کد خبر : 23185
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 فروردین 1394 - 9:00
-

اردیبهشت شلوغ فوتسال/ خداحافظی کشاورز و نظری؛ پایین کشیدن تیم ملی از تخت سلطنت آسیا و سرمربی شدن شمسایی!

اردیبهشت شلوغ فوتسال/ خداحافظی کشاورز و نظری؛ پایین کشیدن تیم ملی از تخت سلطنت آسیا و سرمربی شدن شمسایی!

پایگاه خبری فوتسال ایران٬ در ادامه بررسی اتفاقات فوتسالی سال ۱۳۹۳ به اردیبهشت می‌رسیم. اردیبهشت٬ نام دومین ماه سال و روز سوم هر ماه در گاه‌شماری زرتشتی است. این ماه به یادبود امشاسپنداَشَه‌وَهیشتَه نامگذاری شده است. امشاسپنداَشَه‌وَهیشتَه در اسطوره‌های ایرانی و زرتشتی٬ دومین امشاسپند و نگهبان زمین و فروزه‌ای از قانون هورمزدی و برپاکننده‌ نظم در

پایگاه خبری فوتسال ایران٬ در ادامه بررسی اتفاقات فوتسالی سال ۱۳۹۳ به اردیبهشت می‌رسیم. اردیبهشت٬ نام دومین ماه سال و روز سوم هر ماه در گاه‌شماری زرتشتی است. این ماه به یادبود امشاسپنداَشَه‌وَهیشتَه نامگذاری شده است. امشاسپنداَشَه‌وَهیشتَه در اسطوره‌های ایرانی و زرتشتی٬ دومین امشاسپند و نگهبان زمین و فروزه‌ای از قانون هورمزدی و برپاکننده‌ نظم در زمین و هستی و نگهبان کلیه آتش‌های روی زمین است. اردیبهشت٬ در اوستا ارتا (ارشا) وَهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت گفته شده که کلمه‌ای است مرکب از دو جزء: جزء اول “اشا / ارتا” از جمله لغاتی است که معانی گوناگون دارد، راستی و درستی، تقدس، قانون و آئین ایزدی، پاکی…. و بسیار هم در اوستا به کار برده شده‌است. جزء دیگر این کلمه واژه “وهیشت” است که صفت عالی‌ست به معنای بهترین (بهشت به معنی فردوس از همین کلمه است). در عالم روحانی نماینده صفت راستی و پاکی و تقدس اهورامزداست. در معنی ترکیب لغت اردیبهشت “مانند بهشت” هم آمده است٬ زیرا در این ماه طبیعت به اوج زیبایی خود می‌رسد.

اتفاقات اردیبهشت ۹۳:

اردوی تیم ملی در  روسیه (۱ تا ۴ اردیبهشت)

تیم ملی فوتسال بعد از انجام دو بازی تدارکاتی در ازبکستان راهی روسیه شد تا آخرین اردوی برون مرزی خود را پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا پشت سر بگذارد. در این اردو لژیونر‌های حاضر در لیگ روسیه نیز به تیم ملی پیوستند. در این اردو قرار بود تیم ملی با ۳ تیم باشگاهی سطح بالای روسیه دیدار کند. اما بجز تیم نوریل نیکل که در رده هفتم لیگ روسیه قرار داشت٬ تیم دیگری از لیگ برتر این کشور حاظر به دیدار با ایران نشد. تیم KPRS مسکو نیز دومین حریف تدارکاتی ملی‌پوشان بود.

تیم ملی در اولین بازی خود (۲ اردیبهشت) در روسیه به مصاف نوریل نیکل رفت. از نکات جالب این دیدار حضور مصطفی نظری درون دروازه تیم میزبان مقابل ایران بود. این در حالی بود که خسوس به بهانه مصدومیت و آماده نبودن نظری٬ اسم وی را از لیست تیم ملی خط زده بود. این دیدار در وقت‌های اضافه یک بر یک به پایان رسید. گل ایران توسط وحید شفیعی به ثمر رسید. در پایان وقت‌های اضافی به درخواست دو تیم٬ برای تعیین تیم پیروز ضربات پنالتی نواخته شد. نوریل در ضربات پنالتی موفق شد ۶ بر ۵ تیم ایران را شکست دهد.

