کد خبر : 8902
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1393 - 12:17
-

کشاورز:دلیل انتخابم به عنوان سرمربی را نمی‌دانم!/ آمادگی سرمربیگری را نداشتم

کشاورز:دلیل انتخابم به عنوان سرمربی را نمی‌دانم!/ آمادگی سرمربیگری را نداشتم

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، محمد کشاورز سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در اقدامی غیر پیش‌بینی به عنوان مربی- بازیکن تیم گیتی‌پسند اصفهان انتخاب شد تا بعد از چند فصل حضور پیاپی در این تیم اصفهانی، تجربه مربی‌گری آن را نیز بر عهده داشته باشد. این انتخاب کشاورز اگرچه اعتراض برخی

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، محمد کشاورز سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در اقدامی غیر پیش‌بینی به عنوان مربی- بازیکن تیم گیتی‌پسند اصفهان انتخاب شد تا بعد از چند فصل حضور پیاپی در این تیم اصفهانی، تجربه مربی‌گری آن را نیز بر عهده داشته باشد.
این انتخاب کشاورز اگرچه اعتراض برخی سرمربیان سابق گیتی‌پسند کاندیدا‌های نشستن بر نیمکت این تیم را به همراه داشت اما او اعتقاد دارد که انتخابش به عنوان سرمربی تیم گیتی‌پسند، ربطی به ارتباط نزدیکش با مدیران باشگاه اصفهانی ندارد.
محمد کشاورز در آستانه رقابت‌های لیگ برتر فوتسال باشگاه‌های کشور به سئوالات پاسخ داد.

اجازه بده از ابتدا شروع کنیم، چه شد محمد کشاورزی که هنوز می‌تواند به عنوان یک بازیکن آماده و مثمر ثمر در ترکیب گیتی‌پسند از آغاز بازی کند و برای تیم حریف به عنوان یک تهدید به حساب بیاید، امسال سمت مربی‌گری این تیم را انتخاب کرد؟
کشاورز: امسال، سال سوم است که در گیتی‌پسند حضور دارم و تا سال گذشته به عنوان بازیکن گیتی‌پسند به این تیم خدمت می‌کردم اما امسال با توجه به شرایطی که ایجاد شد، پیشنهاد سرمربی‌‌گری تیم را به من دادند؛ من هم برای این‌که بتوانم برای گیتی‌پسند کاری کنم این پیشنهاد را قبول کردم؛ خودم قبول دارم که هنوز شرایط بازی کردن را دارم و می‌‌‌توانم با همان شرایط گذشته بازی کنم به گونه‌ای که همه از بازی کردنم راضی باشند اما شرایط امسال گیتی‌پسند سبب شد که من برای یاری دادن به این تیم سرمربی‌گری گیتی را قبول کنم.
امیدوار هستم که بتوانیم کار را با بازیکنان به جلو ببریم و با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از همت آن‌ها، تلاش کنیم که تیم پیشرفت کند؛ توکل ما به خدا است و تلاش می‌کنیم با اتکا به خدا مشکلات پیش‌رو را رفع کنیم.
متأسفانه ما خیلی دیر تمریناتمان را آغاز کردیم و زمان خیلی کوتاهی داریم، بالأخره بدن بازیکنان آماده نیست و امیدوارم با کار‌های تاکتیکی انجام می‌دهیم بتوانیم به آمادگی مطلوب برسیم و شرایط مناسبی را رقم بزنیم.

قبل از حضور شما، مربیان دیگری مثل خوراکچی، علی افضل و حتی حسین افضلی به عنوان کاندیدای سرمربی‌گری گیتی‌‌‌‌‌‌پسند معرفی شده بودند به همین دلیل انتخابت کمی همه را تعجب زده کرد.

کشاورز: این افراد مربیان شناخته شده‌ای هستند و سابقه خوبی در فوتسال کشور دارند و من به چشم شاگرد به آن‌‌ها نگاه می‌کنم بنابراین مطمئن هستم هر کدام از این افراد اگر امسال با گیتی‌پسند در لیگ حضور پیدا می‌کردند، موفق بودند اما دلیل این‌که چرا من انتخاب شدم را نمی‌دانم.

از روندی که منجر به انتخاب شما به این عنوان شد، بگوئید.

کشاورز: من هم همانند دیگر بازیکنان به اصفهان آمده بودم و وقتی به باشگاه رفتم، به من گفتند هیئت مدیره به این نتیجه رسیده که کار فنی تیم را امسال در اختیار تو قرار دهد، شما مشکلی نداری؟ به هر حال با توجه به اینکه این پیشنهاد غیر منتظره بود، شرایط سختی برای من پیش آمد به همین دلیل قرار شد من شب بروم و به این پیشنهاد فکر کنم.
من با بررسی شرایط برای یاری رساندن به گیتی‌پسند، این پست را قبول کردم؛ با خودم فکر کردم اگر این پست را قبول کنم، تیم زودتر شکل می‌گیرد و تمرینات زودتر آغاز می‌شود و به سبب این‌که دوست داشتم به این تیم کمک کنم این پست را قبول کردم؛ به اعتقاد من باشگاه هم با در نظر گرفتن شرایط خودش و سنجیدن مصلحت تیم مرا به عنوان سرمربی تیم انتخاب کرد.

