کد خبر : 135569
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 خرداد 1398 - 8:56
-

دختران فوتسال سزاوار آن برخورد نبودند

دختران فوتسال سزاوار آن برخورد نبودند

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان ایران می‌گوید حرف زدن در مورد پاداش قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا تکرار حرف‌های گذشته است و برخی از بازیکنان تیم در این مورد گلایه کردند اما از تیم ملی دور شدند در حالی که موضوع با مدیریت قابل

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران ، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان ایران می‌گوید حرف زدن در مورد پاداش قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا تکرار حرف‌های گذشته است و برخی از بازیکنان تیم در این مورد گلایه کردند اما از تیم ملی دور شدند در حالی که موضوع با مدیریت قابل حل شدن بود.

هشت ماه پیش شهرزاد مظفر برترین سرمربی فوتسال ایران در بخش بانوان و سرمربی تیم ملی با عقد قراردادی دو ساله به کویت رفت تا فوتسال بانوان این کشور را راه اندازی کند. مظفر که با ایران سابقه قهرمانی در جام ملت‌های فوتسال آسیا را داشت اکنون به گفته خودش چالش جدیدی را پیش رو می‌دید. او باید از صفر شروع می‌کرد و پله به پله فوتسال کویت را پیش می‌برد. این مربی ایرانی در مدت هشت ماه موفق شده لیگ این کشور، تمرینات تیم ملی و سه مرحله بازی تدارکاتی برای دختران فوتسالیست کویتی برگزار کند. فعالیت‌های این مربی ایرانی ما را بر آن داشت که با او گفت‌وگویی داشته باشیم و در مورد موضوعاتی چون اقداماتش برای راه اندازی فوتسال کویت، نگاه جامعه و مسئولان این کشور به فوتسال بانوان، امکاناتی که در اختیار دارد، پرداخت نشدن پاداش قهرمانی تیم ایران در جام ملت‌ها و اعتراض و خط خوردن برخی از ملی‌پوشان از اردوی تیم ملی صحبت کنیم.

متن کامل گفت‌وگوی مظفر را در ادامه می‌خوانید.

هشت ماه مظفر در کویت

مظفر در مورد برنامه‌ای که در هشت ماه حضور خود در کویت اجرا کرده است، گفت: دقیقاً هشت ماه است که به کویت آمده‌ام و برنامه‌ای دو ساله (۲۰۱۹ و ۲۰۲۰) برای تیم این کشور آماده کردم که تصویب شد. مزیت کوچکی این کشور امکان برگزاری تمرینات هفتگی است. تا الان هر هفته دو جلسه تمرین داشتیم و بعد از ماه رمضان در نظر داریم سه جلسه تمرین توپی و دو جلسه بدنسازی داشته باشیم. در نتیجه بازیکنان در هفته پنج جلسه کار می‌کنند. علاوه بر این برای ارتقاء تیم به دنبال برگزاری اردوهای داخلی و برون مرزی و بازی‌های تدارکاتی هستیم. می‌خواهیم ارتباطات بین‌المللی‌مان را بیشتر کنیم تا بازیکنانمان با تیم‌های بهتر از خود بازی و تجربه کسب کنند.

او افزود: دو تورنمنت مهم شامل مسابقات جام خلیج فارس در نوامبر ۲۰۱۹ و جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۰ را پیش رو داریم. فدراسیون کویت برای جام ملت‌ها درخواست میزبانی کرده است اما AFC باید پس از بررسی‌ها این درخواست را تأیید کند.

مظفر در ادامه بیان کرد: در چند ماه اول ورودم به کویت در مورد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود تحقیق کردم تا برنامه مناسب را تهیه کنم. علاوه بر این دو مرحله تست آزاد برگزار و برای شناسایی بازیکنان مورد نیاز از همه دعوت کردیم که شرکت کنند. بعد از آن اولین دوره لیگ از ۲۳ ژانویه با حضور ۱۰ تیم و به صورت یک مرحله‌ای آغاز شد و قبل از ماه رمضان به پایان رسید. چون زمان کمی داشتیم لیگ را به صورت یک دور رفت برگزار کردیم و چهار تیم اول به پلی‌آف راه یافتند و در نهایت قهرمان مشخص شد. با گذشت دو هفته از لیگ و ارزیابی عملکرد تیم‌ها و بازیکنان، لیستی تهیه و تمرینات تیم ملی را به صورت رسمی آغاز کردیم.

