونگون: پرشور و شوق
و سخن پایانی …
عید نوروز را به همه مردم ایران به خصوص همشهریان عزیزم تبریک می‌گویم. جا دارد از خانواده‌ام که همیشه پشتیبان من بوده اند، تشکر کنم. تشکر ویژه‌ای از تمام مربیانی که برای من زحمت کشیدند دارم و ان‌شاءالله بتوانم یک روز جواب زحمات آنها را بدهم.
خوشحال هستم که سال ۹۶ سال فوق‌العاده‌ای برای من بود و تلاش می‌کنم سال ۹۷ را پر قدرت تر آغاز کرده و بهتر از ۹۶ به پایان برسانم.

منبع: آناج

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.