کد خبر : 131592
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 بهمن 1397 - 11:54
-

به اهداف ابتدای فصل خود دست پیدا کردیم/ سازمان لیگ باید به سمت عدالت محوری حرکت کند/ در مسیر احیای پاس بزرگ قرار گرفته‌ایم/ پاس تیمی ملی است

به اهداف ابتدای فصل خود دست پیدا کردیم/ سازمان لیگ باید به سمت عدالت محوری حرکت کند/ در مسیر احیای پاس بزرگ قرار گرفته‌ایم/ پاس تیمی ملی است

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،در ابتدای فصل گذشته لیگ یک بود که قرعه‌کشی این مسابقات بدون حضور نامی آشنا برگزار شد. پاس نامی بزرگ که دیگر در میان تیم‌های لیگ یکی جای نداشت تا جامعه بزرگ فوتسال ایران نبود یک تیم مقتدر دیگر را باور کند. اما به یک‌باره ورق بازگشت و مسئولان این

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،در ابتدای فصل گذشته لیگ یک بود که قرعه‌کشی این مسابقات بدون حضور نامی آشنا برگزار شد. پاس نامی بزرگ که دیگر در میان تیم‌های لیگ یکی جای نداشت تا جامعه بزرگ فوتسال ایران نبود یک تیم مقتدر دیگر را باور کند. اما به یک‌باره ورق بازگشت و مسئولان این تیم بعد از مدت‌ها رایزنی توانتسند با خرید امتیاز وارد کارزار مسابقات لیگ شوند. اما نه از تهران، بلکه از استان البرز. در ادامه و در مسابقات لیگ دو پاس اینبار با شکل و شمایل واقعی خودش وارد شد. پاس تهران، تیمی که برای اعاده حیثیت فوتسال تهران و در مسیر پرشکوه و پرصلابت باشگاه پرقدمت پاس وارد مسابقات شد و توانست خود را به همگان ثابت کند. در ادامه مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری فوتسال ایران را با سرهنگ علیرضا وطن‌خواه، مدیرعامل تیم فوتسال پاس تهران و سرپرست پاس ناجا البرز در لیگ یک فوتسال کشور می‌خوانید:

 

چه مسیری را برای رسیدن به این افتخاراتی که در انتهای فصل بدست آوردید طی کردید:

در ابتدا جا دارد تبریک عرض کنم ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی را و تسلیت می‌گویم به خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی شرق کشور که به دست عوامل کوردل به شهادت رسیدند. همچنین تقدیر و تشکر ویژه‌ای می‌کنم از هیئت رئیسه باشگاه پاس و شخص سردار رحمت‌الله محمدی ریاستاین باشگاه که امسال با حمایت‌های گسترده خودشان ما را در رسیدن به این مهم یاری کردند. داشتن دو تیم مدعی در دو لیگ اتفاق بزرگی است که از توان باشگاه‌های بزرگ و متمول هم خارج است. اما ما توانستیم با حمایت هیئت رئیسه این حرکت را به خوبی مدیریت کنیم. یک تشکر ویژه و خسته‌نباشید هم دارم از کادر فنی و تدارکات پرتلاش تیم که با وجود جوانی، تمام تجربیات و دانش فنی خود را در مسیر پیشرفت این تیم خرج کردند. بخصوص آقایان سعید دل‌انگیز، جواد رضائی و سعید پروا که در کنار سرهنگ فرشید محمدی به عنوان سرپرست لیگ دو واقعا برای تیم زحمت کشیدند. و آخرین تقدیر و تشکر من از تمامی بازیکنان است. بازیکنان تیم در طول فصل گذشته واقعا سنگ‌تمام گذاشتند و با وجود تمام کمی و کاستی‌ها تا آخرین لحظه تلاش کردند و مزد زحمات خود را با نتایج درخشان‌شان در طول فصل گذشته گرفتند.

ما در ابتدای فصل توانستیم با خرید امتیاز تیم فوتسال مبل کریمی البرز، به عنوان سهمیه استان البرز در لیگ یک فوتسال کشور شرکت کنیم. و با وجود حضور در گروهی بسیار سخت و دشوار، با کسب نتایج قابل قبول فصل را مکانی مناسب به انتها رساندیم. هرچند هدف باشگاه در شروع فصل باقی ماندن در لیگ یک و عدم سقوط بود، ولی اگر کمی هم شانس با ما یار بود و فاکتور تجربه در میان بازیکنان جوان ما قرار داشت ما نیز در پلی‌آف حضور پیدا می‌کردیم. به هر حال به آنچه که در ابتدای فصل برایش برنامه‌ریزی کرده بودیم دست پیدا کردیم. در لیگ دو نیز کادر فنی و بازیکنان واقعا تلاش کردند و زحمت کشیدند. و توانستیم در حالی که بدون تدارک خاصی وارد مسابقات شده بودیم، با اقتدار به لیگ یک کشور صعود کنیم. به هر حال ما برای فصل بعد دو تیم در لیگ یک کشور داریم و امیدواریم با حمایت هیئت مدیره و با کمک و خواست خداوند فصل بعد در لیگ برتر کشور حضور داشته‌باشیم. و این قول رو به تمام طرفداران پاس می‌دهم که با یک برنامه‌ریزی خوب این باشگاه را حداقل در رشته فوتسال به آنچه شایسته آن است برسانیم.

