کد خبر : 60528
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اسفند 1394 - 11:37
دسته‌بندی نشده
-

تاریخچه تمام فینال های آسیا/ بخش دوم: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴

تاریخچه تمام فینال های آسیا/ بخش دوم: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴
دومین بخش از گزارش های تاریخچه فینال های آسیا، امروز فینال سال های 2005 تا 2014 را بررسی می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، تیم ملی فوتسال ایران امروز یکشنبه از ساعت ۱۷:۳۰ در فینال جام ملت های آسیا ۲۰۱۶ به مصاف ازبکستان می رود.

در بخش اول تاریخچه فینال های آسیا به فینال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ پرداختیم و امروز در دومین بخش تاریخچه فینال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ را ارائه می کنیم.

* ۲۰۰۵ (هوشی‌می‌نه سیتی / ویتنام):

این دور از بازی‌ها تنها دوره‌ای بود که ۲۴ تیم در آن شرکت کردند. نفوذ فوتسال در آسیا و درخواست بالای کشورها برای حضور در مسابقات باعث شد تا از دور بعد مسابقات انتخابی برگزار شود. به هر حال ایران در گروه C و با تیم‌های کویت، لبنان و بوتان هم‌گروه شد. تیم کشورمان دور نخست گروهی را با اقتدار به پایان رسانید تا در دور دوم گروهی با تیم‌های ژاپن، تایلند و چین هم‌گروه شود. ایران که با جوراندیرو و ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ها پا به این مسابقات گذاشته بود، اولین باخت خود در آسیا را مقابل ژاپن تجربه کرد تا چهره افسانه‌ای فوتسال ما در آسیا خدشه‌دار شود. شکست ۳ بر ۱ مقابل ژاپن و تساوی ۳ بر ۳ مقابل تایلند ایران را در معرض حذف از مسابقات آسیایی قرار داده بود. اما پیروزی ۱۰ بر ۳ مقابل چین و تفاضل گل بهتر نسبت به تایلند جلوی یک فاجعه برای فوتسال ما را گرفت. ملی‌پوشان کشورمان در دور نیمه‌نهایی موفق شدند ۴ بر ۱ ازبکستان را مغلوب کنند تا به فینال صعود کنند. فینال این بازی‌ها ۴ جون (۱۴ خرداد ۱۳۸۴) و در استادیوم پو تو با قضاوت بدرالهشام کمال مالزیایی برگزار شد. تیم کشورمان دیدار فینال را ۲  بر صفر از ژاپن برد تا باز هم قدرت خود را به رخ حریفان بکشد. وحید شمسایی و محسن زارعی گل‌زنان دیدار فینال بودند.

ترکیب ایران: رضا ناصری، امین هاشمیان، مرتضی عظیمایی، محسن زارعی، محمد هاشم‌زاده، حسین سلطانی، مصطفی ایمان‌وند، مجید رئیسی، وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان، مجید تیکدری‌نژاد، حمیدرضا ابراری‌نیا، محمد طاهری و جواد ماهری

سرمربی: جوراندیرو

***********************************

* ۲۰۰۶ (تاشکند / ازبکستان):

در سال ۲۰۰۶ تاشکند برای دومین بار میزبان مسابقات آسیایی بود. در این دور از سیستم جدیدی برای برگزاری مسابقات استفاده شد. برگزاری مسابقات انتخابی و حضور ۱۶ تیم در مرحله نهایی از جمله نوآوری‌های این دور از بازی‌ها بود. تصمیم صعود یک تیم از هر گروه یکی از عجایب این دور از بازی‌ها بود. تیم کشورمان در گروه D با تایلند، ترکمنستان و اندونزی هم‌گروه بود. تیم کشورمان بعد از صعود مقتدرانه از دور گروه باید در نیمه‌نهایی با ژاپن بازی می‌کرد. شکست مقابل ‌ژاپن در این دیدار پایانی بود از سلطه بی‌چون و چرای فوتسال ملی ما بر قاره کهن. تک گل وحید شمسایی مقابل گل‌های دایسوکه اونو (۳ گل)، کنیچیرو کوگورو و کنسوکه تاکاهاشی شکست ۵ بر ۱ ما را رقم زد. ایران در رده‌بندی ۵ بر ۳ قرقیزستان را شکست داد. مسعود دانشور (۲ گل)، کاظم محمدی (۲ گل) و محسن زارعی زننده گل‌های ایران در این بازی بوند. گل‌های قرقیزستان نیز توسط گالیژمان طولوبای اولو (۲ گل) و محمد هاشم‌زاده (گل‌بخودی) به ثمر رسید.

