کد خبر : 34477
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تیر 1394 - 11:31
-

حکایت کامل روزهای بلاتکلیفی فوتسال

حکایت کامل روزهای بلاتکلیفی فوتسال

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،فوتسال ایران درچند سال اخیر و به فراخور زمان حاشیه هایی داشته که شاید شروع این حاشیه ها را بتوان دراختلاف حسین شمس و علی کفاشیان جستجو کرد. به عبارتی دیگر سرمربی موفق تیم ملی که در سال ۲۰۱۰ قهرمانی در جام ملت های آسیا را برای ایران به ارمغان

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،فوتسال ایران درچند سال اخیر و به فراخور زمان حاشیه هایی داشته که شاید شروع این حاشیه ها را بتوان دراختلاف حسین شمس و علی کفاشیان جستجو کرد. به عبارتی دیگر سرمربی موفق تیم ملی که در سال ۲۰۱۰ قهرمانی در جام ملت های آسیا را برای ایران به ارمغان آورد با رییس فدراسیونی که اتفاقا منتقدان بسیاری دارد رو در روی هم قرار گرفتند و از آن به بعد فوتسال دیگر رنگ قهرمانی را به خود ندید.

اما این حاشیه ها فقط معطوف به تیم ملی و افراد حاضر در آن نبود، حتی در فصلی که گذشت نیز لیگ فوتسال انواع حاشیه ها را تجربه کرد. از درگیری بازیکنان گرفته تا دخالت تماشاگران و اتفاقات غیرقابل باور که باور کردنش سخت بود، اما تمام این حاشیه ها بود و دیدیم. امروز نیز از مشکلی سخن می گویم که اگر توجهی به آن نشود بازهم می تواند حاشیه درست کند، از آن حاشیه هایی که خشک و تر را با هم می سوزاند.

** حاشیه ها از کجا شروع شد

تقریبا ازسال ۲۰۱۰ و پس از قهرمانی ملی پوشان فوتسال ایران در قاره پهناور دیگر نشانی از قدرت نمایی فوتسال ایران در آسیا نیست، در آن سال تیم ملی با حسین شمس و بدون حضور وحید شمسایی با اقتدار بر سکوی نخست آسیا ایستاد و عنوان نخست را از آن خود کرد. در دوره های بعدی (۲۰۱۴- ۲۰۱۲) ملی پوشان فوتسال موفق به تکرار این قهرمانی نشدند. در همان ایام به دلیل مسایلی که بین حسین شمس سرمربی وقت تیم ملی فوتسال، علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی وقت و علی کفاشان رییس فدراسیون فوتبال ایران رخ داد، شبهی سیاه بین سرمربی تیم ملی و رییس فدراسیون فوتبال قرار گرفت و به کینه ای تبدیل شد.

حسین شمس که از تیم ملی رفت جوان ها آمدند و دست به کار شدند اما آن افتخارات تکرار نشد، دست به دامن مربی خارجی شدیم و خسوس را با عزت و احترام به ایران آوردیم. مثل فوتبال که مربیان خارجی گل سرسبد هستند در فوتسال هم بیش از مربیان داخلی به خسوس عزت و امکانات دادیم اما با او هم بارمان به منزل نرسید و کاندلاس چمدان ها را بست و رفت بی آنکه اتفاق خاصی در فوتسال ایران رخ دهد.

** لیگ پرحاشیه و ابهام در برخورد با متخلفان

فوتسال ایران درسالی که گذشت انواع حاشیه ها را تجربه کرد، از دعوا و جدال لفظی گرفته تا زد و خورد و کتک کاری. دیگر سکوهای سالن های ورزشی هم جای امنی برای کودکان نیست چرا که محیط آرام والبته فرهنگی ورزشی ناگهان میدان نبردو پرتاب الفاظ رکیک می شود،میدانی که هیچ کدام از طرفین برای لحظه ای حاضرنیستند کوتاه بیایند و از هر فرصتی برای احقاق حق خود استفاده کرده و حقشان را در لحظه و توسط خودشان، آن هم در محل وصول می کنند.

لیگ فوتسال ایران در فصلی که گذشت همه چیز داشت، دعوا، درگیری، تهمت، اتهام تبانی و کم کاری، تعطیل شدن بازی ها به دلایل مختلف، ناآرام بودن جو سالن های مسابقات و… که اگر همه آنها را در کنار هم بگذاریم بیشتر شبیه فیلم های ایرانی دهه ۵۰- ۴۰ است. بدون شک بدترین دوره لیگ فوتسال را سپری کردیم اما سوال اینجاست که چرا با متخلفان برخورد جدی نشد؟ چرا با خیلی از اسم ها با مدارا رفتار کردیم؟ چرا آرای کمیته انضباطی بازدارنده نبود و هزاران سوال بی پاسخ دیگر که کسی پاسخگوی آن نیست؟

به تمام این مشکلات اعتراض داوران در لیگ گذشته را نیز اضافه کنید، کار به جایی کشید که آنها تهدید هم کردند هر چند با ریش سفیدی حل شد و لیگ به هر شکلی که بود ادامه یافت.

