کد خبر : 41000
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 شهریور 1394 - 15:51
-

نصیرلو، داوری که راه فغانی را می رود!

نصیرلو، داوری که راه فغانی را می رود!
روابط عمومی باشگاه مس سونگون با انتشار یادداشتی مواردی را درباره محمود نصیرلو مطرح کرد و این هشدار را داد که این داور فوتسال در حال طی کردن مسیری است که پیش تر فغانی در آن پای گذاشته است.

پایگاه خبری فوتسال ایران، احدنقش شور سپهر- مدیر روابط عمومی باشگاه مس

امر قضاوت، در هر سطح، جایگاه و فضایی، کاری سخت،حساس، مسوولیت آور و متعهدانه به شمار می رود و هرچه سطح و جایگاه قضاوت ؛ چه در سیستم قضایی و چه در سیستم مدیریت ورزشی ، بالاتر و حساس تر باشد ، آثار و تبعات قضاوت ها ، تصمیمات و احکام و آراء صادره از سوی مجریان امر قضا نیز حساس تر و مهم تر و چه بسا سرنوشت سازتر خواهد بود.

اساسا وقتی برای نظارت و مدیریت فرآیندی که در دو سوی آن رقابت یا چالشی جدی در میان است ، فرد یا گروهی به عنوان حکم ، ناظر ، قاضی یا داور تعیین می گردد ، بدان معناست که برگزیدگان نظارت و داوری افرادی بی طرف ، منصف ، عادل و قاطع هستند و نباید در پروسه حکمیت و داوری خطایی را مرتکب شوند که حقی – خواسته یا ناخواسته – از یکی از طرفین ضایع گردد.

موضوع داوری در ورزش به ویژه فوتبال و فوتسال ، که هر دو پرطرفدارترین ، پرمخاطب ترین و پرهزینه ترین ورزش ها نیز محسوب می شوند ، از آن دست مقولات حساسی است که همواره محل چالش ، اعتراض و موشکافی اهالی این دو رشته اعم از بازیکنان ، مربیان ، مدیران باشگاه ها ، هواداران و کارشناسان امر بوده و هرچه فوتبال و فوتسال حرفه ای تر و حساس تر و پرمخاطب تر می شود ، حساسیت های پیرامون امر داوری های فوتبال و فوتسال نیز بیشتر می شود.

این چند خط کوتاه که در بالا آمد ، اشاره ای گذار به اهمیت و جایگاه امر قضاوت بود ؛ با این همه آن چه بیش از خود داوری مهم و اثرگذارتر به نظر می رسد اخلاق و منش داوری در فوتبال و فوتسال است ، موضوعی که به هیچ عنوان ربطی به مهارت های داوری و آموزش ها و قوانین موضوعه این حوزه ندارد و در ارتباط مستقیم با شخصیت و رفتارهای فردی داوران به عنوان فردی از افراد اجتماع است.

هرچند در کنار آموزش های مداوم داوران در حوزه تخصصی ، هدایت رفتار و سکنات مدیریتی داوران در داخل زمین توسط بخش آموزش داوران فدراسیون فوتبال از الزامات حوزه آموزشی و فرهنگی این مجموعه به شمار می رود ؛ با این حال به نظر می رسد این وظیفه فرهنگی متولیان امر در پروسه هیاهوها و مهم تر از آن ترافیک کاری کمیته و دپارتمان داوری فدراسیون مغفول واقع شده و کم تر مورد توجه قرار می گیرد.

متأسفانه پرخاشگری ، چهره در هم کشیدن های غیرمعمول ، فریاد زدن های بی مورد ، تذکرهای تهدیدآمیز ، بازیکن ستیزی ، تقابل های عامدانه و بیهوده با بازیکنان و مربیان ، حضور احساسی در جریان بازی ها ، سلطه طلبی افراطی ، درگیری های لفظی متعدد با نیمکت تیم ها و … تنها نمونه های دم دستی از رفتارهای برخی داوران شناخته شده فوتبال در سال های اخیر بوده که همگان به عینه این رفتارها را در دیدارهای متعدد و مختلف لیگ طی سال های گذشته دیده اند و داورانی همچون محسن قهرمانی ، علی رضا فغانی و معدود داورانی از این دست متصف به چنین رفتارها و اخلاقیاتی در امر قضاوت خود هستند و البته تبعات و آثار این گونه قضاوت های داوران مذکور را نیز اهالی فوتبال چه در ماجراهای مربوط به قهرمانی و چه در ماجراهای ماه های اخیر علی رضا فغانی به ویژه در دو دیدار بحث برانگیز تراکتورسازی تبریز و نفت تهران در دیدار پایانی فصل گذشته و پرسپولیس و ذوب آهن در هفته گذشته مشاهده و لمس کرده اند.

