کد خبر : 34079
تاریخ انتشار : شنبه 13 تیر 1394 - 9:15
-

این فوتسال است که می‌بازد!

این فوتسال است که می‌بازد!

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،یادداشتی در خصوص ریشه‌یابی دعواهای آشکار افتخاری و ترابیان در فوتسال را بخوانید. ۱- اختلافات در رشته فوتسال به‌طور آشکاری شدت گرفته و بدتر از همه اینکه اختلافات به هرم این رشته و به سطح مدیریت آن بازمی‌گردد. یک بار دیگر فدراسیون فوتبال با تشکیل دو سازمان مشابه که به

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،یادداشتی در خصوص ریشه‌یابی دعواهای آشکار افتخاری و ترابیان در فوتسال را بخوانید.

۱- اختلافات در رشته فوتسال به‌طور آشکاری شدت گرفته و بدتر از همه اینکه اختلافات به هرم این رشته و به سطح مدیریت آن بازمی‌گردد. یک بار دیگر فدراسیون فوتبال با تشکیل دو سازمان مشابه که به موازات یکدیگر کار می‌کنند، پایه‌گذار این تضاد شده است. درست است که کمیته فوتسال حاکم بر شرایط این ورزش است و حکم می‌کند که چه چیزی در این ورزش روی می‌دهد اما تشکیل کمیته‌ای دیگر به موازات آن و با نام کمیته فنی و توسعه فوتسال (و فوتبال ساحلی) دست‌های کمیته را کمی تا قسمتی بسته است. اینکه ریاست این کمیته ثانوی را به عباس ترابیان سپرده‌اند، بر ابعاد مشکل می‌افزاید زیرا چون او رییس سابق کمیته فوتسال بوده، این شائبه به وجود آمده که می‌کوشد با کارهایش موفقیت سید رضا افتخاری رییس کمیته فوتسال را سست کند و راه بازگشت خود را به جایگاه قبلی‌اش هموار نماید. از سوی دیگر افتخاری با پرهیز از تعیین تکلیف سریع برای تیم ملی فوتسال و معرفی نکردن سرمربی جدید و تاخیر انداختن چند ماهه در این مهم، بهانه به اندازه کافی به دست ترابیان داده تا او را بکوبد. ترابیان بعد از چند جلسه غیبت افتخاری در نشست‌های کمیته فنی و توسعه فوتسال که او عضویت آن را نیز دارد، غیبت‌های وی را زیر سوال برد و افتخاری اواخر هفته پیش طی جواب‌هایی تند به وی متذکر شد که نیازی به شرکت در جلسات کمیته فنی ندارد و اگر نیازی به مشورت و نظرخواهی داشته باشد، از آدم‌هایی که یک عمر در فوتسال بوده‌اند، نظرخواهی خواهد کرد. افتخاری مدعی شد که کمیته فنی فوتسال اصلا برای کمک به فوتسال به راه نیفتاده و برعکس در جهت تخریب آن حرکت می‌کند ولی نگفت که اگر چنین است، چرا علی کفاشیان این کمیته را راه‌اندازی کرده و آیا طراح تضعیف کمیته فوتسال رییس فدراسیون است (؟!) و اگر فدراسیونی‌ها مسوول این قضیه‌اند چرا او حرف‌ها و درد دل‌هایش را دائما به کفاشیان گفته است؟!

۲- سرمربی تیم ملی کیست؟
مساله دیگری که تیغ تیز انتقادات را متوجه افتخاری و سنبه ترابیان را پر زورتر کرده، همانطور که پیش‌تر گفتیم تاخیر طولانی و عجیب کمیته فوتسال در تعیین سرمربی جدید تیم ملی فوتسال است. از وقتی خسوس کاندلاس اسپانیایی از ایران رفت و بر سر مبلغ دریافتی‌اش و افزایش آن با فدراسیون به تفاهم نرسید، کمیته فنی فوتسال پیوسته از افتخاری خواسته است با تعیین موضع نهایی‌اش هر چه سریع‌تر تکلیف سرمربی تیم ملی فوتسال را مشخص و فرد جانشین را معرفی کند اما افتخاری با صبر بیش از حد باعث سرگشتگی تیم ملی و ایجاد ابهام در مورد آینده این تیم شده است. او چند بار صحبت از احتمال بازگشت کاندلاس به سمت قبلی‌اش کرد و یکی دو بار با صراحت وحید شمسایی بازیکن – مربی تیم تاسیسات دریایی و ستاره ماندگار این ورزش را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی کرد اما چون سر شمسایی شلوغ بود و (هنوز هم هست) و برای شرکت دادن تاسیسات در فوتسال قهرمانی باشگاه‌های آسیا مهیا می‌شود، این قضیه تا به حال از حرف و سخن فراتر نرفته است. یکی دو بار هم که افتخاری تصریح کرد همه چیز برای مربیگری شمسایی در تیم ملی مهیا شده است، این مهاجم برجسته گفت حاضر نیست به‌طور موقتی و فقط برای کوتاه‌مدت تیم ملی را تحویل بگیرد و باید به او ضمانت طولانی‌مدت در این زمینه داده شود و وی حاضر نیست فقط مقطعی و فصلی و به‌طور ضربتی تیم ملی را در دست گیرد.

