کد خبر : 265677
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:27
-

شهناز یاری: همیشه بزرگ ‌آسیا بودیم اما باید به فکر جام‌جهانی باشیم‌/ تیم‌ملی برای جام‌جهانی نیاز به کادرفنی قوی دارد

شهناز یاری: همیشه بزرگ ‌آسیا بودیم اما باید به فکر جام‌جهانی باشیم‌/ تیم‌ملی برای جام‌جهانی نیاز به کادرفنی قوی دارد

مربی و کارشناس فوتسال کشورمان معتقد است تیم ملی با وجود قهرمانی در آسیا ضعف های تاکتیکی قابل توجهی داشت.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، تیم ملی فوتسال کشورمان در فینال بازی های جام‌ملت‌ها توانست با برتری پرگل برابر تایلند، میزبان این دوره از بازی‌ها قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. در تاریخ این بازی‌ها ملی‌پوشان ایرانی با کسب ۱۳ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم قاره کهن به حساب می‌آیند. شهناز یاری، یکی از مربیان مطرح فوتسال در سطح زنان که سابقه هدایت تیم‌ملی کشورمان را هم برعهده داشته نظرات کارشناسانه ای داشته که در ادامه می‌خوانید:

*تیم ملی برای سیزدهمین بار قهرمان شد؛ نظر شما درباره این قهرمانی چیست؟

خب اول تبریک می‌گویم به مردم ایران و کادر فنی و بازیکنان. تکرار قهرمانی همیشه برای ما خوشایند است.

 

*در فینال نسبت به بازی با ازبکستان به نظر کار آسان‌تری داشتیم. تایلند از ازبکستان ضعیف‌تر بود یا ما جلوی ازبکستان خوب نبودیم؟

نه؛ حساسیت بازی این طور است. بازیکنان در بازی پایانی به خودشان آمدند. البته در ۱۰ دقیقه بازی با تایلند عملکرد خوبی داشتیم اما بعد از زدن دوتا گل عقب نشستیم و سردرگم بودیم. در نیمه دوم هم تایلند فشار آورد اما با گل حسن‌زاده که بازیکنان حریف از او غافلگیر شده بودند کاملا فشار از روی ما برداشته شد. به اعتقاد من در دفاع ضعف‌های زیادی داشتیم‌ و موقعیت‌های زیادی به حریف می‌دادیم. شما ببینید قبل از به ثمر رساندن گل چهار یک موقعیت صد‌در‌صد به حریف داده بودیم که اگر آن توپ گل می‌شد بازی سه بر دو می‌شد و می‌توانست شرایط بازی تغییر کند. باقر محمدی در این صحنه ما را به بازی برگرداند.‌

 

*عملکرد محمدی در فینال توجهات را جلب کرد؛ نظر شما درباره درخشش این دروازه‌بان چیست؟

بله؛ به نظر من او یکی از خوب‌های زمین بود و موقعیت زیادی را گرفت، مخصوصا در زمانی که حریف خیلی فشار آورد و اگر گل می‌خوردیم شاید زدن دوتا گل آخر سخت می‌شد.

 

*چرا در بعضی از بازی‌ها به لحاظ فنی چندان خوب ظاهر نشدیم؟

در تورنمنت قبلی که در بازی‌ها بودیم و شروع جوانگرایی بود، عملکرد بهتری داشتیم. نمی‌دانم نداشتن اردوهای منظم بود یا دیر اضافه شدن لژیونرهای‌مان وگرنه یک مربی امکان ندارد به بازیکنانش تمرین تاکتیکی ندهد و کار نکند. ضمن‌ احترام به آقای شمسایی من هم فکر می‌کنم به لحاظ تاکتیکی در این بازی‌ها مشکل داشتیم و نسبت به بازی‌های قبل که ایران به نمایش می‌گذاشت در این تورنمنت به لحاظ تاکتیکی عملکرد ضعیفی داشتیم. شاید بیشتر تمرکزمان روی تکنیک‌ فردی بازیکنان‌مان بود و اگر با این دیدگاه به جام جهانی برویم کار برای‌مان خیلی سخت می‌شود.