اولین گام کویت: ۹ جلسه تمرین و سه بازی دوستانه

مظفر در مورد برگزاری بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی کویت گفت: بعد از یک ماه و نیم اردو اولین کمپ تمرینی‌مان را برگزار و از کشورهای ترکمنستان و بحرین برای برگزاری دیدار دوستانه دعوت کردیم. با توجه به اینکه فقط ۹ جلسه با تیم تمرین کرده بودیم اما نمایش بازیکنان در این سه مسابقه به عنوان اولین بازی فوتسال بانوان در کویت قابل قبول بود. هر سه بازی را باختیم (در دو بازی ۶ بر صفر و ۵ بر یک برابر ترکمنستان و ۴ بر یک برابر بحرین) اما من، کارشناسان و تماشاچیان از عملکرد تیم راضی بودیم و انعکاس خوبی داشت چون همه فکر می‌کردند با اختلاف خیلی زیاد می‌بازیم اما با توجه به اینکه قبل از این در کویت چیزی تحت عنوان فوتسال بانوان وجود نداشت و در نقطه صفر بودیم، شروعمان بد نبود.

او افزود: ترکمنستان چند سال است که به سختی در زمینه فوتسال بانوان کار می‌کند و پیشرفت داشته است. بحرین هم با تیم ملی فوتبالشان شرکت کرده بودند و قرار گرفتن تیم فوتسال و فوتبال مقابل هم شرایط برابری نیست اما برای ما انجام این سه بازی خیلی مهم بود. می‌خواستیم به بازیکنان و مردم اعلام کنیم که تیم ملی فوتسال بانوان کویت رسماً شروع به کار کرده است و در آغاز یک راه بسیار طولانی و جدی قرار دارد.

فدراسیون فوتبال کویت تیم ملی ایران را دعوت نکرد

مظفر در مورد دعوت تیم ملی فوتسال بانوان ایران برای حضور در جام رمضان کویت گفت: این دعوت از طرف فدراسیون فوتبال کویت نبود. تا جایی که اطلاع دارم سازمان‌هایی که در ماه رمضان مسابقه برگزار می‌کنند این دعوت را انجام داد. البته تیم ملی ایران دعوت نشده بود بلکه درخواست کردند تیمی از ایران شرکت کند اما تغییر عقیده دادند و کاپ فوتبال هفت نفره برگزار کردند. در کل فدراسیون کویت تصمیم گرفته از سال آینده علاوه بر لیگ، کاپ رمضان را هم به صورت فوتسال برگزار کند.

عزم کویت برای پیشرفت فوتسال بانوان

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان ایران در مورد جدیت مسئولان ورزشی کویت برای پیشرفت فوتسال بانوان این کشور گفت: اگر در فوتسال بانوان کویت کاری انجام می‌شود، صرفاً به دلیل حضور من نیست بلکه اراده و عزمی در فدراسیون این کشور وجود دارد. خوشبختانه رئیس فدراسیون و کمیته بانوان در پیش بردن فوتسال بانوان خیلی جدی هستند. این عزم و اراده به من هم کمک می‌کند چون اگر از برنامه‌هایم حمایت نشود عملاً کاری پیش نمی‌رود.

او افزود: در تیم کویت مدیر فنی هم هستم و در آموزش مربیان، بازیکنان و داوری مسئولیت دارم که در این بخش برنامه‌ای چهار ساله طراحی کردم تا به استانداردهای AFC نزدیک شوند، چون پیشرفت فوتسال یک کشور در گرو داشتن مربی‌های باکیفیت است. ترجیح می‌دهم با توجه به ظرفیت‌های موجود ریشه‌ای کار کنم و تأثیرات بلند مدت بگذارم.

