کد خبر : 113715
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 اسفند 1396 - 15:58
-

آزمون و خطا در انتظار فوتسال ملی و باشگاهی/ سال ۹۷، سال جوانگرایی فوتسال ایران

آزمون و خطا در انتظار فوتسال ملی و باشگاهی/ سال ۹۷، سال جوانگرایی فوتسال ایران

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،بعد از سال درخشان ۹۵ برای فوتسال ایران که کسب عنوان سومی جهان در آن برای تیم ملی رقم خورد و افتخاری تاریخی را برای فوتسال کشورمان شاهد بودیم سال ۹۶ از راه رسید که با تراکم بازی های رسمی ملی نوید روزهایی خوب را می داد. روزهایی که فوتسال

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،بعد از سال درخشان ۹۵ برای فوتسال ایران که کسب عنوان سومی جهان در آن برای تیم ملی رقم خورد و افتخاری تاریخی را برای فوتسال کشورمان شاهد بودیم سال ۹۶ از راه رسید که با تراکم بازی های رسمی ملی نوید روزهایی خوب را می داد. روزهایی که فوتسال ایران همه آنها را با اقتدار پشت سرگذاشت.

قهرمانی با بازیکنان اصلی

تیم ملی شهریورماه در اولین تورنمنت رسمی اش در سال ۹۶ در بازی های داخل سالن اسیا با اقتدار قهرمان شد.در این بازیها بود که تایلند را دورقمی کردیم و نشان دادیم که سومی در جهان اتفاق نبوده و قدرت فوتسال ایران فراتر از آسیاست.البته که خرده گرفته شد که چرا تیم ملی با بازیکنان اصلی خود و بدون جوانگرایی لازم پای به مسابقات گذاشته است در حالی که سایر تیم ها تغییراتی در ترکیب خود داشتند.این اتفاق در مسابقات مهرماه مقدماتی آسیا هم رخ داد و در حالی که بازی هایی بسیار آسان با تاجیکستان و افغانستان داشتیم از ترس اینکه مبادا صعود نکنیم با تیم اصلی به بازی ها رفتیم.صعود مقتدرانه ایران در بهمن ماه با قهرمانی بی حرف و حدیث شاگردان ناظم الشریعه همراه شد. تیمی مقتدر که هر سه قدرت سنتی دیگر فوتسال قاره کهن یعنی ازبکستان،تایلند و ژاپن را با شکست از پیش رو برداشت و مقتدرانه قهرمان شد. هر چند بعد از این بازی ها اختلافات درونی در تیم ملی و ماجرای ناراحتی چند بازیکن تا حدودی حلاوت این قهرمانی را از بین برد با این حال فوتسال ملی ما در سال ۹۶ روند خوب گذشته خود را ادامه داد.

نایب قهرمانی در فوتسال باشگاهی

تیم گیتی پسند اصفهان در شرایطی پای به مسابقات جام باشگاه های آسیا گذاشت که در دوره قبل تاسیسات دریایی در مرحله یک چهارم نهایی حذف شده بود و بعبارتی این تیم باید از اعتبار فوتسال باشگاهی ایران دفاع می کرد.گیتی پسندی ها در غیاب مهدی جاوید و مهران عالیقدر در شرایطی که با تغییر کادر فنی و اضافه شدن چند بازیکن امید به قهرمانی داشتند تا دیدار فینال هم پیش رفتند اما در بازی نهایی این تیم چونبوری تایلند بود که عملکرد بهتری داشت و در نهایت بازی را برد تا گیتی پسند بر سکوی دومی بایستد.در پایان این رقابتها علی اصغر حسن زاده بهترین بازیکن مسابقات شد.

قهرمانی تیم جوانان ایران

اردیبهشت ماه امسال هم اتفاق مهمی در فوتسال ما رخ داد.در مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا تیم امید یا جوانان کشورمان با هدایت علی صانعی وارد اولین دوره این مسابقات شد و توانست با اقتدار عنوان قهرمانی را از آن خود کند. این تیم با غلبه بر قدرتهای فوتسال آسیا نشان داد که فوتسال ما در رده پایه هم قدرتمند است و با برنامه ریزی روی این بازیکنان آینده فوتسال ما هم درخشان خواهد بود.در پایان این رقابتها توحید لطفی بهترین بازیکن مسابقات شد.

قهرمانی مس سونگون در لیگ برتر

در کورسی که از ابتدای فصل مشخص بود بین مس سونگون،گیتی پسند اصفهان و تاسیسات دریایی رخ خواهد داد این تیم مس بود که در نهایت جام قهرمانی را بالای سر برد. تیمی که نسبت به گیتی پسند و تاسیسات دریایی نوسان ، حاشیه و افت و خیز کمتری داشت با اتکا به بازیکنان ملی پوش خود،ستاره های برزیل اش،کادرفنی بی ادعا و بی حاشیه و مدیریت درست توانست زودتر از هفته پایان قهرمانی اش را جشن بگیرد.در این دوره تیم های تاسیسات دریایی و گیتی پسند اصفهان به ترتیب دوم و سوم شدند و تیم های پارسیان شهر قدس و هیات فوتبال قم به لیگ دسته اول سقوط کردند.گرچه این روزها تصمیم گیری در مورد لیگ ۹۷ صورت گرفته و اخباری مبنی بر برگزاری آن از اواسط تیرماه و اضافه شدن پلی آف به بازی هاست اما خبرهای نگران کننده اوضاع مالی بد تیم ها و شایعه انحلال تیمی مثل تاسیسات دریایی است.

