کد خبر : 25907
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 فروردین 1394 - 10:00
-

قسمت۶:شهریور/آغاز درگیری‌های گیتی پسند و پرواز ابدی داور فوتسال

قسمت۶:شهریور/آغاز درگیری‌های گیتی پسند و پرواز ابدی داور فوتسال

در ششمین ایستگاه بررسی فوتسال ایران در سال ۱۳۹۳ به آخرین ماه تابستان می‌رسیم. شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در گاه‌شماری زرتشتی‌ست. در اوستا خْشَتْرَ-وَئیریه و در پهلوی شَتْریوَر می‌دانند. برای شهریور دو معنی آورده‌اند. در معنی نخست٬ خَشَتَرَه وَیریَه را با یکی از امشاسپندان یکی دانسته‌اند. خَشَتَرَه وَیریَه کلمه‌ای است مرکب

در ششمین ایستگاه بررسی فوتسال ایران در سال ۱۳۹۳ به آخرین ماه تابستان می‌رسیم. شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در گاه‌شماری زرتشتی‌ست. در اوستا خْشَتْرَ-وَئیریه و در پهلوی شَتْریوَر می‌دانند. برای شهریور دو معنی آورده‌اند. در معنی نخست٬ خَشَتَرَه وَیریَه را با یکی از امشاسپندان یکی دانسته‌اند. خَشَتَرَه وَیریَه کلمه‌ای است مرکب از دو جزء: خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و جزء دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن وئیریه یعنی برگزیده و آرزو شده و جمعاً یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده. در معنی دوم شهریور را از ریشه “شَهری بَر” دانسته‌اند٬ به معنای ماه بُردنِ میوه به شهر . واژه ی (بَر ) در شهری بر یا شهریور به معنی میوه است. اگر مانند ماه‌های دیگر این ماه را دارای یک ایزد یا امشاسپندان بدانیم واژه‌شناسی نخست به حقیقت نزدیک‌تر است. امشاسپندان این ماه «خشَثرَ وَیریَه» است که در در پهلوی «شَهرِوَر» و در فارسی «شَهریوَر» یا «شَهریَر» می‌نامند. خشَثرَ وَیریَه امشاسپندی مذکر است. در اساطیر زرتشتی و ایرانی این امشاسپند نماد شهریاری و فّر و فرمان‌روایی اهورا مزدا و نگاهبان فلزها و پاسدار فَر و پیروزی شهریاران دادگر و یاور بینوایان و دستگیر مستمندان است. روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می‌شود از کسی که سیم و زر را بد به کار اندازد یا بگذارد که زنگ بزند. در میان تمامی امشاسپندان این تنها خشتره وییه یا همان شهریور است که بعنوان نگهبان و پاسدار تاج و تخت سلطنت پا به صحنه می‌گذارد و برای حفظ صلح و اشاعهٔ مذهب از اسلحه کمک می‌گیرد.

اتفاقات شهریور ۹۳:

جام باشگاه‌های آسیا (۳ تا ۸ شهریور):

پنجمین دوره جام باشگاه‌های آسیا از ۳ تا ۸ شهریور با حضور ۸ باشگاه برتر آسیا در شهر چنگدو چین برگزار شد. تیم‌ها در دو گروه ۴ تیمی تقسیم شدند:

* گروه یک: شنژن نان لینگ چین، اف سی لوکوموتیو ازبکستان، ناگویا اوشنژ ژاپن و ویک ویپرز استرالیا

* گروه دو: چونبوری بلوویو تایلند (مدافع عنوان قهرمانی)، دبیری تبریز ایران، القادسیه کویت و بانک بیروت لبنان