*با توجه به حذف ژاپن در دور اول بازی‌ها، قبول دارید سطح این تورنمنت نسبت به دوره قبل بالاتر بود؟

من به شخصه فکر می‌کنم یک بدعت غلطی دارد باب می‌شود. اینکه نخواهیم واقعیت را ببینیم و بخواهیم ‌خودمان را فریب بدهیم و بگویم تیم‌ها همه به سرعت در حال پیشرفت هستند و این باعث شده ما این طور باشیم. اعتقادی به این حرف‌ها ندارم چون ما یک زمانی به همین تیم‌ها ۱۳ تا ۱۴ تا گل می زدیم ‌اما الان ۳ بر یک افغانستان را می بریم یا ۵ بر ۳ بحرین را می بریم. ‌حتی به سختی از سد ازبکستان گذشتیم و اگر درخشش محمدی در پنالتی‌ها نبود به فینال صعود نمی‌کردیم و این یک زنگ خطر برای فوتسال ماست. ما ۵ ماه دیگر باید در جام‌ جهانی به مصاف حریفانی قوی مثل پرتغال و اسپانیا یا حتی همین ازبکستانی که با مربی بادانش مثل لوپز کار می‌کند، برویم. لوپز که من هم افتخار شاگردی او را در کلاس های مربیگری داشتم، ‌فوق‌العاده است و ازبکستان را در کمتر از یک سال متحول کرده. با این شیوه پیش برویم در جام‌جهانی به دردسر می افتیم و فکر می‌کنم از الان باید به فکر باشیم.

 

*نظر شما این است که برای جام‌جهانی باید کادر فنی را تغییر داد؟

با احترام به آقای شمسایی در آسیا فوتسال ما همیشه آقایی کرده و در جهان هم صاحب رتبه هستیم. برای همین تمام تیم‌ها مقابل ما خودشان را از پیش بازنده می‌بینند اما فاصله دارد نزدیک‌ می‌شود تا جایی که به سختی به فینال می‌رسیم. من انسان مغرضی نیستم و عاشق تیم ملی هستم و دوست دارم پیشرفت کنیم. باز هم به کادر فنی و تک‌ تک بازیکنان تبریک می‌گویم اما نیاز به تلنگری داریم. برگزاری اردوهای منظم بازی‌های خوب برای حفظ ارتقای بازیکنان و اضافه شدن تجربه برای جوانان تیم. این تیم حتما نیاز به تقویت در کادر فنی دارد به هر حال ما مربیان بزرگی در کشور داریم ‌که می‌توانند کمک کنند، نمی‌دانم فدراسیون این پتانسیل را دارد که نفر اضافه کند یا نه اما تیم ‌نیاز به تقویت دارد. تمام تیم‌ها در حال سرمایه‌گذاری هستند و به سرعت در حال رشد هستند. مطمئنا تیم‌های اسپانیا، برزیل و آرژانتین و بقیه مدعیان بدون برنامه پا به جام‌جهانی نمی‌گذارند و اگر غفلت کنیم شاید افسوس روزهایی را بخوریم که به شدت در حال سپری شدن است، چون فکر می‌کنیم قهرمانی در آسیا اثبات می‌کند نیاز نیست مثل تیم‌های دیگر دنبال کادر فنی قوی، برگزاری اردو و… باشیم اما این تورنمنت زنگ خطر را به صدا درآورد که اگر نجنبیم همین تیم‌ها در آینده ممکن است برای‌مان ‌دردسرساز شوند.

 

*درباره عملکرد افغانستان و تاجیکستان، دو تیم فارسی زبان دیگر که ‌موفق به حضور در جام‌جهانی شدند چه نظری دارید؟

خیلی خوب بودند؛ تاجیکستان واقعا تیم شایسته‌ای بود و حیف شد که مقام نیاورد. درباره‌ افغانستان هم به آقای مرتضایی تبریک ‌می‌گویم که برای اولین‌بار کشور افغانستان را به جام‌جهانی برد. به‌شخصه انتظار این بازی‌ها را از این تیم ‌نداشتم ‌و خیلی از تیم‌ها را غافلگیر کرد که بیشتر به خاطر استفاده از مربی خوب و بادانش ایرانی بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.