ایران در دومین بازی در ۳ اردیبهشت به مصاف تیم گمنام KPRS رفت. در این دیدار ملی‌پوشان موفق شدند ۸ بر ۲ به برتری دست پیدا کنند. گل‌های این دیدار توسط حمیداحمدی، محمدطاهری، فرهادفخیم، بهروزجعفری، مهدی جاوید (۲ گل) و حسین طیبی (۲ گل) به ثمر رسید.

خط خوردن نظری

از اتفاقات پر حاشیه تیم ملی قبل از سفر به ویتنام می‌توان به خط خوردن مصطفی نظری از لیست تیم ملی به بهانه مصدومیت و آماده نبودن٬ اشاره کرد. نظری که مدت‌ها بود مغضوب خسوس و کمیته فوتسال بود بعد از درگیری با امیر فراشی در اردوی تیم ملی در اردیبهشت ۹۲ دیگر هیچ جایگاهی در تفکرات خسوس نداشت. صخره آسیا بعد از رفع تعلیق‌اش در دو دیدار دوستانه با روسیه در یزد نیز تنها از روی نیکمت شاهد بازی‌های تیم ملی بود. بعد از آن بازی‌ها نظری حتی به تمرینات تیم ملی هم دعوت نشد. خسوس در این باره به خبرنگار پایگاه خبری گفت:”عدم دعوت از نظری یک تصمیم فنی است که کاملا به خود من برمی‌گردد. هرچند این تصمیم سختی برایم بود اما کاملا در حیطه کاری خودم است.”

دوپینگ!

پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا و در حالی که تمرکز تمامی رسانه‌ها و اهالی فوتسال بر روند آماده‌سازی تیم ملی و حواشی احتمالی آن بود٬ صبح ۶ اردیبهشت خبری از سوی کمیته ضد دوپینگ منتشر شد که مانند بمب ترکید!

از همان لحظه ارسال خبر تمامی خبرنگاران به دنبال اسم بازیکن دوپینگی بودند. اما اعلام مشخصات ظاهری و کدهای داده شده توسط عوامل کمیته فوتسال حدس نام این بازیکن را برای اهالی رسانه آسان کرده بود.

افتخاری ریس کمیته فوتسال در مصاحبه‌ای نام بازیکن دوپینگی را اعلام کرد. اعلام نام مهدی جاوید در حالی بود که تا آن لحظه هیچ خبرگزاری و مقام رسمی بطور صریح نامی از وی نبرده بود. بر اساس قانون نیز تا زمانی که دوپینگ فرد اثبات نشود هیچ مقام مسئولی حق ندارد نام شخص را به صورت علنی اعلام کند. ولی ریس کمیته فوتسال به راحتی نام جاوید را اعلام کرد!

خداحافظی کشاورز

محمد کشاورز کاپیتان با اخلاق و محجوب تیم ملی فوتسال طی اقدامی عجیب کناره‌گیری خودش را از تیم ملی اعلام کرد. پیش از این شایعاتی به گوش می‌رسید که وی تحت فشار است تا بعد از جام ملت‌های آسیا از بازی‌های ملی کناره‌گیری کند. وی در این خصوص به خبرنگار Fut5al گفت:”من به طور کامل از تیم ملی خداحافظی نکردم بلکه فقط در بازی‌های آسیایی پیش‌رو٬ آن هم به دلیل مصدومیت و برخی بی‌حرمتی‌هایی که نسبت به من در تیم ملی فوتسال رخ داده، تصمیم گرفته‌ام از حضور در این بازی‌ها انصراف بدهم.”