در دیدار فینال ژاپن موفق شد ۵ بر ۱ ازبکستان را مغلوب کند و برای نخستین بار تیمی بجز ایران جام قهرمانی را بالای سر ببرد. کنیچیرو کوگورو (۲ گل)، تاکویا سوزومورا٬ ریکاردو هیگا و دیاسوگه اونو برای ژاپن و انور ممدوف برای ازبکستان در این دیدار گل‌زنی کردند. دیدارهای فینال و رده‌بندی ۲۷ می (۶ خرداد ۱۳۸۵) در سالن یونس‌آباد برگزار شد.

ترکیب ایران:
کاظم محمدی، مجید لطیفی، وحید شمسایی، محسن زارعی ، محمد هاشم زاده، مجید رئیسی ، مجید تیکدری نژاد، مسعود دانشور، رضا ناصری، مصطفی نظری ، علی اصغر حسن زاده، حسین سلطانی، محمد طاهری ، امین هاشمیان
سرمربی: جوراندیرو

***********************************

* ۲۰۰۷ (اوزاکا و آماگاساکی / ژاپن):

سال ۲۰۰۷ ژاپن میزبان مسابقات بود و تیم کشورمان بعد از یک دوره ناکامی با ترکیبی باتجربه و به سرمربی‌گری حسین شمس پا به مسابقات گذاشت. این دور از بازی‌ها با حضور ۱۶ تیم و بعد از آزمایش سیستم های مختلف، برای اولین بار با سیستم نوین و کنونی برگزار شد. تیم کشورمان در گروه D با تیم‌های لبنان، چین و مالزی همگروه شد. تیم ایران که یک دوره ناکامی را در آسیا تجربه کرده‌بود، از همان مسابقه اول سعی در قلع و قمع حریفان داشت. ملی‌پوشان کشورمان بعد از صعود از دور گروهی در یک‌چهارم نهایی ۸ بر صفر استرالیا را حذف کردند. در دیدار رده‌بندی ۷ بر ۳ ازبکستان را شکست دادند تا در فینال رو در روی ژاپن قرار بگیرند. فینال در مرکز ژیناستیک مونیسیپال شهر اوزاکا برگزار شد. این دیدار ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶) و در حضور ۵۲۸۹ نفر و به قضاوت بدرالهشام کمال مالزیایی برگزار شد. تیم کشورمان در فینال موفق شد ۴ بر ۱ ژاپن را مغلوب کند تا در خانه حریف دیرینه جام قهرمانی را بالای سر ببرد. مجید لطیفی، محمد طاهری، وحید شمسایی و کاظم محمدی گل‌زنان ایران در این دیدار بودند. تک گل ژاپن نیز توسط ریکاردو هیگای برزیلی به ثمر رسید.

ترکیب ایران: اصغر قهرمانی، بابک معصومی، محمد طاهری، محمد کشاورز، محمد هاشم‌زاده، جواد اصغری‌مقدم، احمد پری‌آذر، کاظم محمدی، وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان، مصطفی نظری، محمدرضا کشاورز، منصور مولایی و مجید لطیفی

سرمربی: حسین شمس

***********************************

* ۲۰۰۸ (بانکوک / تایلند):

نهمین قهرمانی ایران در بانکوک ثبت شد. این مسابقات مانند چند دوره گذشته با ۱۶ تیم برگزار شد و تیم کشورمان مانند دوره گذشته در D قرار داشت. ایران در این گروه با تیم‌های چین، تاجیکستان و کویت هم‌گروه بود. کشورمان با اقتدار از گروه خود صعود کرد و در یک‌چهارم نهایی با ۹ بر ۱ لبنان را مغلوب خود کرد. تیم کشورمان در نیمه‌نهایی دوباره با ژاپن رو در رو شد. بازی حساسی که با تک گل وحید شمسایی به سود ایران به اتمام رسید. فینال این دور از مسابقات ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷) در سالن نیمی بورت مابین ایران و تایلند برگزار شد. تیم کشورمان موفق شد این بازی را با گل‌های وحید شمسایی (۲ گل)، مجید لطیفی و محمدرضا حیدریان، ۴ بر صفر به نفع خود به پایان رساند. قضاوت این دیدار بر عهده لی ژیژونگ از جمهوری خلق چین بود. ۶۰۰۰ نفر از نزدیک شاهد نهمین قهرمانی ایران بودند.

