کد خبر : 131263
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 بهمن 1397 - 10:04
-

طیبی :به شمس گفتم فوتسال نه شهرت دارد و نه پول/بعد از جام جهانی ۲۰۰۸ فوتسال از هر نظر دگرگون شد/در مورد کسانی که به من رأی ندادند صحبت نمی‌کنم

طیبی :به شمس گفتم فوتسال نه شهرت دارد و نه پول/بعد از جام جهانی ۲۰۰۸ فوتسال از هر نظر دگرگون شد/در مورد کسانی که به من رأی ندادند صحبت نمی‌کنم

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،ستاره اول این‌ روزهای فوتسال کشورمان که برای دومین سال متوالی جزو پنج بازیکن برتر جهان قرار گرفته، با یک اشتباه وارد فوتسال شد و متکی به توانایی‌هایش رشد کرد، به تنهایی موانع را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت. حدود ۱۲ سال پیش، حسین‌ شمس سرمربی وقت تیم

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،ستاره اول این‌ روزهای فوتسال کشورمان که برای دومین سال متوالی جزو پنج بازیکن برتر جهان قرار گرفته، با یک اشتباه وارد فوتسال شد و متکی به توانایی‌هایش رشد کرد، به تنهایی موانع را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت.
حدود ۱۲ سال پیش، حسین‌ شمس سرمربی وقت تیم علم و ادب برای تمرین تیم‌اش به سالن آمد درحالی که سالن در اختیار تیم امید علم و ادب بود و او به اشتباه زودتر وارد سالن شد، زمانی که او بازی دوستانه تیم امید را نظاره کرد متوجه بازی خوب حسین طیبی شد.
شاید اگر اشتباه حسین شمس نبود هیچ وقت استعداد حسین طیبی در فوتسال دیده نمی‌شد، حسین طیبی در هجده سالگی تصمیم بزرگی گرفت و پای در دنیای جدیدی گذاشت، دنیایی که فکر می کرد جذابیت کمتری نسبت به فوتبال دارد اما حالا و بعد از گذشت یک دهه از ورودش به فوتسال معتقد است فوتسال همه چیز به او داده حتی فراتر از تصوراتی‌ که در ذهن داشت.
طیبی راه‌های زیادی را برای رسیدن به اهدافش طی کرده و حالا در اوج به سختی این راه می اندیشد و زیباترین دوران زندگی‌اش را مرور می‌کند.
در‌ یک ظهر زمستانی در دفتر خبرگزاری فارس در مشهد میزبان‌ ستاره فوتسال آسیا بودیم،طیبی با خوش رویی همیشگی پاسخ گوی سئوالات ما بود.

کمی از زندگی شخصی و دوران پیش از اینکه فوتسال را حرفه‌ای دنبال کنید بگویید.

متولد ۶۷ هستم و باافتخار می‌گویم بچه‌محله طلاب و خیابان علیمردانی مشهد هستم، از بچگی علاقه زیادی به فوتبال داشتم و تمام دوران کودکی و نوجوانی من در فوتبال بازی کردن خلاصه می‌شد.

ورود حسین طیبی به فوتسال چگونه بود؟

راستش را بگویم ابتدا فوتسال را دوست نداشتم و فوتبال بازی می‌کردم، من در ۱۸ سالگی‌ با پیشنهاد آقای شمس و آقای بی‌غم که سرمربی تیم امید علم و ادب بودند به فوتسال دعوت شدم.

همان موقع به آقای شمس و آقای بی‌غم گفتم فوتسال را دوست ندارم و علاقه‌مند هستم فوتبال را دنبال کنم آن موقع در تیم رنگین فلز بازی می‌کردم، یادم هست آقای شمس گفتند بیا و چند سال فوتسال بازی‌ کن بعدازاینکه مطرح شدی برگرد، من‌ پاسخ دادم فوتسال شهرت ندارد و در فوتسال پول نیست که آقای شمس گفتند بیا شرایط تو خوب می‌شود و این‌طوری زمینه حضور من به فوتسال فراهم شد.

در ابتدا شرایطت در فوتسال چگونه بود؟

برای ورود به فوتسال با چند نفر مشورت کردم مخصوصاً با برادرم حمید که آن موقع در ابومسلم فوتبال بازی می‌کرد و یک‌ فوتبالیست شناخته‌شده در مشهد بود، حمید گفت برو فوتسال؛ من همیشه در مورد انتخاب‌هایی که داشتم با حمید مشورت کردم و حمید نقش یک مشاور قوی را در زندگی من دارد.

