کد خبر : 80154
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1395 - 13:59
-

ناظم الشریعه:کسانی که به تایم اوت من ایراد می گیرند مربی نیستند/بله؛در تیم ملی اختلاف وجود داشت/طاهری قرار نبود با تیم به جام جهانی بیاید/اسماعیل پور به جام ملتها می آمد الان توپ برنز را نداشت/بازیکن روسیه از عمد کشاورز را زد/شانس را به کسی می دهند که حقش است

ناظم الشریعه:کسانی که به تایم اوت من ایراد می گیرند مربی نیستند/بله؛در تیم ملی اختلاف وجود داشت/طاهری قرار نبود با تیم به جام جهانی بیاید/اسماعیل پور به جام ملتها می آمد الان توپ برنز را نداشت/بازیکن روسیه از عمد کشاورز را زد/شانس را به کسی می دهند که حقش است
محمد ناظم الشریعه حالا یک مربی تاریخ ساز در فوتسال ماست.مرد اخلاقی که می گوید نان صداقتش را می خورد و تیم ایران به خاطر صداقت او و رفاقت بازیکنان به این عنوان بزرگ رسیده از دریچه ای متفاوت در مورد جام جهانی با ما گپ زد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،محمد ناظم الشریعه حالا یک مربی تاریخ ساز در فوتسال ماست.مرد اخلاقی که می گوید نان صداقتش را می خورد و تیم ایران به خاطر صداقت او و رفاقت بازیکنان به این عنوان بزرگ رسیده مهمان خبرورزشی بود و از دریچه ای متفاوت در مورد جام جهانی با ما گپ زد:

*از قبل از بازی ها و مشکلاتی که تیم ملی داشت صحبت کنیم؟

-من فکر می کنم یک مربی کارش مربیگری است و اینکه روی کارش تمرکز کند. ما مشکلاتی داشتیم . مثل بازی تدارکاتی اما کاری نمی شد کرد. من در جریان بودم که تماس های زیادی گرفته شد تا بازی تدارکاتی اوکی شود اما خیلی تیم ها از سال قبل برنامه شان را ریخته بودند.ما دوست داشتیم باایتالیا،اسپانیا و .. بازی کنیم اما این تیم ها زمان خالی نداشت.من فکر می کنم تمرکزی که روی کارهایمان کردیم باعث شد تا نتیجه اش را ببینیم.

*اما سکوت شما هم عجیب بود و برخی می گفتند توصیه شده بود تا انتقادی از شرایط نکنید؟

-نه توصیه ای نبود و کسی چیزی نگفته بود.من شرایط را می دیدم و ترجیح می دادم وارد این مسائل نشده و بیشتر روی کارم تمرکز کنم.

*تیم با شرایطی که به اذعان خودتان آمادگی ۶۰ درصدی بود به مسابقات رفت و در بازی اول هم شکست سنگینی متحمل شدیم؟

-ما روزی که بازی با ازبکستان را برگزار کردیم و بازیهای تدارکاتی مان تمام شد گفتم که تازه ۶۰ درصد آمادگی دارم. ما ۵ بازیکن خود را نداشتیم.کشاورز و احمدی تازه رسیده بودند.حسن زاده در هیچکدام از بازیهای دوستانه ما نبود و شرایط تیم ایده ال نبود اما رفته رفته وضعیت بهتر شد.ما مقابل اسپانیا هم بد بازی نکردیم.تیمی که خلق موقعیت می کند و با برنامه بازی می کند نمایشش راضی کننده است.ما باخت بدی دادیم اما بد بازی نکردیم با این حال این نتیجه از لحاظ روحی روی تیم تاثیر گذاشت.همین باعث شد تا در بازی دوم هم علیرغم پیروزی تیم استرس داشته باشد. ما در این بازی اگر نیمه اول بیشتر به مراکش گل می زدیم این تیم را با اختلاف هفت هشت گل می بردیم اما همین استرس باعث شد اختلاف کم شود. با آذربایحان ما همه کارهای تاکتیکی را انجام دادیم و راضی کننده بودیم اما همان استرس کار خودش را کرد و نتوانستیم برنده باشیم.

