کد خبر : 101123
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1396 - 11:51
-

ناظم الشریعه:حضور هیچ بازیکنی در تیم ملی گارانتی نیست/ غلط بکنم بگویم خوب هستم/از پشت کوه آمدم اما فوتسال را می‌فهمم/کفاشیان تا الان کاری برای ما نکرده/مقایسه من و کی‌روش درست نیست/بگویند برو بدون داد و بیداد می‌روم

ناظم الشریعه:حضور هیچ بازیکنی در تیم ملی گارانتی نیست/ غلط بکنم بگویم خوب هستم/از پشت کوه آمدم اما فوتسال را می‌فهمم/کفاشیان تا الان کاری برای ما نکرده/مقایسه من و کی‌روش درست نیست/بگویند برو بدون داد و بیداد می‌روم

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،محمد ناظم‌‌الشریعه را می‌شود یکی از مربیان موفق ایرانی در ورزش کشور قلمداد کرد. ناظم‌الشریعه با تیم ملی فوتسال کشورمان موفق شد به مقام سوم جام جهانی برسد تا افتخاری بزرگ را برای همیشه ثبت کند. ناظم‌الشریعه در مورد شرایط تیم ملی فوتسال ایران، وضعیت خودش، انتقادهایی که از او

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،محمد ناظم‌‌الشریعه را می‌شود یکی از مربیان موفق ایرانی در ورزش کشور قلمداد کرد. ناظم‌الشریعه با تیم ملی فوتسال کشورمان موفق شد به مقام سوم جام جهانی برسد تا افتخاری بزرگ را برای همیشه ثبت کند.
ناظم‌الشریعه در مورد شرایط تیم ملی فوتسال ایران، وضعیت خودش، انتقادهایی که از او می‌شود، مقایسه‌اش با کی‌روش و مباحث متعدد دیگر صحبت کرد.
*ابتدا در مورد وضعیت تیم ملی صحبت کنید.
بعد از جام جهانی در تیم ملی برنامه خاصی نداشتیم؛ یک بازی دوستانه با عراق و بازی با کرواسی در برنامه ما بود البته ما در تدارک این هستیم تا تیم را برای مسابقات المپیک ۲۰۲۰ آماده کنیم و به خاطر همین دنبال جوان کردن تیم هستیم. تمام دورنمای ما به مسابقات ۲۰۲۰ برمی‌گردد.