از موضوع فوتبال که بگذریم ؛ متأسفانه روند داوری ها از یک سو و اخلاق برخی داوران فوتسال کشور طی هفته های گذشته نیز خالی از اشکال و بحث نبوده و باید اذعان کرد که متأسفانه مشکلات و حاشیه های داوری فوتسال کشور طی ۶ هفته گذشته در هیاهوهای مربوط به جنجال های تازه علی رضا فغانی ، علی رغم تذکر و درخواست های مکرر اهالی فوتسال و مدیران برخی باشگاه های فوتسال ، مورد بی توجهی ، غفلت و فراموشی قرار گرفته و به آن پرداخت نشده است، در حالی که وضعیت برخی داوری ها در فوتسال و مهم تر از آن رفتار و سکنات معدود داورانی که اتفاقا همچون همکاران فوتبالی شان از روحیه پرخاشگری و بازیکن ستیزی برخوردارند و از ابزارهایی که قانون در اختیارشان قرار داده بر علیه تیم ها ، بازیکنان ، مربیان و حتی اهالی فوتسال و خبرنگاران به شکل بدی استفاده می کنند و این نوع رفتارها را اگر متولیان ناظر بر امر داوری زنگ خطری قلمداد نکنند ، چه بسا فردا روزی اتفاقات مشابه مسأله فغانی در فوتبال ، گریبانگیر فوتسال نیز شود.

رفتارهای غیر استاندارد و نامتعارف محمود نصیرلو داور دیدار حساس تیم های مس سونگون و گیتی پسند اصفهان در هفته ششم لیگ برتر فوتسال ، فارغ از قضاوت سوأل برانگیز و پر حرف و حدیث این داور در جریان بازی ، در محوطه بیرونی سالن پیروزی اصفهان آن هم در مواجهه با سوالی ساده و البته دوستانه مبنی بر این که  «آیا صحنه خطای مدافع گیتی روی حسین طیبی بازیکن مس در دقایق پایانی بازی را ندیدید یا اعتقادی به خطا نداشتید؟»  و دیالوگ ها و تهدیدها و توهین های این داور فوتسال به فرد سوأل کننده ، که از سوی ناظران و شاهدان حاضر در آن صحنه صورتجلسه شده و محفوظ می باشد ، زنگ خطری جدی برای کمیته داوران فدراسیون فوتبال و البته کمیته فوتسال و مسوول محترم کمیته داوری این کمیته است که اگر با جدیت و حساسیت خاص نسبت به بررسی موضع اقدام نکنند ، چه بسا تبعات بعدی این قبیل رفتارها آن هم از سوی داورانی که آقایان بر الیت بودن و خوب بودنشان اذعان دارند و برای اثبات خوب بودنشان ، آن ها را به طور متوالی و سه بار در ۶ هفته گذشته برای قضاوت دیدارهای یک تیم انتخاب می کنند جبران ناپذیر بوده و باعث مهره سوزی دوباره در جامعه داوری ایران شود.

رفتارها و دیالوگ های توهین آمیز و برخوردهای زننده محمود نصیرلو که در جمع حداقل ۵۰ نفری حاضران در محوطه بیرونی سالن پیروزی اصفهان دیده و شنیده شد ، جای تأسفی بسیار و البته نمره منفی بزرگی برای دپارتمان داوری ، کمیته داوران و فوتسال کشور بود که امید است با جدیت مسوولان امر مورد پی گیری ، موشکافی و مهم تر از آن برخورد قاطع و قانونی قرار گیرد.