*بحث برکناری شما بعد از بازی با اسپانیا چه بود؟

-واقعیت این است که جو تیم ما خودمانی بود و این چیزها را نداشتیم. بعد از بازی با پاراگوئه این حرف را در رسانه ها شنیدیم و اصلا به آن توجهی نکردم.فکر می کنم اگر هم کسی چنین پیشنهادی داشته است کاملا غیر منطقی حرف زده چون امکان این کار وجود نداشته و چه کسی می خواسته در کلمبیا جایگزین من شود؟

*از اتفاقات بعد از بازی با آذربایجان و اینکه متوجه شدید باید با برزیل بازی کنید بگویید؟

-ما مقابل آذربایجان تا لحظه آخر فکر می کردیم برنده هستیم اما به محض سوت پایان و مشخص شدن اینکه باید با برزیل بازی کنیم کار روحی روانی را شروع کردیم.بازیکنان ناراحت بودند که به برزیل خوردیم اما از همان لحظه سرد کردن کار روحی ،روانی را شروع کردیم.شاید فرق مربی خارجی و ایرانی در این چیزها باشد.مربی خارحی با حرفه ای گری به فکر مسائل فنی بود اما ما در وهله اول روی مسائل روحی کار کردیم و بعد به سراغ مسائل فنی رفتیم. ما دو سه روز سخت را تا بازی با برزیل پشت سر گذاشتیم.باید تیم در این سه روز به شرایطی می رسید که توان مقابله با برزیل را داشته باشد.ما سه جلسه آنالیز پیش از این بازی داشتیم.در آنالیز اول بازی خودمان با آذربایجان را بررسی کردیم و نقاط قوت تیم را بزرگ کردیم. نقاط ضعف را اما به بازیکنان نگفتیم و غیر رسمی در تمرینات روی آنها کار کردیم. آنالیز دوم خود برزیل بود و بازی های این تیم را بررسی کردیم و سومین آنالیز هم بازی سال گذشته ما در گرندپریکس با این تیم بود.این بازی را با موزیکی خاص برای بچه گذاشتیم که چه نمایش خوبی در خانه برزیل مقابل این تیم داشتند و فکر می کنم از همان جا بازیکنان تکان خوردند و شرایط تیم بهتر شد.تا آخرین لحظه استراتژی ما این بود که نامید نشویم.این برنامه را هم داشتیم که اگر می توانیم بازی با برزیل را به آخر بکشانیم یعنی سعی کنیم برنام های خود را در اواخر بازی پیاده کنیم چون این تیم دفاع ضعیفی داشت و هم اینکه دنبال دویدن توپ نیست.به بازیکنان گفتیم که پاس زیاد به هم بدهیم تا برزیلی ها بدوند و خسته شوند.وقتی ۲ بر صفر عقب افتادیم عجولانه حمله نکردیم و فکر می کنم روی اشتباهات فردی هم گل خوردیم.البته بازیکن هم مقصر نیست چون بازی تدارکاتی نداشتیم.همه اشتباه می کنند چه بازیکن جه مربی.وقتی فشار گذاشتیم و به گل اول رسیدیم بعد از گل دوم بیشتر وقت گذاشتیم.به بچه ها گفتم عجله نکنید چون اعتقاد داشتم می توانیم برزیل را ببریم.

*بازی با پاراگوئه هم آسان نبود؟

-پاراگوئه را می دانستیم در کار دفاع ضد حمله است.تجربه بازی با این تیم را در گرندپریکس داشتیم.می دانستیم هرچه بگذرد ضعیف تر می شوند.مزد تلاشمان را گرفتیم و بازی منطقی ای انجام دادیم.بچه ها کلا از تیم پاراگوئه بدشان می آمد چون این تیم کثیف بازی می کرد و فکرمی کنم این برد به آنها چسبید.

*و صعود به جمع ۴ تیم؟

-با این اتفاق یک باری از روی دوش ما برداشته شد.ما رسیدیم به بازی با روسیه و استرسمان کمتر از همیشه بود اما اتفاقات بدی برایمان افتاد.فرهاد توکلی را به دلیل محرومیت نداشتیم.محمد کشاورز را هم از دست دادیم.فکر می کنم این بازی یک جدال تاکتیکی بود.دقیقا بر اساس تعویض های آنها تعویض می کردیم.بازیکن روسیه از عمد کشاورز را زد چون از قبل هم با هم بحثشان شده بود و این اتفاق هارمونی تیم را به هم ریخت.با این حال سعی کردیم آرامش خود را حفظ کنیم. وقتی از روسیه عقب افتادیم مطمئن بودم برنده می شویم اما یک لحظه وقت تیم دوم ما وارد زمین شد بازیکنان احساساتی شدند و گل خوردیم و شیرازه کار از دستمان در رفت و مجبور شدیم پاورپلی کنیم. در ۴ بازی ما پاورپلی کردیم که تنها یک گل خوردیم و این تاکتیک نقطه قوت ما بود اما در این بازی شانس هم با ما یار نبود.

