کد خبر : 61637
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اسفند 1394 - 11:39
-

فرصتی که فوتسال قم از دست داد/ تغییر مربیان عامل اصلی ناکامی

فرصتی که فوتسال قم از دست داد/ تغییر مربیان عامل اصلی ناکامی

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،به عقیده بسیاری از مربیان، کارشناسان و بازیکنان سطح اول فوتسال کشور، استان قم مستعدترین بازیکنان را در این رشته ورزشی دارد اما تیم‌های آنها در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه عملکرد چشمگیری از خود ارائه ندادند، نتوانستند دو تیم لیگ برتر همزمان داشته باشند که خلأ بزرگی برای فوتسال

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،به عقیده بسیاری از مربیان، کارشناسان و بازیکنان سطح اول فوتسال کشور، استان قم مستعدترین بازیکنان را در این رشته ورزشی دارد اما تیم‌های آنها در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه عملکرد چشمگیری از خود ارائه ندادند، نتوانستند دو تیم لیگ برتر همزمان داشته باشند که خلأ بزرگی برای فوتسال قم محسوب می‌شود.

بعد از اینکه تیم فراز در میانه اسفند ماه سال ۹۰ از لیگ دسته اول سقوط کرد، قم دیگر نماینده‌ای در این لیگ نداشت تا اینکه فصل گذشته و از بین دو نماینده این استان در لیگ دسته دوم، تیم آرش نوین ایرانیان موفق شد به لیگ یک صعود کند.

با لیگ یکی شدن آرش نوین مالک این باشگاه طی قراردادی با مدت زمان مشخص تیمش را در اختیار آتلیه طهران قرار داد. پس از این واگذاری سرمربی تیم فوتسال آرش که بهرام وفایی بود در سمتش ابقا شد اما تغییراتی در سایر اعضای کادر فنی و بازیکنان به وجود آمد تا بتوانند با قدرت بیشتری وارد مسابقات لیگ دسته یک شوند.

این تیم شروع امیدوارکننده‌ای با دو پیروزی پیاپی مقابل استقلال نوین ماهشهر و مبل کریمی البرز داشت تا در هفته دوم صدر جدول را در اختیار گیرد ولی شکست ۳ بر ۲ خارج از خانه برابر پاس قوامین موجب شد مشکلاتی به وجود آمده و وفایی سرمربی این تیم به علت نامعلومی که هنوز آن را عنوان نکرده استعفا دهد.

با جدایی وفایی، باشگاه آتلیه طهران احمد جلالی یکی از مربیانی که در لیگ فوتسال قم فعالیت داشت را به عنوان سرمربی خود برگزید ولی حضور او نیز تنها سه هفته به طول انجامید و این مربی جوان با دو مساوی پیاپی و یک شکست مقابل ارژن شیراز قدرتمند به کار خود پایان داد و یک هفته به پایان نیم‌فصل رفتنی شد.

پس از این اتفاقات و حضور دو سرمربی در ۶ هفته و سیر نزولی که آتلیه طهران طی می‌کرد حسین صبوری که سابقه چندین فصل حضور در لیگ برتر به عنوان مربی و بازیکن داشت هدایت این تیم را برعهده گرفت تا تیم قم بتواند با تجربه این مربی بومی راهی لیگ برتر شود.

صبوری که یکی از مربیان با دانش و با اخلاق فوتسال محسوب می‌شود کارش را با پیروزی مقابل شهرداری نکا آغاز کرد اما پس از آن یک مساوی و یک باخت فاصله تیم او را با مدعیان صعود از گروه «الف» بیشتر کرد ولی سه پیروزی متوالی دوباره قمی‌ها را به کورس بالای جدولی‌ها برگرداند تا آنها دو هفته مانده به پایان فصل نزدیک‌تر از همیشه برای صعود از گروهشان باشند که باخت بد موقع خارج از خانه برابر ارژن شیراز صدرنشین در روزی که سن‌ایچ ساوه دیگر رقیب قمی‌ها به پاس قوامین باخته بود کار آنها را برای راهیابی به جمع چهار تیم پایانی دشوار کرد.

آخرین بازی فصل برای نماینده قم در حالی انجام می‌گرفت که آنها با دو تیم دیگر یعنی سن‌ایچ ساوه و پاس قوامین در امتیاز ۲۱ برابر بودند و از اقبال بدشان تفاضل گل کمتری نسبت به این دو داشتند و باید در دیدار نهایی، تفاضلشان را با سن‌ایچ ساوه که ۱۰ گل بیشتر از آنها داشت بیشتر می‌کردند ولی برد ۸ بر ۳ و در سمت مقابل پیروزی ۱۰ بر یک ساوه‌ای‌ها نماینده قم را در گروهش سوم کرد تا از صعود به جمع چهار تیم پایانی و جنگ برای لیگ برتری شدن باز بماند.

