کد خبر : 222198
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 9:55
-

یاری: فوتسال بانوان عراق در ابتدای راه است/ برنامه استعدادیابی را اجرایی می‌کنم

یاری: فوتسال بانوان عراق در ابتدای راه است/ برنامه استعدادیابی را اجرایی می‌کنم

اکنون که زمان داریم برنامه استعدادیابی در چند منطقه از عراق را در دستور کار قرار داده‌ام و هر بازیکن مستعدی ببینم به تیم‌ ملی دعوت خواهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ،رقابت‌های فوتسال بانوان ۲۰۲۲ غرب آسیا به میزبانی شهر جده عربستان و در سالن ملک‌عبدالله، از بیست‌وششم خردادماه با حضور هفت تیم در دو گروه برگزار شد که یک گروه چهار تیمی و یک گروه سه تیمی در آن قرار گرفته بودند و در نهایت شب گذشته با نایب‌قهرمانی عربستان میزبان و قهرمانی تیم‌ملی بانوان عراق به پایان رسید.

«شهناز یاری» نفر نخست تیم ملی عراق با همراهی مریم فانی و شیما کریمی دستیاران خود، توانست تاریخ جدیدی برای فوتسال بانوان عراق به ارمغان بیاورد و این تیم را با اندوخته و دانش فوتسالی خود و کمک دستیارانش با شایستگی در جده عربستان به قهرمانی برساند.

چند روز پس از کسب مقام قهرمانی مسابقات غرب‌آسیا توسط تیم‌ملی فوتسال بانوان عراق، با شهناز یاری سرمربی این تیم به گفت‌وگو پرداختیم که می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

درخصوص این تورنمنت که برای نخستین‌بار برگزار شد و سطح کیفی آن بگویید. تیم‌ها با چه‌مقدار آمادگی در مسابقات حاضر شدند؟

تمام تیم‌ها نسبت به ما تمرینات مداوم‌تری برای این تورنمنت داشتند؛ همچنین مربیان این تیم‌ها مدت طولانی‌تری هدایت‌گر رقیبان بودند و نسبت به تیم عراق زمان آماده‌سازی بیشتری در اختیار داشتند. حتی سرمربی تیم‌ملی بحرین، قهرمان جام‌عرب، نزدیک به سه‌سال سکان‌دار این تیم بوده و از کادر فنی پرتغالی -برزیلی بهره میبردند. تیم عربستان هم با کادر فنی کروات در مسابقات حضور داشتند و تورنمنت‌ها و بازی‌های دوستانه خیلی‌خوبی پشت‌سر گذاشته بود. همه ی این تیم ها یک ماه قبل از‌ این مسابقات در تورنمنت جام کشور های عرب به میزبانی کویت شرکت کرده بودند و از آمادگی خوبی برخوردار بودند.

استفاده تیم‌ها از مربیان اروپایی تا چه‌حد در آسیا مورد توجه قرار گرفته است؟

سطح کیفی بازی‌ها نسبت به گذشته که تیم‌ها در تورنمنت حضور چندانی نداشتند بالا رفته است؛ زیرا اکثر کشورهای آسیایی اکنون به فوتسال توجه می‌کنند، خصوصاً کشورهای عربی برنامه‌ریزی خیلی خوبی دارند و از مربیان بزرگ و باکیفیت اروپایی استفاده می‌کنند تا خودشان را در بین تیم‌ها بالا ببرند.

شرایط تیم‌ملی فوتسال بانوان عراق را تشریح کنید؛ آینده‌اش را چگونه می‌بینید؟

تیم‌ملی عراق نیز بعد از یک وقفه طولانی دوباره تشکیل شد تا در این تورنمنت شرکت کند. شاید آخرین حضور این تیم به گذشته دور برگردد؛ در سال ۲۰۰۷ تیم‌ملی عراق حضور داشت و در بازی‌هایی که شرکت کرده بود موفقیتی به دست نیاورده بود. با توجه به این پیشینه و شرایط سایر تیم‌ها، قهرمانی برای عراق یک اتفاق بسیار بزرگ بود؛ هرچند از نظر من دیگر باید آن قهرمانی را فراموش کرد.

این نکته را به بازیکنانم نیز منتقل کردم که جام غرب‌آسیا دیگر تمام شده است؛ نباید مغرور و از هدفمان دور شویم. این تیم هنوز اول راه است و من نیز با توجه به تجربه‌ای که سالیان سال در باشگاه‌های مختلف و تیم‌های ملی ایران کسب کرده‌ام، سعیم بر این بود که در این مدت کوتاه براساس نیاز تیم ،تمرینات کاربردی با توجه به سطح بازی حریفان ، در تیم پیاده کنم تا بتوانیم حضوری آبرومند داشته باشیم.