*بازی با پرتغال و رسیدن به سکوی سومی؟

-می دانستیم که اگر این بازی را  نبریم مردم تا سالهای سال ما نخواهند بخشید چون فرصت رسیدن به  سکو را در فوتسال از دست می دادیم.ما قبلا چهارم شده بودیم و چهارمی دوباره برای ما ارزشی نداشت.به همین خاطر انگیزه زیادی داشتیم.در عرض ۴۰ ثانیه دو تا گل خوردیم اما تمرکز کردیم و توانستیم به بازی برگردیم. فکر می کنم اخراج سنگ سفیدی هم به نفع ما شد چون ما نفر به نفر قوی تر بودیم و باعث شد موفق باشیم. در ادامه هم در پنالتی ها برنده شدیم و خدار را شکر روی سکو رفتیم.

*می خواهیم از حالت کلی خارج شده و برخی مسائل جزئی را با شما مطرح کنیم.از این سوال شروع کنیم که اگر ما به تایلند در یک هشتم نهایی برخورد می کردیم الان تیم سوم دنیا بودیم؟

-درست است که ما قبل از جام جهانی در تایلند به این تیم باختیم اما مطمئن باشید آنها را در جام جهانی می بردیم. حکمت خدا این بود که در مسیری قرار بگیریم که عزت تیم بالا برود.من از سال ۷۵ در فوتسال هستم و با اعتقاداتم زندگی کردم و معتقدم این مسیر عزت ما را زیاد کرد.

*خیلی ها می گویند ناظم الشریعه مربی خوش شانسی است.در بازی های آسیایی تیم با ژاپن و تایلند برخورد نکرد و سخت ترین بازی مان در فنیال بود.در جام جهانی هم ما با یک برد در وقت قانونی موفق به کسب عنوان سومی شدیم.یا اینکه برزیل در بدترین شرایط خود به ما خورد؟

-شانس را به کسی می دهند که حقش است. به من گفتند همان کت و شلواری را بپوش که با آن برنده شدیم اما من این خرافات را قبول ندارم.یا گفتند در مدلین می بازیم و در بوکارامانگا می بریم که در حالی که یکی از علل بازی ضعیف ما در مدلین این بود که سالن این شهر بزرگ بود و سالن بوکارامانگا کوچک و بازیکنان ما به خصوص گیتی پسندی ها به بازی در زمین کوچک عادت دارند.ما در آسیایی بازی های خوبی کردیم و در جام جهانی هم به اذعان فیفا در گروه مرگ قرار گرفتیم.در بازی هایمان با منطق جلو رفتیم اما خب خیلی ها هم به من می گفتند که خوش شانسی هستی و عصای موسی دست توست و راه ما را باز می کند.

*در مورد تایم اوت های تیم ملی اینکه بازیکنان بیشتر صحبت می کردند مثلا اصغر حسن زاده به شما انتقاد وارد است؟

-من دنبال منیت در تیم نیستم.یکی از عللی که کشاورز را با تیم بردیم این بود که ارتباط خوبی با بچه ها داشت و می توانست به خوبی حرف بزند.گاهی می دیدم هاشم زاده می تواند یک موضوع را بیان کند.ما یکسری تاکتیک ها داریم برای اوت و کرنر که بر اسای نفرات می چینیم.مثلا در یک تاکتیکی که هست حسن زاده،توکلی و طیبی در آن نقش اصلی را ایفا می کنند واسمش را گذاشته ایم اصغر.آن زمان که حسن زاده آمد حرف زد می خواست این تاکتیک را توضیح بدهد که مثلا در آن لحظه می خواهد به جای گذشته کار جدیدی بکند.شما تایم ها را در بیاوری و ببنید چند تا حسن زاده حرف زده و چند تا ناظم الشریعه.کسانی که این انتقاد را می  کنند مربی نیستند.

*شنیده می شد در تیم اختلاف های بین بازیکنان وجود دارد.این را قبول دارید؟

من این را بگویم که تیم ما مزد همدلی و رفاقتش را گرفت.سوال شما ار این طور جواب می دهم که در تیم ملی اختلاف هایی بین بازیکنان بود اما پیش از بازی با برزیل کاملا جو رفاقت در تیم حاکم شد.

