کد خبر : 116772
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 خرداد 1397 - 21:54
-

مصاحبه سایت فوتسال پلنت با فرشته کریمی، ملکه فوتسال آسیا

مصاحبه سایت فوتسال پلنت با فرشته کریمی، ملکه فوتسال آسیا

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، سایت معتبر فوتسال پلنت به عنوان پایگاه خبری فوتسال جهان مصاحبه ای با فرشته کریمی بهترین بازیکن فوتسال آسیا انجام داده است. متن کامل مصاحبه کریمی با فوتسال پلنت را در ادامه بخوانید: ایران با پیروزی دوباره مقابل ژاپن به مقام قهرمانی جام ملت‌های آسیا دست پیدا کرد. آیا

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، سایت معتبر فوتسال پلنت به عنوان پایگاه خبری فوتسال جهان مصاحبه ای با فرشته کریمی بهترین بازیکن فوتسال آسیا انجام داده است. متن کامل مصاحبه کریمی با فوتسال پلنت را در ادامه بخوانید:333

ایران با پیروزی دوباره مقابل ژاپن به مقام قهرمانی جام ملت‌های آسیا دست پیدا کرد. آیا شما انتظار تکرار قهرمانی را داشتید؟ کدام پیروزی سخت‌تر بود، ۲۰۱۵ در مالزی یا ۲۰۱۸ در بانکوک؟

بله ما دوست داشتیم از عنوان قهرمانی دور گذشته خودمان دفاع کنیم و این کار خیلی سختی بود. ولی با همت و تلاش زیاد توانستیم از این عنوان دفاع کنیم. چون همانطور که می‌دانید بدست آوردن قهرمانی سخت هست ولی دفاع از عنوان قهرمانی سخت‌تر از آن. من فکر می‌کنم قهرمانی ما در بانکوک خیلی سخت‌تر بود. هم ژاپن پیشرفت بیشتری کرده بود و هم تیم چین که با ما همگروه بود خیلی قدرت‌تر از دور گذشته شرکت کرده بود.

سطح بازی‌ها در جام ملت‌های بانکوک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بازی‌ها از ۸ کشور در مالزی به ۱۵ کشور در ۲۰۱۸ ارتقا پیدا کرد، فوتسال بانوان آسیا در این ۳ سال چقدر تغییر کرده است؟ آیا شما یک پیشرفت بزرگ را احساس می‌کنید؟ قدرتمندترین تیم فوتسال بانوان در آسیا کدام است؟

سطح مسابقات نسبت به دوره گذشته بسیار پیشرفت کرده بود. به هر حال ای‌اف‌سی حرکت بسیار مهم و قدرتمندی را شروع کرده و تغییرات در همین سه سال گذشته به خوبی قابل لمس است. ما باید قبول کنیم این دومین دوره مسابقات بود و برای پیشرفت و حرکت رو به جلو راه زیادی را داریم. در این بازی‌ها ویتنام، اندونزی و مالزی جزو تیم‌های سطح بالا بودند. چین ثابت کرد پیشرفت زیادی کرده و من فکر می‌کنم در آینده جزو تیم‌های خوب آسیا خواهد بود. اما تیم‌ها ایران، ژاپن و تایلند سه تیم برتر آسیا هستند. ایران با دو قهرمانی پیاپی قدرت برتر خودش را به آسیا اثبات کرده است. به نظر من اگر تیمی قرار باشد قهرمانی را از ایران بگیرد، این تیم ژاپن خواهد بود.

شما دوباره به عنوان برترین بازیکن آسیا انتخاب شدید. این انتخاب برای شما چه معنی دارد؟ آیا شما خودتان را برترین بازیکن آسیا می‌دانید؟ این جایزه در ایران چه بازتابی داشت؟ آیا مردم ایران شما را می‌شناسند؟

من همیشه برای رسیدن به عنوان برترین بازیکن آسیا تلاش کردم و همواره به این موضوع فکر می‌کردم. من خودم رو یکی از برترین بازیکنان آسیا می‌دانم. زیرا برای برترین بودن باید خصوصیاتی مثل شوت‌زنی، سرعت و دریبل داشت. خصوصیاتی که من با تمرینات انفرادی و تیمی بسیار به آن‌ها رسیدم. همیشه دوست دارم برای تیمم موثر بازی کنم و در کنار آن از بازی خودم درون زمین لذت ببرم. چون از فوتسال بازی کردن و در خدمت تیم بودم لذت می‌برم. در هر دو دوره گذشته من با آمادگی کامل در مسابقات حاضر شدم. و این باعث شد در پایان هر مسابقه از بازی خودم راضی باشم و با انرژی بیشتری برای بازی بعدی آماده شوم. و نتیجه آن در پایان مسابقات کسب عنوان برترین بازیکن بود. موضوعی که هدف من بود. البته در کنار اهداف بزرگتری مانند قهرمانی تیم ملی و موثر بودم در کار تیمی.

