کد خبر : 109025
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1396 - 14:45
-

طیبی:لیگ ایران به لحاظ امکانات از ضعیف‌ترین‌های دنیاست/فوتسال آسیا «ساعتی» پیشرفت می‌کند/ فوتبالی‌ها هر چقدر می‌گیرند نوش جانشان/حیدریان بهترین بازیکن تاریح فوتسال ایران است

طیبی:لیگ ایران به لحاظ امکانات از ضعیف‌ترین‌های دنیاست/فوتسال آسیا «ساعتی» پیشرفت می‌کند/ فوتبالی‌ها هر چقدر می‌گیرند نوش جانشان/حیدریان بهترین بازیکن تاریح فوتسال ایران است

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،حسین طیبی ملی‌پوش تیم ملی فوتسال کشورمان و تنها لژیونر فوتسال ایران در لیگ‌های اروپایی  گفت‌و‌گویی را در مورد تیم غیرت قزاقستان، تیم ملی و دیدارهای پیش‌رو انجام داد که در زیر می‌خوانید. ابتدا در مورد تیم غیرت صحبت کن، شرایط چطور است؟ وضعیت تیم غیرت خوب است، در چند وقت اخیر درگیر بازی‌های

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،حسین طیبی ملی‌پوش تیم ملی فوتسال کشورمان و تنها لژیونر فوتسال ایران در لیگ‌های اروپایی  گفت‌و‌گویی را در مورد تیم غیرت قزاقستان، تیم ملی و دیدارهای پیش‌رو انجام داد که در زیر می‌خوانید.

ابتدا در مورد تیم غیرت صحبت کن، شرایط چطور است؟

وضعیت تیم غیرت خوب است، در چند وقت اخیر درگیر بازی‌های لیگ،‌ جام حذفی و جام باشگاه‌های اروپا بودیم که خدا را شکر قهرمان جام حذفی شدیم و من هم به عنون آقای گلی این مسابقات رسیدم. اصلاً در آقای گلی کاری با رقابت با بازیکنان تیم‌های دیگر ندارم، اما همین که در رقابت با بازیکنان تیم خودمان،‌ آقای گل شدم خیلی خوب بود، چون بازیکنان خارجی خیلی خوب و شناخته شده‌ای داریم. در لیگ هم در صدر جدول قرار داریم و فعلاً در تعطیلات کریسمس هستیم.

در لیگ قزاقستان معمولاً رقابت بین تیم غیرت و آیت است، به جز این دو، تیم دیگری که مدعی دیگری نیست؟

بله همیشه ما و آیت با هم رقابت داریم. یک تیم دیگر هم به نام آکتیو به تازگی اضافه شده که خیلی تیم خوبی است. در جام حذفی هم به سختی در لحظات آخر این تیم را شکست دادیم. این تیم هزینه زیادی کرده و دو بازیکن تیم ملی اوکراین و چند ملی‌پوش قزاقستانی را در خدمت دارد. همانطور که می‌دانید بازیکنان قزاقستانی هم خیلی خوب هستند و در تورنمنت اصفهان هم تیم ایران به سختی این تیم را شکست داد. آیت هم به نحوی مسیر تیم غیرت را ادامه می‌دهد و چند بازیکن و مربی برزیلی دارد. لیگ قزاقستان مانند اسپانیا و روسیه نیست،‌ اما تلاش می‌کنند تا به سطح آن لیگ‌ها نزدیک شود. همانطور که گفتم به تازگی شرایط این کشور بهتر شده و واقعاً خیلی به فوتسال اهمیت می‌دهند.

پس کیفیت لیگ این کشور باعث شده تا تیم ملی قزاقستان به این سطح برسد؟

دقیقاً همینطور است. در گذشته من فقط تیم غیرت را در این کشور می‌شناختم و تیم ملی خیلی قدرتمندی نداشت، اما الآن لیگ این کشور دقیقاً مانند لیگ روسیه شده و جام حذفی خیلی سخت را برگزار می‌کنند. تیم ملی قزاقستان چند سالی است فوق‌العاده کار می‌کند و به مقام سومی جام ملت‌های اروپا هم رسید. فکر نمی‌کردم این کشور بتواند ایتالیا را شکست دهد، اما این اتفاق افتاد و اکنون هم در رنگینگ دنیا هشتم هستند. قزاقستانی‌ها چند وقت پیش هم به اصفهان آمدند و سطح فنی این تیم را دیدید. ما در تورنمنت چهار جانبه اصفهان به سختی این تیم را در ثانیه‌های پایانی شکست دادیم. قبول دارم چند بازیکن برزیلی در ترکیب این کشور حضور دارد، اما سطح فنی بازیکنان قزاقستانی هم بسیار بالا رفته است.

