کد خبر : 135186
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 - 13:01
-

افتخارات برای فوتسال، هزینه‌ها برای فوتبال

افتخارات برای فوتسال، هزینه‌ها برای فوتبال

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،فوتسال ایران با کسب رده سوم جام جهانی و رنکینگ جهانی در بین بهترین رشته‌های ورزشی تیمی ایران قرار دارد. تیم ملی فوتسال در مسابقات قهرمانی آسیا هم دوازده بار عنوان نخست را کسب کرده است و از این نظر پرافتخارترین تیم فوتسال قاره محسوب می‌شود. افت و خیز فوتسالی

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،فوتسال ایران با کسب رده سوم جام جهانی و رنکینگ جهانی در بین بهترین رشته‌های ورزشی تیمی ایران قرار دارد. تیم ملی فوتسال در مسابقات قهرمانی آسیا هم دوازده بار عنوان نخست را کسب کرده است و از این نظر پرافتخارترین تیم فوتسال قاره محسوب می‌شود.

افت و خیز فوتسالی
لیگ برتر فوتسال ایران به لحاظ پرورش و معرفی بازیکن در جمع بهترین لیگ‌های دنیا از نگاه فیفا قرار دارد، با این حال این لیگ در چند سال اخیر با افت و خیز‌های مختلفی روبرو بوده است.
نبود سرمایه گذاری مناسب و تیم​داری نکردن باشگاه‌های بزرگ باعث شده است تا ملی پوشان این رشته کمتر زیر چتر حمایت مالی قرار بگیرند، در حالیکه زمانی این لیگ به لحاظ فنی و رکورد‌های باشگاهی یکی از خبرساز‌ترین‌ها بود. با این حال هنوز هم بازیکنان فوتسال بدون کمترین توجه در مسابقات مختلف آبرومندانه ظاهر می‌شوند.
محمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال معتقد است؛ “چون لیگ فوتسال ایران را دیگر نمی‌شود حرفه‌ای دانست، بازیکنان مجبورند برای کسب درآمد بیشتر راهی لیگ هایی چون چین شوند. ”
لیگ برتر فوتسال ایران اکنون ۱۴ تیمی است و لیگ دسته یک هم در ۲ گروه ۸ و ۹ تیمی برگزار می‌شود. مسابقات تیم‌ها در این ۲ لیگ به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود و از حالت متمرکز خارج است. هر تیم فوتسال هم برای فعالیت حرفه‌ای در لیگ نیاز به دست کم ۱۶ بازیکن دارد.

همه هزینه‌های لیگ برتری‌ها
محمود خوراکچی از مربیان باسابقه فوتسال ایران است که در مورد تیم​ داری در فوتسال می‌گوید؛ “یک تیم فوتسال برای حضور در لیگ برتر با ۱۶ بازیکن، به طور میانگین به بودجه یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی نیاز دارد. از این مبلغ برای کادرفنی حدود ۵۰۰ میلیون تومان و حدود صد میلیون تومان هم هزینه لباس تیم را باید کنار گذاشت. ”
اگر هزینه بازی‌های خارج از خانه را برای یک تیم در لیگ ۱۴ تیمی در نظر بگیریم، چیزی در حدود چهارصد میلیون تومان باید برای آن کنار گذاشت.

دستمزد بازیکنان
علاوه بر این هزینه‌ها باید مبلغ قرارداد بازیکنان را در نظر گرفت، هر چند که این قرارداد‌ها در لیگ برتر فوتسال محدود و گاهی اوقات ناچیز است. قرارداد بازیکنان فوتسال چیزی در حدود ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود که این مبلغ بین ملی پوشان و بازیکنان جوان متفاوت است.
این اختلاف مبلغ قرارداد‌ها به تیم‌های جدید و متمول لیگ بازمی گردد. در این سال‌ها تیم‌هایی که با پشتوانه صنعتی و خوب وارد لیگ شده اند، ماندگاری بهتری داشته اند و قرارداد‌ها در این تیم‌ها بهتر است مثل گیتی پسند اصفهان و مس سونگون در مقابل تیم‌هایی هم وجود دارند که شاید قراردادی با بازیکنان نداشته باشند و حتی از آن‌ها به صورت افتخاری هم و با قرارداد‌های ناچیز بهره می‌برند.
سیداحسان اله احسانی مدیرعامل تیم لیگ برتری شده شاهین کرمانشاه می‌گوید؛ “برای حفظ و تیم داری در لیگ برتر به یک میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. ” این بودجه یعنی مبلغ قرارداد‌ها در این تیم با وجود مشکلات مالی و بدهی‌های موجود شاهین ناچیز خواهد بود.

رفت و آمد‌های لیگ برتری
البته در این سال‌ها لیگ فوتسال شاهد رفت و آمد‌های زیاد تیم‌هایی بوده که یک یا چند سال در لیگ مسابقه داده اند و پس از آن هم مدیران آن تصمیم به کناره گیری کرده اند. این یعنی باشگاه داری در این لیگ وجود ندارد. تیم‌هایی مثل تاسیسات دریایی که اتفاقا هزینه‌های خوبی هم کردند، اما بعد از چند سال منحل شدند.
با این حال تیمی که برای حضور در جمع چهار تیم اول جدول تلاش می‌کند باید بودجه حداقلی در حدود ۲ میلیارد و پانصد میلیون داشته باشد.
در واقع کل هزینه یک تیم موفق لیگ برتر فوتسال در یک فصل برابر است با رقم قرارداد ۲ بازیکن مطرح فوتبال، اما افتخارات این کجا و آن کجا…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.