کد خبر : 206529
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 10:28
-

گلر سابق تیم‌ملی اسپانیا در گفتگو با Fut5al:

مربی ایران نیستم اما گلر با کاراکتر محکم‌تر و آمادگی بهتر را به باتجربه‌ترجیح می‌دهم/ سارمینتو متفاوت‌ترین دروازه‌بان جام‌جهانی بود/ قابلیت گلرهای ایران، مهار توپ با پا و اسپلیت بود

مربی ایران نیستم اما گلر با کاراکتر محکم‌تر و آمادگی بهتر را به باتجربه‌ترجیح می‌دهم/ سارمینتو متفاوت‌ترین دروازه‌بان جام‌جهانی بود/ قابلیت گلرهای ایران، مهار توپ با پا و اسپلیت بود

گلر سابق تیم‌ملی اسپانیا قهرمان جام‌جهانی۲۰۰۴ در گفتگویی با پایگاه خبری فوتسال ایران به آنالیز عملکرد دروازه‌بانان جام‌جهانی لیتوانی۲۰۲۱ پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، رافائل فرناندز گلر پیشکسوت تیم‌ملی فوتسال اسپانیا دارنده عنوان قهرمانی جام‌جهانی۲۰۰۴ و دروازه‌بان سابق ال‌پوزو مورسیا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار Fut5al به بررسی عملکرد دروازه‌بانان جام‌جهانی۲۰۲۱ پرداخت که در ادامه ملاحظه می‌خوانید.

*تفاوت بازی در جام قاره‌ای و یا دیگر رقابت‌های بین‌المللی و ملی با جام‌جهانی برای یک دروازه‌بان چیست؟

شاید در مسابقات جام‌جهانی بازیکنی که بیشترین فشار را تحمل می‌کند دروازه‌بان باشد. نتایج تیم در این تورنمنت عواقب زیادی دارد حالا اگر دروازه‌بان اشتباهی مرتکب شود باید فشار بسیار زیادی را تحمل کند که به همین دلیل در جام‌جهانی استفاده از دروازبان باتجربه را شاهد هستیم که جای بحث دارد.

*در مسابقات لیتوانی عملکرد دروازه‌بانان را از نظر دفاعی و تهاجمی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظرتان در این جام‌جهانی نقش آنها در نتایج بازی حتی در گل‌های به ثمر رسیده تیم‌ها پررنگ‌تر شده؟

خب در فاز تهاجمی، همان‌طور که انتظار می‌رفت هیگیتا، سنگربان تیم‌ملی قزاقستان و گیتا دروازه‎بان تیم‌ملی برزیل بیش‌ترین نقش را داشتند ولی شاید از نظر تهاجمی خیلی در نتایج تأثیرگذار نبودند. در عوض، در فاز دفاعی(سیوها) به‌طورکلی همه دروازه‌بانان عملکرد خوبی داشتند. قطعاً تیم‌هایی که به فینال می‌رسند سنگربانان بهتری داشته‌اند. به نظرم، بیبه (BEBE) پرتغالی علی‌رغم نوسانات زیادی که داشت توانست به تیمش کمک زیادی بکند و نیکو سارمینتو آرژانتینی نیز باتجربه درخشانی که در جام‌جهانی۲۰۱۶ به‌عنوان یک بازیکن تعیین‌کننده داشت، او همین نقش را برای تیمش تکرار کرد و نقطه اطمینانی برای قهرمان دوره قبل بود. در مورد دیگر تیم‌ها هم خسوس هررو اسپانیایی که تورنمنت خیلی خوبی را پشت‌سر گذاشت اما متأسفانه اشتباهش مقابل پرتغال در گل تساوی بسیار تاثیرگذار بود. هیگیتا و گیتا اگرچه خوب کار کردند ولی نقش کلیدی خاصی حداقل در گلزنی برای تیمشان نداشتند.