 

شما فصل را با تغییر کادر فنی آغاز کردید. کنار گذاشتن کادر باتجربه قبلی و اعتماد کردن به کادری جوان ولی فنی. در این خصوص توضیح دهید و اینکه آیا کادر جدید شما را به اهداف‌تان رساند؟

صد در صد ما از کادر فنی تیم در فصل گذشته راضی هستیم. با توجه به این‌که دوستان همه جوان بودند، ولی فاکتور دانش و به‌روز بودن را به همراه خود داشتند که این امتیاز بزرگی برای تیم‌های پاس در فصل گذشته بود. همانطور که در ابتدا گفتم ما امسال به اهداف از پیش تعیین شده خود رسیدیم. از اهداف اصلی باشگاه پاس برای سال آینده حفظ کادر فنی فعلی تیم است. هرچند سعی می‌کنیم با حضور افرادی دیگر این کادر را تقویت کنیم اما شاکله اصلی کادر فنی را همین افراد تشکیل خواهند داد.

 

 یکی از معضلات اصلی تیم‌های نظامی بخصوص تیم پاس بازیکنان سرباز در این تیم‌هاست. بازیکنانی که در پایان فصل خدمت آن‌ها تمام می‌شود و برای فصل بعد باید شاکله اصلی تیم را تغییر داد. در این خصوص توضیح دهید:

بله این سوال درستی است. و شاید یکی از مشکلات تیم ما که در چند سال گذشته نتوانستیم در یک مسیر مشخص حرکت کنیم و نتایج پر افت و خیز کسب کردیم همین موضوع باشد. تا بازیکن‌ها می‌آیند در ترکیب تیم جا بیافتند و کارهای تاکتیکی تیم را یاد بگیرند خدمت‌شان به پایان می‌رسد و باید به تیم سابق خود برگردند. این را هم در نظر بگیرید که تیم‌های نظامی از بودجه قوی برای جذب بازیکنان تراز اول برخوردار نیستند و نمی‌توانند قرارداد بازیکنان سرباز قهرمان را نیز تمدید کنند.

با این وجود ما از جنبه مثبت به این قضیه نگاه می‌کنیم. عده‌ای جوان ورزشکار و مستعد که به سن سربازی رسیده‌اند و می‌خواهند دوران خدمت مقدس خود را در تیمی نظامی بگذرانند. حضور این جوانان در تیم‌های نظامی باعث می‌شود که آن‌ها دو سال از دوران ورزش خود را از دست ندهند و با تمرین و حضور مستمر در مسابقات ورزشی، به پیشرفت خود ادامه دهند و بتوانند در پایان دوران خدمت خود، با حضور در تیم‌های ملی جمهوری اسلامی ایران  به ورزش کشور خدمت کنند.

 

امسال اتفاق جالبی هم برای باشگاه پاس افتاد و تیم فوتسال این باشگاه بعد از مدت‌ها با اسم پاس تهران در مسابقات شرکت کرد. در این خصوص توضیح دهید:

پاسی بودن افتخار ماست. فرهنگ و اسم پاس بقدری بزرگ فراگیر است که ما در هر شهر و روستایی که برای اردو و مسابقه می‌رویم از این تیم به نیکی یاد می‌کنند و این باعث افتخار ماست. احیای پاس بزرگ تهران در دستور کار هیئت مدیره این باشگاه قرار دارد و در اولین گام ما تیم فوتسال این باشگاه را فعال کرده‌ایم. امیدواریم در بخش فوتبال نیز این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم در آینده و در دیگر رشته‌های قهرمانی نیز با تایید هیئت رئیسه ناجا و معاونت آموزش ناجا تیم‌داری کنیم. ما در تلاش هستیم تا با تمام توان و حتی امکانات محدود اسم پاس را حفظ کنیم. شما در نظر بگیرید ما در طول فصل گذشته سالن اختصاصی و استاندارد برای تیم‌های فوتسال خود نداشتیم و بارها سالن‌های تمرین و حتی مسابقه خود را عوض کردیم. و در طول فصل از این مسئله ضربات سختی خوردیم بخصوص در دیدار مقابل هایپرشهر شاهین‌شهر که در سالن غیر استاندارد ماهدشت مجبور به برگزاری مسابقه شدیم. من همین‌جا از تمامی کسانی که علاقه‌مند به این باشگاه هستند درخواست می‌کنم برای کمک به ما پیش‌قدم شوند تا ما بتوانیم پرچم پرافتخار پاس را همچنان بالا نگه‌داریم.