ترکیب ایران: اصغر قهرمانی، محمد طاهری، محمد کشاورز، محمد هاشم‌زاده، جواد اصغری‌مقدم، کاظم محمدی، وحید شمسایی، محمدرضا حیدریان، مجید لطیفی، مصطفی نظری، مجید رئیسی، مصطفی طیبی، علی‌اصغر قهرمانی و حمیدرضا ابراری‌نیا

سرمربی: حسین شمس

***********************************

* ۲۰۱۰ (تاشکند / ازبکستان):

آخرین قهرمانی ایران در تاشکند بدست آمد. این مسابقات هم با ۱۶ تیم برگزار شد و تیم کشورمان در گروه B با تیم‌های استرالیا، تاجیکستان و کویت هم‌گروه شد. ایران با صعود مقتدرانه به دور یک‌چهارم نهایی با لبنان بازی کرد. ملی‌پوشان کشورمان لبنان را ۷ بر ۱ مغلوب قدرت خود کردند. ایران در نیمه‌نهایی ۷ بر ۰ ژاپن را در هم کوبید تا در فینال با ازبکستان میزبان رو در رو شود. فینال این بازی‌ها ۳۰ می (۹ خرداد ۱۳۸۹) در استادیوم ملی ازبکستان برگزار شد. این دیدار در حضور ۳۵۰۰ نفر و به قضاوت کازویا اسوکاوی ژاپنی برگزار شد. تیم کشورمان در دومین رویارویی مقابل ازبکستان در فینال موفق شد ۸ بر ۳ میزبان را شکست دهد. مجید رئیسی (۲ گل)، مسعود دانشور (۲ گل)، علی‌اصغر حسن‌زاده (۲ گل)، جواد اصغری‌مقدم و محمد طاهری گل‌زنان ایران در این دیدار بودند. دلشاد ایرسالیف (۲ گل) و نودیر الیباف گل‌های ازبکستان را به ثمر رساندند. این دیدار آخرین دیدار ملی محمدرضا حیدریان کاپیتان با سابقه تیم ملی کشورمان نیز بود.

ترکیب ایران: حمیدرضا ابراری‌نیا، حسین سلطانی، محمد کشاورز، محمد هاشم‌زاده، جواد اصغری‌مقدم، علی‌اصفر حسن‌زاده، مجید رئیسی، مسعود دانشور، محمد طاهری، محمدرضا زحمتکش، مصطفی نظری، مصطفی طیبی، علی رهنما و مجتبی نصیری‌نیا

سرمربی: جسین شمس

***********************************

* ۲۰۱۲ (دوبی / امارات متحده عربی):

در سال ۲۰۱۲ تیم ملی کشورمان پس از کش و قوس‌های فراوان با سرمربی‌گری علی صانعی و مدیریت فنی خسوس کاندلاس وارد مسابقات شد. این مسابقات طبق روال چند دوره گذشته با ۱۶ تیم و در ۴ گروه ۴ تیمی برگزار شد. تیم کشورمان در گروه C با تیم‌های استرالیا، قطر و کره‌جنوبی هم‌گروه بود. صعود مقتدرانه از گروه برای ایران به امری عادی تبدیل شده بود. تیم کشورمان در یک‌چهارم نهایی ۶ بر ۳ ازبکستان را مغلوب کرد. ملی‌پوشان در نیمه‌نهایی بعد از تساوی ۳ بر ۳ در وقت‌های عادی ۵ بر ۴ مغلوب تایلند شد. این برای دومین بار بود که ایران از صعود به فینال باز ماند. گل‌های ایران در نیمه‌نهایی توسط وحید شمسایی (۲ گل)، حسین طیبی و جواد اصغری‌مقدم به ثمر رسید. تیم ایران در رده‌بندی ۴ بر صفر استرالیا را شکست داد تا برای دومین بار در جایگاه سومی قرار بگیرد. گل‌های ایران در این بازی توسط جواد اصغری‌مقدم (۲ گل)، محمد طاهری و وحید شمسایی به ثمر رسید. این آخرین بازی وحید شمسایی در جام ملت‌های آسیا بود.

