کد خبر : 141475
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مرداد 1398 - 13:11
-

۴ پرده از ناکامی مسی‌ها در آسیا/ از نقل و انتقالات تا ضعف فنی و مدیریتی

۴ پرده از ناکامی مسی‌ها در آسیا/ از نقل و انتقالات تا ضعف فنی و مدیریتی

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، دهمین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا ۲۰۱۹ تایلند برای نماینده کشورمان مس سونگون ورزقان با مقام نائب‌قهرمانی به پایان رسید. با استناد به صحبت‌های مهدی جاوید قبل از شروع این تورنمنت که گفته بود “کمتر از قهرمانی یعنی ناکامی” و با توجه به شأن و منزلت فوتسال ایران

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، دهمین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا ۲۰۱۹ تایلند برای نماینده کشورمان مس سونگون ورزقان با مقام نائب‌قهرمانی به پایان رسید. با استناد به صحبت‌های مهدی جاوید قبل از شروع این تورنمنت که گفته بود “کمتر از قهرمانی یعنی ناکامی” و با توجه به شأن و منزلت فوتسال ایران در آسیا و جهان که رده نخست قاره کهن و سوم رنکینگ جهانی را یدک می‌کشد، این عنوان را باید ناکامی حساب کرد نه کسب مقام. اما فارغ از مشکلاتی که تیم مس سونگون در این مسابقات با آن دست و پنجه نرم کرد از جمله مصدومیت سه بازیکن کلیدی و همچنین مشکل غذایی که تیم‌های کشورمان در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا همواره با آن مواجه هستند، ناکامی مسی‌ها دلایل مختلف دیگری داشت که در این نوشته در چهار پرده به آن پرداخته‌ایم و به شرح زیر پیش‌رو دارید: 

پرده اول: ناکامی در نقل و انتقالات

مسی‌ها درحالی وارد کارزار نقل و انتقالات شدند که جابجایی ستارگان این تیم با گیتی‌پسند قبل از آغاز فصل به معرض نمایش درآمده و تعجب اهالی فوتسال را برانگیخت. حمید احمدی، محمدرضا سنگ‌سفیدی و مرتضی عزتی شاخص‌ترین بازیکنانی بودند که از تیم مس به اصفهان کوچ کرده و به عضویت تیم گیتی‌پسند درآمدند و در مقابل نیز مسی‌ها در پاسخ به این حرکت رقیب سنتی خود، مهدی جاوید، محمد شجری و مسلم اولادقباد را از حریف به خدمت گرفتند. تعویض قهرمانی با نائب‌قهرمانی دقیقا از همین جا شروع شد. ستارگانی که با مس قهرمان ایران و آسیا شده بودند راهی گیتی‌پسند شدند و بازیکنان تیم نائب‌قهرمان لیگ به عضویت تیم قهرمان درآمدند به عبارت دیگر یک نقل و انتقالات شکست خورده!

پرده دوم: ناکامی در توجه به ناکامی!

روی دیگر این ناکامی بی‌توجهی به عملکرد نگران کننده در لیگ بود. چطور می‌شد تیمی که داعیه قهرمانی در آسیا را داشت در خانه خود از باز کردن دروازه تیم قعر جدولی فرش‌آرا عاجز ماند. این همان مشکلی بود که قبل از شروع مسابقات در مورد آن هشدارهای لازم به کادر فنی مس سونگون داده شد اما کادر فنی این تیم با بی‌توجهی نتوانست راهکار مناسبی برای آن پیدا کند. در کل این مسابقات ضعف تاکتیکی در تیم نارنجی‌پوش فوتسال آذربایجان بسیار مشهود بود بخصوص در دیدارهای این تیم مقابل ناگویا و بویژه در پیکار نهایی که در دقایقی از بازی بازیکنان این تیم با بی‌برنامگی محض رو به تاکتیک «بزن زیرش» آوردند! اگر بگوییم با این نوع بازی اعتبار فوتسال ایران در آسیا را هم زیر سوال رفت اصلا بیراه نگفته‌ایم. درمجموع شخصیت تیمی مس، تیمی بود کاملاً بی‌برنامه که پلن دومی نداشت و هر موقع فرهاد فخیم و مهدی جاوید از ترکیب خارج شدند به مشکل خورد. 

پرده سوم: ناکامی در جذب یار کمکی

برای این پرده کافی است یار کمکی نارنجی‌پوشان در این دوره از مسابقات را با دوره گذشته مقایسه کرد که البته به هیچ عنوان قابل قیاس نیستند. حسین طیبی و علی‌اصغر حسن‌زاده، دو ستاره ملی‌پوشی که در پست خود جزو بهترین‌های جهان هستند در دوره قبل به عنوان بازیکنان کمکی در ترکیب مس حضور داشتند اما در این دوره این تیم بازیکنی را به خدمت گرفت که پاشنه آشیل تیم شد. «بوکائو» بازیکن برزیلی-ایتالیایی در پست عقب‌گیر که نه در تکنیک نشانی از برزیلی بودنش داشت و نه در دفاع از ملیت ایتالیایی‌اش. حالا وضعیت فیزیکی این فوتسالیست که از اضافه وزن و سنگینی او حکایت می‌کرد جای خود. بی‌شک این کمک‌گیری نامناسب یکی از بزرگترین عوامل ناکامی تیم تحت هدایت اسماعیل تقی‌پور بود و در این مورد کادر فنی مقصر اصلی شناخته می‌شود. 

پرده چهارم: و ناکامی فنی و مدیریتی

هم در پشت پرده و هم در روی پرده ناکامی در مدیریت تیم مس سونگون نمایان بود. در روی این پرده اسماعیل تقی‌پور قرار داشت مربی بومی که به اذعان بزرگان فوتسال کشور تنها نامش در لیست مس به عنوان سرمربی رد شده بود اما در عمل روی نیمکت همه کاره هیچ کاره بود! در این باره بایستی به زمان تایم‌اوت‌هایی که مس می‌گرفت رجوع کرد، تقی‌پور در یک قسمت نظاره‌گر می‌شد و این دستیار او بود که نکات فنی را به بازیکنان منتقل می‌کرد یعنی همه کاره تیم شده بود هیچ کاره! این نقش منفعل به گونه‌ای بود که صدای انتقاد وحید شمسایی و حسین شمس دو چهره سرشناس فوتسال کشور را هم درآورد. اما پشت پرده این ضعف مدیریتی به مدیریت باشگاه برمی‌گردد، مدیری که بدون هیچ سررشته‌ای در فوتسال سر از مس و سازمان لیگ درآورده و همچنان هم بر مسند خوبی باقی است! آیا با این مدیریت می‌شد انتظار قهرمانی داشت؟!

منبع:آناج

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

ت یکشنبه , ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت نبود؟

بیر نفر یکشنبه , ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹

هییییی😧