کد خبر : 104361
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1396 - 22:29
-

گفت‌وگو با آقای گلی که عاشق مطالعه است

گفت‌وگو با آقای گلی که عاشق مطالعه است

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،‌ ورزش حرفه‌ای این روزها رابطه بسیار تنگاتنگی با علم و دانش پیدا کرده و ورزشکاران حرفه‌ای چه در عرصه همگانی و چه قهرمانی، به دنبال افزایش مهارت و دانش خود از طریق مطالعه مطالب جدید علمی مرتبط با رشته ورزشی خود هستند. هر چند بسیاری از این مطالب از

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،‌ ورزش حرفه‌ای این روزها رابطه بسیار تنگاتنگی با علم و دانش پیدا کرده و ورزشکاران حرفه‌ای چه در عرصه همگانی و چه قهرمانی، به دنبال افزایش مهارت و دانش خود از طریق مطالعه مطالب جدید علمی مرتبط با رشته ورزشی خود هستند. هر چند بسیاری از این مطالب از طریق مربیان و مشاوران در اختیار ورزشکاران قرار می گیرد اما بسیاری از ورزشکاران موفق در جهان اهل مطالعه بوده‌اند اما موضوع کتاب خوانی در بین ورزشکاران در ایران همچون سایر قشرهای جامعه مورد غفلت واقع شده است. البته در گذشته باشگاه های همچون شاهین وجود داشتند که اعضای خود را به تحصیل و مطالعه کتاب های تخصصی و غیرتخصصی ترغیب می کردند و حتی شرط عضویت در این باشگاه ها، برخورداری از سطح دانش بالا بود اما ورزش ایران این روزها به دلیل اطلاعات پایین ورزشکارانش در حوزه های مختلف با مشکلات مختلفی مواجه شده است.

photo_2017-05-07_01-03-37اما در این بین هستند ورزشکارانی که اهل مطالعه بوده و برای پیدا کردنشان باید در کتابخانه ها یا نمایشگاه های کتاب جستجویشان کرد. مهدی جاوید ملی پوش موفق فوتسال ایران یکی از آن ورزشکارهایی است که علاقه عجیبی به کتاب خوانی دارد. حتی بهانه گفت و گوی ما با جاوید، نقل قولی از وی بود که از او خواندیم: «یکی از بزرگترین آرزوهایم داشتن کتابخانه ایست که بتوانم تمام اوقات روزانه‌‌ام را در آن سپری کنم.»

این ملی پوش فوتسال با وجود اینکه ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می کند اما بازهم ساعاتی را در روز به مطالعه اختصاص می‌دهد. جاوید در جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا به عنوان تاثیرگذارترین بازیکن تیم ملی فوتسال ایران انتخاب شد و در بین ۶ بازیکن برتر تورنمنت قرار گرفت. یکی دیگر از موفقیت فردی او نیز به لیگ برتر ۱۳۹۵برمی‌گردد جایی که این بازیکن مشهدی توانست با به ثمر رساندن ۳۶ گل،‌ لقب آقای گل را به خود اختصاص داده و کفش طلای مسابقات را از آن خود کند. جاوید همچنین در مسابقات داخل سالن آسیا در ترکمنسان، آقای گل شد و این عنوان را در نیم فصل اول لیگ ۱۳۹۶ را هم با زدن ۲۲ گل کسب کرد.

او این روزها برای بازی در تیم تاسیسات دریایی در تهران به سر می‌برد و به دور از تمام مشغله‌های مرتبط با زندگی شخصی و حرفه‌ای، ساعاتی را صرف خواندن کتاب های مورد علاقه‌اش که ارتباط چندانی هم به ورزش ندارند، می کند. این گفت و گوی جذاب و خواندنی را از دست ندهید:

-آقای جاوید! فکر می کنید مطالعه چقدر بین ورزشکاران (بیشتر هم‌دوره‌ها و هم تیمی ها و دور و اطراف خودتان) شایع است؟

ورزشکار تحصیل کرده زیاد داریم ولی اینکه کتب غیر تخصصی را مطالعه کنند، متاسفانه به ندرت این اتفاق می افتد.

-اساسا بین ورزشکاران ایرانی چند نفر را می‌شناسید که اهل کتاب باشند؟

از بین بازیکنان فوتبال، آقای حسن رودباریان خیلی اهل مطالعه بودند ولی از بازیکنان فوتسال متاسفانه کسی به نظرم نمی رسد.