دبیری قهرمان لیگ ۹۲ به نمایندگی از کشورمان در این دوره از مسابقات حاضر بود. باشگاه دبیری با سرمربی‌گری حسین شمس خود را بخت نخست قهرمانی در این مسابقات می‌دانست. نماینده کشورمان در نخستین دیدار (۳ شهریور) موفق شد ۵ بر ۱ بانک بیروت لبنان را در هم بکوبد و مسابقات را با یک روحیه خوب آغاز کند. یاران شمس در بازی دوم (۴ شهریور) هم کوبنده ظاهر شدند و نماینده کویت را ۷ بر ۲ مغلوب قدرت بالای خود کردند. در بازی سوم (۵ شهریور) اما ورق برگشت و دبیری با شکست ۳ بر ۱ مقابل چونوبوری زمین را ترک کرد. در این بازی بی‌برنامه‌گی و عصبانیت بالای کادر فنی و بازیکنان کار دست نماینده کشورمان داد و حسین شمس بدلیل اخراج در پایان نیمه نخست بازی نیمه‌نهایی را از دست داد.در نیمه‌نهایی (۷ شهریور) دبیری باید به مصاف ناگویا ژاپن می‌رفت. در پایان این بازی یک نتیجه دور از انتظار رقم خورد و تیم شمس بازی را در غیاب مربی مغرور خود ۶ بر ۲ واگذار کرد. این شکست باعث شد تا برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مسابقات تیمی از ایران در فینال حاضر نباشد. در مسابقه رده‌بندی (۸ شهریور) نیز تیم دبیری دور از انتظار بازی کرد و در پایان دو وقت عادی و اضافه به تساوی ۵ بر ۵ با نماینده چین رضایت داد. در ضربات پنالتی نماینده کشورمان موفق شد ۷ بر۶ شن‌ژن چین را مغلوب کند و به مقام سومی مسابقات بسنده کند.در پایان بازی‌ها ناگویا برای دومین بار به مقام قهرمانی آسیا دست یافت. چونوبوری هم که اسماعیل عباسیان بازیکن ایرانی خود را در این دوره از مسابقات درون چارچوب داشت به نایب قهرمانی رسید.شمس که قبل از آغاز بازی‌ها گفته بود؛”اگر نتوانم با دبیری تبریز به عنوان قهرمانی جام باشگاههای آسیا دست پیدا کنم به ایران بازنخواهم گشت و در همان کشور چین پناهنده خواهم شد.” عدم قهرمانی در این بازی‌ها را به شیوع ویروس ناشناخته در اردوی تیم و عدم همکاری باشگاه‌های برای در اختیار قرارداد بازیکن کمکی مربوط دانست. علیرضا سهرابی تنها داور ایرانی حاضر در این مسابقات بود.

قهرمانی ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه (۷ تا ۱۴ شهریور):

دومین دوره رقابت‌های قهرمانی فوتسال ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه از ۷ تا ۱۴ شهریور در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. در این رقابت‌ها تیم‌های ایران، ژاپن، تایلند، بحرین و ازبکستان به صورت دوره‌ای به رقابت با یکدیگر پرداختند. تیم ملی کشورمان در اولین روز (۷ شهریور) موفق شد ۷ بر ۱ تایلند را شکست دهد. ناشنوایان کشورمان در دومین بازی خود (۹ شهریور) موفق شدند ژاپن را ۷ بر۰ در هم بکوبند. ایران در بازی سوم (۱۰ شهریور) با قدرت ظاهر شد و موفق شد ۱۲ بر ۱ بحرین را مغلوب کند. تیم کشورمان در بازی سوم (۱۱ شهریور) ۶ بر ۲ ازبکستان را شکست داد تا به عنوان تیم اول مرحله گروهی راهی فینال مسابقات شود. در فینال (۱۳ شهریور) تیم کشورمان باردیگر با ژاپن بازی کرد و اینبار با نتیجه ۸ بر ۱ این کشور را شکست داد تا با اقتدار برای دومین بار پیاپی قهرمان این مسابقات شود.

هفته اول لیگ برتر (۱۳ و ۱۴ شهریور):

هفته نخست پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتسال ۱۳ و ۱۴ شهریور برگزار شد. در مهمترین بازی‌های این هفته فردوسی مشهد ۲ بر ۱ فرش آرا را شکست داد٬ شهید منصوری ۳ بر ۱ بازی را به میهمانش ماهان تندیس واگذار کرد٬ میثاق ۲ بر ۰ به تاسیسات باخت و ملی حفاری و دبیری به تساوی ۱ بر ۱ رضایت دادند. همچنین دیدار شهرداری ساوه با مقاومت البرز به دلیل عدم پرداخت ورودیه توسط مقاومت لغو و به زمان دیگری موکول شد که به تساوی ۳ بر ۳ دو تیم انجامید (۲۱ مهر). از حاشیه‌های این هفته می‌توان به درگیری بین بازیکنان در پایان در دربی تبریز مابین مس سونگون و پایاسازه اشاره کرد.

