کد خبر : 199207
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 خرداد 1400 - 14:57
-

خسوس در گفتگوی اختصاصی با Fut5al :

بازی با آرژانتین فرصت نشان دادن پتانسیل تیم‌ملی به دنیاست/ شدت کار دفاعی ایران نگران‌کننده بود/ بعد از جام‌جهانی جوانگرایی کنید/ ذات فوتبال خیابانی نقطه قوت فوتسال ایرانی است

بازی با آرژانتین فرصت نشان دادن پتانسیل تیم‌ملی به دنیاست/ شدت کار دفاعی ایران نگران‌کننده بود/ بعد از جام‌جهانی جوانگرایی کنید/ ذات فوتبال خیابانی نقطه قوت فوتسال ایرانی است

سرمربی اسپانیایی اسبق تیم‌ملی فوتسال ایران در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری فوتسال ایران به نکات ریز و درشت فوتسال ایران در آستانه جام‌جهانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، خسوس کاندلاس در آستانه جام‌جهانی۲۰۲۱ لیتوانی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار Fut5al پیرامون موضوعات مختلفی چون قرعه کشی جام جهانی، حریفان ایران در گروه ششم، شرایط تیم ملی، ارزیابی از بازیکنان و … صحبت هایی کرد که در ادامه آمده است.

سرمربی اسپانیایی اسبق تیم‌ملی فوتسال در خصوص قرعه‌کشی جام‌جهانی گفت: به نظر من قرعه متناوبی بود. لیتوانی در گروه ساده‌ای قرار گرفت ولی از طرفی ایران با قهرمان دوره پیشین جام‌جهانی هم گروه شد و پس از آن هم باید گفت مسئله بسیار مهمتر این است که تیم‌ها در چه مرحله و چطور به هم بخورند. قطعا نتیجه‌ای که ایران مقابل آرژانتین می‌گیرد خیلی مهم است و اینکه چه تیمی اول شود و چه تیمی دوم گروه شود اهمیت زیادی در سرنوشت تیم‌ها دارد.

خسوس در بررسی حریفان ایران در گروه ششم از صربستان شروع کرده و متذکر شد: صربستان تیمی است که دوباره در حال آوردن بازیکنان باتجربه خود به جام‌جهانی است؛ بازیکنانی که به نظر می‌رسید کنار گذاشته شده‌اند. آنها تیمی هستند که با نتیجه بازی پیش می‌روند یعنی اگر این تیم در نتیجه جلو باشد می‌بینید که خیلی خوب کارش را ادامه می‌دهد ولی از آن طرف اگر این تیم در بازی عقب بیفتد دشوار است که بتواند شرایط خودش را بازیابی و هدایت کند. به نظر من ایران و آرژانتین قطعا از صربستان برتر هستند.

او افزود: در مورد آمریکا من چون فاز مقدماتی کونکاکاف را دیده‌ و دنبال کرده‌ام از نظر من گواتمالا از آمریکا برتر بود. به عقیده من بازی با تیم ایالات متحده آمریکا برای ما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. درست است که مقابل آنها برتر هستیم ولیکن سه فاکتور در بازی با آمریکا مهم است؛ بحث شانس، استراتژی و تصمیماتی که در طول این بازی اتخاذ می‌کنیم می‌تواند در نتیجه پایانی آن تاثیرگذار شود.

خسوس کاندلاس در خصوص آرژانتین نیز چنین گفت: آنها پروسه جام‌جهانی قبلی را که شروع کرده بودند را در حال ادامه دادن هستند و با ماتیاس همچنان رو به جلو می‌روند. غالب بازیکنان آرژانتین همان بازیکنان جام‌جهانی کلمبیا هستند و اکثرا در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند.

وی خطاب به تیم‌ملی ایران متذکر شد: ایران نباید با این ذهنیت که آنها قهرمان دوره قبل بوده‌اند بازی کند. اتفاقا ایران باید با ذهنیت برد و اینکه حتما باید این بازی را ببرد و اصلا توانایی خودش را به آرژانتین و دنیا نشان دهد و پتانسیل خودش را به رخ بکشد بازی کند. این یک گام محکم است. بازی با آرژانتین یک فرصت برای ایران است که توانایی‌های خود را به تیم‌های حاضر در تورنمنت و حتی دنیا نشان دهد.

سرمربی برتری رقبا نسبت به ایران را مربوط به بازی‌های رسمی و دوستانه آنها دانست و گفت: مشکلی که وجود داشت این بود که بازی‌های آسیایی به دلیل مشکل کوید۱۹ لغو شد و این یک فرصت خوب برای آماده شدن تیم‌ملی بود که از دست رفت. همین مشکل در رابطه با بازی‌های دوستانه هم برای تیم‌ملی ایران وجود داشت و خیلی از بازی انجام نشد در حالی که کشورهای اروپایی علیرغم محدودیت‌های کرونا بازی‌های‌شان برگزار شد و بازی‌های تدارکاتی زیادی هم انجام دادند که این باعث برتری آنها در مرحله آماده‌سازی نسبت به تیم‌ملی ایران است.