۳- لغو دیدارهای ملی
پیامد آن کنش و واکنش‌ها اینک فرا روی همگان است. از یک سو شمسایی تیم باشگاهی‌اش را مهیای جام باشگاه‌های آسیا می‌کند که از ۹ تا ۱۶ مرداد در اصفهان برگزار می‌شود و از جانب دیگر تیم ملی بدون متولی مانده و مجبور است پی‌درپی از دیدارهای تدارکاتی و تورنمنت‌های بین‌المللی کنار بکشد زیرا روی نیمکت مربیگری‌اش فرد حاضر و آماده‌ای ندارد و در صورت تصویب سرمربیگری شمسایی هم، زودتر از دهه سوم مرداد ماه یعنی زمان پایان جام باشگاه‌های آسیا به او دسترسی نخواهد داشت. همه اینها زمانی بدتر و نگران‌کننده‌تر می‌شود که بگوییم و بشنویم که ظاهرا علی کفاشیان با انتصاب شمسایی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال موافق نیست و او به عنوان مسوول اول نهادی که کمیته فوتسال زیرمجموعه آن است، حق تایید یا وتوی آرای صادره این کمیته را دارد و می‌تواند شمسایی یا هر فرد دیگری را که برای رهبری تیم‌های ملی گزینش می‌شود، کنار بگذارد.

۴- اعتبار بیشتر
حتی بر سر نحوه انتخاب و معرفی فرد حائز این سمت نیز اخیرا یک کش و قوس کلامی دیگر بین افتخاری و ترابیان سر گرفت و رییس کمیته فنی فوتسال گفت اینکه اسم سرمربی پیشنهادی افتخاری برای تیم ملی را از شخص کفاشیان تحویل بگیرد برای او و نهادش اعتبار بیشتری را در بر دارد تا اینکه بخواهد اسم فرد متقاضی را به‌طور مستقیم از افتخاری بگیرد. ظاهرا افتخاری با خودداری از ارائه اسم فرد پیشنهادی به ترابیان می‌خواست به وی بگوید که او و نهادش را به رسمیت نمی‌شناسد و فقط فدراسیون و شخص اول آن را قبول دارد.
اینها شمه‌ای از مسائل و بهتر بگوییم بخشی از پیامدهای رو در رو شدن دو مقام ارشد فوتسالی ما طی هفته‌های اخیر بود. جدل‌هایی که اگر کفاشیان قدری دقت به خرج می‌داد و در ذهنش به موارد قبلی موازی‌کاری در امور فوتبال و تشکیل دو نهاد شبیه در این ورزش و پیامدهای تلخ آن (نمونه: کمیته داوران و دپارتمان داوری) رجوع می‌کرد از خیر به راه‌اندازی کمیته فنی فوتسال می‌گذشت و سری را که درد نمی‌کرد، بیهوده دستمال نمی‌بست. او بی‌توجه به این مساله، کمیته فنی و توسعه فوتسال را دایر کرد و بدتر اینکه فردی را به سمت ریاست آن انتخاب کرد (ترابیان) که هر چند خیلی‌ها معترف‌اند در مورد سواد فوتسالی و تجربه و بینش در این رشته از افتخاری و بسیاری از اهالی دیگر فوتسال پیش است و لااقل در کارهای ساماندهی و اداری و تشکیلاتی آن استاد است اما حضورش به خاطر ریاست گذشته‌اش بر کمیته فوتسال شائبه ایجاد می‌کند.

۵- این فوتسال است که می‌بازد
افتخاری در نقطه مقابل از منصب‌های ستادی سازمان ورزش سابق می‌آید و اگر هم به خانواده فوتبال و زیرمجموعه‌های آن ارتباط داده شود، باید متذکر شد که فوتبال و نه فوتسال، تخصص او است و برای افتخاری قریب به دو سال طول کشیده است تا حوزه فعلی واگذار شده به وی را رصد و اطلاعات لازم را کسب و بر اساس آن فوتسال را مدیریت کند. ترابیان که این مهارت‌ها و دانش‌ها را از قبل داشته، حالا با موازی‌کاری‌های «فدراسیون کفاشیان» خواسته و ناخواسته روبه‌روی کمیته فوتسال و شخص افتخاری قرار گرفته است و نتیجه و فرجام این تقابل هر چه باشد، فقط تضعیف و پسروی این دو مقام یا یکی از آنها نیست بلکه کل فوتسال متضرر خواهد شد و تا همین‌جای کار هم البته شده است.
منبع:ایران ورزشی- وصال روحانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

حرف حق شنبه , ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

با تشکر از تحلیل شما ولی باید گفت علت تمامی این مشکلات عدم تخصص و مدیریت از هم گسیخته آقای افتخاری میباشد چون ایشان بدلیل مدیریت ضعیف خود باعث شد سفر بسیار مهم تیم ملی به پرتقال و بازی با این تیم خوب بهم بخورد ضمن اینکه هیچ کدام از مربیان تیم ملی به گفته خودشان در حال حاضر قرارداد ندارند و در مشهد هم نیمکت تیم ملی خالی بود و علت اصلی این ازهم گسیختکی و فرصت سوزی ها را باید مدیریت پاره وقت و نا کارآمد افتخاری دانست چرا که در حیاتی ترین سال فوتسال که منتهی به جام جهانی هم هست تیم ملی و بطور کلی مجموعه فوتسال!! را به حال خود رها کرده و به فوتسال به عنوان سرگرمی و تفریح!!! نگاه میکند. حال باید دید با شروع لیگ آیا این مشکلات حل میشود یا چند برابر خواهد شد !!!