علی طاهری تماس گرفت یا از طرف باشگاه این مسئله به شما اعلام شد؟
کشاورز: از طرف باشگاه با من تماس گرفتند و مرا خواستند وقتی در آنجا حاضر شدم، پیشنهاد را به من ارائه کردند و هم پس از فکر کردن درباره این مسئله، سرمربی‌گری گیتی‌پسند را قبول کردم.

فکر نمی‌کنید این تصمیمتان کمی جاه‌طلبانه بود؟
کشاورز: شاید هم همین گونه باشد.

حتما می‌دانید در چند سال اخیر مطرح می‌شد که به سبب نقش گسترده شما در بحث فنی، تصمیمات شما بیشتر از مربی در تیم تأثیر می‌گذارد؛ این مسئله را قبول دارید؟

کشاورز: من به عنوان کاپیتان گیتی‌پسند بودم و تأثیر کاپیتان در بحث‌های تیمی یک امر طبیعی در دنیا است، در تیم‌های دنیا روال این است که بزرگتر‌های تیم به سرمربی پیشنهاد‌هایی را می‌دهند اما تصمیم‌گیرنده خود سرمربی است و بازیکن فقط می‌تواند بسته به شرایط بازی و جو زمین به مربی پیشنهاد بدهد؛ در گذشته هم همین‌طور بود اگر ماچیزی به ذهنمان می‌رسید، به مربی پیشنهاد می‌دادیم نه این‌که نظرخودمان را القا کنیم و به تیم فشار بیاوریم فقط و مربی تصمیم می‌گرفت پیشنهاد را اجرایی کند و صحبت‌ها فقط در حد پیشنهاد بود.

این پیشنهاد‌هایی که می‌گویید صرفا به سرمربی بوده با به هیئت مدیره تیم هم اعلام می‌شد؟ می‌دانید که برخی می‌گفتند چاقوی کشاورز بیشتر از سرمربیان می‌برد!

کشاورز: نه من به هیچ عنوان به مدیران باشگاه پیشنهادی نمی‌دادم؛ درباره علاقه مسئولان باشگاه به من نیز، نظر لطفشان است؛ این‌که ما رابطه خوبی داریم را قبول دارم من همیشه سعی می‌کردم رابطه خودم را با باشگاه در حد خوبی نگه دارم ولی این‌که من در تصمیمات مربی و یا باشگاه دخالت کنم را قبول ندارم و رد می‌کنم؛ با مربی صحبت می‌کردم و پیشنهاداتم را می‌دادم.

اما بدون شک این‌ رابطه در انتخاب شما به عنوان سرمربی تأثیری داشت؟
کشاورز: بله بی‌تأثیر نبود وقتی من دیدم با قبول این پست می‌توانم با بزرگتر‌های باشگاه رابطه برقرار کنم و به تیم کمک کنم قبول کردم.

اگر به هر فردی بدون مقدمه اعلام کنند که هدایت تیمی را برعهده بگیر که در فصل گذشته در آن بازی می‌کردی جا می‌خورد، اما به نظر می‌رسد شما خیلی راحت این مسئله را قبول کردید؛ آیا این آرامش ناشی از این نیست که آمادگی روحی قبول این پست را داشتید؟
کشاورز: نه وقتی این پیشنهاد به من داده شد، جا خوردم، این‌جوری نبود که از قبل به من اعلام شده باشد و من با آمادگی کامل قبول کرده باشم، ما زمان زیادی در باشگاه به بحث و گفت‌وگو پرداختیم به طور مثال زمانی که این پیشنهاد به من شد ما کلی درباره این موضوع بحث کردیم و برنامه‌های باشگاه را بررسی کردیم.

یعنی وقتی به اصفهان آمدید چنین پیش زمینه‌ای را نداشتید؟

کشاورز: نه به طور قطع آمادگی نداشتم؛ با ما تماس گرفته شد و اعلام کردند که برای تمرینات به اصفهان بیایید و ما می‌خواهیم تمرینات را از ۱۰ مرداد آغاز کنیم؛ ما آمدیم اصفهان و این پیشنهاد به من شد؛ وقتی هم که به من گفتند هدایت تیم را برعهده بگیرم در همان شب چند ساعتی بحث کردیم بعد از آن هم دوباره صبح آمدیم و به گفت‌وگو پرداختیم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم همان روز اولویت بندی کنیم که کار را زود جلو ببریم؛ به اعتقاد من کمی کار ما خاص بود.

انتخاب شما تأثیری در ماندن بعضی بازیکنان داشت؟
کشاورز: بچه‌ها همیشه به من لطف داشتند، من رابطه خوبی با آن‌ها دارم و از وقتی در حال تمرین هستیم از فعالیت آن‌ها رضایت دارم و حس می‌کنم خود بازیکنان هم از این‌که من روی کار آمدم رضایت کافی را دارند و خود آن‌ها در شرایط فعلی از این اوضاع رضایت دارند؛ به اعتقاد من باید وارد چارچوب مسابقات شویم تا مشخص شود عملکرد ما چگونه بوده است.