– در رشته تخصصی شما چقدر کتاب های به روز و خلاقانه و تازه وجود دارد؟

کتاب هایی وجود دارند که توسط اساتید رشته فوتسال نوشته شده و به رشد این رشته ورزشی کمک شایانی می کنند.

-اگر بخواهید بهترین کتاب هایی که خوانده اید نام ببرید چه کتاب هایی به یادتان می آید؟

“سیمای وهابیت” و “مبانی موفقیت” کتاب هایی بودند که هم اطلاعات جالبی از توسطشان بدست آوردم و هم مطالعه آن ها برایم لذت بخش بود.

– در حال حاضر چه کتابی می خوانید یا آخرین کتابی که خواندید چه بود؟

آخرین کتابی که خوانده ام “نسل کشی ارامنه”(ریشه ها و پیامد ها) بوده است.

-کتابخوانی چقدر در پیشرفت یک ورزشکار موثر است؟

قطعا خواندن کتاب تخصصی برای ورزشکار یک نیاز اساسی است تا با استفاده از مطالب علمی و حرفه ای در کتاب مسیر بهتری را برای پیشرفت در پیش بگیرند.

-اطلاعات عمومی یا در کل دانستن مطالب علمی (به ویژه در حوزه علم ورزش و سلامت ورزشکاران) چقدر برای بهتر ورزش کردن یا پیشرفت کردن موثر است؟

ورزش  حرفه ای، ارتباط مستقیم با حوزه علم و سلامت دارد. بنابراین با دانستن این مطالب، یک ورزشکار می تواند هم تمرینات علمی و به روزی انجام بدهد و هم با تغذیه مناسب عمر دوره ورزشی اش را بالاتر ببرد؛ این امر نیز با دانستن و خواندن کتاب و مقالات تخصصی بدست می آید.

-کتاب خوانی به عنوان سنت از جامعه ایرانی رخت بربسته ، فکر می کنید این بحران راه حلی دارد؟ دست کم راه حل عملی و عینی که در کوتاه مدت جواب بدهد؟

مسلما سنتها و آداب و رسوم با سبک زندگی انسانها مرتبطند. وقتی سبک زندگی عوض می شود سنتها هم تغییر می کنند. به نظر می رسد راه حل این بحران تغییر سبک زندگی ایرانیان است که مولفه های گوناگونی را شامل می شود و به سادگی هم امکان پذیر نیست.

– اساسا فکر می کنید دلیل کاهش سرانه مطالعه در ایران چیست و چرا سرانه مطالعه در ایران این میزان پایین است؟

به اعتقادم این موضوع بازهم به سبک زندگی ما ایرانی ها برمی گردد. سبک زندگی امروز ایرانیان اجازه مطالعه به آنان نمی دهد.

– نقش گسترش شبکه های اجتماعی در کاهش سرانه مطالعه را چه میزان می‌دانید؟

یکی از مواردی که سبک زندگی ما را تغییر داده همین شبکه های اجتماعی است. استفاده های صحیح از آنها نظیر دانش افزایی، گرفتن اخبار روز، شاید سرگرمی و استفاده های نادرست مثل اتلاف وقت از عوامل بسیار موثر در کاهش سرانه مطالعه هستند.

–  به نظر می‌رسد جامعه ایران اقبالی به خواندن و مطالعه مطالب بلند نشان نمی‌دهد. دلیل آن را چه می‌دانید؟

شاید دلیل آن کم حوصلگی باشد. کتابخوانی ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد و برای مطالعه باید تمرکز کافی داشت؛ در حالی که کتاب خوانی در اولویت های آخر مردم ما در بین کارهای روزمره است. البته فکر می کنم می توان از عکس نوشته یا کتابهای جیبی و کم حجم و حتی از کتاب های صوتی استفاده کرد تا اقبال عمومی به کتاب بیشتر شود.

– به نظر می اید رسانه های جدید و انواع شبکه های اجتماعی، به ویژه عنصری مانند اینترنت سطح مطالعه جدی و عمیق را کم کرده اند. دسترسی به اطلاعات سطحی بیشتر شده و هر کسی با یک جستجوی ساده می تواند اطلاعاتی که می خواهد رابه دست بیاورد. مضرات گسترش شبکه های مجازی در کنار فواید آن را چه می دانید؟

همانطور که در سوال هم اشاره کردید به اعتقادم یکى از مضرات شبکه های اجتماعی، گسترش دانشهای کم عمق است اما گریزی از آن نیست و نمی توان افراد را برای استفاده کردن از این ابزارها نهی کرد. به هرحال فضای مجازی در کنار تمام مضراتی که دارد، یک سری حسن هایی هم دارد. به عنوان مثال من به عنوان یک ورزشکار، آخرین اخبار و اطلاعات درباره فوتسال ایران و جهان را از طریق فضای مجازی به دست می آورم اما اگر بخواهم بیشتر از حد از آن استفاده کنم، به زندگی ورزشی اشم لطمه خواهد زد.