کمپ تمرینی نداریم

مظفر در مورد امکاناتی که فدراسیون کویت به فوتسال بانوان اختصاص می‌دهد، بیان کرد: اینجا کمپی مثل کمپ تیم‌های ملی ایران وجود ندارد اما فدراسیون کویت یک زمین بسیار باکیفیت با سالن بدنسازی خوب برایمان آماده کرده است تا تمرین کنیم. برنامه دو ساله است. تا الان مشکلی از این نظر نداشتیم و با وجود اینکه کمپ تیم ملی نداریم اما در جاهای دیگر امکانات لازم را فراهم می‌کنند و همه چیز در دسترس است.

سکوهای مملو از تماشاگر

مظفر در مورد نگاه مردم و مسئولان کویت به فوتسال بانوان این کشور گفت: در سه بازی دوستانه‌ای که انجام دادیم سالن برگزاری مسابقه مملو از تماشاگر بود و با وجود اینکه بازی را واگذار کردیم تا دقیقه آخر تیم را تشویق کردند. برایم عجیب بود در کشوری به این کوچکی چنین استقبالی شده است. مسئولان فدراسیون هم این نگاه حمایتی را دارند و در سه بازی دوستانه‌مان حضور داشتند. علاوه بر این به تمریناتمان هم سر می‌زنند. مسئولان وزارت ورزش هم حمایتمان می‌کنند. به طور کلی از طرف مردم و مسئولان حمایت بسیار خوبی وجود دارد. امیدوارم راهی که این گروه در فدراسیون شروع کردند مستدام باشد چون مشکلی که در این کشورها وجود دارد عدم استمرار است. موفقیت ورزش مدیون برنامه‌های بلندمدت است و چنانچه برنامه‌های فوتسال زنان کویت ادامه دارد باشد آینده خوبی در انتظار این فوتسال کشور است.

کویت چالشی جدید برای مربی ایرانی

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان ایران حضور در کویت را تجربه و چالش جدیدی دانست و بیان کرد: کویت موجب شد چالش جدیدی را تجربه کنم که کاملاً با ایران متفاوت است. سطح فوتسال ایران در آسیا و جهان قابل مقایسه با کویت نیست. در این کشور از نظر بازیکن که ابزار موفقیت است، کمبود داریم. در کشوری با حدود یک میلیون و۳۰۰ هزار نفر جمعیت کویتی، تشکیل تیم ملی قدرتمند سخت است اما می‌توان راه موفقیت را با همین نفرات شروع و طی کرد. حضور در این کشور باعث شد که خودم را در معرض موقعیت متفاوتی ببینیم و با توجه شرایط موجود توانایی‌هایم را محک بزنم. یعنی من باید کارها را از صفر شروع می‌کردم و چنین کاری در جایی که هیچ چیزی به عنوان فوتسال بانوان وجود نداشته خیلی سخت است. برای همه چیز باید از ابتدا فکر می‌شد، به همین دلیل چند ماه وقت گذاشتم تا بتوانم برنامه جامعی آماده کنم.

او افزود: دغدغه‌ها و مسیرها در ایران با اینجا متفاوت است. در ایران اگر قهرمان آسیا نشوید عدم موفقیت محسوب می‌شود اما در کویت شاید صرفاً حضور در مسابقات آسیایی یک موفقیت باشد. بنابراین موفقیتم را اینگونه تعریف می‌کنم که آیا بعد از دو سال توانستم اثرات مثبتی برجای بگذارم یا خیر؟ سعی می‌کنم پایه‌ای را ایجاد کنم که بعد از من هم ادامه دارد باشد. دو سال اول سخت‌ترین قسمت ماجرا است و در ادامه کار راحت‌تر می‌شود و شاید بعد از این دو سال بتوانیم چیزهایی را برداشت کنیم.