اجازه دهید به شرایط تمرینی تیم اشاره کنیم؛ وضعیت بدنی بازیکنان خوب نیست، هرچند که برخی بازیکنان تیم با اشاره به دیر آغاز شدن تمرینات، بر این باور هستند که کمبود تمرینات تأثیری در عملکرد تیم نمی‌گذارد، با این حال قبول کنید تمرینات گروهی چیز دیگری است.
کشاورز: این مسئله درست است اما وقتی یک بازیکن با تیمی تمرین می‌کند با زمانی که خودش تفریحی تمرین می‌کند تفاوت دارد؛ یک بازیکن وقتی همراه تیم گروهی تمرین می‌کند به بدنش فشار می‌آید به همین سبب الآن من نمی‌توانم این مسئله را پنهان کنم که تیم ما در شرایط خوب بدنی قرار دارد چون واقعا این‌گونه نیست.

توانستید بدنسازی داشته باشید؟
کشاورز: متأسفانه در این فرصت کوتاه نمی‌توانیم بدنسازی کنیم و باید در این زمان کوتاه تمرکز خود را روی بحث هوازی بازیکنان قرار دهیم؛ متأسفانه اگر قرار باشد، بدنسازی انجام دهیم حدود ۴۰ روز زمان نیاز است بعد از آن هم تازه بدن‌ بازیکنان افت می‌کند، بعد باید دیدار‌های دوستانه داشته باشیم همه این‌ها نیاز به زمان دارد؛ ما یک ماه تا آغاز لیگ زمان داریم و ایجاد این شرایط خیلی سخت است.

با توجه به شرایط فعلی، سرمربی‌گری برای شما اهمیت دارد یا بازی کردن در ترکیب تیم؟ حتماً به یاد داری که شمسایی نیز مشکلاتی درباره بازی کردن و سرمربیگری داشت.
کشاورز: اولویت من بازی کردن برای تیم ترکیب تیم است و به دنبال این هستیم که با اضافه کردن فرد دیگری به تیم کادرفنی قوی داشته باشیم تا در زمانی که من در ترکیب حضور دارم شرایط تفاوت نکند؛ در حال حاضر ابهامی پیش می‌آید که زمانی که من در زمین هستم چه کسی هدایت تیم را برعهده دارد به همین سبب دنبال این هستیم که با اضافه کردن نفر دیگری به تیم کادر فنی را خوب ببندیم تا شرایط مناسبی در لیگ داشته باشیم.

به خداحافظی از فوتسال هم فکر می‌کنید؟
کشاورز: نه، من تا زمانی که بتوانم کار کنم به طور قطع ادامه می‌دهم و اگر نتوانم بازی کنم جای را در ترکیب تیم به جوان‌ها می‌دهم و تا زمانی هم که بتوانم بازی کنم ادامه می‌دهم و اگر نتوانم به فعالیت خودم ادامه دهم کار می‌کنم.

نگران نیستید که در حال حاضر با شرایط فعلی که هدایت گیتی‌پسند را برعهده دارید، از نظر فنی افت کنید؟
کشاورز: فکر می‌کنم در حال حاضر بر عهده داشتن هدایت گیتی‌پسند کمی در عملکرد فنی من تأثیر بگذارد و به طبع وقتی یک فکر دیگر به دغدغه‌هایت اضافه شود روی فعالیت من تأثیر می‌گذارد اما در حال بررسی شرایط هستم تا به گونه‌ای راهکاری برای این موضوع پیدا کنم تا این مشکل را نداشته باشیم؛ البته از به وجود آمدن این مشکل نمی‌توان چشم پوشی کرد و به طور حتم این مشکل با اضافه شدن دغدغه هدایت تیم پیش می‌آید.

برای نشستن روی نیمکت گیتی‌پسند مدرک مربی گری دارید؟

کشاورز: نه من مدرک مربی‌گری ندارم البته اعتقاد دارم که باید این دوره را بگذرانم البته اهمیت این مدرک برای من به صرف کسب مدرک نیست بلکه برای یادگیری یک سری از اصول مربی‌گری است.

پس به خاطر این‌که مدرک ندارید خواستید چند تن از مربیان اصفهانی که مدرک دارند امسال با گیتی‌پسند همراه باشند؟
کشاورز: نه ما کسی را برای مدرک به خدمت تیم در نمی‌آوریم، فکر کنم امروز به دنبال هر مربی که برویم مدرک مربی‌گری دارد اما به طور قطع جذب این افراد به نسبت نیاز تیمی ما بوده است؛ من حتی روزی که به باشگاه رفتم از باشگاه خواستم که به من فرصتی بدهد تا نیاز‌های تیم را بررسی کنم به همین سبب جذب افراد بر حساب نیاز ما بوده است.