*در مورد کم بازی کردن بازیکنانی مثل کشاورز و به خصوص طاهری این قضیه مطرح است که تا حدودی شان آنها حفظ نشده است. نظر شما چیست؟

-این را اول بگویم که برخی می گویند ناظم می خواهد همه بازیکنان را از خودش راضی نگه دارد در حالی که من می خواهم بازیکن را برای تیم در شرایط مناسب نگه دارم.طاهری و کشاورز  هردو مصدومیت هایی داشتند.در مورد کشاورز این را بگویم که در بازی های آسیایی هم اول کار فیکس نبود و کم کم زمان بازی اش زیاد شد مثل جام جهانی. فکر می کنم کشاورز در ابتدای بازی ها در شرایط بازی نبود اما رفته رفته بهتر شد و تجربه اش به ما کمک کرد. او با صبوری و رفتاری که داشت هم از لحاظ فنی و هم روحی به ما کمک کرد و خدا هم به او کمک کرد تا با عزت از فوتسال خداحافظی کند.کشاورز دو گل حساس را در آخرین روزهای بازی اش زد.یکی به ازبکستان در فینال آسیا و یکی به برزیل در جام جهانی.

*و محمد طاهری؟

طاهری مصدوم بود و فکر می کنم کاری که برای ما کرد عزت زیادی به او داد و من قدردان او هستم.در دو بازی که روی نیمکت بود به بازیکنان روحیه زیادی داد و نشان داد که آدم بزرگی است.برای من سن و سال ملاک نیست.طاهری خیلی تلاش کرد و اگر در آینده روی فرم باشد دعوت می شود اما این را هم بگویم که طاهری قرار نبود با تیم به جام جهانی بیاید اما در مشهد عملکرد خوبی داشت و  خودش را به تیم تحمیل کرد.

*چرا پنالتی را در بازی با پرتغال در شرایطی که بازی نکرده بود به او دادید؟

-من گفتم پنالتی را چه کسی می زند فقط حسن زاده اعلام آمادگی کرد. برای پنالتی دوم سه بار طاهری دستش را بالا برد و کس دیگری داوطلب نشد.من یک بار گفتم برو به عنوان کاپیتان تیم در مراسم پنالتی ها شرکت کنم و بعد بیا نظرت را بگو.رفت و گفت من می زنم.گفتم گرم نیستی برو خودت را گرم کن بعد بیاد بگو.رفت و دوباره برگشت و گفت من می زنم.او از خودگذشتگی کرد چون کاپیتان تیم بود و می خواست به بچه ها بگوید که پنالتی ها را بزنید.

*در مورد اسماعیل پور نظرتان را بگویید.بازیکنی که در جام ملتها در لیست شما نبود و در جام جهانی به تیم اصلی رسید؟

-اگر بازیکنی خوب باشد باید حق او را داد.همه کسانی که دعوت شدند خوب بودند و حقشان بود.همه می گویند وفایی بازیکن خوبی است و در زمان خسوس این مربی اعتقاد زیادی به او داشت اما وفایی به زور گل می زد و بازی می کرد. وفایی در تفکرات خسوس جا داشت و او دنبال برداشتن یار مقابل بود. به نظر من هم اسماعیل پور در بازیهای آسیایی به سبک کار ما نمی خورد.ما دنبال استپ پاس هستیم که الان احمد به این سبک می خورد.استراتژی ما این است که به سمت اروپایی بازی کردن پیش برویم.البته در زمان جام ملتها اسماعیل پور مصدوم هم بود.یعنی تازه از مصدومیت در آمده بود و شرایط خوبی نداشت.اما وقتی اردیبهشت ماه به اردوی کرج دعوت شد باور نمی کنید چه انگیزه ای در چشم او دیدم.این تلنگری هم برای خودش بود که او را به آسیایی نبردیم.شاید اگر او به جام ملتها می آمد برای جام جهانی دعوت نمی شد و خبری هم از توپ برنز نبود.افشین کاظمی هم در جام ملتها با تیم همراه نبود اما در جام جهانی به کار ما آمد و دیدید که چقدر هم موثر بود.

*اینکه دوتا دروازه بان با خودتان بردید ریسک نبود؟

-ما می دانستیم تیم از لحاظ دفاعی مشکل دارد.عقل سلیم می گوید تیم باید دفاعش را تقویت کند.ما افشین کاظمی و اسماعیل پور که نسبت به جام ملتها اضافه کردیم خصوصیات دفاعی داشتند و به همین خاطر ترجیح دادیم با دو دروازه بان برویم و به جایش بازیکن ببریم و دیدید با مصدومیت هایی که داشتیم این کار منطقی بود.

