کد خبر : 8940
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهریور 1393 - 12:20
-

رویای فوتسال ایران، قهرمانی در آسیا!

رویای فوتسال ایران، قهرمانی در آسیا!

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، تیم فوتسال دبیری تبریز، نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا با ارائه عملکردی ضعیف و دور از انتظار با این که مربی‌ای چون حسین شمس را در اختیار داشت نتوانست راه به جایی ببرد و در نهایت با پیروزی مقابل شنزن چین به سختی و در ضربات پنالتی عنوان

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، تیم فوتسال دبیری تبریز، نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا با ارائه عملکردی ضعیف و دور از انتظار با این که مربی‌ای چون حسین شمس را در اختیار داشت نتوانست راه به جایی ببرد و در نهایت با پیروزی مقابل شنزن چین به سختی و در ضربات پنالتی عنوان سومی آسیا را به دست آورد. به طور حتم در گذشته کسی به ذهنش هم خطور نمی‌کرد روزی برسد که تیم ملی فوتسال ایران یا قهرمانان لیگ برتر فوتسال ایران دیگر شانسی برای قهرمانی در آسیا نداشته باشد؛ چرا که در آن روزها برای همه مردم دیگر قهرمانی در آسیا لطفی نداشت و همگان قرار گرفتن بر سکوی جهان را لایق فوتسالیست‌های ایران می‌دانستند.

چهارمی جهان با سرمربی‌گری محمد مایلی کهن مربی بازیکن‌ساز فوتبال و فوتسال ایران در تیم ملی فوتسال همه را به این باور رساند که می‌توانیم حتی بر بام فوتسال جهان بایستیم و با تیم‌های قدرتمندی چون برزیل، اسپانیا و … رقابت کنیم.

اما این تفکرات که فاصله چندانی هم با واقعیات نداشت خیلی زود رنگ باخت و سریال ناکامی‌های فوتسال ایران سیر صعودی خود را آغاز کرد. تیم ملی فوتسال ایران که سابقه ۱۰ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را داشت آخرین بار در سال ۲۰۱۰ این عنوان را از آن خود کرد و در دو دوره بعدی ژاپن موفق به کسب این عنوان شد تا آقایی فوتسال ایران در آسیا کم‌کم به یک خاطره تلخ تبدیل شود. هر چند رییس کمیته فوتسال با وجود حجم انتقادها نسبت به عملکرد خسوس کاندلاس با تمام توان از او حمایت می‌کند و این انتقادها را شخصی و کینه‌جویانه می‌داند اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مربیان ایرانی به مراتب کاربلدتری نسبت به خسوس – که هیچ کارنامه مربیگری در سطح ملی ندارد – لایق نشستن روی نیمکت با ابهت تیم ملی فوتسال با آن حجم از افتخارات هستند. سرمربی اسپانیایی تیم ملی از ابتدای کار بنای ناسازگاری با چهره‌های مشهور تیم ملی را گذاشت که این امر بازیکنان بزرگی چون مصطفی نظری، محمد کشاورز و … را از تیم ملی دور کرد که عواقب آن را نیز در جام ملت‌های آسیا دیدیم.

از طرف دیگر حسین شمس پس از وساطت بسیاری از افراد سرانجام موفق شد جواز فعالیت در فوتسال را به دست آورد و بر روی نیمکت دبیری در جام باشگاه‌های آسیا و لیگ برتر بنشیند. هرچند او در این مسابقه‌ها علی رغم قول قهرمانی که داده بود نتوانست به عنوان بهتر از سومی دست یابد اما نباید به او خرده گرفت چرا که پس از خداحافظی ناگهانی وحید شمسایی از این تیم او فرصت چندانی برای آماده‌سازی تیم و گرفتن بازیکن مورد نیاز در اختیار نداشت. بی‌شک حضور مربیان طراز اول ایرانی بر روی نیمکت تیم ملی از آن جهت که آن‌ها اشراف کاملی بر توانایی‌های بازیکنان مستعد فوتسال ایران در اقصی نقاط کشور دارند بسیار بااهمیت خواهد بود. ضمن اینکه حضور آن‌ها به استعدادپروری در فوتسال ایران کمک می‌کند چرا که آن‌ها با دلسوزی و عشق و علاقه به یک ایران بر روی نیمکت می‌نشینند. هنوز گرفتن عضله پای حسین شمس بر روی نیمکت تیم ملی به دلیل استرس زیاد را از یاد نبرده‌ایم هرچند منشوری شد و در فوتسال فعالیت نداشت تا اینکه بالاخره دوستان مسئول با وساطت برخی‌ها اجازه فعالیت او را صادر کردند!