پس از آمدن برادران ریخته‌گران در فوتسال اصفهان و راه‌اندازی فولادماهان در این شهر، شرایط خوبی در لیگ برتر برای اصفهانی‌ها پیش آمد و قهرمانی‌های بسیاری به دست آوردیم اما مسئله‌ای که از شیرینی این قهرمانی‌ها می‌کاست، این بود که هر سال تهرانی‌ها در قالب تیم‌های اصفهانی حاضر می‌شدند و برای اصفهان قهرمانی کسب می‌کردند و سال بعدی به تهران بر می‌گشتند؛ از سال پیش این دیدگاه در گیتی‌پسند کمی کم رنگ شد و در کنار ستاره‌های تهرانی بازیکنان جوان اصفهانی نیز حضور پیدا کردند؛ با توجه به این مسئله شما چقدر می‌خواهید از این ظرفیت بومی اصفهان استفاده کنید؟

کشاورز: اولویت امسال باشگاه روی بازیکنان بومی اصفهان است و به همین سبب تاکنون چند مرحله تست‌گیری از بازیکنان اصفهانی را داشتیم تا بتوانیم با بهره‌گیری از آن‌ها به شرایط خود بهبود ببخشیم.

شما به این بومی‌گرایی اعتقاد دارید؟
کشاورز: شرایط حرفه‌ای حکم می‌کند که بازیکنان خوب را در کنار هم جمع کنیم و شرایط مناسبی را برای تیم رقم بزنیم اما ما سعی داریم از ظرفیت‌های بومی نهایت استفاده را ببریم؛ ما نمی‌خواهیم مثل تیم ماهان که حتی تدارکاتش را هم از تهران می‌‌آورد کار کنیم ؛ در حال حاضر ما قول قهرمانی به کسی نداده‌ایم و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی تیم و جوان‌گرایی این تیم را بالا ببریم؛ من چند بازیکن خوب اصفهانی را در تیم جای دادم بحث ما استفاده از اصفهانیانی است که خوب بازی می‌کنند.

البته بازیکنان اصفهانی باید بدانند که کسانی پیراهن گیتی‌پسند را می‌پوشند که لیاقت آن را داشته باشند و اگر از توانایی لازم برخوردار باشند در تیم قرار می‌گیرند همان‌طور که افرادی مثل علی آذرپرور، حسن لولاکی و فرشاد شارقی به سبب بازی خوبی که داشتند در تیم امسال ما حضور دارند هم‌چنین ما سپهر محمدی و مهدی بدیع صنایع را درون دروازه‌ تیم داریم که در سال گذشته نیز در تیم حضور داشتند و از وجودشان استفاده می‌کنیم.

در اصفهان کار کردن برای هر مربی سخت است چون چهره‌های نام‌آشنایی در ورزش استان حضور داشته‌اند که رقابت با آنها کار را به خودی خود دشوار می‌کند؛ بدون شک مقایسه شدن با حسین افضلی، علی افضل و محمود خوراکچی برایتان سخت خواهد بود.
من شاگرد تمام این افراد بوده‌ام و افتخار می‌کنم که روزی شاگردی تمامی این افراد کرده‌ام؛ من در رقابت با این افراد نیستم و خدای نکرده با این کار جسارتی به این افراد نکرده‌ام؛ من افتخار می‌کنم روزی شاگردی این افراد را کرده‌ام و حالا بدون هیچ ادعا برای کمک به گیتی‌پسند آمده‌ام.

به هر حال وقتی چند هفته خوب نتیجه نگیرید، تماشاگران رفتار خوبی با شما ندارند مثل سال گذشته که پس از بد نتیجه گرفتن در ۲ یا ۳ بازی علی افضل تشویق شد و شرایط سختی برای شما ایجاد شد.
کشاورز: بالأخره ورزش این مسائل را در دامان خود دارد من مشکلی با این مسئله ندارم و تمام تلاشم را می‌کنم تا از تلاش خودم راضی باشم و بعد نتیجه این کار را به خدا می‌سپارم؛ بالأخره هم موفقیت هست و هم شکست، هیچ چیزی از پیش مشخص نیست.

به نظرتان با توجه به قدرت لیدر‌های باشگاه و تأثیر زیاد آن‌ها در روند نتیجه‌گیری، شرایط فعلی شما با لیدر‌ها چالشی برای شما به وجود نمی‌آورد؟
کشاورز: من و تمام بازیکنان به موافقان و مخالفان تیم احترام می‌گذاریم چون قرار نیست همه از ما خوششان بیاید ما سعی می‌کنیم افراد دلسوز را بر سر کار تیم بیاوریم و به تیم کمک کنیم؛ اگر انتقادی از طرف آن‌ها باشد، حرف‌های طرفداران را گوش می‌دهیم و به طور قطع از آن‌ها حمایت می‌کنیم و اصلا به این فکر نمی‌کنیم که در‌های سالن را ببندیم و از ورود تماشاگران جلوگیری کنیم ما هر کسی که فکر کنیم دلش برای تیم می‌سوزد و صادقانه صحبت می‌کند را حمایت می‌کنیم به طور قطع ما هم اشتباه داریم البته صادقانه و دلسوزانه حرف زدن با کار‌های دیگر فرق دارد ما قطعا از صادقانه صحبت کردن حمایت می‌کنیم و تلاش داریم از نظرات استفاده کنیم.