*چند وقتی است که اردو‌های تیم ملی هم شروع شده.
بعد از عید برنامه ما پرفشارشده از یک طرف لیگ برگزار می‌شود و از یک طرف مسابقات داخل سالن آسیا را داریم به خاطر همین سعی کردیم تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه را دور هم جمع کنیم البته مشکل ما این است که عملا وقت تمرین نداریم.
*واقعاً با هفته‌ای یک جلسه تمرین می‌شود تیم ملی را آماده کرد؟
خب راهی نداریم اگر می‌خواستیم قبل از مسابقات داخل سالن آسیا دور هم جمع بشویم زمانی نداشتیم. بازیکنان با سه چهار روز تمرین نمی‌توانند آماده شوند. به خاطر همین هفته‌ای یکبار تیم ملی را جمع می‌کنیم تا هم کار تاکتیکی انجام بدهیم و هم کار آنالیز.
*شما حرف از جوانگرایی می‌زنید؛ آیا توانسته‌اید تیم را جوان کنید؟
از ۱۸ بازیکنی که به تیم ملی دعوت می‌کنم ۸،۹ بازیکن جدید وجوان هستند، البته نمی‌توانیم به یکباره تیم را تغییر بدهیم بلکه باید آرام آرام این کار را بکنیم ضمن اینکه بازیکنان بزرگ و اصلی تیم جزو بهترین‌های آسیا و دنیا هستند و بازیکنان جوان باید با بازی کردن کنار آن‌ها کم کم حرفه‌ای شوند.
*خیلی‌ها اعتقاد دارند حضور دائمی چند بازیکن در تیم ملی عملا آنها را بی انگیزه کرده است. شما با این صحبت موافق هستید؟
ببینید، بازیکنی که سوم جهان می‌شود قاعدتاً برای مسابقات سطح پایین‌تر شاید انگیزه نداشته باشد، ولی در تیم ما اینطور نیست، چون هیچ بازیکنی حاشیه امنیت ندارد. من از همین جا به شما قول می‌دهم که هیچ بازیکن بی‌انگیزه‌ای در تیم ملی نیست، چون اگر باشد بدون تعارف کنارش می‌گذارم.
*یعنی حضور هیچ بازیکنی در تیم ملی گارانتی نیست؟
اصلا اینطور نیست. خود بچه‌ها هم می‌دانند که این اخلاق را ندارم که کسی را گارانتی کنم.
 *کارشناسان اعتقاد دارند تیم کشورمان می‌توانست با ترکیبی کاملا جوان به مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا برود.
در فوتسال ما استعداد زیاد است، اما باید ببینیم بازیکنان می‌توانند خودشان را با سبک تیم ملی وفق بدهند. ما از لحاظ تاکتیکی دو نوع تاکتیک در فوتسال داریم. یک اروپایی و دیگری آمریکای جنوبی. در سبک آمریکای جنوبی بحث تکنیکی مطرح است که فوتسالیست‌های ما کاملا تکنیکی هسند، اما در سبک اروپایی تاکتیک پذیری شرط اول است. ما هم برایمان مهم این است که تیم ازلحاظ تاکتیکی بتواند شرایط خوبی داشته باشد و بازیکنان بتوانند از لحاظ تاکتیکی با تیم هماهنگ شوند.
*از طرف فدراسیون برای جوان شدن تیم فشاری روی شما نیامد؟
واقعا شاید اگر برای مسابقات ترکمنستان دست فدراسیون بود تیم (ب) را به این مسابقات می‌فرستادیم، اما نتیجه‌گیری برای کمیته ملی المپیک مهم است. هر چند هیچ تضمینی برای نتیجه‌گیری وجود ندارد.
*خیلی‌ها معتقدند که حضور پرقدرت ما در مسابقات داخل سالن آسیا به خاطر ترس از تایلند است.
چه ترسی؟ مگر بازی کردن با تایلند ترس دارد. اتفاقا من میخواهیم این مسئله را از ذهن بچه‌ها پاک کنم. ما باید پادشاه فوتسال آسیا و یکی از تیم‌های برتر جهان باشیم من هیچ وقت تاکید می‌کنم هیچ وقت باری بازیکنانم تیمی مثل تایلند را بزرگ نمی‌کنم تیم ما در زمین راه هم برود باید امثال تایلند را شکست بدهد.
*حتما شنیدید که می‌گویند ناظم‌الشریعه خیلی خوش شانس است.
ببینید خدا شانس را به کسی میدهد که حقش باشد و من فقط همین را می‌گویم.
*راستی وضعیت امکانات و لباس و این موارد به کجا کشیده شد؟
حضور ساکت در این بخش به ما خیلی کمک کرد. واقعا کمپ تیم ملی متحول شده؛ و این به خاطر مدیریت خوب است. من معتقدم کار گروهی همیشه جواب می‌دهد واین مسئله در مورد کمپ تیم ملی هم صدق می‌کند، چون الان تبدیل به کمپی تفریحی شده از نظر من می‌شود حتی یک سالن دو سه هزار نفری را در کمپ درست کرد تا بازی‌های ملی را آنجا انجام بدهیم. واقعا ما الان با شرایط روز دنیا تمرین می‌کنیم.
*اما شما همیشه از برخی شرایط گلایه داشتید.
گلایه که همیشه وجود دارد، ولی همان موقع خیلی‌ها می‌گفتند چرا من برای گرفتن امکانات داد نمی‌زنم. مگر من باید داد بزنم. اصلا اهل شلوغ کاری و این صحبت‌ها نیستم. همان زمان وقتی می‌دیدم پولی وجود ندارد برای چه باید داد می‌زدم. البته الان شرایط فرق کرده و همه از وضعیت راضی هستند.