بعد از این خداحافظی مقطعی کشاورز هیچ‌گاه به تیم ملی دعوت نشد! کشاورز هم با وجود گذشت یک سال از این اتفاق هنوز حاضر به بازگو کردن دلیل دلخوری اش نشده است.

بازی تمرینی با کره‌جنوبی (۹ اردیبهشت)

تیم ملی ایران قبل از جام ملت‌ها در یک بازی تمرینی به مصاف کره‌ جنوبی رفت. این بازی که در یک وقت ۳۰ دقیقه‌ای برگزار شد٬ ۵ بر صفر به سود ایران به پایان رسید. در این دیدار احمد اسماعیل‌پور و حسین طیبی هرکدام ۲ گل و وحید شفیعی یک گل برای ایران به ثمر رساندند.

آغاز جام ملت‌های آسیا (۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت)

جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۴ از ۱۰ اردیبهشت در ویتنام آغاز شد. در این دور از مسابقات ۱۶ تیم در ۴ گروه ۴ تیمی حاضر بودند.

* گروه یک : ویتنام، کویت، تاجیکستان و عراق
* گروه دو : ایران، استرالیا، اندونزی و چین
* گروه سه : تایلند، لبنان، چین تایپه و مالزی
* گروه چهار : ژاپن (مدافع عنوان قهرمانی)، قرقیزستان، ازبکستان و کره جنوبی

بر اساس قرعه ایران در روز اول مسابقات (۱۰ اردیبهشت) باید به مصاف اندونزی می‌رفت.ایران این بازی را با جساب ۵ بر ۱ از حریف خود برد تا مسابقات را با یک روحیه مناسب آغاز کند.

ایران در دومین بازی (۱۲ اردیبهشت) به مصاف جمهوری خلق چین رفت و در یک بازی یک‌طرفه موفق شد این تیم را با نتیجه ۱۲ بر صفر شکست دهد.

تیم ملی در سومین بازی (۱۴ اردیبهشت) گروهی خود به مصاف استرالیا رفت و موفق شد این تیم را نیز با اقتدار و ۸ بر ۱ در هم بکوبد. ایران با این پیروزی ۹ امتیازی شد و به عنوان سرگروه به دور بعدی راه یافت و در این دور باید با تیم دوم گروه یک٬ یعنی ویتنام میزبان بازی می‌کرد. در دیگر بازی یک‌چهارم نهایی تایلند باید مقابل ژاپن بازی می‌کرد٬ این بازی یادآور فینال دوره قبل بود. لبنان با ازبکستان و کویت با استرالیا دو بازی دیگر این مرحله بودند.

ایران در یک‌چهارم نهایی (۱۷ اردیبهشت) نیز طوفانی بازی کرد و موفق شد میزبان مسابقات را در مقابل چشمان تماشاگرانش با نتیجه ۱۵ بر ۴ درهم بکوب.با این برد ایران در نیمه‌نهایی باید به مصاف ازبکستان می‌رفت. ازبکستان در این مرحله موفق شده بود لبنان را ۶ بر ۲ شکست دهد. در دیگر دیدارها نیز ژاپن و کویت با شکست حریفانشان به نیمه‌نهایی راه یافتند.

دیدار نیمه‌نهایی (۱۸ اردیبهشت) برای ایران جایگاه خودنمایی بود. ایران در این مرحله توانست با برد ۱۰ بر صفر قاطع‌ترین برد تاریخ خود مقابل ازبکستان را رقم بزند. در دیگر دیدار نیمه‌نهایی ژاپن موفق شد کویت را ۶ بر ۱ شکست دهد.