حواشی دیدار نخست سال گذشته و رفتار تماشاگران با شما کمی غیر طبیعی نبود؟
کشاورز: به نظرم اگر از گذشته حرفی نزنیم بهتر است.

اما به هر حال ممکن است که این مشکلات امسال هم گریبان تیم را بگیرد.
کشاورز: ما ضمن احترام به همه تمام تلاشمان را هم می‌کنیم و امیدواریم این تلاش‌ها نتیجه بدهد؛ خیلی دوست ندارم به عقب بر گردم و راجع به برخی مسائلی که تمام شده صحبت کنم؛ دوست دارم راجع به حال حرف بزنم چون صحبت از گذشته کمکی به ما نمی‌‌کند؛ حالا یک اتفاقی افتاده،صحبت‌هایی بیان شده چه درست و چه نادرست اما نکته‌ای که هست شرایط فعلی تیم است که به نظرم اهمیت دارد.

برخی از سرمربیان گذشته تیم اعتقاد دارند که در گیتی‌پسند بازیکن سالاری برقرار بوده و روابط بیش ازفعالیت‌های فنی در تیم تأثیر می‌گذارد؟
کشاورز: به نظرم این مسائل به من ارتباطی پیدا نمی‌کند اگر در تیمی بازیکن سالاری وجود داشته باشد، به مدیریت باشگاه بر می‌گردد و اعتقاد دارم که این شرایط در تیم وجود ندارد.

امسال یک شرایط ویژه‌ای در تیم دارید؛ شما در تیمی به عنوان سرمربی انتخاب شدید که در فصل قبل درست به چشم بزرگتر دیده می‌شدید؛ بالأخره تا دیروز با این بازیکنان در کنار یکدیگر هم‌بازی بودید و اکنون به عنوان سرمربی با چالشی رو‌به رو هستید؛ فکری برای این مسئله کرده‌اید؟
کشاورز: ما سعی داریم رابطه خودمان را همان‌گونه که بوده حفظ کنیم اما باید پرده کوچکی میان حریم بازیکن و سرمربی باشد البته تمام کسانی که در تیم قرار دارند از دوستان صمیمی من هستند؛ امسال هم من بازی می‌کنم اما قرار است کمی هم در کنارش مربی‌گری کنم که این موضوع می‌تواند برای ما مثبت باشدتلقی شود اما جاهایی نیز امکان دارد که چالش آفرین باشد فکر می‌کنم نقاط مثبتش بیشتر است زیرا ما یکدیگر را خوب درک می‌‌‌کنیم و من از روند تمرینات و احترام بازیکنان راضی هستم.

به قهرمانی هم فکر می‌کنید؟

کشاورز: من زمانی که هدایت این تیم را برعهده گرفتم به هیچ عنوان قول قهرمانی ندادم اما بر اساس اعتقادی که دارم، همه بازیکنان باید تلاش خودشان را انجام دهند تا نتیجه خوبی کسب کنیم بالأخره ما گیتی‌پسند هستیم و باید نماینده شایسته‌ای برای اصفهان باشیم اما ما برای قهرمانی روی تیم فشار نمی‌آوریم؛ اولویت ما حفظ بازیکنان فصل گذشته است و تلاش کردیم به جای بازیکنانی که از تیم رفته‌اند از اصفهانیان حاضر در تیم‌های دیگر مثل زمزم استفاده کنیم.

آیا این‌که قول قهرمانی به هواداران نمی‌دهید برای پائین آوردن سطح توقعات است؟

کشاورز: ما به دنبال این نیستیم که مثل سال‌های گذشته بازیکنان گران قیمت را جذب کنیم و قهرمان شویم بلکه سعی داریم با حفظ بازیکنان مورد نیاز سال گذشته ظرفیت‌های بومی را در کنار آن‌ها قرار دهیم و با بهره‌گیری از آن‌ها به دنبال ارتقا سطح بازیکنان بومی و ظرفیت‌های داخلی اصفهان باشیم به همین سبب قهرمانی اولویت نخست ما نیست.

اجازه بدهید درباره دوران حضورتان در فوتسال بپرسیم؛ برخی عنوان می‌کنند که محمد کشاورز با وجود سال‌ها درخشش در ورزش کشور به حق خودش نرسید؛ به نظرت در فوتسال به حقت رسیدی؟
کشاورز: به نظرم اگر روند رشدم را توضیح بدم شما به جوابتان می‌رسید؛ آخر‌های سال ۲۰۰۳ به تیم ملی دعوت شدم و تا حالا هم در خدمت تیم بودم در این مدت موفقیت‌هایی داشتم و یک دوره بازیکن سال آسیا شدم هم‌چنین در تمام جام باشگاه‌های آسیا حضور داشتم. من از اتفاقی که برایم رخ داده رضایت کافی را دارم البته می‌توانستم جای بهتری باشم اما شرایط فعلی راضی هستم؛ من هیچگاه به دنبال این نبودم که بهترین تیم باشم و اعتقاد داشتم تیم که موفق باشد، شرایط خوبی هم برای بازیکن اتفاق می‌افتد.
اصولا بازیکنانی که بیشتر کار تدافعی می‌کنند خیلی کم به عنوان بهترین بازیکن انتخاب می‌شوند و من تنها مدافعی بودم که در این پست به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شدم در همان بازی هم خودم از شرایط فنی و شیوه بازی کردنم راضی بودم؛ من تاکنون از شرایطی که برایم پیش آمده رضایت دارم البته می‌توانسته بهتر باشد اما حالا هم بد نیست.