 

شرایط میزبانی کشور عربستان برای برگزاری چنین تورنمنتی چگونه بود؟

میزبانی عربستان‌سعودی فوق‌العاده بود به گونه‌ای که سورپرایز شدیم و انتظار چنین میزبانی عالی از آنان نداشتیم. از هر نظر فکر کنید برنامه‌ریزی بسیار خوب و اصولی وجود داشت. تدابیر امنیتی نیز به خوبی رعایت شده بود .

تیم‌ها در هتل‌های باکیفیت مستقر بودند، سالن برگزاری بازی‌ها و تصویربرداری مسابقات، تغذیه تیم‌ها و سایر موارد عالی بود. فقط سطح داوری بالا نبود؛ بهتر است در آینده برای چنین مسابقاتی از داوران باکیفیت‌تری استفاده کنند.

این قهرمانی بازتاب زیادی در بین مردم عراق داشت، چقدر از این دستاورد خوشحال شدند و واکنش‌ها نسبت به شما و تیم‌تان از طرف مردم عراق چطور بود؟

مردم عراق در فضای‌مجازی، خیابان‌ها و در هر نقطه از شهر هنگام دیدار با ما برخوردهای محبت‌آمیز و دلگرم‌کننده‌ای داشتند و دارند. با خوشحالی از ما استقبال می‌کنند و هنوز این استقبال‌ها انعکاس خوبی دارد و در سطح شهر، صحبت از موفقیت‌های تیم‌ملی بانوان و آقایان عراق است. این قهرمانی برایشان بیش‌ازحد حائز اهمیت بود. اکثر مردم عراق تمام بازی‌ها را به‌طور کامل و به‌صورت زنده تماشا می‌کردند.

در کنار خودتان دو مربی ایرانی در اختیار داشتید که کمک زیادی به شما کردند، فکر می‌کنید کادر ایرانی چقدر تأثیرگذار بود تا به این نتیجه بزرگ برسید؟

تلاش کردم از کادر ایرانی در تیم استفاده کنم، می‌توانیم ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشیم. از تلاش‌های هر دو دستیار هم‌وطنم راضی بودم، شناخت‌مان نسبت به بازیکنان و برنامه‌ریزی و هدفی که تعیین کرده بودیم باعث شد این نتیجه در نهایت رقم بخورد.

اکنون که کیفیت بازیکنان عراق را در مسابقات رسمی مشاهده کردید نظرتان درخصوص استعداد بازیکنان این کشور چیست؟

بازیکنان بسیار مستعد و خوبی دارند. بعد از استراحت حدوداً ۱۰ روزه‌ای که به تمام تیم داده‌ایم، در دو یا سه منطقه از عراق برنامه استعدادیابی را در دستور کارم قرار داده‌ام؛ چراکه قبل‌تر به‌دلیل زمان اندکمان فرصت این کار را نداشتیم اما با توجه به اینکه سه ماه تا مسابقات جام ملت‌های عرب زمان داریم، می‌توانم در این مدت برنامه‌های استعدادیابی را انجام دهم.

برنامه‌تان را برای رقابت‌های پیش‌رو و آینده تیم‌ملی عراق مشخص کرده‌اید؟

خودمان را برای مسابقات جام ملت‌های عرب آماده خواهیم کرد و قطعاً باید با یک برنامه‌ریزی بسیار خوب همه فوتسالیست‌های عراقی را در مدت کوتاهی ببینم و نفرات جدیدی را که فکر می‌کنم فوتسالیست‌های مستعدی هستند و می‌توانند در این تیم حضور داشته باشند دعوت می‌کنم. مجدداً تمرینات‌مان را از سر خواهیم گرفت تا این تیم را روزبه‌روز ارتقا دهیم و خودمان را برای مسابقات پیش‌رو آماده کنیم.

درمورد مردم ایران بگویید. خیلی از اهالی فوتبال و فوتسال واکنش‌های مثبتی به قهرمانی شما نشان دادند و شما را تحسین کردند

از مردم ایران و فوتسالیست‌هایی که به ما لطف داشتند، بسیار تشکر می‌کنم. از چهار تیمی که در اردوی ۱۰ روزه ایران در کمپ تمرینی در مقابل ما قرار گرفتند و کمک زیادی به ما کردند ممنونم. این موفقیت را مدیون آنان نیز هستیم و از عزیزانی که از سراسر ایران با پیام‌های تبریک‌شان از خوشحالی ما شاد شدند تشکر می‌کنم.

صحبت پایانی‌؟

امیدوارم هر چه زودتر تمرینات تیم‌ملی فوتسال بانوان ایران شکل بگیرد و به آن تیم توجه کنند چراکه دو دوره قهرمان آسیا بود و نباید فراموش و نادیده گرفته شوند؛ زیرا نسل طلایی و تکرارنشدنی فوتسال ما بودند برای تک‌تک‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.