همان سال اول آقای شمس من را از تیم‌ امید به تیم بزرگ‌سالان علم و ادب بردند و حرفه‌ای فوتسال را ادامه دادم‌‌، فوتبال را به‌صورت کامل‌ کنار‌ گذاشتم، چند ماه اول فوتسال واقعاً سخت بود، قصد داشتم برگردم فوتبال بازی کنم و به آقای شمس گفتم‌ من به درد فوتسال نمی‌خورم، من چمن بازی کردم و ریزه‌کاری‌های فوتسال را بلد نیستم ولی هر چه پیش رفتیم بیشتر علاقه‌مند شدم و در فوتسال ماندگار شدم.

تیم سوم جهان هنوز در پخش تلویزیونی بازی‌ها ضعف دارد

شرایط فوتسال ایران چگونه است؟

قبلاً وضعیت فوتسال خیلی بهتر بود؛ استقبال مردم، پخش مستقیم بازی‌های لیگ برتر و تیم ملی، حتی حضور اسپانسرها و بخش خصوصی پررنگ‌تر بود. اما الآن بااینکه تیم سوم‌ جهان هستیم لیگ ما هنوز پخش تلویزیونی مطلوبی ندارد و این‌یک نکته منفی برای فوتسال ما است چون وقتی پخش مستقیم نباشد اسپانسر نیست و حمایتی صورت نمی‌گیرد.

سالی که با آقای مایلی کهن چهارم شدیم همه بازیکنان فوتبالی بودند و در پایان جام جهانی به استثنا چند نفر همه به فوتبال بازگشتند اما موج دوم فوتسال ایران جام جهانی ۲۰۰۸ بود که تیم ایران‌ با هدایت آقای شمس در ثانیه‌های پایانی مرحله حذفی مقابل ایتالیا بازی را واگذار کرد، بعدازآن دوره دگرگونی در فوتسال ما ایجاد شد، هم قراردادها و هم پخش مستقیم فوتسال زیاد شد و اسپانسرهای خوبی وارد فوتسال شدند اما بعد از سه سال همه‌چیز به روال سابق بازگشت.

یعنی مردم فوتسال را دیگر دوست‌ ندارند؟

مردم فوتسال را دوست دارند و استقبال می‌کنند ما هم برای مردم تلاش می‌کنیم و از مردم انرژی می‌گیریم، علاقه مردم به فوتسال یک بحث است، موضوع مهم امکانات و شرایط فعلی مناسب تیم سوم جهان نیست، فکر می‌کردیم بعد از سوم‌ شدن در جام جهانی شرایط بهتر شود اما تغییر خاصی نداشتیم، مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به فوتسال داشته باشند باید به فوتسال به‌اندازه افتخاراتی که برای کشور کسب کرده اهمیت داده شود.

توقع مردم از فوتسال زیاد شده الآن توقع دارند بعد از سومی جام جهانی در جام جهانی بعدی فینالیست باشیم اما باید شرایط و امکانات استاندارد باشد تا به موفقیت برسیم یا نه؟ باید بازی‌های تدارکاتی قوی داشته باشیم‌، اردوهای خارجی در کشورهای صاحب سبک در فوتسال جهان داشته باشیم که نداریم ازنظر سخت‌افزار هم شرایط خوبی نداریم نسبت به قبل بهتر شده اما ایده آل نیست.

وضعیت تیم ملی برای مسابقات پیش رو چگونه است؟

تیم ملی شرایط خوبی دارد و این چند سال افتخارات خوبی با آقای ناظم الشریعه کسب کردیم، کار ما در جام ملت‌های آسیا سخت است چراکه در این دوره از بازی‌ها انتخابی جام جهانی هم خواهد بود و چهار تیم برتر جواز حضور در جام جهانی را کسب می‌کنند، همه تیم‌ها با بهترین تدارکات و تمرینات به این مسابقات خواهند آمد، شرایط ما هم باید به نحوی باشد که بتوانیم هم در جام ملت‌های آسیا و هم جام جهانی نتایج خوبی کسب کنیم.