اگر اشتباه نکنیم، شما قبلا فوتبالیست بودید؟

کشاورز: بله من سال‌های اولیه حضورم در ورزش را در فوتبال گذراندم.

در حال حاضر قانونی گذاشته شده که بازیکن فوتبال نمی‌توانند در فوتسال حضور پیدا کنند و برعکس نظرتان درباره این قانون چیست؟
کشاورز: به اعتقاد من این قانون خیلی می‌تواند به هر دو رشته کمک کند؛ زمانی بود که بازیکنان فوتبال به فوتسال می‌آمدند و خیلی هم خوب بازی می‌کردند اما پس از مدتی دیگر این شرایط ادامه پیدا نکرد و متوقف شد؛ به نظرمن هم کار منطقی بود چون به طبع در حال حاضر ما بازیکنان خوبی در هر دو رشته داریم و آن‌ها می‌توانند به رشته خود کمک کنند.

این روزها خیلی به هزینه‌های سنگین در فوتبال انتقاد می‌کنند که شاید در آینده این مسئله دامن‌گیر فوتسال هم بشود؛ گیتی‌پسند و فولاد ماهان تیم‌هایی بودند که خیلی از اهالی ورزش به آنها به دلیل بالا بردن دستمزد بازیکنان فوتسال انتقاد کردند؛ آیا این رفتار صحیح بود؟
کشاورز: بله، قرارداد‌ها به گونه‌ای بود که ما رضایت کافی را داشتیم البته درحد فوتبالیست‌ها نبود! متأسفانه در ورزش هر چیزی را بخواهند بررسی کنند، با فوتبال مقایسه می‌کنند؛ من این قیاس‌ها را قبول ندارم هر کس بسته به شرایط کاری و حرفه‌اش پول می‌گیرد، به همین سبب من از پولی که در آن‌ سال‌ها می‌گرفتم راضی هستم.
“عیبی ندارد بازیکن پول بیشتری بگیرد و فکرش با تیمش باشد”

پس موافقید که در آن سال‌ها رقم‌ها به صورت شگفتی بالا رفت؟
کشاورز: سال ۲۰۰۸ همان سالی که تیم ملی رتبه چهارم جهان را بدست آورده بود همه جا بحث از فوتسال بود، زمانی که در آسیا قهرمان شده بودیم بعد در مسابقات جهانی پنجم دنیا شدیم مثل الآن که همه جا حرف از والیبال است، به همین سبب فولاد ماهان سرمایه گذاری خوب کرد و شرایط مناسبی را در فوتسال کشور پدید آورد اما به اعتقاد من عیبی ندارد بازیکنان فوتسال هم مثل دیگر رشته‌‌‌‌ها چند میلیون بیشتر بگیرند و فکر و ذهن خود را برای باشگاهشان قرار دهد.

به نظرتان این قیمت‌‌ها متعارف بالا رفت؟ البته حضور گیتی‌پسند در لیگ برتر بعد از فولاد ماهان، این رقابت را برای افزایش قیمت بازیکنان افزایش داد.
کشاورز: قیمت‌ها بالا رفت اما دیگر تکان نخورد البته به طبع هر سال مقداری اضافه شد اما تفاوت زیادی نکرد؛ در سال حضور گیتی‌پسند نیز قیمت‌ها تغیراتی داشت اما به اعتقاد من این کار خوب بود؛ من سنگ خودم را به سنگ نمی‌زنم اما اشکالی ندارد بازیکن چند میلیونی بیشتر بگیرد و دیگر به فکر کسب درآمد از طریق دیگر نباشد، تا بتواند با تمام وجود همراه تیم باشد.

به نظرتان بحث سقف قرارداد در فوتسال هم باید وارد شود؟
کشاورز: فوتسال رقم‌هایش خیلی بالا نیست که سقف قرارداد بخواهد؛ تیم‌های دیگر هم شرایط مناسبی پیدا کرده‌اند و تیم‌های خوبی مثل دبیری تبریز و تأسیسات دریایی سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دادند البته فکر کنم شرایط گیتی‌پسند از همه جا بهتر است.

