کد خبر : 151972
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 بهمن 1398 - 10:35
-

اردلان : بالاترین دستمزد بانوان حدود ۸۰ میلیون تومان است / نمی‌خواهم رئیس فدراسیون شوم

اردلان : بالاترین دستمزد بانوان حدود ۸۰ میلیون تومان است / نمی‌خواهم رئیس فدراسیون شوم

  به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،  فوتسال زنان ایران از جمله رشته‌های تیمی است که توانسته طی دو دهه گذشته موفقیت‌های بسیاری کسب کند. قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا و ده‌ها عنوان دیگر همگی از فوتسال زنان رشته‌ای موفق و پرافتخار ساخته است. تک ستاره‌های فوتسال ایران همچون فرشته کریمی، نسیمه غلامی، فرزانه توسلی،

  به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،  فوتسال زنان ایران از جمله رشته‌های تیمی است که توانسته طی دو دهه گذشته موفقیت‌های بسیاری کسب کند. قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا و ده‌ها عنوان دیگر همگی از فوتسال زنان رشته‌ای موفق و پرافتخار ساخته است. تک ستاره‌های فوتسال ایران همچون فرشته کریمی، نسیمه غلامی، فرزانه توسلی، نیلوفر اردلان و دیگر نفراتی که در جهان شناخته شده‌اند، امروز روزهای متفاوتی را می‌گذرانند. برخی با گلایه خانه‌نشین شده‌اند، برخی در لیگ برتر بازی می‌کنند و چشم انتظار سال آینده و درخشش دوباره در مسابقات قهرمانی آسیا هستند و برخی همچون نیلوفر اردلان به مربیگری روی آورده‌اند.
نیلوفر اردلان یکی از ستاره‌های فوتبال و فوتسال ایران است که نزدیک به دو دهه به صورت حرفه‌ای برای ایران توپ زده است. نام نیلوفر اردلان را که در میان اخبار جست‌وجو کنیم، همراه با روزهای تاریک و روشن بسیاری است که اگر از تاریکی‌ها بگذریم؛ امروز به عنوان سرمربی تیم فوتسال سایپا، مربی مدرسه فوتبالش و سرمربی تیم فوتسال زیر ۲۰سال دختران ایران فعالیت می‌کند و چند روز قبل با اقتدار قهرمان نخستین دوره جام فوتسال کافا۲۰۲۰ شد.
 مسابقاتی که دختران کشورمان در رقابت با تیم‌های ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ترکمنستان استعداد و توانایی‌های بالای فنی‌شان را به رخ حریفان کشیدند و با اقتدار به قهرمانی رسیدند. به بهانه این قهرمانی چند دقیقه‌ای با اردلان هم صحبت شدیم که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
 