فساد در فوتبال با فوتسال قابل قیاس نیست

حواشی فوتسال ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در تمام رشته‌ها حاشیه وجود دارد حالا یک‌رشته کمتر یک‌رشته بیشتر اما هر جا پول باشد فساد هم وجود دارد.

بازیکنان تیم ملی پاداش‌هایی که فدراسیون قول داده بود را دریافت کردند؟

پاداش‌ها قرار بود نوروز ۹۷ پرداخت شود که پرداخت نکردند و خبری نیست ما پاداش اصلی را از مردم می‌گیریم همین‌که انرژی مثبت می‌فرستند و ما در زمان بازی‌ها این انرژی را دریافت می‌کنیم و مردم در کوچه و خیابان از بازیکنان تشکر می‌کنند خیلی ارزشمند است و پاداش اصلی برای ما همین رضایت مردم است.

بازیکنان تیم ملی گیر این ۱۰ یا ۲۰ میلیون نیستند اما زیباست همان موقع که افتخاری کسب می‌کنیم تقدیر شود این کار شخصیت دادن به بازیکنان تیم ملی است، برای بازیکنآن‌هم ارزش بیشتری دارد چون متوجه خواهند شد مسئولان به فکر بودند و قدردان زحمات بازیکنان هستند.

لیگ برتر فوتسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کیفیت لیگ نسبت به سال‌های قبل کاسته شده و دلایل زیادی دارد ولی همیشه گفتم لیگی که پویا باشد و باکیفیت تأثیر مثبت آن در تیم ملی خواهد بود، فکر می‌کنم لیگ جاری نسبت به دوره‌های قبل کیفیت پایین‌تری دارد، مثلاً اینکه تیم‌ها نباید به‌راحتی اجازه داشته باشند قبل از پایان لیگ از مسابقات کنار بکشند، باید مقرراتی وضع شود و این تیم‌ها در صورت انصراف جریمه شوند.

زمانی که من در لیگ برتر و در تیم ماهان بازی می‌کردم سطح لیگ بالابود و بازیکنان درجه‌یک برزیلی در لیگ ما حضور داشتند بازیکنانی که جز ۵ نفر اول برزیل بودند.

اگر لیگ برتر پخش مستقیم داشته باشد قطعاً اسپانسرهای بیشتری به فوتسال وارد می‌شوند و همین موضوع تأثیر بالایی در بهبود کیفیت لیگ خواهد داشت.

شرایط فوتسال خراسان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خراسان رضوی پتانسیل حضور ۳ تیم در لیگ برتر را دارد، همیشه گفتم نه اینکه مشهدی هستم اما استعدادهای زیادی در مشهد داریم که متأسفانه دیده نمی‌شوند؛ استعدادهایی که شاید خیلی از حسین طیبی هم بهتر باشند، یک تیم لیگ برتری داریم که با جوان‌ها خوب نتیجه گرفته و باید از طرف مردم، مسئولان و رسانه‌های استان حمایت شود.

به‌هیچ‌وجه هم بحث بومی و غیربومی را در ورزش حرفه‌ای قبول ندارم، در ‌کنار فرش آرا باید از سایر نمایندگان استان حمایت شود نه‌فقط فوتسال شهر خودرو هم شرایط خوبی دارد و باید با توجه به مشکلاتی که دارد حمایت شود، الآن که در میان تیم‌های مدعی قرار دارد نه زمانی که تیم شرایط خوبی در جدول ندارد و در آستانه سقوط است.

مشهد شهر ثروتمندی است جدا از اینکه ایران یک کشور ثروتمند است و خود پتانسیل بالایی دارد، مشهد علاقه‌مندان زیادی دارد که می‌خواهند در ورزش سرمایه‌گذاری کنند نگاه ویژه مسئولان باید باشد تا سبب دلگرمی بخش خصوصی شود، نباید باعث دل‌زدگی اسپانسرها شویم.‌

به‌عنوان یک فوتسالیست نظر شما در خصوص فوتسال بانوان چیست؟

به نظر من ورزش بانوان باید از ورزش آقایان بیشتر حمایت شود، چون ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بانوان با محدودیت‌هایی برای ورزش کردن‌ مواجه هستند، این محدودیت‌ها ورزش کردن در سطح حرفه‌ای را خیلی دشوار می‌کند و زمانی که با این شرایط افتخارآفرینی می‌کنند خیلی ارزشمند است. تیم فوتسال بانوآن‌هم نشان داده موفقیت‌هایی که داشتند اتفاقی نبوده و برای تداوم‌ این موقعیت‌ها نیاز به حمایت بیشتری از طرف مسئولان دارند.