دلایلی مختلفی برای عدم صعود این تیم قمی از گروهش عنوان می‌شود که می‌توان مهم‌ترین آن را حضور دو سرمربی در ۶ هفته ابتدایی عنوان کرد. به همین منظور با کارشناسان و مربیان باتجربه فوتسال قم گفت‌وگوهایی انجام دادیم تا دلایل این ناکامی مشخص شود.

غیاثی: جابه‌جایی پیاپی مربیان اجازه صعود نداد

سید مهدی غیاثی سرمربی تیم لیگ برتری یاسین پیشرو در خصوص عملکرد نماینده قم در لیگ دسته اول فوتسال کشور گفت: با توجه به سابقه حضور این تیم در فوتسال و لیگ یک نمایش بدی نداشتند ولی می‌توانستند بهتر کار کنند. اگر از ابتدای فصل مربی با تجربه‌تر و بهتری هدایت این تیم را بر عهده می‌گرفت بهتر بود ولی در۶  هفته اول سه مربی تغییر دادند که موجب شد نتوانند موفق شوند.

وی ادامه داد: آتلیه طهران شرایط صعود از گروهش را داشت ولی حضور مربیان متعدد موجب شد در آخرین لحظه با تفاضل گل به این مهم دست پیدا نکنند.

غیاثی تصریح کرد: اگر از ابتدای فصل مربی مثل حسین صبوری هدایت این تیم را برعهده داشت عملکردشان موفق‌تر بود ولی البته نمی‌توان خرده‌ای گرفت چون او در زمان شروع لیگ یک در لیگ برتر فعالیت داشت. باید از آغاز مسابقات با یک مربی مطمئن‌تر کار می‌کردند. وفایی مربی خوبی است ولی تجربه حضور در لیگ دسته اول را نداشت، به همین دلیل تیمشان شکننده ظاهر شد.

این مربی قمی در مورد حضور جلالی که سابقه زیادی در مربیگری نداشت به جای وفایی ابراز کرد: جلالی یک مربی گمنام بود و فکر می‌کنم از فوتسال قم هم شناخت کافی نداشت چون در بازی رفت که ۴ بر صفر در قم به ارژن شیراز باختند نشان می‌داد شناخت زیادی به بازیکنان و نحوه بازی فوتسال قم ندارد چون ما همیشه به هجومی بودن در ایران معروف هستیم اما آنها مقابل تیم ارژن نمایش کاملا تدافعی داشتند که موجب شد نتیجه لازم را کسب نکنند.

وی تاکید کرد: اگر این باشگاه مربی با تجربه‌تری از ابتدای فصل منصوب می‌کرد شاید او با نفرات بهتری تیم را می‌بست و در ادامه می‌توانست نتایج خوبی داشته باشد.

غیاثی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این تیم سه مربی تغییر داد ولی با تفاضل گل صعود نکرد و اگر تغییرات کادر فنی زودتر صورت می‌گرفت و در نیم‌فصل اول به ارژن شیراز نمی‌باختند یا با شهروند کاشان مساوی نمی‌کردند تیم قم از گروهش صعود می‌کرد. با تمام این موارد شاکله و ساختار آنها طوری بود که می‌توانستند موفق‌تر عمل کنند.

ثانی: این تیم چوب مدیریت غلط را خورد

ابوالفضل ثانی مربی با سابقه قمی که سال گذشته تجربه سرمربیگری در آتلیه طهران را نیز بر عهده داشته است، پیرامون عدم موفقیت نماینده قم در لیگ یک فوتسال عنوان کرد: این تیم بازیکنانی مثل محمد برزگر، محمد دهقان، محسن بخشی و … با سال‌ها سابقه حضور در لیگ برتر را در اختیار داشت ولی مدیر عامل باشگاه آتلیه طهران ابتدای فصل کسی را سرمربی تیم کرد که بدون کارنامه بود و نمی‌توانست با این نفرات کار کند.