هفته اول لیگ برتر- پنجشنبه – ۱۳ شهریور
بازی گلزنان
فرش‌آرا ۱ – فردوسی ۲ فردوسی: علی عبداللهی(گل به خودی)٬ میثم خیام/ فرش آرا :رحمان سارانی
میثاق‌ ۰ – تاسیسات‌دریایی ۲ تاسیسات: وحید شمسایی٬ محمدرضا سنگ سفیدی
مس‌سونگون ۱ – پایاسازه ۱ پایاسازه: علی محمدی/ مس: مسلم رستمی‌ها
منصوری ۱ – ماهان‌تندیس ۳ قم: محمد کرمانی٬ مسلم اولادقباد٬ میثم اینانلو/ منصوری: احسان زحمتکش
گیتی‌پسند ۳ – شهروند ۲ گیتی: مهدی جاوید٬ احمد اسماعیل‌پور٬ محمد کشاورز/ ساری: امیرحسین رسولی٬ محمدرضا کرد
مقاومت‌البرز – شهرداری ساوه لغو شد
هفته اول لیگ برتر – جمعه – ۱۴ شهریور
بازی گلزنان
حفاری ۱ – دبیری تبریز ۱ حفاری: محمد صفری/ دبیری: محمد کوهستانی
“معوقه” هفته اول لیگ برتر – دوشنبه -۲۱ مهر
بازی گلزنان
مقاومت البرز ۳ – شهرداری ساوه ۳ مقاومت:مهراد قنبرزاده٬ امین نصرالله‌زاده٬ پیمان امینی‌نژاد/ ساوه: مصطفی ظریفیان٬ محمد بیضایی‌نژاد٬ مهران رضاپور

هفته دوم لیگ برتر (۱۸ و ۱۹ شهریور):

هفته دوم لیگ برتر ۱۸ و ۱۹ شهریور و به میزبانی ۶ شهر برگزاز شد. از مهمترین دیدارهای این هفته می‌توان به دیدار دبیری تبریز و تاسیسات دریایی اشاره کرد. جایی که شمس و شمسایی به هم رسیدند. این دیدار در پایان با نتیجه ۵ بر ۲ یه سود شاگردان سابق شمسایی تمام شد. همچنین شکست ۴ بر ۱ شهرداری ساوه مقابل گیتی پسند در ساوه جزو دیدارهای دارای حاشیه هفته دوم بود.

هفته دوم لیگ برتر – سه شنبه – ۱۸ شهریور
بازی گلزنان
شهرداری ساوه ۱ – گیتی پسند ۴ شهرداری ساوه: مجتبی مریدی‌زاده/ گیتی پسند: محمد طاهری، احمد اسماعیل‌پور(۲)٬ افشین کاظمی
ماهان تندیس ۲ – میثاق ۱ میثاق: سعید قاسمی (گل بخودی)/ ماهان: ابوالقاسم عروجی، محمد کرمانی
حفاری ۳ – مقاومت‌ ۳ مقلومت البرز: پیمان امینی‌نژاد، مهرداد قنبرزاده، محمد چرخاب/ حفاری: شهاب طالبی(۲)، بهزاد عظیمی
پایا سازه ۲ – منصوری ۲ پایا سازه: هادی بافنده، علی محمدی/ منصوری: اسماعیل وطنخواه(۲)
هفته دوم لیگ برتر – چهارشنبه – ۱۹ شهریور
بازی گلزنان
فردوسی ۳ – مس سونگون ۴ فردوسی:جواد غدیری، مصطفی طیبی(۲)/ مس: مسلم رستمی‌ها(۲)٬ مرتضی عزتی(۲)
شهروند ۱ – فرش آرا ۱ شهروند:محمدرضا کرد/ فرش آرا: مصطفی اخلاصیان(گل به خودی)
دبیری ۵  تاسیسات دریایی ۲ دبیری:محمد کوهستانی، رشید قلی‌پور، محمد زارعی(گل به خودی)، بابک اکبری، فرید نمازی/ تاسیسات: سعید عباسی، وحید شمسایی

اردوی تیم ملی بانوان (۲۲ تا ۲۶ شهریور):

از سوی شهناز یاری سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان در ۱۱ شهریور ۲۰ بازیکن را به اردوی آماده‌سازی تیم ملی فوتسال بانوان دعوت شدند.