*مسئله‌ای که در مورد شما وجود داشت این بود که منتقدان می‌گفتند ناظم‌الشریعه برای اینکه بماند هر چیزی را قبول می‌کند و زیر بار هر چیزی می‌رود.
واقعاً اینطور نیست. من برای قرارداد بستن داد و بیداد کردم یا مثلا برای رسیدن به تیم ملی صف کشیده بودم خیلی جالب است که یک نفر گفته بود برای اینکه به تیم ملی بیایم نماینده مجلس را واسطه کرده‌ام. به خدا تمام این حرف‌ها دروغ است.بعد هم من ۲۰ سال است در فوتسال هستم یعنی حقم نیست الان سرمربی تیم ملی شوم من از ابتدای پیدایش فوتسال در ایران در این رشته بوده‌ام بعد چطور نباید حضور داشته باشم. البته این را بگویم که نان من از تیم ملی و فوتسال تامین نمی‌شود. خیلی جالب است که همین آدم‌های منتقد یک جای دیگر گفته بودند ناظم‌الشریعه پولدار است و دلش برای تیم ملی نمی‌سوزد. حالا ببیند یک نفر که بخواهد ایراد بگیرد چطور این کار را انجام می‌دهد. من همیشه سعی کرده‌ام در قبال بازیکنان صادق باشم.
*زمانی که شما به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدید خیلی‌ها معتقد بودند به خاطر شخصیت آرامی که دارید در اینجا موفق نمی‌شوید.
واقعا حقم بود که سرمربی تیم ملی شوم، چون از فوتسال جدا نیستم. ۲۰ سال است در این رشته هستم. البته از نظر من در شخصیت مربی تیم ملی نیست که کنار زمین داد و بیداد کند. الان هم اگر به من بگویند برو بدون داد و بیداد می‌روم.
*یک مسئله‌ای که در مورد اهالی فوتسال وجود دارد این است که می‌گویند فوتسالی‌ها “سیاه باز” هستند. شما چرا اینطور نیستید؟
من اصلا به این چیز‌ها فکر هم نمی‌کنم، چون خدا را شکر از فوتسال نان نمی‌خورم. به نظرم کسی “سیاه بازی” می‌کند که برای رسیدن به چیزی آویزان این و آن باشد. خود من رفاقت و صداقت را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنم. البته این‌ها را نمی‌گویم که هی تاکید کنم آدم خوبی هستم. اصلا غلط بکنم که بگویم خوب هستم، ولی می‌گویم آدم‌ها باید صادق باشند. من دهاتی هستم و از پشت کوه آمدم، اما فوتسال را می‌فهمم. ولی “سیاه بازی” را نه.
*چه شد که به این اندازه در تیم ملی موفق شدید؟
یکی از دلایل موفقیت من و تیم ملی حضور افتخاری بود. افتخاری واقعا ریلکس بود و با ما هماهنگ. افتخاری هم دربحث استعداد یابی به ما کمک کرد و هم در تیم ملی.
*اما بزرگترین انتقاد در مورد افتخاری این بود که سر از فوتسال در نمی‌آورد.
افتخاری مدیر بود و دردوران او فوتسال ما تکان خورد. واقعا زمانی که افتخاری بود ما آرامش داشتیم و بدون استرس کار می‌کردیم.
*علی کفاشیان که الان سرپرست کمیته فوتسال است در فوتسال آسیا کرسی دارد. آیا کفاشیان با این شرایط به شما کمک کرده است؟
نه! کاری نکرده البته ما هم نخواستیم که کاری برای ما انجام بدهد، ولی باید قبول کنیم کسی که ۸ سال رئیس فدراسیون است مدیر توانمندی است.
*خود شما ترجیح می‌دهید با مدیر فوتسالی کار کنید یا صرفا یک مدیر کاربلد؟
من ترجیح می‌دهم با یک مدیر کار کنم. مدیر غیر فوتسالی را می‌شود فوتسالی کرد، اما یک فوتسالی را نمی‌شود مدیر کرد. الان مگر باشگاهی مثل تأسیسات دریایی مدیر فوتسالی دارد، ولی می‌بینید که چقدر خوب نتیجه گرفته‌اند.
*کمی در لیگ صحبت کنیم. به نظر شما سطح مسابقات امسال خوب بوده؟
از حرفی که می‌زنم شاید خیلی‌ها ناراحت شوند، اما باید قبول کنیم ۵،۶ تیم لیگ برتر فوتسال اصلا وضعیت مالی خوبی ندارند ضمن اینکه ما وقتی بازی‌ها را نگاه می‌کنیم باید یک چیزی ببینیم، اما این اتفاق تا امروز رخ نداده ۹ هفته از لیگ گذشته، ولی هنوز شرایط ثابت نیست.
*به نظر شما چه تیم‌هایی امسال شانس قهرمانی دارند؟
مس، گیتی پسند و تأسیسات دریایی شرایط متفاوتی دارند ضمن اینکه فرش آ‌را هم خوب است.
*چرا هیچ وقت درلیگ ما بازیکن خوب و خارجی نمی‌آید؟
چون لیگ ما حرفه‌ای نیست. مگر می‌شود لیگ ۵،۶ ماه باشد اینطور که بازیکنان نصف سال را بیکار هستند. بازیکن حرفه‌ای دو ماه در سال استراحت فعال دارد نه اینکه شش ماه استراحت کنند. این وسط سه چهار باشگاه هم می‌خواهند حرفه‌ای باشند، اما بیشترین ضربه را می‌خورند بیاید قبول کنیم که لیگ ما حرفه‌ای نیسست البته از نظر فنی جزولیگ‌های خوب دنیا هستیم، اما از نظر سخت افزاری خیلی عقبیم.