از سروری ایران در آسیا خوشحالم اما باید فوتسال این منطقه را گسترش دهیم

مظفر در مورد لزوم توسعه فوتسال در آسیا گفت: باید فوتسال بانوان آسیا را متحول کنیم و جلو ببریم. نسبت به ایران عرق خاصی دارم و خوشحالم که دو بار قهرمان شده و در آسیا سروری می‌کند اما به عنوان مدرس AFC و کسی که فوتسال را دوست دارد وظیفه دارم فوتسال را در این منطقه گسترش دهم. الان راه اندازی فوتسال در کویت تأثیراتی در کشورهای همجوار ایجاد کرده و تکانی خوردند که اگر کویت می‌تواند این کار را انجام دهد پس آنها هم می‌توانند. بنابراین شاید آنها هم به فکر تشکیل فوتسال بانوان باشند. در شرق آسیا هم کشورهایی مثل کره جنوبی، استرالیا، هند و میانمار با اینکه پتانسیل بالایی در فوتبال دارند اما هنوز فوتسال را شروع نکردند. هر چه کشورهای بیشتری در جام ملت‌ها شرکت کنند و مسابقات با کیفیت‌تر باشد، شاید FIFA مجاب شود که جام جهانی این رشته را هم برگزار کند.

برای هدایت تیم ملی ایران به من پیشنهادی نشده

مظفر در پاسخ به این سوال که آیا برای هدایت تیم ملی به شما پیشنهادی شده یا خیر؟ گفت: در مورد تیم ایران با من صحبتی نشده است. از وقتی که به کویت آمدم در این زمینه ارتباطی با فدراسیون فوتبال ایران نداشتم و آنها هم می‌دانند برنامه‌ای دوساله دارم. ضمن اینکه اکنون هم کادر فنی تیم ملی مشخص شده است. برای آنها آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم در همه تورنمنت‌های پیش رو موفق باشند و فوتسال در ایران روز به روز پیشرفت کند.

برخی از بازیکنان سزاوار خط خوردن از تیم ملی نبودند

سرمربی سابق تیم ملی ایران در مورد پرداخت نشدن قهرمانی تیم ایران در جام ملت‌ها و اعتراض برخی از ملی‌پوشان گفت: در مورد پاداش‌ها آنقدر صحبت شده که آدم از خودش بدش می‌آید دوباره حرفی بزند و چیزی را این همه تکرار کند. به خاطر اتفاقاتی که برای برخی از بازیکنان ملی‌پوش افتاد و اکنون از تیم ملی دور هستند متأسف هستم. با توجه به شناختی که از آنها دارم می‌گویم که این بازیکنان سزاور این برخورد نیستند. آنها در دو قهرمانی ایران در آسیا نقش کلیدی داشتند و نباید با گله‌ای که به حق است چنین رفتاری با آنها داشته باشیم. این بازیکنان نه به کسی توهین کردند و نه کسی را زیر سوال بردند، فقط در مورد پاداشی که به آنها قول داده شده و یک سال به تأخیر افتاده است، صحبت کردند. این بازیکنان آنقدر طبعشان بلند است و روح بزرگی دارند که اگر به پاداششان نیاز نداشتند به هیچ عنوان در موردش صحبت نمی‌کردند.

او افزود: نسبت به این مسائل باید نگاه مادرانه یا پدرانه داشته باشیم. فکر کنیم خواهران کوچک‌تر یا بچه‌هایمان هستند که گله کردند. این مسائل در خیلی از مواقع با کمی گذشت و مدیریت حل می‌شود. به نظرم آنها قصد ایستادن جلوی کسی یا برهم زدن فضای تیم ملی را نداشتند بلکه با قاطعیت می‌گویم که صرفاً درد و دل کردند. امیدوارم این بازیکنان را دوباره در تیم ملی، جایی که حقشان است و برای موفقیت آن عرق ریختند، ببینم. درست نیست که با قهرمان ملی‌مان چنین برخوردی داشته باشیم. امیدوارم این مشکل به زودی حل شود و همه سرمایه‌هایمان در تیم ملی جا داشته باشند.

مظفر بیان کرد: امیدوارم پاداش‌ها به زودی پرداخت شود. فوتسال دو قهرمانی آسیا دارد و تنها رشته توپی تیمی است که چنین جایگاهی دارد اما نمی‌دانم چرا قرارداد مربیان و بازیکنان در لیگ تا این حد پایین است. رشته‌هایی مثل بسکتبال و والیبال قراردادهایی با مبلغ بالاتر از فوتسال می‌بندند. این موضوع را هیچ گونه نمی‌توانم برای خودم حل کنم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.