تیم ملی در حالی باید در فینال به مصاف ژاپن می‌رفت (۲۰ اردیبهشت) که برای این بازی تنها یک تمرین سبک در هتل برگزار کرده بود. همین تمرین سبک و کوچک انگاشتن حریف باعث شد تا بازی ما در فینال گره بخورد و بازیکنان نتوانند آنطور که باید در زمین دستورات تاکتیکی را اجرا کنند. همین مسائل باعث شده بود تیم ملی سردرگم و عصبی بازی کند و در لحظات آخر بازیکنان نتوانند٬ بدرستی تصمیم بگیرند. ایران این بازی را با ترکیب علیرضا صمیمی٫ علی‌اصغر حسن‌زاده٫ علیرضا وفایی٫ فرهاد توکلی و حسین طیبی آغاز کرد. در این دیدار فرهاد توکلی در دقیقه ۸ و حسین طیبی در دقیقه ۴۱ برای ایران گل‌زنی کردند. گل دوم تیم ژاپن نیز توسط حمید احمدی در دقیقه ۴۶ وارد دروازه خودی شد. در ضربات پنالتی هر سه پنالتی‌زن ایران (طاهری٬ حسن‌زاده و بهادی) ضربات خود را از دست داند تا ژاپن برای سومین بار و دومین بار پیاپی قهرمان آسیا شود.

در پایان این مسابقات حسین طیبی با ۱۵ گل به عنوان آقای گلی مسابقات دست یافت. علی‌اصغر حسن‌زاده نیز عنوان بهترین بازیکن جام را بدست آورد.

واکشن‌ها به عدم قهرمانی (۲۰ اردیبهشت)

واکنش‌ها به عدم قهرمانی تیم ملی در مسابقات آسیایی از همان دقیقه اول بعد از باخت به ژاپن و با لبخند حسین شمس در پخش زنده تلویزیون آغاز شد. بعد از دقایقی پیشنهاد سرمربی‌گری تیم ملی به وحید شمسایی توسط وزارت ورزش در خروجی خبرگزاری‌ها خودنمایی کرد. تمامی این هجمه‌ها در شرایطی بود که اکثر فوتسال دوستان در شوک نایب قهرمانی آسیا و منتظر واکنش‌های رسمی اعضای کمیته فوتسال و اخراج احتمالی خسوس کاندلاس بودند.

واکنش‌ها در کل به دو دسته موافق و مخالف ادامه همکاری خسوس تقسیم می‌شدند. موافقین به قدرت بالای تیم ملی٬ تغییر تاکتیک بازی‌ها ایران و جوان‌گرایی اشاره داشتند و مخالفین بیشتر به عدم نتیجه‌گیری در فینال و ضعف تاکتیکی و بازی‌خوانی خسوس استناد می‌کردند و پیروزی‌های پرگل ایران در مراحل قبل را ناشی از ضعیف بودن حریفان می‌دانستند. از مهم‌ترین حامیان خسوس می‌توان به علیرضا رعدی و از مهم‌ترین مخالفین خسوس نیز می‌توان به حسین شمس و وحید شمسایی اشاره کرد.

نکته جالب در این میان این بود که خسوس و افتخاری قبل از آغاز مسابقات اعلام کرده بودند در صورت عدم قهرمانی در آسیا تیم ملی به مربی دیگری سپرده خواهد شد. خسوس در مصاحبه در این باره با خبرنگار پایگاه خبری قبل از اعزام تیم عنوان کرده بود:” اگر هم قهرمان شویم شاید خودم بروم، چون امکان دارد با پیشنهادهای بهتری روبه‌رو شوم. اگر نگاهی به کارنامه من بیندازید نشان می‌دهد که بیشترین عناوین در رده باشگاهی میان مربیان دنیا را من کسب کردم. چهار بار قهرمان باشگاه‌های آمریکای جنوبی و چندبار هم قهرمان اروپا شدم. قهرمانی در باشگاه‌های اسپانیا هم که زیاد است. منظورم این است که خودم وقتی ببینم جایی نمی‌توانم چیزی اضافه کنم دلیلی برای ماندن نمی‌بینم. من پیمانکار نیستم.” اما پس از بازی‌ها و در میان انبوه نقدها خسوس گفت:”بودن یا نبودن من را باید از افتخاری بپرسید. من نمی‌توانم در مورد این قضیه صحبتی کنم، اما مطمئنا دوست دارم در ایران کار کنم.” افتخاری نیز در اینباره بعد از بازی فینال و در رختکن اظهار نظر جالبی کرده بود:”تیم ملی در دوره قبل جام ملت‌ها به رتبه سوم رسید و با توجه به نائب قهرمانی این دوره، پیشرفت کرده‌ایم! به همین خاطر دلیلی برای برکناری خسوس نیست.”

