کد خبر : 66004
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1395 - 11:24
-

سایه‌های تردید در فوتسال

سایه‌های تردید در فوتسال

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،شاید اظهارات اخیر محمد ناظم‌الشریعه درخصوص قرعه‌کشی مرحله نهایی جام جهانی فوتسال ۲۰۱۶ حمل بر بی‌تفاوتی وی نسبت به این پیکارهای بسیار مهم شود اما واقعیت این است که او چیزی جز حقیقت را نگفته است. پس از همگروه شدن ایران با اسپانیای توانمند، جمهوری آذربایجان سرشار از نفرات برزیلی

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،شاید اظهارات اخیر محمد ناظم‌الشریعه درخصوص قرعه‌کشی مرحله نهایی جام جهانی فوتسال ۲۰۱۶ حمل بر بی‌تفاوتی وی نسبت به این پیکارهای بسیار مهم شود اما واقعیت این است که او چیزی جز حقیقت را نگفته است. پس از همگروه شدن ایران با اسپانیای توانمند، جمهوری آذربایجان سرشار از نفرات برزیلی و مراکش متوسط سرمربی تیم ملی فوتبال سالنی ایران گفت وقتی تیم وی نتوانسته است در ماه‌های اخیر اردوهای تمرینی موردنظرش را بر پا دارد و همانگونه کار کند که از آن انتظار می‌رفته است، چه فرقی می‌کند که در آوردگاه جهانی کلمبیا با کدام مربیان همگروه شده است. وی ادامه داد: «بهتر است کاری به نام و اوصاف حریفان نداشته باشیم و ابتدا ببینیم که خودمان چه کرده‌ایم. وقتی شخم لازم را نزده و بذر قوی نکاشته‌اید، از قبل مشخص است که چه محصول تهی و کم‌ارزشی را در زمان درو برداشت خواهید کرد.»

سریال لغو اردوها
برای روشن شدن اذهان خوانندگان این سطور باید متذکر شویم پیش از آنکه اولین اردوی فوتسالیست‌ها در کرج بر پا شود، سه اردوی تنظیم شده دیگر این تیم، طی فصل‌ بهار یک به یک لغو شده بودند، کمبود امکانات و متمرکز بودن فدراسیون فوتبال روی انتخابات ریاست این نهاد (در روز ۱۸ اردیبهشت) دلایل اصلی این فرآیند اعلام شده و از همان زمان خون دل خوردن‌های ناظم‌الشریعه هم شروع شده بود. او حق داشت زبان به گلایه بگشاید. پس از انتصاب وی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی در شهریور ۱۳۹۴ بسیاری از اهالی فوتسال به درست بودن این گزینش ابراز تردید کرده و موج حمایت از وحید شمسایی و لزوم انتصاب وی به این سمت، بر انتصاب ناظم‌الشریعه سایه‌ای بلند انداخته بود اما به رغم لیاقت غیرقابل انکار مرد همه‌کاره تیم تاسیسات دریایی، ناظم‌الشریعه ابتدا تیم ملی را به گراندپری برزیل برد و به رتبه شامخ دوم رساند و در فینال «برزیل قدر قدرت» را هم جان به لب کرد و سپس در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۶ در خاک ازبکستان با قدرت و لیاقت محسوس به عنوان قهرمانی نایل کرد و یازدهمین قهرمانی ایران طی ۱۴ دوره برپایی این مسابقات را در شرایطی به ثبت رساند که از آخرین قهرمانی قبلی کشورمان شش سال سپری می‌شد و سایه‌های تردید فوتسال را تیره و کمرنگ کرده بود.

حواس‌های پرت، تهاجمات مکرر
ناظم‌الشریعه و تیمش حتی بعد از بازگشت از تاشکند در دل بهمن ماه ۱۳۹۴ حمایت و توجه لازم را متوجه خویش ندیدند. پرت بودن حواس علی کفاشیان به جنگ محتومش با وزارت ورزش، حملات مکرر کارلوس کی‌روش به هر کس که از راه می‌رسید و نفس می‌کشید (!)، تلاش پنهانی سایر سران فدراسیون برای گرفتن جای کفاشیان و بدتر از همه کش و قوس‌ سیدرضا افتخاری با عباس ترابیان تیم ملی فوتسال را به ملعبه دست دوستان تبدیل کرد.
افتخاری به عنوان رییس کمیته فدراسیون و ترابیان در هیات مسوول کمیته فنی فوتسال به جای تعاون و همکاری با یکدیگر مشغول تضعیف یکدیگر و ایراد گذاشتن روی روش‌های کاری طرف مقابل بوده‌اند و این البته میراث دوران طولانی ریاست کفاشیان است که از اینگونه سازمان‌های موازی در فدراسیون کم ایجاد نکرد!