بگذارید بحث پایانی صحبت‌ها را به موضوع تیم ملی اختصاص دهیم؛ در سال ۲۰۰۸ فوتسال ایران رشد قابل توجهی در جهان داشت اما متأسفانه این روز‌ها ادامه نداشت، از مشکلات برکناری حسین شمس گرفته تا بحث‌های مربوط به تبانی گیتی‌پسند و فولاد ماهان. چرا این مسکلات گریبان فوتسال کشور را گرفت؟
کشاورز: آقای شمس سال ۲۰۰۸ تیم را تحویل گرفت شرایط تیم هم خیلی خوب بود، ما قهرمانی‌هایی در سطح آسیا به دست آورده بودیم؛ هم‌چنین در جام جهانی از شرایط خوبی برخوردار بودیم سال ۲۰۰۸ یکی از بهترین سال‌های فعالیت ما بود؛ همه چیز خوب بود تا این‌که مشکلاتی بین بزرگان پیش آمد و آقای شمس صحبت‌هایی کردند برای گرفتن حق و حقوق بچه‌ها بعد این مشکلات به وجود آمد از آن زمان به بعد ما متأسفانه نتوانستیم بزرگان فوتسال را دور یک میز جمع کنیم تا مشکلاتشان را رفع کنند؛ در حال حاضر هم تا زمانی که نتوانیم بزرگان فوتسال را دور یک میز بکشانیم این شرایط ادامه داد، باید دیدگاه‌ها بررسی شود و وضعیت تیم‌ها مشخص شود.

شما این عزم را می‌بینید که شرایط فوتسال تغیر کند؟
کشاورز: به اعتقاد من شرایط فعلی فوتسال به سبب اهمیت ندادن فوتسالی‌ها به فوتسال است مثلا زمانی که این فصل تمام شود، آقای گل مشخص شده و کاپ قهرمانی هم به تیم قهرمان داده می‌شود و پس از آن همه تا فصل بعدی می‌روند؛ به نظرم این خوب نیست و ما باید با برگزاری مراسمی از برترین‌های فصل تجلیل کنیم بالأخره بازیکن جوان اگر دیده نشود، پیشرفت نمی‌کند ما باید به پدیده‌‌ها و بازیکنان جوان نگاه کنیم تا آن‌ها پیشرفت کنند؛ ما باید هر سال مراسم برترین‌های لیگ را برگزار کنیم و به اعتقاد من برگزاری چنین مراسم‌هایی سبب پیشرفت فوتسال می‌شود.

قدم‌هایی برای انجام این کار برداشته شده است؟
کشاورز: من تا حالا ندیدم مراسمی در خور شأن فوتسال برگزار شود تا به استعداد‌های جوان بگوییم شما دیده شدید به اعتقاد من راه پیشرفت فوتسال اهمیت دادن به فوتسال از طرف خود فوتسالی‌ها است من احساس می‌کنم در این مراسم خیلی از اختلافات رفع می‌شود و شاید در همان مراسم بزرگتر‌ها با هم صحبت می‌کنند و مشکلات حل می‌شود.
متأسفانه از نظر ساختاری نیز مشکلات بسیاری داریم؛ ابعاد خیلی از سالن‌ها مشکل دارد و تماشاگران به راحتی می‌توانند به بازیکن ضربه بزنند امیدوارم کمیته فوتسال برای رفع این مشکلات وارد میدان شود و ابعاد مشخصی را برای برگزاری مسابقات اعلام کند؛ امیدواریم این مسئله هم مثل مشکل توپ مسابقات برطرف شود؛ متأسفانه بازی کردن در بعضی از سالن‌ها به سبب مشکلات ابعاد زمین یا تهویه‌ها یا کف پوش‌ها وضعیت خوبی ندارد.
به نظرم مشکل بزرگ دیگری هم که در فوتسال ما وجود دارد زدن توپ با آب معدنی است که متأسفانه از همین اصفهان هم شروع شد و سبب بروز مشکلاتی برای همه تیم‌ها شده است، بازیکن به راحتی تک به تک را با آب‌معدنی می‌زند و با وجود تکرار این حرکت در اهواز و قم چاره‌ای برای این حرکت اندیشیده نشد.

پیشنهاد شما برای مقابله با این‌ کار چیست؟
کشاورز: چاره جز محرومیت نیست این کار چیزی دوپینگ کم ندارد باید این فرد یک سال محروم شود تا کسی جرئت نکند این‌کار را انجام دهد؛ من اگر این کار را کردم تیمم را نجات دادم و بعد ۳ هفته محروم شدم به طور قطع دوباره این کار را می‌کنم اما وقتی محرومیت سنگین باشد دیگر این ناجوانمردی را انجام نمی‌دهم.
شنیده‌ام که قرار است ساختمان کمیته فوتسال در فدراسیون تغییر کند و از فدراسیون فوتبال جدا شود و اگر این اتفاقات رخ دهد به نظرم تغیرات خوبی رخ می‌دهد؛ متأسفانه به نظر من اختلافات هنوز زیاد بوده و ما در فوتسال خود بزرگان زیادی داریم که باید بشینیم و شرایط روز فوتسال را تحلیل و بررسی کنیم.
با برگزاری چند جلسه خیلی از این مشکلات حل می‌شود متأسفانه درگیری بزرگ‌تر‌ها به بقیه هم ضربه می‌زند.
منبع:تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

اصفهانی دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

آخه من نمیدونم بازیکنا زمزم ک نامبرد استاد کشاورز کی برا زمزم خوب بازی کردن…احتمالا بقیه اصفهانیا و بازیکناشون تو زندان بودن