** کسی پاسخگو نیست

رییس کمیته فوتسال تمایلی به پاسخ دادن ندارد؟ چرا فردی که تصمیماتش در فوتسال ایران تاثیر مستقیم دارد نمی خواهد به افکار عمومی پاسخ بدهد؟ چرا این تصور وجود دارد که تمام برنامه ها و اقداماتی که صورت می گیرد بدون ایراد است و همه چیز بر طبق اصول پیش می رود؟

خروجی فصل قبل فوتسال ایران چه بود؟ چرا با خاطیان به شدت برخورد نشد؟ چه تضمینی وجود دارد که اتفاقات فصل قبل در این فصل تکرار نشود؟ چراغ تیم ملی چرا خاموش است و اگر در جام ملت ها نتیجه نگیریم آیا بازهم حاضر به پاسخگویی نیستید؟

**بوی خیانت می آید

در فصلی که گذشت به دفعات از کم کاری برخی بازیکنان تا تبانی و این جور چیزا شنیدیم، اما خبری نشد یا به اصطلاح نتوانستند این مساله را ثابت کنند. وقتی برخورد بازدارنده نمی شود و این حس وجود دارد که همه چیز در گذر زمان حل می شود هر فردی به خود اجازه می دهد تبانی را عملی کرده یا به دیگران تهمت آن را بزند.فردی که تبانی می کند می برد، آنکه دیگران را به تبانی متهم می کند نوک پیکان انتقادها را از سوی خود بر می گرداند، پس او هم برنده است .

** ناکامی در جام ملت های آسیا

۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ۹۳ مقارن بود با برگزاری جام ملت های آسیا در ویتنام، رقابت هایی که با خط خوردن نام مصطفی نظری مرد شماره یک تیم ملی ازسوی خسوس کاندلاس همراه بود.ایران درگروه دوم این مسابقات باتیم های استرالیا، اندونزی و چین هم گروه بود.ملی پوشان کشورمان در نخستین بازی خود در روز ۱۰ اردیبهشت به مصاف اندونزی رفتند و با حساب ۵ بر ۱ پیروز شد. در دومین بازی به مصاف چین رفتند و در دیداری یک طرفه ۱۲ بر صفر صاحب برتری شدیم.

تیم ملی در سومین بازی گروهی رو در روی استرالیا صف آرایی کرد و موفق شد این تیم را نیز با اقتدار و ۸ بر ۱ در هم بکوبد. ایران با این پیروزی ۹ امتیازی شد و به عنوان سرگروه به دور بعدی راه یافت و در این دور باید با تیم دوم گروه یک٬ یعنی ویتنام میزبان بازی می کرد.

ایران در یک چهارم نهایی ۱۵ بر ۴ میزبان را شکست داد و در نیمه نهایی حریف ازبکستان شد. ازبک ها هم حریف ایران نشدند و با شکستی سنگین از رسیدن به فینال باز ماندند. حالا ایران و ژاپن برای کسب عنوان قهرمانی به هم رسیدند. به گفته شاهدانی که همراه تیم بودند حریف را جدی نگرفتیم و تمرینی سبک و ساده را قبل از این بازی پشت سر گذاشتیم تا قدم در بازی فینال بگذاریم.

بازی فینال آنطورکه ما پیش بینی می کردیم نشد، بازی گره خورد و نتوانستیم همان ایران همیشگی باشیم، برای معرفی تیم قهرمان کاربه ضربات پنالتی کشیده شد و در ضیافت پنالتی ها ناموفق بودیم تا چشم بادامی ها قهرمان آسیا شوند. مات و مبهوت ماندیم از آن چیزی که سرمان آمد اما واقعیت همین بود، فینال را دادیم و دستمان از قهرمانی دور ماند.

** هشداری که جدی گرفته نمی شود

حالا فوتسال ایران درهمان شرایط است،کسی شرایط را جدی نمی گیرد.زمان را ازدست می دهیم اما متولیان فوتسال ترس به خود راه نمی دهند، زمان چندانی تا شروع جام ملت های آسیا و انتخابی جام جهانی نداریم. تیم های آسیایی مشغول هستند و ما نظاره گر. تیم ملی ازبکستان یکی از مدعیان اصلی این دوره از مسابقات است، آنها ۲ بازی تدارکاتی با تیم ملی گرجستان داشتند و نشان دادند تیمی قدرتمند و مدعی را آماده حضور در این رقابت ها کرده اند. این تیم یکی از شانس های مسلم قهرمانی در جام ملت های آسیا و انتخابی جام جهانی به شمار می رود و برای این ادعا کافی است ۵ تا ۶ ماه صبر کنیم و ببینیم.

