کد خبر : 197022
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اردیبهشت 1400 - 1:43
-

چند نکته از فینال جذاب اروپا؛

از رنسانس قواعد گلری تا احترام به چشم مخاطب فوتسال

از رنسانس قواعد گلری تا احترام به چشم مخاطب فوتسال
فینال لیگ قهرمانان فوتسال اروپا با جذابیت‌های خاص خود به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا میان تیم‌های اسپورتینگ لیسبون و بارسلونا اسپانیا برگزار شد که نماینده فوتسال پرتغال توانست با یک کامبک زیبا بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

این دیدار نکات جذاب و آموزنده‌ای برای فوتسال ایران داشت که به چند نکته در ذیل اشاره شده است:

*سالن کف مشکی و متضاد با رنگ توپ بدون خطوط اضافه

در شرایطی که فوتسال در کشور ما در سالن‌های چند منظوره برگزار می‌شود به نحوی که خطوط بازی بسکتبال والیبال هندبال با خطوط بازی فوتسال دچار در هم ریختگی عجیبی در چشم بیننده می‌شود، در فینال اروپا نه تنها کل خط‌کشی مختص به فوتسال صورت گرفته بود بلکه رنگ زمینه کف‌پوش سالن هم به رنگ مشکی و متضاد با توپ درآمده بود تا مخاطب شاهد یک بازی چشم‌نواز با درک صحیح از حرکت توپ و بازیکنان داخل زمین باشد.
این اقدام در حالی رخ می‌داد که حتی در مسابقات AFC هم رنگ کفپوش آبی بوده و حرکت توپ سفید یا زرد مسابقه به این جذابیت به چشم بیننده فوتسال نمی‌آید. این حجم از احترام به چشم مخاطب فوتسال ارزنده بود.

*رنسانس در اصول گلری، حداقل دایو و استفاده از دست

در شرایطی که در فوتسال باشگاهی و بعضاً ملی ما هم چنان گلرها علاقه‌مند به انجام حرکات اضافه و دایو روی شوت‌های از راه دور و نزدیک بازیکنان حریف هستند و کم یا زیاد به نوعی این اقدام تبدیل به عادت آنها شده، در بازی فینال اروپا تنها چیزی که در واکنش‌ها شاهد بودیم حداقل دایو دروازه‌بان‌های دو تیم بود. در این رنسانس و ادبیات جدید گلری دروازه‌بان‌ها در این سطح، حداقل استفاده از دست در دفع توپ‌های زمینی مشاهده شد و استفاده از پا و نقش مدافع آخر در خروج از شش قدم تیم، قالب جدید گلری در فوتسال جهان معرفی شد.

*سرمربی مرد تصمیم گیرنده اول و آخر

اتفاق مهمی که در فینال اروپا به عینه به نمایش درآمد تصمیم گیرندگی و فراغ بال سرمربیان دو تیم در کنار زمین بود. اتفاقی با تفاوت ۱۸۰ درجه‌ای با آنچه که در فوتسال ایران متداول است و مربیان به صورت ماموریتی و زمان‌بندی شده یک به یک ایستاده در کنار سرمربی در حال نظر دادن به او و بازیکنان و غالبا در حال اعتراض به تصمیمات داوری هستند.

اینگونه هدایت در فینال اروپا باعث تمرکز بازیکنان و حتی سرمربی برای ارائه تاکتیک‌های مرتبط با نیازهای تیم در تایم‌های بازی بود که باعث نتیجه نزدیک بازی نیز در نهایت شد. در این بازی مربیان دو تیم به جز سرمربی مثل آهن‌ربا در جریان بازی به نیمکت‌های خود چسبیده‌ بودند و تکان نمی‌خورند مگر در زمان تایم اوت و گل.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

سعید سه شنبه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲:۳۲

سلام من فکر نکنم کسی از کف پوش مشکی خوشش اومده باشه شاید بازیکن ها براشون خوب باشه اما من به عنوان بیننده به خاطر کف پوش مشکی بازی رو نگاه نمیکنم