*انگار حرفه‌ای نبودن لیگ خیلی روی شما اثر منفی داشته؟
چرا نداشته باشد وقتی خیلی از قرارداد‌ها در قهوه خانه‌ها بسته می‌شود چرا باید بگویم لیگ‌مان حرفه‌ای است. این شرایط اذیتم می‌کند.
*می‌خواهم چند سوال فوتبالی هم از شما بپرسم. لیگ فوتبال ما را دنبال می‌کنید؟
بله، چرا که نه!
*حالا پرسپولیسی هستید یا استقلالی؟‌
نمی‌گویم!
*اما اکثر شیرازی‌ها پرسپولیسی هستند.
چه کسی این را می‌گوید.
*پس استقلالی هستید؟
طرفدار تیم ملی هستم.
*واقعا جواب یخی دادید. مگر می‌شود طرفدار یکی از این دو تیم نباشید؟
نه کاکو! من هیچ عرقی به این دو تیم ندارم.
*پس اینطور سوالم را می‌پرسم روزی که تیم قشقایی پرسپولیس را برد خوشحال بودید یا ناراحت؟
خوشحال بودم، چون ما آن زمان در جام جهانی بودیم و نفر بغل دستی ام سرمربی تیم قشقایی بودبه خاطر او خوشحال شدم.
*چرا فوتبال شیراز دیگر آن صلابت گذشته را ندارد؟
بحث فوتبال نیست کلا ورزش شیراز خراب شده وقتی مدیر غیر شیرازی به ورزش شیراز آمد وضعیت خراب شد. ما الان نه فوتبال داریم نه والیبال نه بستکتبال البته رچند وقتی است با حضور یک مدیر قوی ورزشی شرایط حداقل از نظر سخت افزاری کمی بهتر شده.
*خیلی‌ها شما و کی‌روش را با هم مقایسه می‌کنند تا حالا با کی‌روش برخوردی داشتید؟
بله، با کی روش برخورد داشتم و اتفاقا همیشه برخوردش با من خوب بوده حتی وقتی در جام ملت‌های آسیا سهیمه جام جهانی گرفتیم کی‌روش سریع به من پیام داد. اتفاقا کی روش خیلی انسان خوش برخوردی است. ولی مقایسه‌اش واقع درست نیست مثل این است که والیبال و هندبال را با هم مقایسه کنیم. مسلما فوتبال علاقمندان بیشتری دارد، جامعه گسترده‌تری دارد و از همه مهمتر قدرت دارد. فوتسال ما ۲۰ سال است جان گرفته، اما مردم با فوتبال این ممکلت زندگی کردند.
*آیا شما به کی‌روش حسودی می‌کنید؟
به خدا، به امام حسین (ع) به کی‌روش حسادت نمی‌کنم دلیلی ندارد که حسادت کنم، چون عزت را خدا می‌دهد.
*کی‌روش چی؟ به شما حسادت می‌کند؟
نه کی‌روش آنقدر حرفه‌ای است که نیازی نداشته باشد به من حسادت کند. ضمن اینکه من و کی‌روش با هم متفاوت هستیم او حرفه‌ای است و من حرفه‌ای نیستم و فقط سعی می‌کنم اخلاق حرفه‌ای داشته باشم.
*یعنی چه که شما خودتان را حرفه‌ای نمی‌دانید؟‌
نمی‌توانم حرفه‌ای باشم، چون آدم حرفه‌ای باید کلاس بگذارد، تلفنش را بدهد کس دیگری جواب بدهد واز این حرف‌ها که من نمی‌توانم نه کلاس بگذارم نه کار دیگری انجام بدهم، ولی معتقدم کلا قیاس من و کی روش درست نیست من ادعای مسلمانی ندارم، اما این حرف‌ها خوب نیست.
*اهالی فوتسال معتقدند تا زمانی که تشکیلات مدیریتی فوتسال از فوتبال جدا نشود وضعیت همین است.
حرف درستی است، چون ما تحت هر شرایطی زیر پوشش فوتبال هستیم. اما نباید کاملا از فوتبال جدا شویم به نظر من فقط باید دخل و خرجمان از فوتبال جدا شود و گرنه از لحاظ مدیریتی فوتبال خیلی به ما کمک می‌کند.
*چرا اینقدر حاشیه‌های فوتسال زیاد است؟
چون برخورد در فوتسال زیاد است وحاشیه هم درست می‌شود البته اگر مثلا در لیگ فوتسال زیاد درگیری و دعوا است به خاطر این است که حرفه‌ای نیستیم.
*به عنوان سوال آخر در این مدت از کسی ناراحت نیستید؟
نه، چون نمی‌توانم ناراحتی را در خودم نگه دارم، ولی ازنظر من دروغ بد است.
منبع:میزان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

نام ... دوشنبه , ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

درود بر امپراطور فوتسال ایران

نام سه شنبه , ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

اتفاقا چون بازیکنا برات تصمیم میگیرن اونا باید گارانتى موندن یا نموندن تو رو بدهند براى همین أصلا توکاره اى نیستى آقاى مربى!!!

اریایی چهارشنبه , ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

متاسفانه مشکل ما اینه که نمی توانیم موفقیت یک مربی داخلی که بسیار انسان شریفی هم هست رو ببینیم وبا صحبت های حاشیه می خواهیم تیم و مربی رو به زیر سوال ببریم برعکس بقیه دنیا؟؟؟؟