جدا از اینکه بی‌اهمیتی به مربیان داخلی چنین نتایج ضعیفی را نه در جهان بلکه در آسیا برای فوتسال ایران رقم زده است اما از لحاظ ساختار داخلی نیز فوتسال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. در بسیاری از کشورهای صاحب نام دنیا فوتسال فدراسیون مستقلی محسوب می‌شود. اما در ایران با این همه سابقه در فوتسال دنیا کماکان اداره فوتسال توسط یک کمیته با امکانات و اختیارات محدود انجام می‌شود. حتی مسوولان فدراسیون فوتبال این ارزش را برای فوتسال قائل نیستند که کمک کنند تا کمیته فوتسال به معاونت ارتقا یابد تا مسئول فوتسال نیز بتواند در جلسات هیات رییسه شرکت کند و در تصمیم‌گیری‌ها دخیل شود. از سوی دیگر آموزش در فوتسال نیز دیگر موضوعیتی ندارد البته این موضوع چندان عجیب نیست وقتی بدانیم امور آموزشی فوتسال نیز توسط کمیته آموزش فوتبال طراحی و احیانا اجرا می‌شود. به راستی که پر بیراه نیست اگر فوتسال را برادر ناتنی فوتبال بدانیم چرا که این برادر به قدری دور و برش شلوغ است و همه پول ها را میبلعد که دیگر چیزی برای رتق و فتق امور فوتسال نمی‌گذارد.

در مورد دیگر نیز کمیته فوتسال به تازگی تصمیم گرفته کمیته فنی تشکیل دهد تا این کمیته بر تیم‌های ملی فوتسال و عملکرد کادر فنی آن نظارت داشته باشد اما این امر در گرو امضای رییس خنده‌روی فوتبال ایران است که علی‌رغم اصرار اعضای کمیته فوتسال چند ماهی است حتی یک ساعت وقت نمی‌گذارد تا در جلسه فوتسالی‌ها شرکت کند و به خواسته‌ها و دغدغه های آنان پاسخ دهد.

اما به بحث ناکامی دبیری در جام باشگاه‌های آسیا بازگردیم که افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا علت این ناکامی را بر گردن باشگاه‌های دیگر انداخت! و گفت: «اگر باشگاه‌ها به دبیری بازیکن کمکی می‌دادند مطمئن باشید دبیری عملکرد بسیار بهتری داشت.» براستی بضاعت فوتسال ایران به جایی رسیده که باید بهترین‌های لیگ دور هم جمع شوند تا بتوانند در جام باشگاه‌های آسیا موفق شوند؟! مگر نه اینکه در گذشته همه اذعان داشتند تیم‌های ایرانی حتی با ذخیره‌های خود نیز می‌توانند به راحتی قهرمان آسیا شوند.افتخاری البته شکست تیم ملی فوتسال مقابل ژاپن در فینال جام ملت های آسیا را ناکامی نمی‌داند و از آن تنها به عنوان یک اتفاق یاد می‌کند فقط به این خاطر که مبادا خاطر سرمربی محبوبش آزرده نشود.

پس از سومی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۲، نایب قهرمانی گیتی‌پسند در دوره قبل جام باشگاه‌های آسیا، نایب قهرمانی ایران درجام ملت‌های ۲۰۱۴ و آخرین آن نیز سومی دبیری در جام باشگاه‌های آسیا باید گفت زنگ خطر برای فوتسال ایران خیلی وقت است که به صدا درآمده، هرچند افتخاری تنها ناکامی دبیری را زنگ خطر برای فوتسال ایران می‌داند. امیدواریم مسئولان فدراسیون فوتبال که این روزها تمام هم و غم‌شان به ماندن یا رفتن کی‌روش معطوف شده و زیر فشار شدید قرار دارند اندکی از وقت خود را نیز به سامان دادن حال و روز خراب فوتسال ایران اختصاص دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.