نام دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰

اقای کشاورز خودت رو اذیت نکن برادر اگه کل کارشناسان فوتسال هم دور هم جمع بشن دلیل اینکه شما یه شبه شدی سرمربی رو متوجه نمیشن مگه اینکه کأسه ای زیر نیم کأسه باشه

نام ... دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸

آفرین به شما بازیکن با اخلاق مربیگری شایسته شماست انشاءالله موفق باشی

اصفهانی... دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹

اخه من موندم این لولاکی کجایه این فوتسال بوده که کشاورز اسمشا میبره.البته منم هروز با ۴ کیلو گز میرفتم دسبوسه علی طاهری میشدم نایب رعیسه باشگاه

نام ... دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵

ای کاش این سوال رو هم میپرسیدید که مربیانی که به تیم اومدن بر چه اساسی انتخاب شدن؟؟؟ایا خود اقای کشاورز این دستیاران رو اورده؟؟؟یا این که بهش تحمیل شدن؟؟؟چون انصافا کادر ضعیفی داره و از کشاورز بعید بود اونها رو انتخاب کنه.به نظر میاد همشون سفارشی باشن.

نام ... سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰:۲۲

کشاورز دیگه هیچ محبوبیتی در اصفهان نداری،
علی طاهری هم تاریخ انقضاش سر رسیده

محمد محمدی سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰:۳۰

سلام اقای کشاورز با تمام وجود برای تیم تلاش کن ایشا… موفق میشی و چشم دشمنات کور میشه ،در پناه حق …

نام ... سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۹:۴۴

چند نکته در مورد این مصاحبه
۱ تاریخ مصاحبه مربوط به الا نیست
۲ بدون شک انتخاب شما به عنوان سرمربی بدون مسایل خاص نبوده
۳ مشخص است که تمدید یا اضافه شدن بعضی بازیکنان اصلا با نظر شما نیست و با نظر مربی کاندیدای مربیگری میباشد
۴برگزاری چند جلسه فرمالیته بعنوان تست بازیکن جوان بومی فقط ظاهرسازی بود
۵ انتخاب بیشتر افراد کادر که در کوچک بودن بعضی آنان شکی نیست با نظر شما نبوده و اصلا بعضی کجا بوده اند و شما کجا کار آنها را دیده ای که انتخاب کنی?
۶ نقش و عملکرد این کادر سفارشی و فرمایشی چیست و ملاک انتخاب بعضی با سوابق منفی اخلاقی چه بوده?
۷ طبق گفته خودتان اصول مربیگری را نمیداند
۸ چندین بار تاکید کرده اید که پول برایتان بسیار مهم بوده و هست پس دلیل بدرفتاری شما در مقاطع زمانی مختلف بخصوص سال قبل و ارایه بازی ضعیف هم به همین دلیل بوده
۹ می‌گفتند گلایه شما بخصوص سال قبل هم از مدیرعامل و مالک باشگاه این بوده که نسبت به قبل کمی کمتر مورد تفقد قرار دادند و شما دوست دارید همیشه لوستان کنند!
۱۰ مطمئنا اگر جای دیگری به شما پول بیشتری بدهند خواهید وخود گفته اید اصفهان بهترین جا برای گرفتن پول بوده البته قرچک هم که رفتید امتیازهای خاص غیر قرارداد گرفتید و بخاطر پول قرچک را رها کردید
۱۱ نمیشود این به اصطلاح کمک و فداکاری را برای محلی که در آن بزرگ شدید انجام می‌دادید چون شما در آنجا هم دوستان زیاد و صمیمی دارید
۱۲ اکثر بازیکنان بومی اضافه شده جوان نبوده و جوان غیر بومی آورده اید
۱۳ شمابا قبول سرمربیگری بدون مدرک لازم به همه مربیان و۰۰۰توهین کردید
۱۴ آیا تفاوت شما و بازیکنی که تازه به فوتسال آمده حتی اگر استعداد هم داشته باشد هست یا نیست? اگر هست پس بین کار مربیگری و بازیکنی هم تفاوت هست
۱۵ چرا شما و امثال شما عادت دارید اشتباهات خود را زیر چتر ادب و اخلاق ظاهری پنهان کنید
۱۶ زدن توپ با بطری مثل دوپینگ است ولی وارد شدن آگاهانه به زمین مسابقه زمانی که گلر شما در حال خروج از زمین بود و جلوگیری از ورود توپ به دروازه تیمتون خلافی معادل دوپینگ نیست و چه محرومیتهای بایستی برای شما منظور میشد?
۱۷ اینکه پول برای شما مهمترین چیز است و بخاطر آنکه قهرمان شوید وگرنه از مبلغ قراردادهای کلاهتان کسر میشد آیا شرکت در تبانی حتی به صورت زبانی که از بازیکنان حریف که از رفقا بودند خواستید بیشترگل بخورند شایسته بود
۱۸ آیا این فوتسال پاکی است که با رگ گردن روم کرده دم از آن میزنید?
این بخشی از مسایلی است که به عنوان نقد بیان شد و شما که مثلا صادق هستید لطفا یک به یک جواب دهید