دیدار فینال مابین ژاپن و تایلند در سالن الوصل دبی انجام شد. از این دیدار ۹۲۶ نفر دیدار کردند و قضاوت آن بر عهده نوالدین بوکوف قرقیزستانی بود. ژاپن در این دیدار موفق شد ۶ بر ۱ تایلند را مغلوب کند. کنیچیرو کوگورو، واتارو کیتاهارا، کوتارو اینابا، رافائل هنمی، هیسامیتسو کاواهارا و تتسویا موراکامی گل‌زنان ژاپن در فینال بودند. تک گل تایلند نیز توسط کیریتسادا موتگکائو به ثمر رسید.

هر دو دیدار فینال و رده‌بندی ۱ جون (۱۲ خرداد ۱۳۹۱) برگزار شد.

ترکیب ایران:
مصطفی نظری، علیرضا صمیمی، مجتبی نصیرنیا ، وحید شمسایی، جاوید، حمید احمدی، اسماعیل پور ، لطیفی، طاهری، حسن زاده، جواد اصغری مقدم، قدرت بهادری، محمدکشاورز، حسین طیبی
سرمربی علی صانعی

***********************************

* ۲۰۱۴ (هو‌شی‌می‌نه سیتی / ویتنام):

ایران بعد از یک دوره ناکامی با خسوس کاندلاس اسپانیایی پا به مسابقات ویتنام گذاشت. مسابقات ویتنام نیز با ۱۶ تیم برگزار شد و تیم کشورمان با تیم‌های استرالیا، اندونزی و چین در گروه B قرار داشت. کشورمان بعد از صعود از دور مقدماتی باید با میزبان در یک‌چهارم نهایی دیدار می‌کرد. ملی‌پوشان که در تمام مسابقات با طراوت بازی می‌کردند موفق شدند ویتنام را ۱۵ بر ۴ در هم بکوبند. در نیمه‌نهایی ملی‌پوشان کشورمان ازبکستان را ۱۰ بر صفر مغلوب قدرت بالای خود کردند. فینال این بازی‌ها ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳) در استادیوم پو تو برگزار شد. ۲۰۰۰ تماشاچی حاضر در استادویم آماده بودند تا یازدهمین قهرمانی ایران را از نزدیک مشاهده کنند. بازی در وفت‌های عادی با تساوی ۱ بر ۱ به پایان رسید. فرهاد توکلی و اینابا کوتارو گل‌زنان وقت‌های عادی بودند. در وقت‌های اضافه ابتدا ایران توسط حسین طیبی به گل رسید و در حالی که همه منتظر پایان بازی بودند حمید احمدی دروازه خودی را باز کرد تا ضربات پنالتی قهرمان بازی‌ها را مشخص کند. در ضربات پنالتی محمد طاهری، علی‌اصغر حسن‌زاده و قدرت بهادری توپ را هدر دادند و کازوهیرو نیبویا، یوشیکاوا توموکی و میناموتو آکیرا توپ‌های ژاپن را وارد دروازه ما کردند تا ژاپن سومین قهمرانی خود را جشن بگیرد.

قضاوت دیدار فینال بر عهده نوالدین بوکوف قرقیزستانی بود.

ترکیب ایران:علیرضا صمیمی، سپهر محمدی ، محمد طاهری ، احمد اسماعیل پور، فرهاد توکلی، فرهاد فخیم، بهروز جعفری ، علی اصغر حسن زاده، حسین طیبی، محمد شجری، وحید شفیعی،علیرضا وفایی، قدرت بهادری، حمید احمدی

سرمربی: خسوس کاندلاس

***********************************

* ۲۰۱۶ (تاشکند / ازبکستان):

به امید قهرمانی ملی‌پوشان ایران…

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

مهسا یکشنبه , ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

دو مورد هست که قابل ذکره:
۱- ادمین گرامی ایران ۹ بر صفر ازبکستان رو برده سال ۲۰۰۱ نه نه بر یک لطفا اصلاح کنید
۲- اینکه ۱۳ بر ۱ مقابل ویتنام بهترین نتیجه یک تیم در تمام ۱۴ دوره در مرحله نیمه نهایی بوده
به عبارتی یکطرفه ترین یا پرگل ترین بازی نیمه نهایی در تمامی ۱۴ دوره این مسابقات