در انتها اما این کفاشیان بود که آب پاکی را ریخت و به عنوان ریس فدراسیون فوتبال گفت:”از عملکرد خسوس رضایت داریم و بچه‌های تیم ملی نیز شایستگی خود را نشان دادند. آنها در مسابقات قهرمانی آسیا هم مقتدر عمل کردند و برابر ژاپن بازی خوبی از خود نشان دادند.”

سرمربی‌گری شمسایی در تیم ملی (۲۰ اردیبهشت)

موضوع سرمربی‌گری وحید شمسایی در تیم ملی فوتسال ار همان اولین دقایق باخت تیم ملی مقابل ژاپن آغاز شد.

اما مهمترین واکنش به این موضوع پاسخ کفاشیان به سوال خبرنگاری درباره این موضوع بود که می‌توان به نوعی اتمام این ماجرا عنوان کرد. کفاشیان در این باره گفت:” کار آقای خسوس خوب است. ما شمسایی و مربیان دیگری هم داریم اما کار آقای کاندلاس خوب بوده است. بازیکنان نیز عملکرد خوبی داشتند و شاید در مسابقات قهرمانی آسیا ضعف‌هایی بود اما خسوس در همین شرایط می‌ماند.” اما کفاشیان چند روز بعد در نظری کاملا متفاوت گفت:”وحید شمسایی شناسنامه فوتسال آسیا و ایران است چه کسی بهتر از او برای مربیگری تیم ملی. در مورد او صحبتهای شده اما همچنان برای اعلام نظر نهایی زود است ولی در مورد توانایی‌هایش شکی وجود ندارد و همانطور که دیدید توانست با درایت خود دبیری را قهرمان لیگ کند.”

اردوی تیم ملی ناشنوایان (۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت)

از ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت اردوی تیم ملی ناشنوایان برای شرکت در دومین دوره مسابقات قهرمانی فوتسال ناشنوایان آسیا / اقیانوسیه در کمپ تیم‌های ملی آغاز شد.

تورنمنت ویکتوری دی (۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت)

پنجمین دوره بازی‌های زنان جام ویکتوری دی مانند سال‌های گذشته در کراسنوگورسک٬ مسکو روسیه برگزار شد. در این دور از بازی‌ها مانند سال‌های گذشته ۴ تیم شرکت کردند. اسپانیا٬ ایران٬ مجارستان و روسیه تیم‌های حاضر در این بازی‌ها بودند.

در روز اول بازی‌ها بانوان ایران با حساب ۲ بر ۰ مغلوب اسپانیا شدند. ایران در بازی دوم خود نیز ۲ بر ۱ مقابل تیم میزبان شکست خود. بانوان فوتسالیست ایران در بازی سوم خود موفق شدند ۴ بر ۰ تیم ملی محارستان را شکست دهند. در ایران دیدار فاطمه اعتدادی در دقیقه ۹، نسیمه غلامی در دقیقه ۱۸، سارا شیربیگی در دقیقه ۲۹ و فرشته کریمی در دقیقه ۴۰ برای ایران گلزنی کردند. در پایان این رقابت‌ها تیم ملی اسپانیا با ۹ امتیاز قهرمان شد و تیم ملی کشورمان با ۳ امتیاز بالاتر از مجارستان در جایگاه سوم قرار گرفت. همچنین فاطمه اعتدای عنوان بهترین فوروارد و فرزانه توسلی عنوان بهترین دروزاه‌بان را در این دوره از بازی‌ها به خود اختصاص دادند.