کسب عنوان برترین بازیکن و قهرمانی تیم ملی در ایران بازتاب زیادی داشت. بسیاری از مردم بخصوص بانوان ایرانی از کسب این عنوان برای دومین بار خوشحال شدند. شاید خوشحالی در حد صعود تیم ملی فوتبال آقایان به جام‌جهانی روسیه. بعد از این قهرمانی و پخش فیلم و عکس ما در شبکه‌های مجازی و حضور ما در برنامه‌های پربیننده تلویزیون مردم ما را شناختند بطوریکه وقتی ما در خیابان برای خرید حضور داریم و یا به رستوران می‌رویم درخواست عکس از ما می‌کنند. و این از نظر من خیلی مهم هست.

فرشته کریمیشما کی فوتسال را آغاز کردید؟ آیا شما در رشته‌های ورزشی دیگر (مانند فوتبال) در گذشته فعال بودید و یا الان فعالیت دارید؟ شما عضو کدام باشگاه فوتسال ایران هستید و فوتسال بانوان در ایران دارای چه جایگاهی است (از لحاظ برگزاری لیگ و حمایت)؟

من از سن ۱۴ سالگی وارد دنیای فوتسال شدم. من در مدرسه به همراه دوستم فوتبال بازی می‌کردیم و تصمیم گرفتیم در یک سالن ثبت‌نام کنیم و این شروعی شد برای فوتسال من. من در کنار فوتسال در فوتبال هم فعالیت می‌کردم و ۱۰ سال بازیکن تیم‌های ملی فوتبال بانوان ایران بودم. در این بین چند سالی هم بصورت مشترک در تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال عضو بودم. از ۴ سال پیش تاکنون بصورت اختصاصی در فوتسال مشغول هستم. بخصوص از جام ملت‌های ۲۰۱۵ و قهرمانی در آن بازی‌ها تمرکز کلی من بر روی رشته فوتسال قرار گرفت. چون هدفم بزرگتر شد و برای کسب دومین مقام آسیا تلاش کردم.

من باشگاه‌های زیادی در ایران بازی کردم. سال گذشته عضو تیم فوتسال بانوان باشگاه دانشگاه آزاد تهران بودم. فوتسال بانوان در ایران دارد جایگاه خودش را پیدا می‌کند. لیگ برتر فوتسال بانوان ایران با ۱۴ تیم در حال برگزاری است. همین موضوع باعث می‌شود بازیکنان به مدت هفت تا هشت ماه درگیر مسابقات لیگ شوند. انجام ۲۶ بازی در سطح بالا در طول سال به کیفیت فنی تیم ملی ما بسیار کمک کرده است.

 

آیا شما یک بازیکن حرفه‌ای هستید؟ یا شغل دیگری هم در کنار فوتسال بازی کردن دارید؟ شما تاکنون پیشنهاداتی برای بازی در خارج از ایران هم داشته‌اید؟ دوست دارید در لیگ‌های دیگری مانند برزیل، اسپانیا، پرتغال، روسیه، ایتالیا و یا جاهای دیگر بازی کنید؟

بله من بازیکن حرفه‌ای هستم و تنها راه درآمدم از طریق فوتسال است. من در قالب یک بازیکن حرفه‌ای به تغذیه، خواب و تمریناتم اهمیت می‌دهم. چون عشق و زندگی من فوتسال است.

بله پیشنهاداتی از تیم‌های خارج از ایران داشته‌ام. ولی چون جدی نبودند برای من تبدیل به قرارداد نشد. من هم مانند هر بازیکن دیگری دوست دارم در لیگ‌های خارجی بازی کنم. من فوتسال را در داخل ایران یاد گرفتم و علاقه دارم فوتسال دیگر کشورها را هم تجربه کنم. چون هنوز احساس می‌کنم در ابتدای راه فوتسال هستم و همچنان باید یاد بگیرم. بله این آرزوی من است در کشورهای دیگر هم بازی کنم.

فرشته کریمی در زندگی خصوصی خود کیست؟ چه چیزی دوست دارد و چه شخصیتی دارد؟ زندگی در تهران و ایران چگونه است؟

بنظر خودم فرشته کریمی یک انسان مستقل و با پشتکار بالاست که زندگی با هدفی را دنبال می‌کند. من خانواده‌ام و زندگی با آن‌ها و کنار آن‌ها بودن را به هرچیزی ترجیح می‌دهم. از لحاظ شخصیتی انسانی منطقی هستم. دوست دارم زندگی شاد و سالمی را داشته باشم. زندگی در ایران و تهران را دوست دارم. عاشق کشورم هستم و یک وجب از خاک آن را با کل دنیا عوض نمی‌کنم.