*البته مقابل اذربایجان ما گلر ذخیره نداشتیم؟

-ما فکر این بازی را هم کرده بودیم.اول اینکه پاورپلی بازی می کردیم و با فرهاد توکلی و حسن زاده هم صحبت کرده بودیم که اماده ایستادن درون دروازه را داشته باشند.

*قبول دارید تیم ضعف دارد؟ مثلا ما با تفاضل گل ۲- به عنوان سومی دنیا رسیدیم؟

-ضعف ها باید در دراز مدت برطرف شود.این را بگویم که سیستم تیم ما تهاجمی است و در دفاع ضرر می کنیم.تیم که زیادگل می زند گل می خورد.ما باید تلاش کنیم کمتر گل بخوریم.ما از اسپانیا ۵ گل خوردیم اما باید ۷ گل می زدیم.

*الان شرایط چطور است؟ باز هم بحث امکانات و بی توجهی ها وجود خواهد داشت؟

-من تصور می کنم دیدگاه ها عوض شده است.فدراسیون و کمیته فوتسال سفت و سخت به فکر فوتسال هستند.الان به دنبال اسپانسر هستند و می خواهند خواستار را عوض کنند.از آقای افتخاری هم تشکر می کنم که در ایجاد آرامش  و کاهش استرس تیم کمک کرد.

*بحث لباس ها هم در جام جهانی حسابی خبرساز شد؟

-من نظرم این است که با لباس نمی توان سوم جهان شد و ما این را ثابت کردیم.شاید اگر لباس بهتری داشتیم اوت می شدیم ولی من در یک سال گذشته به دنبال شخصیت تیم بودم.شک نکنید اگر تیم لباس خوب بپوشد شخصیت خوبی پیدا می کند.این خیلی مهم است.اینکه شخصیت تیم و بازیکن حفظ شود.اگر فوتبال ما در رنکینگ پنجم جهان بود طور دیگری با آن برخورد می شد و الان باید مثل تیم پنجم دنیا با فوتسال برخورد شود.

*گویا برنامه ۴ ساله هم برای تیم ملی داده اید؟

-دو برنامه را ارائه داده اند.یکی برای تیم امید و جوانان و یک برنامه ۴ ساله برای تیم بزرگسالان.از الان باید روزهای فیفا و برنامه تیم ها را پیدا کنیم و برای بازی با آنها برنامه ریزی کنیم.همینطور در مورد تیم های پایه که باید برنامه ریزی بهتری کرد و تیم ها را تقویت کرد.

*می توانیم قهرمان جهان شویم؟

-اصلا دور از دسترس نیست. پشت برنامه نیاز به امکانات سخت افزاری داریم.الان آکادمی فوتسال در حال راه افتادن است که یک کار بزرگ است.فکر می کنم اگر امکانات فراهم شود می توانیم قهرمان شویم.

*در مورد قیاسی که بین فوتبال وفوتسال می شود نظر شما چیست؟

-من موافق نیستم.این دو رشته طرفداران مشترک دارند اما تاکتیک ها و انگیزه ها فرق می کند.انگیزه های فوتبال بیشتر از فوتسال است.به نظرم باید شخصیت فوتسال تغییر کند.بازیکن،مربی،اصحاب رسانه،مدرس همه باید دست به دست هم بدهیم که شخصیت فوتسال تغییرکند.اینطور نگاه مردم هم تغییر می کند.الان بحث تیمداری استقلال و پرسپولیس در فوتسال مطرح است.خوب است که این دو تیم بیایند چون تماشاچی دارند اما اگر می خواهند از بالا نگه کنند درست نیست.

و حرف آخر؟

-عزت و ذلت دست خداست.این تیم را خدا می خواست عزت بدهد و داد و خدا را شکر که ماندگار شد.

منبع:خبرورزشی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

مهدی غواصی شنبه , ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰:۵۴

این انتقادات حتی اگر از روی دلسوزی هم باشد، پذیرفته نیست. مگر تا پیش از حضور آقای ناظم الشریعه ، ماحصل دیگران چه بوده؟ با توجه به امکاناتی که داشتند به واقع قهرمان شده اند و برای نخستین بار سبک بازی ایران به فوتسال روان و مدرن برزیل و دیگر برجستگان این عرصه شبیه شده بود. لطفا با آرمانگرایی های ساده لوحانه روند رو به رشد تیم را مختل نکنید. زنده باد ایران . زنده باد ایرانی