 

 

 من فکر می‌کنم حضور پاس تهران خیلی در رسانه‌ها هم مورد توجه قرار گرفت.

البته دوستان رسانه لطف دارند. تشکر می‌کنم از کلیه دوستانی که در این چند وقت با پوشش رسانه‌ای خودشان باعث شدند تا نام پاس تهران دوباره بر سر زبان‌ها بیوفتد. همه یک‌جوری دلشان می‌خواهد تا پاس دوباره به سطح اول ورزش کشور برگردد. چون شما در نظر بگیرید پاس برای یک شهر خاص نیست. ما در همین تیم‌های فوتسال خودمان از سراسر ایران بازیکن داریم. از رشت، ارومیه، ساری، اصفهان، مشهد، قزوین، کرمانشاه، اهواز، تبریز، کرج، تهران و … پس پاس متعلق به کل ایران است و این یک اتفاق کوچکی نیست. ما هم سعی می‌کنیم تا این اتفاق بی‌افتد و پاسخ محبت دوستان را به خوبی بدهیم.

 

شما سرپرست تیم فوتسال پاس ناجا در لیگ یک فوتسال کشور نیز بودید. فصل گذشته لیگ یک را چطور دیدید؟

فصل گذشته لیگ یک فوتسال کشور به گواه اکثر کارشناسان با کیفیت بالایی برگزار شد. جنگ تیم‌ها تا آخرین هفته برای صعود و عدم سقوط، خود گواه این مدعاست. و این نشان می‌دهد تیم‌ها هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ امکانات پیشرفت کرده‌اند و هیچ حریفی در لیگ یک از قبل قابل پیش‌بینی نیست. این موضوع بخصوص در گروه الف این بازی‌ها بخوبی مشخص بود. همین‌جا جا دارد از سازمان لیگ فوتسال بخصوص شخص کاظم سلیمانی برای برگزاری منظم مسابقات تشکر کنم. ولی خوب چند ایراد هم در خصوص برگزاری دیدارها مشاهده شد که باید در رفع آن‌ها تلاش کرد.

 

چه ایراداتی را شما مشاهده کردید و چه راهکارهایی را دارید؟

ببینید ما باید به سمت عدالت محوری و استانداردسازی در برگزاری مسابقات حرکت کنیم و از سلیقه‌محوری و تفسیر شخصی قانون پرهیز کنیم. ما در فصل قبل با این مسئله بسیار مشکل داشتیم. اجرای سلیقه‌ای قوانین چه در بحث اجرای مسابقه و چه در بحث نقل‌وانتقالات و سالن‌های محل برگزاری مسابقات برای اکثر تیم‌ها مشکل‌ساز بود. اجرای کامل و دقیق قانون هم به افزایش سطح کیفی مسابقات کمک می‌کند و هم دغدغه مدیران تیم‌ها را در برخورد سلیقه‌ای با تیم‌ها و بازیکنان خاص از بین می‌برد. این موارد باعث می‌شد تا تیم‌های در زمان مسابقه با آرامش بیشتری در سالن حاضر شوند و فشار کمتری به داوران وارد کنند. همین آرامش بیشتر داوران باعث بالا رفتن سطح کیفی داوری‌ها شود. موضوعی که تیم پاس از سوی آن در فصل گذشته بارها با مشکل مواجه بود بخصوص در سالن‌هایی که فشار تماشاگران و تیم حریف بر روی داوری‌ها بالا بود.

 

شما عضو مجمع سازمان لیگ هم هستید. در صورت انتخاب به عنوان عضو هیئت رئیسه چه راهکاری برای حل این مشکلات دارید؟

البته دوستان به من لطف داشتند من در جلسه‌ای که میان مدیران لیگ یک کشور برگزار شد به عنوان یکی از دو عضو لیگ یکی این مجمع انتخاب شدم. ببینید ما باید بتوانیم روحیه پهلوانی را در کنار بعد قهرمانی فوتسال تقویت کنیم. و این اتفاق نمی‌افتد مگر با تقویت و ایجاد این روحیه در داخل خود باشگاه‌ها. وقتی یک باشگاهی مدیرانش در جهت رقابت همراه با رفاقت حرکت کنند حتما تماشاگران آن تیم هم بر روی سکوها از ایجاد حواشی در جریان مسابقات آن تیم پرهیز می‌کنند. شما به اخبار این چند وقت اخیر فوتسال کشور نگاه کنید. متوجه می‌شود که یک موضوعی این وسط گم است. و آن هم دوری از روحیه پهوانی‌ست.