 همیشه از امکانات غیرت تعریف کرده‌ای، بازهم اعتقاد داری ما خیلی عقب هستیم؟

نه اینکه من بخواهم بگویم چون من خارج بازی می‌کنم امکانات ایران بد است. من در روسیه هم بازی کرده‌ام. در گذشته قدرت بهادری هم یک بار گفته بود امکانات عراق هم بالاتر از ایران است. به نظر من لیگ ایران یکی از بهترین لیگ‌های دنیا است، البته به لحاظ فنی. به لحاظ امکاناتی یکی از ضعیف‌ترین لیگ‌های دنیا هستیم. زمانی که برای مسابقات جام ملت‌های آسیا به تیم ویتنامی رفته بودم، امکاناتی را آنجا دیدم که اصلاً در ایران وجود ندارد. امکانات لیگ ایران بسیار ضعیف‌تر از کشورهای دیگر است.

تسنیم: برگردیم سراغ تیم غیرت، امسال از جام باشگاه‌ها حذف شدید.

ما فوق‌العاده بازی‌ها را شروع کردیم و مرحله اول و دوم را خیلی خوب پیش رفتیم. مرحله پایانی یک قرعه بسیار سخت به ما افتاد و باید با اینتر مویستار اسپانیا بازی می‌کردیم. این دیدار برای هر دو تیم حکم فینال را داشت و شک نکنید برنده بازی ما و اینتر مویستار، قهرمان اروپا می‌شد. یک هفته قبل از آن بازی هم در یک دیدار تدارکاتی نماینده اسپانیا را با چهار گل شکست داده بودیم. بازی با این تیم مساوی در جریان بود که قضاوت داوری خیلی روی بازی تأثیرگذار گذاشت. داور آن مسابقه دو بازیکن و سرمربی و سرپرست تیم ما اخراج کرد و باعث شکست ما شد. در نیمه اول آن مسابقه اصلاً اینتر مویستار نزدیک دروازه ما هم نشد، اما در پایان تیم ما را شکست داد. در پایان بازی هم نماینده اسپانیا خودش هم باورش نمی‌شد تیم ما را شکست داده است.

تسنیم: قراردادت با غیرت چند ساله است؟

قراردادم یک ساله است و در پایان فصل جاری تمام می‌شود.

 از کشور دیگری پیشنهاد داری؟ امکان دارد دوباره به ایران برگردی؟

اگر بگویم پیشنهاد دارم، می‌گویند بازار گرمی کرده است، بهتر است بگویم اصلاً هیچ پیشنهادی ندارم. تمام تلاشم این است تا جایی که می‌توانم خارج از کشور بازی کنم. مگر اینکه اتفاق خیلی خاصی بیفتد که به ایران برگردم.

در مورد تیم ملی حرف بزنیم، به تازگی تورنمنت اصفهان برگزار شد و ایران به مقام قهرمانی رسید، بازی‌ها چطور بود؟

تورنمنت اصفهان خیلی فوق‌العاده‌ بود. تیم ایران نیاز دارد که با این تیم‌ها بازی کند و در چنین شرایط سنگینی قرار بگیرد. آذربایجان،‌ قزاقستان و روسیه جزو تیم‌های خوب دنیا هستند و خدا را شکر قهرمان تورنمنت هم شدیم. دیدارهای اینچنینی خیلی به تیم ملی کمک می‌کند. ما در آسیا حریف خیلی سختی نداریم و به همین دلیل ضعف‌های تیم مشخص نمی‌شود. جا دارد از تمام کسانی که این تورنمنت را تدارک دیدند، تشکر کنم.