 

ما یک سوال را از آماندانیا بازیکن تیم ملی برزیل پرسیدم که آن را از شما نیز می‌پرسیم: چرا جام‌جهانی فوتسال برای باوان وجود ندارد؟ و چرا فیفا هیچ ایده‌ای برای برگزاری چنین مسابقاتی ندارد؟

من احساس می‌کنم این یک نقص بزرگ برای فیفا هست. فیفا یک شعاری دارد با این مضمون که فوتبال برای همه. ما هم جزو همین همه هستیم و حق داریم همچون مردان که جام‌های جهانی فوتبال و فوتسال دارند، در هر دو رشته مسابقات جهانی زیر نظر فیفا داشته باشیم. این آرزوی همه ما هست که در سطح جهانی دیده شویم. وقتی لیگ‌های منظم فوتسال بانوان در بیشتر کشورهای دنیا در حال برگزاری است، چرا نباید جام‌جهانی فوتسال برای بانوان داشته باشیم؟ این موضوع توسط ای‌اف‌سی به خوبی در حال اجراست و رشد فوتسال زنان در آسیا نتیجه تلاش ای‌اف‌سی در برگزاری هرچه بهتر این مسابقات است. جالب است که این بازی‌ها با استقبال خوب اکثر کشورهای آسیا مواجه شده است. بانوان ایران وقتی ما را در خیابان می‌بینند از این که ما می‌توانیم همچون آقایان در مسابقاتی رسمی شرکت کنیم و قهرمان شویم خوشحال می‌شوند. ولی اینکه نمی‌توانیم این افتخارات را در سطح جهانی تکرار کنیم برای ما بسیار ناراحت کننده است. ما آرزو داریم همچون مردان کشورم جزو سه تیم برتر دنیا شویم و قدرت زنان ایرانی را به دنیا نشان دهیم. امیدوارم فیفا روزی مسابقات جهانی را برگزار کند تا با تلاش، پشتکار و انگیزه بیشتر بتوانیم خود را به جهان ثابت کنیم.

کدام بازیکنان در فوتسال بانوان شما را شگفت‌زده کرده‌اند و شما آن‌ها را دوست دارید؟ بهترین بازیکن فوتسال بانوان جهان از نظر شما؟ بهترین بازیکن فوتسال ایران از نظر شما؟

بازیکنان سطح بالای زیادی در فوتسال جهان داریم. ولی بنظر من ونسا و آماندانیا جزو برترین‌ها هستند. در ایران نیز در حال حاضر ۵ تا ۶ بازیکن سطح بالا داریم. ولی از نظر من فهیمه زارعی جزو برترین بازیکنان ادوار فوتسال ایران است.

فرشته کریمی کفاشیان

آیا شما قصد دارید بعد از بازنشسنگی هم در فوتسال فعالیت داشته باشید (به عنوان مربی یا هر سمت دیگری)؟

بله من قصد دارم بعد از بازنشستگی وارد عرصه مربی‌گری در فوتسال شوم. جزو علایق من آموزش و مربی‌گری در سطح پایه است. من وقتی خودم را نگاه می‌کنم می‌بینم در سن ۲۳-۲۴ سالگی اصول اولیه فوتسال را یادگرفتم که این خیلی دیر است. برای همین دوست دارم با آموزش به کودکان ۱۰ ساله آن‌ها را در سنین پایین با اصول اولیه آشنا کنم تا در ۲۰ سالگی بتوانند جزو برترین‌های ایران و حتی آسیا و جهان شوند و سال‌های زیادی را در این رشته بدرخشند. یکی از دلایلی که دوست دارم لژیونر شوم همین است. تا فوتسال دیگر نقاط جهان را یاد بگیرم و آن‌را به بازیکنان ایرانی بیاموزم.

فوتسال بانوان: چه آرزویی برای این رشته دارید؟ چه اقداماتی از نظر شما برای بهبود و بیشتر در چشم بودن این بازی باید انجام شود؟

آرزوی من در دو بخش ملی و جهانی است. در سطح ملی آرزو دارم تیم ملی ایران جزو سه تیم برتر جهان باشد. برای این کار ما نیاز داریم بیشتر تلاش کنیم تا در کنار حمایت‌های فدراسیون و مردم بتوانیم به این سطح برسیم. ما نیاز به اردوهای بیشتر و بازی‌های دوستانه سطح بالاتر داریم. شنیده‌ام قرار است با تیم‌های ملی ایتالیا و اسپانیا دیدار دوستانه داشته بشیم و این می‌تواند سطح کیفی ما را بالاتر ببرد. در سطح جهانی نیز تنها آرزوی ما فوتسالیست‌های بانوان برگزاری جام‌جهانی فوتسال است. جایی که بتوانیم در سطح جهانی رقابت کنیم و دیده شویم. مسئله‌ای که می‌تواند فوتسال بانوان را در تمامی دنیا مورد توجه قرار دهد و کشورهای دیگری را درگیر آن کند.

گفت و گو و ترجمه از: سعید پروا, دبیر سرویس بین الملل پایگاه خبری فوتسال

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.