*نظر شما در مورد عملکرد دروازه‌بانان اسپانیایی چیست؟ به نظرتان دیداک پلانا نباید دقایق بیشتری نسبت به هررو در دروازه اسپانیا قرار می‌گرفت؟

اگر فدریکو ویدال، سرمربی تیم‌ملی اسپانیا تصمیم بر حضور هررو گرفته دلیلش قطعاً عملکرد بهتر او در جلسات تمرین پیش از مسابقه بوده است. از طرف دیگر، نباید فراموش کنیم که دیداک علاوه بر فاز دفاعی به دلیل مهارتش در بازی با پا در فاز تهاجمی می‌توانست کمک زیادی در خلق برتری به تیم بکند. تیم‌ملی اسپانیا هم هیچ‌گاه پاورپلی با دروازه‌بان را به کار نگرفته و شاید در آینده از دیداک یا دروازبان فعلی کارتاخنا، کمی در قالب این سبک استفاده شود.

*بازی‌های ایران را دیده‌اید؟ نظرتان در مورد سنگربانان ایرانی چطور است؟

من فقط تعداد کمی از بازی‌های ایران را دیدم و نه همه مسابقات را. به همین دلیل قضاوت عملکرد دروازه‌بانان برایم بسیار مشکل است. نکته مشهود قابلیت دروازه‌بانان ایرانی در مهار توپ با پا و تکنیک اسپلیت می‌باشد ولی در فاز‌های دیگر جای پیشرفت بیشتری دارند.

*ما دو دروازه‌بان جوان ایرانی داشتیم که قبل از مسابقات یکی از آن‌ها آماده‌تر از دیگری بود ولی به دلیل تعداد بازی‌های کم‌تر بین‌المللی از لیست تیم‌ملی خط خورد؛ ترجیح شما تجربه است یا آمادگی بیشتر در تمرین برای انتخاب دروازه‌بان؟

به نظرم اولویت اول انتخاب، کاراکتر و شخصیت یک دروازه‌بان است. من جای سرمربی ایران نیستم اما در طول دوران حرفه‌ایم دروازه‌بانانی را دیده‌ام که با وجود تجربه کم‌تر کاراکتر محکم‌تر برای تحمل فشار دروازه‌بانی دارند و به خودشان و عملکردشان اعتماد کامل دارند. من دروازه‌بانی که کاراکتر محکم‌تر و آمادگی ذهنی و جسمانی بیشتری دارد به دروازبان صرفاً باتجربه‌تر ترجیح می‌دهم.

*می‌توانید سه دروازه‌بان برتر جام و البته بهترین را برایمان نام ببرید؟

سؤال بسیار دشواری است. شاید روال بر این است که نام‌ها از میان تیم‌هایی راه‌یافته به نیم نهایی و فینال ذکر شود. علاوه بر اسم‌های همیشگی هیگیتا، گیتا و خسوس هررو اسپانیایی به نظرم دروازه‌بانان تیم‌های ژاپن و ویتنام هم عملکرد خوبی داشتند. در رابطه‌ با دو دروازه‌بان فینالیست همان‌طور که قبلاً اشاره کردم بیبه پرتغالی کمی پرنوسان بود و به نظر می‌رسید در برخی از خروج‌ها و سیوهای خود دروازه‌بان مطمئنی نبود. این در حالی است که سارمینتو آرژانتینی واقعاً تورنمنت عالی‌ای را پشت‌سر گذاشت و به نظرم او به‌نوعی متفاوت‌ترین بود.

*سؤال آخر عملکرد دروازبانان در فینال چطور بود؟

هر دو دروازبان عملکرد خوبی داشتند. سنگربان پرتغالی که از او انتظار کم‌تری می‌رفت هم واکنش‌هایی خوبی نشان داد و همین عامل قهرمانی پرتغال شد. از طرف دیگر، سارمنیتو نیز در گل‌ها مقصر نبود و واکنش‌های او بود که توانست به آرژانتین تا دقایق پایانی شانس به‌تساوی کشاندن بازی را دهد. از نظر تهاجمی نشانی از بازی با پا در دروازه‌بانان در بازی نهایی ندیدم ولی برای نمایش زیباتر فینال نیازمند بازی با پای بهتری هستیم که امیدوارم این اتفاق در آینده بیافتد.

 

مصاحبه و ترجمه : فرحان غضبان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.