ماه آینده جام ملت‌های آسیا را پیش‌رو داریم، بازی‌های دوستانه ما برای این مسابقات کافی است؟

چهار بازی دوستانه با تیم‌های بلاروس و اسلوونی داریم، اما هر چقدر تعداد بازی‌ها بیشتر باشد، بهتر است. مطئمنم تورنمنت اصفهان و بازی‌های تدارکاتی با بلاروس خیلی به تیم ملی کمک خواهد کرد. ضمن اینکه برگزاری این دیدارها به بالا رفتن رنکینگ ایران هم خیلی کمک می‌کند. به نظر من باید در دو سال گذشته بازی‌های تدارکاتی خیلی بیشتری برگزار می‌کردیم،‌ اما مطمئنم همین چند بازی هم کمک زیادی به ما خواهد کرد.

 جام ملت‌ها را چطور می‌بینی؟

جام ملت‌ها همیشه سخت است و همه از ایران انتظار قهرمانی دارند. همه کشورهای آسیا هم برنامه‌ریزی و هزینه زیادی برای این مسابقات آماده می‌شوند. همه کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند و مربیان اسپانیایی و برزیلی را به تیم‌های خود آورده‌اند. عراق، ازبکستان، ژاپن، ویتنام و تایلند هزینه‌های زیادی کرده‌اند و به نظرم فوتسال آسیا «ساعتی» پیشرفت می‌کند. در هر صورت ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا قهرمان شویم و هدف همه تیم همین است.

هنوز از تیم ملی پاداش طلبکارید؟ 

حضور ذهن ندارم،  ولی به نظرم تمام پاداش‌هایی که فدراسیون اعلام کرده بود پرداخت شده است.

 در مسابقات داخل سالن آسیا هم بحث پاداش‌ها داغ شده بود و حتی یک بار بازیکنان تیم ملی پاداش‌های پرداختی را به دلیل کم بودن، قبول نکردند.

نمی‌گوییم به ما هم مثل فوتبال پاداش بدهند؛ بحث پاداش نیست، ولی باید شأن و شخصیت بازیکنان فوتسال حفظ شود. در آن مسابقات گفتند به بازیکنان تیمی ۳۰۰ دلار خواهند داد، اما فردی ۶۰۰ دلار. ما هم گفتیم همان زحمت که ورزشکاران فردی می‌کشند،‌ ما هم می‌کشیم. به همین دلیل بود که بچه‌ها هم تصمیم گرفتند پاداش‌ها را نپذیرند که در نهایت همان ۶۰۰ دلار به بازیکنان پرداخت شد.

فوتبال ورزش اول دنیا است و همه جای جهان هم همین است، اما در تمام دنیا اختلاف بین فوتسال و فوتبال کم است. فوتبالیست‌ها هر چقدر می‌گیرند، نوش جانشان. آنها زحمت می‌کشند و پولش را می‌گیرند،  ما هم می‌گویم هر چقدر هم ما زحمت می‌کشیم برایمان ارزش و شخصیت قائل شوید، وگرنه ما که نمی‌گوییم ما را با فوتبالی‌ها یکی کنید.

 یک دوره حتی می‌خواستی فوتسال را کاملاً رها کنی و به فوتبال بروی؟

بله یک دوره از فوتسال بدم می‌آمد و حتی سمتش هم نمی‌رفتم،  اما الآن از تصمیم خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم.

اگر فوتبالیست می‌شدی و الآن در همین جایگاه حضور داشتی، شاید وضع مالی به مراتب بهتری داشتی.

بله، آن‌موقع پول بود که پارو می‌کردیم. من را حمید بی‌غم و  حسین شمس به فوتسال آوردند و همه چیزم را مدیون آنها هستم.

بسیاری از ملی‌پوشان فوتسال می‌گویند که از باشگاه‌های اروپایی پیشنهاد دارند، اما به خاطر مسائلی چون پیشنهاد مالی کمتر نسبت به ایران یا حرفه‌ای بودن لیگ برتر فوتسال کشورمان حاضر به لژیونر شدن نمی‌شوند.