از دست رفتن آقای گلی جهان

امسال با وجود خداحافظی چند باره فالکائو ستاره برزیل او در چند تورنمنت به تیم ملی این کشور دعوت شد و در نهایت رکورد آقای گلی جهان را از وحید شمسایی گرفت.اتفاقی که به نظر می رسد برای مسئولان فوتسالی ما چیز مهمی نباشد کما اینکه علیرغم چندین جلسه و بارها مصاحبه در این زمینه ، عزمی برای دعوت شمسایی و باز پس گرفتن رکوردی که به طرز بچه گانه ای از سوی برزیلی ها از ایران گرفته شد وجود ندارد .البته این داستان در سال ۹۷ هم ادامه خواهد داشت و باید دید این مهم در سال ۹۷ به ایران برمی گردد یا نه؟

حسن زاده بهترین بازیکن شد

امسال سازمان لیگ فوتسال برای اولین بار مراسم بهترین های فوتسال را برگزار کرد که با حاشیه ها و حریف و حدیث های زیادی همراه بود که دامنه آن تا امروز هم کشیده شده و برخی بازیکنان ناراحتی خود را از این مراسم اعلام کردند.در این مراسم جایزه بهترین بازیکن به علی اصغر حسن زاده رسید.در آسیا نیز حسن راده توانست برای سومین بار این عنوان را از آن خود کند و به نظر می رسد کسب این عنوان در کنار جایزه بهترین بازیکن جام ملتهای آسیا برخی بازیکنان تیم را دچار سوتفاهم هایی کرده که هنوز تمام نشده است.

فوتسال ملی در انتظار جوانگرایی

در روزهایی که اهالی فوتسال نسبت به شیوه محتاطانه کادرفنی در بازی دادن به بازیکنان جوان و بی اعتمادی به آنها حرف می زدند کادرفنی بی توجه به این مسائل ترجیح داداسکلت اصلی تیم ملی ار دچار تغییر نکند.نتیجه اش آن شد که بعد از قهرمانی تیم ملی در بازیهای آسیایی، ناظم الشریعه اعتراف کرد که جوان ها نتوانستند انتظارات او را برآورده کنند و بار تیم بر دوش پنج شش بازیکن با تجریه و قدیمی است. اتفاقی که در پس آن زنگ خطری برای فوتسال ما خواهد بود که اگر فردا روزی به هر دلیل ناظم الشریعه از تیم ملی رفت تکلیف مربی جدید و بازیکنان جوانی که میدان دیده نیستند چیست؟ شاید به همین دلیل باشد که ناظم الشریعه تصمیم گرفته سال ۹۷ را به بازیکنان جوان اختصاص بدهد.در شرایطی که در سال پیش رو تورنمنتی رسمی را نداریم برنامه های تیم ملی از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و ناظم الشریعه قصد دارد تا پایان سال بهای بیشتری به بازیکنان جوان داده و در اردوهای متعدد آنها را دعوت کند.شاید این اردوها و تمرینات در نهایت تفکر محتاطانه را از تیم ملی دور کند و شاهد تغییر نسل در تیم ملی باشیم.تغییر نسلی که از دید سرمربی تیم ملی با شیب ملایم انجام می شود اما از دید اهالی فوتسال شیب آن مناسب نیست و دود آن به چشم فوتسال ما می رود.

سال آزمون و خطاها

در رده ملی همین جوانگرایی می تواند آزمونی مهم برای فوتسال ما باشد و در این راه باید به سرمربی تیم ملی کمک کرد. اگر با تیم جوان شده در مسابقه ای شرکت کردیم و نتیجه نگرفتیم کادرفنی را زیر منگنه قرار ندهیم و اجازه بدهیم برنامه های او پیاده شود.این تیم ملی با توجه به حواشی اخیر بین بازیکنان نیاز به روح تازه دارد و باید در این راه به ناظم الشریعه کمک کرد. درزمینه باشگاهی نیز دو اتفاق مهم پیش رو است یکی اضافه شدن پلی آف به لیگ برتر که گرچه هزینه هایی به تیم ها تحمیل می کند اما هم هیجان مسابقات را بالا می برد هم سلامت بازی ها بیشتر می شود و هم اینکه بازیکنان زمان بیشتری درگیر بازیهای باشگاهی هستند و استراحت آنها طولانی مدت نیست.در این راه شاید خطاها و اشتباهاتی در سال اول رخ دهد که باشگاه ها و رسانه ها همسو با زمان لیگ در برگزاری بهتر بازی ها همراه شوند. رخداد دیگر برگزاری بازی های جام حذفی است که یکبار در سالهای قبل برگزار و با شکست روبرو شد و اینبار سازمان لیگ با برگزاری آن در رده سنی زیر ۲۳ سال اقدام بزگری انجام داده که باید با کمک همه به بهتر برگزار شدن آن منجر شود.البته که مسائلی مثل حرفه ای شدن باشگاه ها،حق پحش تلویزیونی و پخش مستقیم بازی ها و حضور اسپانسرها از جمله رخدادهایی است که احتمالا فوتسال باشگاهی ما در سال ۹۷ با آن درگیر خواهد بود و چالش هایی خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.