هفته سوم لیگ برتر (۲۴ شهریور):

هفته سوم لیگ برتر با برگزاری ۷ دیدار در ۲۴ شهریور به پایان رسید. این هفته بیشتر نگاه‌ها به تهران و سالن فدراسیون هندبال بود. جایی که برادران شمسایی در قالب سرمربیان دو تیم ماهان تندیس و تاسیسات با یکدیگر دیدار می‌کردند. قبل از این بازی شایعاتی مطرح بود مبنی بر قهر این دو برادر که همه منتظر آشتی‌کنان امیر و وحید بودند. موضوعی که با تکذیب این دو همراه شد ولی نوع برخورد چیز دیگری را نشان می‌داد. بهر روی این بازی را برادر بزرگتر با نتیجه ۴ بر ۲ به سود خود به پایان برد تا تنش و حاشیه در تیم برادر کوچک‌تر بعد از دومین باخت سنگین پیاپی بیشتر شود. در دیگر بازی‌های حساس این هفته می‌توان با پیروزی ۳ بر منصوری مقابل فردوسی اشاره کرد. همچنین دو تیم گیتی پسند و حفاری در یکی از جذاب‌ترین دوئل‌های فوتسال ایران به تساوی ۲ بر ۲ رضایت دادند.

هفته سوم لیگ برتر – دوشنبه – ۲۴ شهریور
بازی گلزنان
فرش‌آرا ۴ – شهرداری ساوه ۲ فرش آرا: بهرام سارانی، ناصر عجم٬ شهرام شریف زاده(۲)/ ساوه: علی مروتی(۲)
منصوری ۳ – فردوسی ۲ فردوسی: مصطفی طیبی، حسین قپانچی(گل به خودی)/ منصوری: حمید نصیری٬ احسان زحمتکش(۲)
میثاق ۲ – پایاسازه ۱ میثاق: حسین سلطانی٬ الیاس براتی/ پایا: هادی بافنده
گیتی پسند ۲ – حفاری ۲ گیتی: احمداسماعیل‌پور٬ سعید تقی‌زاده/ حفاری: محمد صفری‌مهران عالی‌قدر
تاسیسات ۲ – ماهان ۴ تاسیسات: محسن منتظمی(۲)/ ماهان: ابوالقاسم عروجی(۲)٬ سعید قاسمی٫علیرضا وفایی
مقاومت البرر ۱ – دبیری ۵ دبیری: فرهادفخیم(۲)، فرید نمازی٬ محمد کوهستانی٬ بابک اکبری/ مقاومت:مهرداد قنبرزاده
مس سونگون ۱ – شهروند ۰ سونگون: محسن رستمی‌ها

 هفته چهارم لیگ برتر (۲۹ و ۳۰ شهریور):

هفته چهارم لیگ برتر طی دو روز ۲۹ و ۳۰ شهریور برگزار شد. این هفته بیشتر تحت تاثیر دیدار دو تیم ماهان تندیس و دبیری بود. این دو تیم تا این هفته هیچ باختی را تجربه نکرده بودند و دوئل شمس و شمسایی بزرگتر دارای جذابیت‌های خاص خود بود. این بازی که می‌رفت به یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای سال‌های اخیر فوتسال ایران تبدیل شود در پایان با نتیجه ۳ بر ۱ به سود ماهان تندیس به پایان رسید. در دیگر دیدارهای حساس این هفته می‌توان به پیروزی ۴ بر ۳ فردوسی مقابل مثیاق و تساوی ۳ بر ۳ شهروند و منصوری اشاره کرد.

هفته چهارم لیگ برتر-شنبه ۲۹ شهریور
بازی گلزنان
دبیری ۱ – ماهان تندیس ۳ دبیری: وحید شفیعی/ ماهان: علی شریفی٬ مهدی زاهدی٬ مسلم اولادقباد
مقاومت۱ – گیتی پسند ۳ مقاومت: پیمان امینی‌نژاد/ گیتی: افشین کاظمی٬ سعید تقی‌زاده٬ احمد اسماعیل‌پور
حفاری ۱ – فرش آرا ۱ حفاری: احمد ملاعلی/ فرش آرا: رحمان سارانی
هفته چهارم لیگ برتر-یکشنبه-۳۰ شهریور
بازی گلزنان
پایاسازه ۱ – تاسیسات ۳ پایاسازه:بابک الله‌وردی‌خانی/ تاسیسات دریایی: علی ابراهیمی(۳)
فردوسی ۴ – میثاق ۳ فردوسی: ظهیر کامیاب(گل به خودی)، میثم خیام(۲)٬ جواد غدیری/ میثاق: مجید حاجی‌بنده، موسی حسن‌دوست، الیاس براتی
شهرداری ساوه ۲ – مس سونگون ۵ شهرداری ساوه: حسن زاده(۲)/ مس: مجید رضایی، حامد حسین‌زاده، مسلم رستمی‌ها(۲)، محمد وزیرزاده
شهروند ۳ – منصوری ۳ شهروند ساری: امیرحسین رسولی، محمود لطفی، محمدرضا کرد/ منصوری: حمید نصیری، پیمان حفیظی(۲)