راه بسته نیست
همه این موارد منفی و ایجاد خلل در روند تدارکاتی تیم ملی در شرایطی صورت پذیرفته که توان بالقوه تیم ملی برای درخشش در جام جهانی کلمبیا کم نیست. اسپانیا که با دو بار قهرمانی در جام جهانی پس از «برزیل ۵ جامی» رکورددار است، در هر دو دوره قبلی این رقابت‌ها نیز با ایران همگروه بود و در هر دو دوره به نتیجه‌ای بهتر از تساوی برابر ما نرسید و حتی اگر این بار تسلیم این تیم شویم با احتساب اینکه از هر یک از گروه‌های شش‌گانه چهارتیمی رقابت‌ها دو تیم نخست به اضافه ۴ تیم از جمع شش تیم حائز رتبه سوم گروه‌ها بالا می‌روند، صعود یاران ناظم‌الشریعه به مرحله حذفی به دور از تردید است و تاریخ گواهی می‌دهد در این مرحله هر نتیجه‌ای متصور است و اختلاف سطح‌ها کاهش یافته و اکثر بازی‌ها ۵۰-۵۰ خواهد بود و در چنین شرایطی چرا ما شانسی برای رسیدن به نیمه‌نهایی برای خود قائل نباشیم؟

تیره‌تر از گذشته
راهیابی به این مرحله فقط یک بار به سال ۱۹۹۲ و در هنگ‌کنگ و در جامی که سرمربیگری فوتسال ما با محمد مایلی‌کهن بود و سعید رجبی (سرمربی موقتی فعلی تیم فوتبال سایپا) آقای گل شد، تحقق یافته است اما تیم درخشانی هم که وحید شمسایی و محمدرضا حیدریان موتورهای محرک آن بودند و هدایتش با حسین شمس بود در سال ۲۰۰۸ تا یکقدمی تکرار آن دستاورد در دوره دیگری از جام‌ جهانی پیش رفت.
در آن دوران اوضاع فوتسال بهتر و شرایط یکدست‌تر از امروز بود و رفتن صادق درودگر که برخورد تندش با برخی ملی‌پوشان به عامل سقوط او تبدیل شد و عباس ترابیان که پس از برکنار شدن شمس توسط سران ورزش آب خوش از گلویش پایین نرفت، نه تنها اوضاع فوتسال را بهتر نکرد بلکه تیره‌تر نیز ساخت و امروز تعداد مخالفان افتخاری بیشتر از موافقان او است و بخش عمده‌ای از زمان او به جای طراحی فنی کارآمد برای فوتسال صرف خنثی‌سازی تهاجمات جاری علیه وی می‌شود.

۵۰ به جای ۱۰۰
همه اینها برای فوتسالی که با امثال اصغر حسن‌زاده، حسین طیبی، مهدی جاوید، فرهاد توکلی، قدرت بهادری، محمدرضا سنگ‌سفیدی، حمید احمدی، علیرضا صمیمی و البته محمد طاهری و محمد کشاورز صاحب شماری از بهترین فوتسالیست‌های جهان است، غم‌بار می‌نماید و حالت یک خودزنی را دارد و کفران نعمت را به ذهن می‌آورد. موقعی که توش و توان فراوانی دارید اما به سبب مشغولیت‌های بسیار و چشم و هم‌چشمی‌ها و ستیزهای داخلی بهره کافی را از آن نمی‌گیرید. این وصف فوتبال ما است که انگار اصرار دارد در عین «۱۰۰» بودن، فقط «۵۰» جلوه کند.

کوره نیمه‌گرم
بر سر اینکه زمان مناسب برای شروع فصل جدید لیگ فوتسال چه تاریخ است، انواع اظهارنظرها و اختلاف سلیقه‌ها و تعیین تاریخ‌های متفاوت طی سال جاری حاکم بوده و این تاریخ بارها عوض شد و بعد از لغو تاریخ‌های قید شده قبلی (مربوط به ماه‌های خرداد و تیر) سرانجام از ۶ مرداد برای این مهم یاد شده و امروز ناظم‌الشریعه معتقد است با توجه به شروع جام جهانی از ۲۰ شهریور تعداد مسابقاتی که ملی‌پوشان در قالب لیگ فوتسال تا زمان اعزام انجام خواهند داد به حد کفایت نمی‌رسد و او نمی‌تواند سایر شاخص‌های آمادگی را شخصا در تمرینات به نفرات منتخبش القا کند و در نتیجه تیمی به کلمبیا خواهد رفت که فقط از درون یک «کوره نیم‌گرم» عبور کرده و از درون گداختگی‌هایی که یک تیم را آبدیده می‌کند، بیرون نیامده و این صرفنظر از مسابقات تدارکاتی درجه اولی است که باید در فاصله ۳ ماه و نیم تا شروع جام برای تیم ملی ترتیب یابد و تا به حال چنین نشده است.

منبع:ایران ورزشی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.