غیر از ازبک ها سایر تیم های آسیایی هم دست به کار شده اند، کره جنوبی لیگ منظم و با برنامه ای را برای فوتسال خود تدارک دیده و بدون شک درسال های نه چندان دور حریف سرسختی برای ما خواهد بود، تیم های دیگرمانند ژاپن، استرالیا، تایلند و حتی تیم های درجه دو و سه مانند کویت و تاجیکستان هم این روزها مشغول آماده سازی هستند اما ما دست روی دست گذاشته ایم تا ببینیم چه می شود.

شاید همکاران منتظر نتایج تیم تاسیسات دریایی در جام باشگاه های فوتسال آسیا هستند، اگر قرار است شمسایی سکان هدایت تیم ملی را در دست بگیرد که این موضوع را اعلام کنند تا وی نیم نگاهی هم به سایر نفرات لیگ داشته باشد، برنامه ریزی کند و تمرینات را شروع کند. اگر قرار نیست او روی نیمکت تیم ملی بنشیند چرا زمان را هدر می دهیم و منتظر اما و اگر ها می شویم. فراموش نکنیم که پس از پایان جام باشگاه های فوتسال آسیا تنها ۵ ماه تا جام ملت ها فرصت داریم و این زمان کم می تواند کار دستمان بدهد.

** اینجا کسی دیگری را قبول ندارد

متاسفانه درفوتسال هیچ کس دیگری را قبول ندارد. حسین شمس و وحید شمسایی از یک طرف و عباس ترابیان و سید رضا افتخاری از سوی دیگر. از این که شمس و شمسایی خدمات بسیاری در فوتسال داشته و دارند شکی نیست اما به نظر می رسد احترام به پیشکسوت و حفظ حرمت ها در این رشته کم رنگ شده است. از سویی دیگر مشکلی که بین ترابیان و افتخاری به وجود آمده هم روی دیگری از ماجرا را نمایان می کند. همدیگر را قبول ندارند، خیلی ساده است اما اینجا هر کسی ساز خود را می زند و معلوم نیست در نهایت چه خواهد شد.

** تاسیسات و فرصتی که باید از آن استفاده کرد

یک نکته مهم را نباید از ذهن دور کرد، تیم تاسیسات دریایی تهران نماینده ایران درجام باشگاه های فوتسال آسیاست.رقابت هایی که از ۹ مرداد ماه به میزبانی اصفهان و با حضور ۱۱ تیم خارجی برگزار می شود. مسابقاتی که می تواند با قهرمانی شاگردان شمسایی خاتمه یابد تا پس از سال ها باشگاهی از ایران بر سکوی نخست قاره کهن تکیه بزند. این قهرمانی هم روحیه فوتسالی های ما را در آستانه جام ملت ها بالا می برد و هم از اعتبار فوتسال ایران در قاره کهن دفاع می کند.

با این شرایط باید متحد شد، کوچک و بزرگ و آنهایی که با هم اختلاف دارند باید برای اعتلای نام ایران و دفاع از آبروی فوتسال تنها یک هدف را دنبال کنند، موفقیت نماینده ایران در این دوره از مسابقات. فراموش نکنیم اگر بتوانیم در اصفهان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کنیم با روحیه ای مضاعف می توانیم در جام ملت های آسیا و انتخابی جام جهانی شرکت کنیم که می تواند در موفقیت تیم ملی موثر باشد.

** نکته پایانی

باید قبول کنیم که در فوتسال ایران استعداد داریم اما پشتوانه سازی نه، اگر تا اینجای کار در آسیا آمده ایم به خاطر این است که به استعدادهایی که داشته ایم دلخوش کرده ایم اما همیشه این طور نیست.تیم هایی آسیایی اگر استعداد ما را ندارند اما چند برابر ما کار می کنند و تلاش دارند. روزی خواهد رسید که ازآنها عقب می مانیم و این روز چندان هم دور نیست. هر چند امیدواریم از خواب خرگوشی بیدار شویم و دوباره با همدلی و آینده نگری به فردایی روشن در فوتسال بیاندیشیم.

یادداشت از امین صانعی؛ ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

محمدی چهارشنبه , ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۴۷

سلام
لطفا زمان برگزاری لیگ قهرمانی فوتسال رده سنی جوانان رو هم اعلام در سایت بنمایید

نام ... دوشنبه , ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸

بهزادمیری زاده ازآذرخش هرمزگان ۳گل به ثمر رسانده ……..چرا اسمش تو جدول گلزنان لیگ نیست………الان بهزادمیری زاده با سه گل زده ازآذرخش هم اکنون تاپایان هفته دوم آقای گل لیگ برترهستش ……ادمین جان لطفا جدول گلزنان رو درست کنید