درباره مسابقات کافا توضیح بده که چطور بود و آیا عملکرد تیم ایران را همینطور که پیش رفت، پیش‌بینی می‌کردید؟
این مسابقات برای اولین بار بود که در حوزه کشورهای آسیای مرکزی برگزار می‌شد. سطح مسابقات به گونه‌ای بود که بتوانیم خودمان را محک بزنیم. با ارزیابی وارد این مسابقات شدیم و خوشبختانه نتیجه‌ای که می‌خواستیم را گرفتیم. تقریباً همه تیم‌ها در سطح یکسانی بودند فقط تیم ازبکستان با بقیه تفاوت داشت. شاکله اصلی تیمشان بچه‌های فوتبال بودند و بازی سختی با ازبکستان داشتیم که در پایان توانستیم با تکنیک خوب ازبکستان را ببریم. امیدوارم که در آینده بتوانیم باز هم در این گونه مسابقات شرکت کنیم و ضمن محک زدن توانایی تیممان، به هماهنگی بیشتر برسیم.
 فکر می‌کنید نسل دختران جوان فوتسال پتانسیل این را دارند که جایگزین ستاره‌های امروز تیم ملی بزرگسالان شوند؟
دقیقاً همینطور است. هدف ما از تشکیل این تیم، آینده سازی است. وقتی می‌بینیم خانم گل مسابقات یک ایرانی است، ارزشمندترین بازیکن یک ایرانی است و با هجده سال سن برترین عناوین را کسب می‌کنند، می‌شود به آینده امیدوار بود که این بازیکنان جایگزین نسل قبلی شوند. جایگزین اعتدادی‌ها، توسلی‌ها و … .
به نظرشما برای این جایگزینی و پشتوانه سازی چه نیازهایی در تیم جوانانِ امروز داریم؟
مهم‌ترین نیاز این است که زندگی حرفه‌ای را به بچه‌ها آموزش دهیم و در مسیر حرفه‌ای حفظشان کنیم. از نظر بدنسازی این بچه‌ها نیاز به فعالیت بیشتر دارند. در ابعاد تکنیکی تیم نیز ما تازه ابتدای راه هستیم و به آموزش‌های ادامه‌دار نیازمندیم. اگر بخواهیم این تیم را به سطح بالا برسانیم باید خیلی کار کنیم. همانطور که بچه‌های امروز و سال‌های اخیر تیم ملی بزرگسالان که قهرمان بلامنازع آسیا هستند، همگی بیش از ۱۵سال است که تمرین می‌کنند، مسابقه می‌دهند و زندگیشان در خدمت فوتسال است. با حمایتی که فدراسیون از این تیم دارد، آینده جوانان نیز می‌تواند درخشان باشد.
 کشورهای دیگر چه نظری پیش از مسابقات و پس از آن درباره تیم ایران داشتند؟
در کنفرانس خبری ابتدای بازی‌ها تقریباً تمام تیم‌ها می‌گفتند که به این مسابقات آمده‌اند تا تیمشان را محک بزنند. گویا قرار است کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات قهرمانی زیر ۲۰سال فوتسال را به صورت دوسالانه برگزار کند که اتفاق خیلی خوبی است و کمک بزرگی به رشد فوتسال آسیا خواهد داشت. درباره تیم ایران هم همه معتقد بودند فوق‌العاده‌ایم. که در اینجا از مربیان فعال در لیگ تشکر می‌کنم که با حمایت از این بچه‌ها تیم خوبی را به عنوان تیم ملی در مسابقات به نمایش گذاشتیم.
  فکر می‌کنید از نظر کیفیت بازیکنان، چه تفاوت‌هایی بین نسل جدید دختران ایران و دیگر کشورهای آسیایی وجود دارد؟
ما اگر تفاوتی داشته باشیم بیشتر در بخش قدرتی است. بسیاری از کشورها برای تشکیل تیم فوتسال از بازیکنان فوتبال چمنی استفاده می‌کنند که قدرتی‌ترند و به هر حال از نظر فیزیولوژی هم گاهی با ما متفاوتند. ولی بچه‌های ما از نظر تکنیک و هوش بالاتر از همه بودند و البته برای حفظ این تیم در سطح اول آسیا و نزدیک شدن به رقبای اروپایی باید تمرینات بیشتر و مستمر داشته باشیم.
رقبای اصلی ما در منطقه آسیای مرکزی نیستند، فکر می‌کنید برای قدرتنمایی مقابل کشورهای شرق آسیا آماده‌ایم؟
ما نیاز به تمرین و تلاش داریم. همانطور که بزرگسالان ما بارها ثابت کردند چیزی کمتر از کشورهای قدرتمند شرق آسیا ندارند، جوانانمان هم اگر حمایت شوند حتماً می‌توانند.
چه شد که هدایت این تیم را قبول کردید؟
از کمیته فنی به من پیشنهاد شد. من هم برنامه‌هایم را ارائه کردم و در جلساتی که داشتیم به توافق برای همکاری رسیدیم.
در حال حاضر چه مدرکی در مربیگری داری و آیا برنامه‌ای برای گذراندن دوره‌های مربیگری بیشتر داری؟
مدرک A مربیگری در فوتبال را دارم، سطح یک فوتسال آسیا را دارم و می‌خواهم A پروفشنال را در آسیا بگذرانم.
چند دوره دانش‌افزایی را در کشورهایی مثل ژاپن و آلمان گذرانده‌ام و تلاش می‌کنم هر روز با افزایش علم و دانشم کمکی برای فوتبال و فوتسال ایران باشم.