وی با بیان اینکه سرمربی ابتدای فصل تیم قم از نظر فنی ضعیف بود، تصریح کرد: مدیرعامل باشگاه آتلیه طهران در انتخاب کادر فنی دقت نمی‌کرد و نباید مربی بدون کارنامه‌ای که ابتدای فصل داشت را منصوب می‌کرد. پس از سه مسابقه، جلالی را جایگزین کرد که بدتر از بد بود. پس از دومین مسابقه‌ای که این مربی هدایت تیم لیگ یکی قم را داشت به مدیر عامل باشگاه آتلیه طهران گفتم سطح مربی تیم، در حد نیمی از بازیکنانت هم نیست و نمی‌تواند موفق باشد اما قبول نمی‌کرد.

ثانی با اشاره به حضور صبوری در کادر فنی تیم آتلیه طهران اظهار کرد: صبوری سابقه کمک مربیگری در لیگ برتر را داشت ولی هیچوقت به عنوان نفر اول هدایت تیمی را بر عهده نداشته و کمک دوم سرمربی بوده است. در فوتسال باید سرمربی تیم بود تا بتوان عملکرد موفقی ارائه کرد.

این مربی قمی ابراز کرد: مدیرعامل باشگاه آتلیه طهران فکر کرد همه تجارب لازم برای حضور در فوتسال را داشته و انتخاب‌های درستی دارد. نمی‌گویم من را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کرد ولی باید تیم را در اختیار کسی قرار می‌داد که هزینه‌هایش ثمربخش باشد ولی سیاست‌های غلطش نتیجه نداد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عملکرد تیم قم با توجه به سال اول حضورش در لیگ دسته اول این تیم خوب نبود، گفت: شاید خیلی‌ها این حرف را بزنند و بگویند مدیرعامل این باشگاه سال اول کارش بود ولی بازیکنانی مثل محمد برزگر که سال ۸۸ سه گل پیروزی بخش ارم کیش لیگ برتری را در حضور وحید شمسایی، محمد کشاورز و علی‌اصغر حسن‌زاده به فیروز صفه اصفهان زد و امسال در تیم آتلیه طهران حضور داشت و نفراتی مثل شنوفی، بخشی و دهقان در کنار بهترین نفرات لیگ قم در آتلیه طهران حضور داشتند ولی تیم نتوانست از آنها بهره ببرد.

ثانی در پایان اظهاراتش مدیریت غلط مدیر عامل باشگاه آتلیه طهران را عامل اصلی ناکامی این تیم در لیگ یک عنوان کرد.

یامولا: کمبود بازیکن با تجربه در نتایج تاثیر گذاشت

همچنین یدالله یامولا یکی دیگر از مربیان و پیشکسوتان فوتسال قم اظهار کرد: ما همواره در فوتسال ایران اینگونه عمل کردیم ولی از علل عدم صعود این تیم می‌توان به بی‌تجربگی بسیاری از بازیکنان برای بازی در لیگ یک و همچنین نخستین حضور آتلیه طهران در این مسابقات اشاره کرد.

وی ادامه داد: بازیکنان قدیمی با تجربه مثل حسین مردانی به این تیم اضافه شدند ولی بیشتر مصدوم بودند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد فکر می‌کنم تیم بهتر کار می‌کرد.

یامولا خاطرنشان کرد: تغییرات فراوان مربیان که تا هفته ششم سه سرمربی انتخاب شد نیز مزید بر علت بود تا این تیم نتیجه نگیرد چون هر مربی تفکرات خاصی دارد و هماهنگی بازیکنان با او زمان‌بر است.

این مربی با بیان اینکه عدم صعود به مرحله نهایی لیگ یک با تفاضل گل کمتر چیزی از ارزش‌های نماینده قم کم نمی‌کند، گفت: شیرینی و جذابیت فوتسال به همین اتفاقات مرتبط است. البته گرفتن امتیاز نزدیک به شروع مسابقات لیگ دسته اول و جمع کردن تیم در مدت زمان کوتاه را می‌توان جزو عوامل اصلی این اتفاق دانست.

وی خاطرنشان کرد: مربیان ابتدای فصل تجربه لیگ برتری نداشتند که تیم نتایج خوبی نگرفت ولی در سال اول نتایج تیم خوب بود و ان‌شاءالله سال آینده لیگ برتری می‌شود.

منبع:فارس

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

نام ... سه شنبه , ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

واقعا حیف شد.

فوتسال قم سه شنبه , ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶

برای سال اول خوب بود. خسته نباشید به بچه ها آقای صبوری و همه مربیان قبل از ایشون. مجموعه آتلیه طهران و آرش. ایشالا از همین روزها کار رو برای ساخت تیم قدرتمند تو فصل جدید شروع کنید. ♥ قم ♥