در این میان البته نهایت بی انصافی است اگر اشاره ای نیز به تصمیم و اقدام قاطع دپارتمان و کمیته داوران فدراسیون فوتبال در محروم کردن بابک وسیله بر داور دیدار تیم های صبای قم و گسترش فولاد تبریز به دلیل فحاشی و درگیری این داور با تماشاگران نکنیم ، اقدامی که نشان داد ، این دپارتمان اخلاق داوری و منش و سکنات پسندیده را بر اصل داوری ترجیح می دهد و در برخورد با داورانی که حرمت هواداران و مخاطبان فوتبال از یک سو و شأن و جایگاه رفیع داوری از سوی دیگر را نگه نمی دارند مسامحه و کوتاهی ندارد.

سخن آخر این که ؛ ما محمود نصیرلو را به عنوان یکی از داوران خوب فوتسال دوست داریم ؛ از آن می ترسیم که او راه فغانی را طی کند و به فغانی فوتسال تبدیل شود!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

حسینی دوشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

چرا یک باشگاه نوظهور ! اجازه پیدا می کنه با حیثییت یک ئداور بین امللی بازی کنه!؟

داور فوتسال دوشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳

آقا فغانی کجا …نصیرلو کجا…؟؟؟؟؟؟؟ نصیرلو باید سالها بدو به فغانی برسه ….نصیرلو انگشت کوچیک فغانی نیست

احمدوند دوشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

جالبه آقایون وقتی ببرن تدابیر مدیریت یوبده و لی وقتی ببازن داور رو دراز می کنن

بازیکن مس سونگون دوشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶

اقا مجبور هستند به داوری گیر بدهند
چون درگیر مسائل مهمتری(مالی)هستند میخواهند تمام حواس بازیکنان خود را به ان سو معطوف کنند
اقای نجفی چکهای پاس نشده را چکار کنیم؟

هیچ کاره مس سونگون دوشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱

جالبه بازیکن مس سونگون ساعت ۱۷:۱۶ که همه تو تمرین هستن وسط تمرین نظر مینویسه.
خجالت بکش.
حاشیه های فصل قبل شما یادمون نرفته…

اصفهانی دوشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷

آقای نویسنده :اولا داور در مورد تصمیماتی که میگیره نباید به شما جواب بده که میفرمایید ما فقط یک سوال کردیم دوما اگه یه بیانیه هم برای الفاظ رکیک سرمربی تیمتون آقای افضل به داور و مدیر عامل گیتی بدید هم ممنون میشم
حاج محمود نصیرلو من خودم در اونجا بودم خداییش یه دونه ای و با سلامت سوت میزنی ولی چون باج نمیدی برات جنجال درست میکنند

نام ... سه شنبه , ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۵:۰۶

حمید کاشانی

درود بر تمامی ورزشکاران و مدیران ورزشی.
در پاسخ به مدیر گرامی روابط عمومی باشگاه مس سونگون.
دوست عزیز اینقدر تند نرو عزیزم. اینهمه که شما نگران وضعیت فرهنگی ما داوران شدید، من نگران سلامتی شما شدم… حال شما خوب است؟ حال تیمتان چطور؟ هوا چطور است؟
آیا تا به حال به فکر کودکانی که در روستای ورزقان زندگی میکنند هم افتاده ای، هنوز نامه جوان روستایی که سال قبل به شما نوشته بود را از یاد نبرده
آیم!!!!! به چه مجوزی و چه رویی به فکر سلامت داوری هستید؟ کدام مدرسه یا کتابخانه را ساخته آید که خود را مهد فرهنگ میدانی؟؟؟؟؟ فیلم توهین‌ ها و الفاظ زشتتان هنوز در آرشیو بنده هست، یادتان رفته؟؟ نیمه نهایی جام حذفی در قم.!!! چرا زود فراموشکار شدید…
وبرای اشتباهتان نه عذرخواهی کردید نه بیانیه و شبنامه دادید، اهالی فوتسال همه مطلع هستند، پس لطفاً در مورد شخصیت داوران اظهار فضل ننمایید. راستی هوا چطور است!!!

نام ... سه شنبه , ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

مقصر بهمن غفاری است