به مربیگری در تیم بزرگسالان هم فکر می‌کنید یا می‌خواهید با همین تیم جوانان روزی به بزرگسالان برسید؟
هرگز به تیم بزرگسالان فکر نکرده‌ام. من عاشق کار کردن با بچه‌ها هستم. الان مدرسه فوتبال دارم و لذت می‌برم از همراهی و کمک به رشد بچه‌ها. کار کردن با تیم‌های پایه را از بزرگسالان بیشتر دوست دارم.
از تجربه مربیگری در لیگ فوتسال زنان بگو. نیازهای لیگ فوتسال از دید شما که سال‌هاست در آن توپ زدی و حالا مربیگری می‌کنی چیست و آیا اصلاً چیزی نسبت به دهه قبل تغییر کرده؟
امسال تجربه جدیدی را به عنوان سرمربی دارم. لحظات خاص و متفاوتی را نسبت به تمام گذشته کاری‌ام گذرانده‌ام. حالا که مربی شدم می‌فهمم که واقعاً چقدر کار و شرایط برای مربیان سخت است. پاسخگویی به تیم، باشگاه و مردم واقعاً سخت است. به نظرم یک مربی اگر می‌خواهد موفق باشد باید خیلی تلاش کند و دانش به روزی داشته باشد. لیگ هر سال پیشرفت کرده و امسال هم لیگ پویایی داریم که تا روز آخر هیچ چیز در آن قابل پیش بینی نیست و تیم‌های برتر در هفته پایانی مشخص می‌شوند. بازی‌های سنگین و جذابی داریم. البته امسال به دلیل فشردگی مسابقات، تعداد مصدومان هر تیم زیاد بود و خب این به تیم ملی آسیب می‌زند. امیدوارم این موضوع حل شود. امسال سال مهمی برای تیم ملی فوتسال است. ملی‌پوشان باید در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند و از عنوان قهرمانی‌شان دفاع کنند.
دستمزدها در لیگ فوتسال (به عنوان پرافتخارترین رشته تیمی ورزش زنان ایران) چقدر تغییر کرده؟
دستمزدها نسبت به سال‌های قبل کمی متفاوت شده است. بالاترین دستمزد حدود ۸۰ میلیون تومان است که مختص برخی ملی پوشان با تجربه است و خب البته همین بیشترین، رقم خیلی کمی است.
با توجه به دانش و تجربه‌ای که در فوتبال چمنی دارید، فکر می‌کنید علت اینکه زنان ما با وجود داشتن تک ستاره‌ها اما هنوز نتوانسته‌اند حرف زیادی در فوتبال آسیا بزنند چیست؟
فوتبال شرایط متفاوتی نسبت به فوتسال دارد. فوتبال زنان برای پیشرفت به یک چشم‌انداز بلند مدت و ساختاری دقیق و حساب شده نیاز دارد. برای پیشرفت در فوتبال زنان باید برنامه بلند مدت و ضمانت اجرایی داشته باشیم. تیم‌های مطرحی در فوتبال آسیا هستند مثل ژاپن، کره، چین، تایلند و…  برای رشد فوتبال زنان نیاز به کار اساسی و پایه داریم. با روند موجود، رسیدن به تیم‌های مطرح آسیایی خیلی خیلی سخت است اما با یک برنامه‌ریزی بلند مدت مطمئناً می‌توانیم روزی به صدر آسیا برسیم.
به زودی رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود. از نظر شما رئیس آینده فدراسیون فوتبال باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
من خیلی در این ماجراها اطلاعاتی ندارم. فقط امیدوارم هر کسی انتخاب می‌شود به زنان توجه برابری نسبت به مردان داشته باشد. زنان نشان داده‌اند که توانایی و استعداد بالایی دارند و نیاز به توجه و تخصیص امکانات بیشتری هست. امیدوارم هر کسی رئیس فدراسیون می‌شود به حق و برابری زنان و مردان توجه داشته باشد.
به اینکه روزی رئیس فدراسیون شوی فکر کرده‌ای؟
نه. روی صندلی نشستن را دوست ندارم و دلم می‌خواهد یاد بگیرم و یاد بدهم. احساس دین به زنان فوتبال و فوتسال کشورم دارم. شاید روزی بیاید که نظر دیگری داشته باشم ولی در حال حاضر به این موضوع فکر نمی‌کنم.
 نیلوفر اردلان برای ده سال آینده‌اش چه برنامه‌هایی دارد؟
خیلی دوست دارم بتوانم علم و دانشم را بیشتر کنم. دلم می‌خواهد مدارس فوتبال گسترش پیدا کنند. ورزشکاران مستعد تیم‌های باشگاهی و ملی از دل مدارس فوتبال انتخاب می‌شوند و یکی از اهداف من این است که مدارس فوتبال را در کشور گسترش دهم. آرزو و هدف دیگرم این است که قهرمان آسیا شویم و جزو سه تیم برتر جهان قرار بگیریم.
 صحبت پایانی…
خانم دکتر صوفی‌زاده و آقای ساکت به ما کمک کردند تا راهی این مسابقات شویم. از تمام کسانی که این تیم را حمایت کردند تا تشکیل شود و قرار است پس از این نیز حامی تیم ما باشند متشکرم.
 امیدوارم که روزهای خوبی در انتظارمان باشد.     

منبع:ایران ورزشی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.