خسوس اسپانیایی که خود یکی از تئوریسن‌های فوتسال بوده و شاکله تیم‌ملی کنونی ایران را در مقطع حضورش شکل داده، خاطرنشان کرد: در آخرین بازی‌های دوستانه‌ای که از ایران دیدم به نظرم در این تیم چیزی که قدری از دست رفته و نگران‌کننده به نظر می‌رسد میزان و شدت کار دفاعی آن است. یعنی ایران علاوه بر بازیکنان تخصصی که در دفاع از دست داده که هم توپ را دفاع می‌کردند و هم فرد را، یک مقدار شدت این کار را در فاز دفاع هم از دست داده است. اما نکته مثبت این است که ایران همچنان استعدادهایی دارد و نقطه امیدوارکننده برای این تیم خواهند شد.

او با اشاره به نکات کلیدی مورد نیاز بازیکنان در جام‌جهانی گفت: در فوتسال باید همیشه بهترین تصمیم را بگیری و لحظه در آن مهم است. در بازی‌های حذفی نقش این استفاده از لحظه‌ها بیشتر می شود. به هر حال بازیکنان بزرگ باید در لحظات سرنوشت‌ساز بازی مسئولیت‌های سنگین را بر عهده بگیرند و در حقیقت احساسات و روحیاتی که وارد بازی می شوند خیلی تعیین‌کننده است.

این تئوریسن فوتسال یک مسابقه را شامل چهار مسابقه مستتر در آن دانست و تصریح کرد: شما باید هر چهار مسابقه را ببرید تا برنده مسابقه شوید. اولین مسابقه تکنیکی است که با تیم حریف در آن رقابت می‌کنید، مسابقه دوم کنترل احساسات و هیجان است که باید پیروز شوید، مسابقه سوم در دست گرفتن نبض بازی است که باید همیشه در دست شما باشد و همیشه شروع‌کننده و پیشتاز باشید و چهارمین مسابقه تصمیمات اساسی است که در یک بازی باید گرفت که تیم‌ملی در این مسابقات مشکلی ندارد.

خسوس در پاسخ به اینکه آیا میانگین سنی تیم‌ملی برای جام‌جهانی لیتوانی مناسب است، پاسخ داد؟ در مورد سن وقتی می‌توان صحبت کرد که پاسخ خیلی از سئوالات دیگر را بدانید. اینکه باید بدانیم ایران یک تقویم نسبتا خوب برای آماده‌سازی دارد؟ چند جلسه تمرین می‌کند؟ چند بازی دوستانه می‌کند؟ چند ساعت تمرین می‌کند؟ و سئوالات زیادی که بتوان ارزیابی کرد که شما آن بازیکن باتجربه را با چه سطح از آمادگی می‌خواهید برای مسابقه همراه تیم کنید. وقتی آن را بدانید می‌توان در مورد تاثیرگذاری سن اظهارنظر کرد.

این مربی اسپانیایی با تاثیر استفاده از تکنولوژی داوری در جام جهانی در روند بازی‌ها و نتایج تصریح کرد: حقیقتا در اسپانیا تکنولوژی‌ای استفاده می شود که شبیه تکنولوژی مشابه والیبال است که هر مربی با دفعات مشخص می‌تواند درخواست بازبینی صحنه را بدهد. اگر بخواهد این تکنولوژی استفاده شود تصمیم مربی برای درخواست صحنه خیلی مهم است و فرصت خوبی برای رشد فوتسال است. اما نکته این است که زمان کمی برای آشنایی مربیان با این تکنولوژی بوده تا بتوانند با آن تمرین کنند و با آن عادت کنند.

خسوس کاندلاس لزوم جوانگرایی پس از جام‌جهانی را یک امر لازم و طبیعی قلمداد کرده و گفت: من همه بازیکنان را نمی‌گویم اما به نظر من در اساس تیم‌ملی و بخش قابل توجهی از آن باید پس از جام‌جهانی جوانگرایی صورت گیرد. این مسئله کاملا طبیعی است و اینطور نیست که بر اساس تصمیم یک نفر رخ بدهد. در ورزش این مسئله بوده و هست.

او ادامه داد: من فینال لیگ‌برتر فوتسال ایران را دیدم و واقعا چقدر بازیکنان جوان ایرانی خوبی در لیگ شما است. نکته‌ای که در مورد فوتسال ایران وجود دارد این است که فوتسال از دل فوتبال‌های خیابانی و کوچه پس کوچه‌ها و فوتبال مدارس می‌آید. یک بحث انتقادی دارد هم وجود دارد که خلاقیت‌های خیابانی وقتی بازیکن وارد باشگاه می‌شود کم می‌شود اما به نظرم هنوز بازیکنان ذات خیابانی را دارند و باعث شده بازیکنان خوبی به دل تیم‌ملی بیایند و این اتفاق مثبتی برای جوان کردن تیم‌ملی ایران است.

سرمربی اسبق تیم‌ملی ایران در خاتمه با آرزوی موفقیت برای تیم‌ملی در جام‌جهانی گفت: از مهربانی ملت ایران خیلی تشکر می‌کنم. زمانی که در بین آنها بودم و در خدمت تیم‌ملی بودم و با آنها زمانم را گذراندم واقعا به من لطف داشتند. تیم‌ملی فوتسال ایران بخشی از قلب من است و برای آنها آرزوی موفقیت و بهترین‌ها را دارم و برای مردم ایران نیز آرزوی سلامتی دارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.