سایر اخبار و اتفاقات حاشیه‌ای:

۱ شهریور: شیوع ویروسی ناشناس در اردوی تیم دبیری در چین.

۱ شهریور: اعلام ماندگاری مقاومت البرز در لیگ برتر.

۱ شهریور: درگیری لفظی میان محمد طاهری و افشین کاظمی در دیدار دوستانه گیتی پسند با فردوسی مشهد.

۲ شهریور: بازگشت خسوس کاندلاس به ایران. ۶

شهریور: درگیری شدید میان بازیکنان تاسیسات دریایی و شهیدمنصوری در پایان دیدار دوستانه این دو تیم در قرچک. شهیدمصنوری در این بازی ۷ بر ۳ به برتری رسید.

۹ شهریور: مرتضی شکرانه داور اصفهانی فوتسال ایران به علت بیماری سرطان درگذشت.

۱۰ شهریور: هفته اول لیگ برتر به نام مرتضی شکرانه نام‌گذاری شد.

۱۰ شهریور: قدرت بهادری در حضور ناصر عجم به عنوان کاپیتان فرش آرا انتخاب شد. این انتخاب حواشی زیادی را برای فرش آرا به همراه داشت.

۱۴ شهریور: اعلام حضور ایران در گرندپریکس توسط عباس ترابیان.

۱۵ شهریور: تشکیل اولین جلسه کمیته فنی فوتسال و انتخاب عباس ترابیان به عنوان سخنگوی این کمیته.

۱۵ شهریور: وعده تکمیل ساختمان کمیته فوتسال تا پایان سال ۹۳ توسط افتخاری.

۱۹ شهریور: تیم فوتسال آذرخش بندرعباس به لیگ دسته یک فوتسال صعود کرد.

۲۲ شهریور: مجتبی عسکری قائم مقام باشگاه پکیج ایساتیس یزد پس از جلسه خود با مدیرعامل شرکت پکیج ایساتیس از عدم تیم داری این باشگاه در لیگ فوتسال خبر داد.

۲۲ شهریور: بابک منتی به عنوان سرمربی تیم ساترلند شایر سیدنی در لیگ استرالیا معرفی شد.

۲۳ شهریور: دعوت از علیرضا سهرابی برای قضاوت در رقابت‌های کاپ فوتسال کویت.

۲۴ شهریور: اعطای مجوز رسمی فعالیت به پایگاه خبری فوتسال ایران از سوی هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد به شماره مجوز ۹۳/۱۴۹۱۶

۲۵ شهریور: پاس فوامین تهران به لیگ دسته یک فوتسال کشور صعود کرد.

۲۵ شهریور: تعیین ۹ مهر ماه برای انجام بازی معوقه هفته اول مابین تیم‌های شهرداری ساوه و مقاومت البرز.

۲۶ شهریور: اضافه شدن غیر دائم وحید شمسایی و علی صانعی به اعضای کمیته فنی فوتسال.

۲۸ شهریور: رضا عقابی سرمربی شهرداری ساوه به دلیل مصاحبه بر علیه داور در پایان دیدار تیمش با گیتی پسند به کمیته انضباطی فراخوانده شد.

۲۸ شهریور: اعلام تاریخ جدید ۲۱ مهر برای برگزاری دیدار معوقه هفته اول.

۲۸ شهریور: افتخاری اعلام کرد اسپانیا به درخواست ایران برای انجام بازی دوستانه در تهران پاسخ رد داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

نام ... جمعه , ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۲:۱۰

عامل اصلی ناکامی گیتی پسند در این چند ساله علی طاهری بوده.