– به نظر شما آیا دولت می تواند با اتخاذ راه و روش هایی به افزایش کتاب خوانی کمک کند؟ چگونه؟

بله قطعا دولت ابزارهای زیادی در دست دارد تا به افزایش کتابخوانی کمک کند. فکر می کنم با کاهش قیمت کتاب و افزایش رفاه عمومی این اتفاق بیفتد. اینکه افراد تمام وقت مشغول پول درآوردن نباشند و دغدغه مالی نداشته باشند، کمک زیادی به تهیه کتاب می کند. همچنین تبلیغات و تشویق مردم از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها نیز به این موضوع کمک خواهد کرد.

– چقدر از اوقات فراغت شما به کتابخوانی می گذرد و چقدر در این زمان کتاب های تخصصی مرتبط با رشته ورزشی خودتان را مطالعه می کنید؟

تقریبا روزی دو ساعت مطالعه دارم و بیشتر کتاب هایی که می خوانم ارتباطی با حرفه ام ندارد. من از کتاب های  سیاست تا کتب تاریخی و اجتماعی را دوست دارم و مطالعه می کنم.

– مدارس، دانشگاهها و محیط های آموزشی چقدر در گسترش فرهنگ کتابخوانی موثر هستند؟

بسیار موثر هستند اما اصولا نظام آموزش مقدماتی و عالی ما افراد را عمیق و کتابخوان پرورش نمی دهد.

– رسانه ها چقدر در افزایش کتاب خوانی موثرند؟ رسانه های مدرن تر مثل سینما و یا شبکه های مجازی چطور؟

رسانه ها ابزار تبلیغ هستند و همانطور که گفتم با تبلیغ می توان افراد را به کتابخوانی ترغیب کرد. اما نباید رسانه ها را تنها معطوف به صدا و سیما بدانیم. در کشورهای پیشرفته، میلیون ها دلار هزینه ساخت فیلم های سینمایی می کنند تا بتوانند فرهنگ مورد نظر خودشان را وارد جامعه کنند. اما متاسفانه در کشور ما این بخش مورد غفلت قرار گرفته است.

– قیمت کتاب و اوضاع اقتصادی مردم چه تاثیری بر میزان علاقه آنها به کتابخوانی دارد؟

قیمت بسیار موثر است. قیمت کتاب این روزها نه برای ناشران و نه برای خوانندگان مناسب نیست و هر دو گروه ناراضی هستند.

– کیفیت کتاب‌های چا‍پ شده در این چند سال اخیر در مقایسه با کتاب‌های منتشره در گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟ و فکر می‌کنید کیفیت کتاب‌ها چه تاثیری بر میزان اقبال عمومی نسبت به کتاب‌ها دارد؟

کیفیت کتابها در سطح قابل قبولی نسبت به گذشته هستند. مسلما کیفیت بالا و جدابیت ظاهری افراد را ترغیب به مطالعه می کند.

-اصولا چقدر برای خواندن مطالب (علمی یا غیرعلمی، رمان، آموزشی، ادبی و …) وقت می‌گذارید؟

تقریبا روزی دو ساعت مطالعه کتاب دارم ولی اگر خواندن مطالب متنوع در فضای مجازی را هم در نظر بگیرم شاید در طول روز، پنج ساعت را در بر بگیرد.

منبع: فصل‌نامه فرشته(تخصصی کتاب)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

سینا دوشنبه , ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲

درود به این ورزشکار کتاب خوان وحرفه ای وبااخلاق

ناشناس سه شنبه , ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۵:۰۰

باریکلا به تو ورزشکار به تمام حرفه ای…

Saber چهارشنبه , ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

درود بر مهدی جاوید که برای خودش ارزش قائل هست و مطالعه ی خوبی داره..واقعا ی ورزشکار باید برای خودش ارزش قائل باش که خداروشکر ایشون قائل هستند..امیدوارم که هرجا هست شاااد و سربلند باشی جاوید جان