لیگ برتر ما از لحاظ فنی فوق‌العاده است و فوتسالیست‌های ایران همطراز با بازیکنان فوتسال سطح بالای فوتسال دنیا مانند برزیل و اسپانیا هستند، اما معتقدم لیگ برتر ایران حرفه‌ای نیست.  شاید اعتماد به نفس بازیکنان خارجی بیشتر است، چون بیشتر بازی می‌کنند. لیگ ایران از لحاظ امکانات یکی از ضعیف‌ترین لیگ‌های دنیا است و حرفه‌ای محسوب نمی‌شود. من نمی‌دانم چرا بازیکنان ایرانی نمی‌خواهند در کشورهای اروپایی بازی کنند، شاید پیشنهاد دارند و دوست ندارند از ایران بروند. من می‌گویم بازی کردن در خارج از کشور سختی‌هایی دارد. مثلاً در ایران همه حسین طیبی را می‌شناسند و اگر بد بازی کند، مربی فرصت اضافه‌ای به او می‌دهد، اما در اروپا باید همیشه خوب کار و تلاش کنید. این را درباره خودم می‌گویم.

شاید یک بازیکن دوست دارد کنار خانواده خود باشد یا نمی‌خواهد سختی بازی در خارج از کشور را تحمل کند. بازیکن دیگری از اروپا پیشنهاد مالی یکسانی با تیم‌های ایرانی دریافت می‌کند و تصمیم می‌گیرد در ایران به کار خود ادامه دهد. قرارداد من با غیرت از لحاظ مالی بسیار خوب است. من که در ایران از همه بیشتر پول می‌گرفتم، حتماً در خارج از کشور بیشتر از ایران پول می‌گیرم که در اروپا بازی می‌کنم. اینگونه هم نیستم که مبلغ کمی دریافت کنم، اما بگویم رقم قراردادم بسیار خوب است. اگر هر کسی هم خواست، قراردادم را منتشر می‌کنم تا همه ببینند چقدر پول می‌گیرم.

زمانی که در ایران بازی می‌کردم سقف قرارداد فوتسال ایران را جابجا کردم. خارج را دوست دارم، چون از همه لحاظ به حرفه‌ای‌گری بسیار نزدیک می‌شوید. بازیکنانی که خارج از کشور بازی کرده‌اند، صحبت من را متوجه می‌شوند. همه چیز آنجا در جای خودش قرار دارد. ما خیلی بازیکن داریم که می‌توانند در اروپا بازی کنند.

اما اگر این بازیکنان به اروپا بروند تیم ملی ما هم پیشرفت می‌کند.

صددرصد این صحبت درست است. فکر کنم از ۱۴ بازیکن تیم ملی برزیل در جام جهانی ۲۰۱۶، تنها چهار بازیکن در برزیل بازی می‌کردند. اگر فوتسالیست‌های ما در اروپا پخش شوند، شرایط ما بهتر خواهد شد. مطمئناً اگر از ناظم‌الشریعه هم در این خصوص سوال کنید، او نیز از بازی کردن بازیکنان ایران در اروپا استقبال می‌کند.

بسیاری از بازیکنان فوتسال ایران هم دوست دارند به هر قیمتی لژیونر شوند، حتی به قیمت بازی در کشورهایی چون قطر و اندونزی. موافق هستی که فوتسالیست‌های ما در کشورهایی بازی کنند که چند سر و گردن پایین‌تر از ایران هستند؟

بهتر است در این باره نظر ندهم، چون این بازیکنان ناراحت می‌شوند. گاهی یک بازیکن پیشنهاد بسیار خوب مالی دریافت می‌کند و با خود می‌گوید اگر از لحاظ فوتسالی ضرر کنم، از لحاظ مالی سود می‌کنم. این تصمیمات شخصی است و نمی‌توانم در این باره نظر دهم. من برای تورنمنت ۱۰ روزه به دبی یا کویت رفتم و پول خوبی گرفتم، اما تنها به جنبه مالی آن نگاه کردم.

وحید شمسایی هم برای افزایش گل‌های ملی خود قصد بازگشت به تیم ملی را دارد. چه نظری در این خصوص داری؟

نظری در این مورد ندارم و فدراسیون فوتبال باید تصمیم‌گیری کند. من در جایگاهی نیستم که نظر دهم.

لیگ برتر ایران را تماشا می‌کنی؟ ناظم‌الشریعه نقد بسیاری به برنامه لیگ برتر که تنها ۶ ماه در سال برگزار می‌شود، وارد کرده است.