تا صحبت از ورزش بانوان است دوست دارم در مورد مسئله ورود بانوان به استادیوم‌ها هم‌صحبت کنم، باید ورود بانوان به استادیوم‌ها آغاز شود نه منحصر به چند بازی خاص آن‌هم با گزینش، ما یک فرهنگ غنی و مردم باشعوری داریم، خیلی از مردم مسائل را رعایت می‌کنند فکر‌ نمی‌کنم اگر خانم‌ها و آقایان کنار هم‌ در استادیوم باشند مشکل خاصی رخ بدهد، زمانی که اصفهان‌ بازی می‌کردم ورود بانوان به استادیوم‌ها برای فوتسال ممنوع بود ولی برای بسکتبال و والیبال نه.

من خودم در چند بازی که برای تماشای والیبال در سالن‌ بودم دیدم هیچ اتفاق خاصی نیفتاد هم آقایان و هم بانوان کنار هم تشویق کردند، من به‌عنوان یک بازیکن اگر مادرم در سالن‌ حضورداشته باشد خیلی ازنظر روحی و روانی شارژ می‌شوم.

برای دومین سال متوالی در بین ۵ بازیکن برتر جهان قرار گرفتید درحالی‌که یکی‌ از ایرانی‌هایی که حق رأی داشت به شما رأی نداد نظر شما چیست؟

همین‌که برای دومین سال متوالی در بین ۱۰ بازیکن برتر جهان قرار دارم برای من افتخار بزرگی است البته این افتخار برای شخص حسین طیبی نیست برای کل ملت ایران است، از مربیان و هم‌بازی‌های خودم تشکر می‌کنم در مورد کسانی که رأی دادند یا ندادند صحبت نمی‌کنم این‌یک نظر شخصی بوده و به نظر همه احترام می‌زارم.

بزرگ‌ترین آرزویم حضور در فینال اروپاست

هدف حسین طیبی در فوتسال چیست؟

خدا را شاکرم که در فوتسال موفق بودم، فوتسال همه‌چیز به من داده حتی بیشتر از تصوراتی که در فوتسال داشتم، یکی از آرزوهای من حضور در فینال جام باشگاه اروپا است انتخاب غیرت هم به همین خاطر بود چون غیرت تیم قدرتمندی است و قبل از حضور من دو بار قهرمان اروپا شده است.
دوست دارم باغیرت در فینال اروپا حضورداشته‌ باشم اگر قهرمان شویم‌ که خیلی رؤیایی و خوب است، الآن در بین چهار تیم نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های اروپا هستیم و تا پایان فصل باغیرت قرارداد دارم، چند پیشنهاد داشتم، بعد از پایان فصل تصمیم‌گیری خواهم کرد فعلاً تمرکز من روی غیرت است ولی مطمئناً تصمیمی می‌گیرم که به پیشرفت فوتسالم کمک کند.

انتظار شما از مسئولان ورزش استان چیست؟

تیم بانوان فوتسال استان اوضاع مطلوبی ندارد، فکر نمی‌کنم پیدا کردن یک اسپانسر برای تیم بانوان که شاید بودجه آن از قرارداد یک بازیکن‌ آقا هم کمتر باشد کار سختی باشد، خیلی وقت‌ها می‌شود با یک تماس تلفنی مشکلات این تیم را حل کنیم وقتی بانوان با این‌ محدودیت‌ها افتخار کسب می‌کنند بسیار باارزش است، باید از آن‌ها حمایت شود.

موفقیت پدیده اتفاقی نیست


ارزیابی شما از عملکرد تیم پدیده چیست؟

از موفقیت تیم پدیده خیلی خوشحال هستم و از آقای گل محمدی و کادر فنی پدیده تشکر می‌کنم موفقیت پدیده اتفاقی نیست، ۱۵ هفته حضور در صدر جدول گواه همین موضوع است،امیدوارم با ورود مالکیت جدید این تیم باقدرت بیشتر در لیگ‌ برتر شرکت کند تا با لطف خدا و امام رضا علیه‌السلام پدیده قهرمان لیگ برتر شود چون این لیاقت را دارد.