بانوان کشورمان قبل از حضور در این رقابت‌ها در دیدار تدارکتی موفق شده بودند تیم دسته اولی تسمه پل تهران را شکست دهند. در این بازی نسمیه غلامی، نسترن مقیمی، سارا شیربیگی، فرشته کریمی، نیلوفر اردلانی، پریا نوروزی، فاطمه اعتدای و سهیلا ملمولی برای ایران گل‌زنی کرده بودند.

نیمه‌نهایی جام حذفی (۲۶ اردیبهشت)

دور رفت مرحله نیمه‌نهایی اولین دوره جام حذفی ۲۶ اردیبهشت برگزار شد. پیش از این باشگاه تاسیسات دریایی انصراف خود را از حضور در نیمه‌نهایی به دلیل بی‌برنامگی کمیته فوتسال، نامشخص بودن وضعیت تیم و عدم دسترسی به بازیکنان شهرستانی اعلام کرده بود. با این حساب میثاق تهران با حذف تیم‌های شهید فرجی قزوین٬ برنا اهواز و مقاومت ایلام به فینال صعود کرد و منتظر برنده دیدار دو تیم شهرداری تبریز و ماهان تندیس قم ماند.

در دیدار رفت شهردای تبریز موفق شد ۵ بر ۳ ماهان تندیس را در سالن شهید پورشریفی تبریز شکست دهد. در این بازی مهرداد جابری (۲ گل)٬ مرتضی عزتی٬ بابک نصیری و وحید شفیعی برای شهرداری تبریز و سعید قاسمی٬ محمد کوهستانی و محمد کرمانی برای ماهان تندیس گل‌زنی کردند.

تیم ملی دانش‌آموزی:

پس از قهرمانی تیم فوتسال شهرستان‌های استان تهران در مسابقات دانش‌آموزی کشور این تیم با مربی‌گری رضا داورزنی به نمایندگی از کشورمان عازم جام‌جهانی فوتسال دانش‌آموزی ایتالیا شد. تیم کشورمان در گروه A با تیم‌های بلژیک٬ هلند٬ سوئد و ارمنستان همگروه شد.

تیم کشورمان در اولین بازی ۱۸ بر یک بلژیک را در هم‌کوبید. در دومین بازی هلند را ۷ بر ۳ شکست داد٬ در سومین دیدار نیز ۷ بر ۰ سوئد را تحقیر کرد و در آخرین بازی دور گروه ارمنستان را ۱۱ بر یک مغلوب کرد تا با ۱۲ امتیاز به عنوان تیم نخست راهی دور بعدی شود.

در داین دور دانش‌آموزان ایرانی باید به مصاف ایتالیای میزبان می‌رفتند. در این دیدار ایرانی‌های موفق شدند با نتیجه پرگل ۱۲ بر ۱ میزبان را مغلوب قدرت بالای خود کنند و به نیمه‌نهایی صعود کنند.

در نیمه‌نهایی این بلژیک بود که مقهور قدرت بالای دانش‌آموزان ایران شد. تیم کشورمان در این دیدار بلژیک را ۸ بر ۱ از پیش رو برداشت.

در فینال تیم کشورمان با نتیجه نزدیک ۸ بر ۹ مفلوب برزیل شد و به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد.

سایر اخبار و اتفاقات حاشیه‌ای:

* تعیین تکلیف تیم چهارم پلی‌آف لیگ یک (۱۴ اردیبهشت)

* اعلام زمان پلی‌آف لیگ یک (۲۹ اردیبهشت)

* وعده دیدار با آرژانتین توسط کمیته فوتسال در زمانی نامعلوم (۳۰ اردیبهشت)

* ابقای خسوس در راس کادر فنی تیم ملی (۳۱ اردیبهشت)

* وعده دیدار با تونس و حضور در جام بین قاره‌ای کویت توسط افتخاری (۲۱ اردیبهشت)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

حسین شاهمرادی دوشنبه , ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۹:۱۸

سلام سال نو مبارک در مسابقات دانش اموزی اقای احمد نقیزاده به عنوان داور اعزام
شده بود و عمل کرد خوبی داشت . داوران هم جز فوتسال هستند .