وقتی می‌گویم لیگ برتر ایران حرفه‌ای نیست، از واقعیت صحبت می‌کنم. همه لیگ‌های دنیا حداقل در ۱۰ ماه برگزار می‌شود. لیگ قزاقستان و سایر کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و روسیه در ماه مارس به پایان می‌رسد. این در حالی است که بازیکنان ایرانی خیلی استراحت می‌کنند. در کشورهای اروپایی برنامه‌ریزی سالیانه وجود دارد. آنها دیدارهای تدارکاتی تیم ملی، تمرینات و زمان آزاد را از ابتدای سال در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌دهند.

آینده فوتسال را چگونه می‌بینی؟

از لحاظ استعداد که فوق‌العاده هستیم. اگر واژه‌ای بالاتر از فوق‌العاده داشتیم، از آن استفاده می‌کردم. استعدادهای فوتسال ایرانی روز به روز شکوفا می‌شوند، اما از لحاظ امکانات ضعف داریم و باید بسیار بهتر از این شویم. ما در تهران یک سالن خوب هم نداریم. سالن‌های زیادی در تهران داریم، اما سالنی که اگر AFC آن را بررسی کند، نمره قبولی بدهد کم است. برای ما که سوم جهان هستیم، این موارد خوب نیست. تیم ملی روسیه سال گذشته به تهران آمد و بازیکنان ما در نمازخانه لباس عوض کردند! دفاع از مقام سومی جهان بسیار سخت است چون واقعاً زحمت کشیدیم و خدا خیلی به ما کمک کرد. ما از لحاظ امکانات در جام جهانی بسیار مشکل داشتیم. دیدارهای تدارکاتی هم در این زمینه به ما کمک شایانی می‌کند.

مشکلات پوشاک تیم ملی فوتسال حل شده است؟

شرایط پوشاک از گذشته خیلی بهتر شده است. شرایط فوق‌العاده‌ای نداریم اما اوضاع بهتر شده است. بهتر است راجع به وضعیت لباس‌ها در جام جهانی صحبت نکنیم چون اصلاً شرایط خوبی نداشتیم و با صحبت در این مورد، شأن بازیکنان پایین می‌آید. تیم ملی نیاز به بهبود شرایط دارد چون امکانات به تیم شخصیت می‌دهد. تیم ما شخصیت فوتسالی را دارد و با حضور امکانات، شرایط ما بهتر هم می‌شود.

با گذشت یک سال و سه ماه از جام جهانی ۲۰۱۶، می‌توانیم قضاوت خوبی درخصوص وعده‌های مسئولان پس از کسب سومی جهان در این رقابت‌ها داشته باشیم.

چون من در ایران نبودم، نمی‌توانم در این باره صحبت کنم. مردم از تیم ملی توقع دارند و خانواده فوتسال افتخارآفرینی می‌کند. شرایط فوتسال و برنامه تیم ملی باید بسیار بهتر از این باشد. امیدوارم نگاه مسئولان به فوتسال ویژه‌تر باشد چون شخصیت فوتسال ایران بسیار بهتر از این است.

با وجود کسب عناوین باشگاهی و ملی، نام تو در بین نامزدهای بهترین بازیکن فوتسال آسیا در سال ۲۰۱۷ قرار نداشت.

من از فوتسال بازی کردن لذت می‌برم و اهداف بزرگتری دارم. دیگر به این موضوع فکر نمی‌کنم و تمرکزم روی موارد دیگر است.

به نظرت، بهترین بازیکن تاریخ فوتسال ایران چه کسی است؟

محمدرضا حیدریان. او فوق‌العاده نه، بلکه خارق‌العاده است. من افتخار هم‌بازی بودن با او در تیم ملی را ندارم، اما در رده باشگاهی با حیدریان هم‌تیمی بوده‌ام. فکر می‌کنم همه ما فوتسالی‌ها باید بزرگی را از حیدریان یاد بگیریم. او مردی خیلی بزرگ و افتاده است. من از حیدریان یاد گرفته‌ام که هر چیزی را به هر قیمتی نخواهم و اینکه برای به دست آوردن چیزی، کسی را خراب نکنم یا از روی کسی رد نشوم. او بهترین الگو برای فوتسالی‌ها محسوب می‌شود.

منبع:تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.