مادرم بازی‌هایم را آنالیز می‌کند

حسین طیبی ارادت همیشگی به امام رضا (ع) دارد این ارادت از کجا نشأت گرفته؟

به‌شخصه همیشه ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارم و در تمام افتخارات فردی خودم‌ امام رضا(ع) و را در کنار خودم حس کردم، هر موقع مشهد هستم ساعات زیادی را در حرم مطهر رضوی هستم،در کنار این توسل خیلی به دعای خیر پدر و مادرم ایمان‌دارم، پدر و مادر بزرگ‌ترین نعمت خدا هستند، اگر قبل از هر بازی با مادرم صحبت نکنم یا برای مادر ویس نزارم نمی‌توانم بازی کنم.

مادرم بعضی وقت‌ها بازی من را نقد می‌کند و می‌گوید باید اینجا شوت می‌زدی یا در این صحنه زودتر پاس می‌دادی و پیگیری می‌کند،تنها کسانی‌ که حتی اگر من در اوج‌ فوتسال باشم به من بگویند فوتسال را کنار بزارم و قبول کنم پدر و مادرم هستند.

اگر بخواهی به یک‌ خاطره تلخ و یک خاطره شیرین در فوتسال اشاره‌کنی آن اتفاقات کدام است؟

کسب عناوین مختلف همیشه دل‌چسب است اما این دو سالی که در بین پنج بازیکن برتر جهان قرار گرفتم خیلی برایم خوشایند بود، خاطره تلخ هم حذف در جام جهانی ۲۰۱۶ بود چون تیم خیلی خوبی داشتیم، با آقای صانعی و بااینکه تیم یکدستی داشتیم اما با حداقل اختلاف مقابل کلمبیا شکست خوردیم و حذف شدیم.

تا چندسالگی فوتسال بازی می‌کنید؟

روزی که حس کنم دیگر نمی‌توانم زور الکی نمی‌زنم، خوب تمرین می‌کنم و سالم زندگی می‌کنم زمانی هم که حس کنم نمی‌توانم بازی کنم خودم‌ قبل از اینکه کنارم‌ بگذارند میرم کنار و اجازه نمی‌دهم‌ کسی کنارم‌ بگذارد،این چند سال که فوتسال بازی می‌کنم،خدا خیلی به من لطف داشته و از ورود به فوتسال پشیمان نیستم و فوتسال همه‌چیز به من داد دوباره اگر به عقب برگردم بازهم فوتسال را انتخاب می‌کنم راهی که آمدم هموار نبود ولی بازهم فوتسال را انتخاب می‌کنم.

حمایت رسانه از فوتسال مطلوب است؟

فوتسال مظلوم است با کلی افتخار این رشته به‌اندازه کافی حمایت نمی‌شود،در بخش رسانه‌ای فکر می‌کنم دو یا سه سایت تخصصی فوتسال داریم در تلویزیون هم فقط یک برنامه ۲۰۲۰ برای فوتسال پخش می‌شود که امیدوارم حمایت از این برنامه بیشتر شود،چون اهالی فوتسال می‌دانند در هفته عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برای بهبود آن‌ تلاش می‌کنند.

برنامه حسین طیبی برای دوران بعد از پایان فوتسال چیست؟

آن‌چنان به مربی‌گری در فوتسال فکر نکردم چون می‌دانم سختی‌های زیادی دارد،اما به پرورش استعدادها علاقه دارم‌ و فکر می‌کنم بعد از پایان دوران حرفه‌ای وارد بخش استعدادیابی شوم،به تمام علاقه‌مندان به فوتسال هم توصیه می‌کنم برای موفقیت فقط تلاش داشته باشند چون تلاش و پشتکار مهم‌ترین عامل است.

سخت‌ترین دوران حرفه‌ای که پشت سر گذاشتی چه زمانی بود؟

ورود من به غیرت سخت‌ترین روزهای زندگی من بود،هم تطبیق با شرایط قزاقستان وهم رسیدن به ترکیب اصلی کار دشواری بود، چون کادر فنی ما و تمام بازیکنان برزیلی هستند و در تمرینات باید خیلی تلاش می‌کردم تا مربی تیم حاضر شود مرا به یک هم‌وطن و هم‌زبان خودش ترجیح دهد و با سختی به ترکیب غیرت رسیدم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.