از سوی دیگر وقتی حواشی زشت از فوتسال کشورمان کنار برود می‌توانیم به سمت پخش زنده تلویزیونی که همراه با ورود اسپانسر به فوتسال است حرکت کنیم. با ورود اسپانسر و ایجاد جذابیت و رقابت بین تیم‌های مختلف، می‌توانیم فوتسال را دوباره به سطح اول ورزش ایران بالا بیاوریم. شاید شما بگوید که فوتسال همین الان هم کلی جذابیت و طرفدار دارد، اما در نظر بگیرد که آیا برای حامیان مالی و رسانه‌ها هم دارای جذابیت است؟ ما باید نگاهمان را به فوتسال اصلاح کنیم. باید علاوه بر تقویت بعد قهرمانی این رشته به بعد پهلوانی و ارتقا روابط انسانی هم در این رشته دقت کنیم. حضور در برخی سالن‌ها برای تیم‌ها یک کابوس است. زیرا نه تنها استاندارد نیست بلکه ترس از جو وحشتناک در حین، قبل و بعد از مسابقه هم برای تیم‌ها وجود دارد. این اتفاق برای ما هم در لیگ یک و هم در لیگ دو افتاد و این شرایط برای فوتسال ایران خطرناک است. ما نباید در سازمان لیگ تنها به این موضوع نگاه کنیم که یک مسابقاتی را طبق برنامه برگزار کردیم و تمام. باید فرهنگ برگزاری یک مسابقه جذاب و سالم هم در بین تیم‌ها ایجاد کنیم. باید تماشاگری که داخل سالن می‌نشیند از دیدن یک بازی زیبا لذت ببرد و این تنها با فرهنگ‌سازی ایجاد می‌شود.

ایجاد مدیریت یک‌پارچه فوتسال، استفاده از پیشکسوت‌ها در پست‌های مشاوره، انضباط مالی و بحث برگزاری مسابقات به صورت منظم و طبق استانداردهای جهانی از دیگر برنامه‌های من است. همچنین حمایت از تیم‌های نظامی و تلاش برای برطرف کردن مشکلات آن‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه من است.

 

 در خصوص برگزاری منظم مسابقات صحبت کردید. اخیرا شنیدیم که فصل آینده لیگ یک در دو دور برگزار خواهد شد که یک دور آن به صورت مجتمع است. در این خصوص چه نظری دارید؟

این یکی از اتفاقاتی است که باشگاه پاس در صورت حضور در لیگ یک با آن به شدت مخالفت خواهد کرد. برگزاری مسابقات به صورت مجتمع را ما امسال در مشهد تجربه کردیم. مسابقاتی که هیچ بار فنی نداشت و تیم‌هایی موفق بودند که از لحاظ نیروی انسانی و بدنی در شرایط بهتری قرار داشتند که خدارا شکر ما با تدبیر به موقع کادر فنی در تمامی ابعاد خود را آماده این مسابقات کرده بودیم. برگزاری ۵ دیدار فشرده در ۵ روز واقعا به تیم‌ها فشار وارد کرد. برگزاری مسابقات مجتمع آن هم در رده بزرگسالان نه از لحاظ استاندارد مسابقات و نه از لحاظ عقلی مورد تایید هیچ شخص و نهادی نیست. از سوی دیگر کم شدن مدت برگزاری بازی‌ها هم باعث کاهش هیجان آن مسابقات می‌شود و هم موجب دوری بیشتر نهادهای مالی و اسپانسرها از تیم‌ها خواهد شد.

 

و حرف آخر شما:

در انتها تشکری دوباره دارم ازسردار رحمت‌الله محمدی که به ما بسیار کمک کردند تا امسال بتوانیم در دو لیگ شرکت کنیم. و به عنوان نماینده‌ای از ناجا قول می‌دهم تا تمام توان و تلاش خود را برای رساندن پاس به جایگاه واقعی‌اش در ورزش کشور انجام دهم و لازم است این نوید را نیز به بازیکنان بدهم که در مراسمی که با حضور سردار محمدی، مقامات کمیته فوتسال و فدراسیون فوتبال و دیگر عوامل باشگاه از زحمات آن‌ها تجلیل خواهد شد.

مصاحبه:سید محمد دهقان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.