کد خبر : 153185
تاریخ انتشار : شنبه 2 فروردین 1399 - 13:28
-

کریمی:دوست داشتم کریستین رونالدو دختران باشم/علی کریمی بازیکن مورد علاقه من است/وزیر ورزش طرفدار تیم ملی است

کریمی:دوست داشتم کریستین رونالدو دختران باشم/علی کریمی بازیکن مورد علاقه من است/وزیر ورزش طرفدار تیم ملی است

ستاره فوتسال بانوان و یک گفتگوی ویژه نوروزی.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،فرشته کریمی به عنوان یکی از چهره‌های شناخته شده ورزش زنان با بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتسال ایران سال ایده آلی را سپری نکرد. کریمی که دو پیشنهاد بزرگ از کویت و ایتالیا را در پیش رو داشت و تمامی هماهنگی‌ها را تمام شده می‌دید ناگهان با یک مصدومیت حتی نتوانست برای سایپا در تهران بازی کند و دوران نقاهت را سپری کرد تا از شرایط آمادگی‌اش دور شود. به بهانه فرا رسیدن سال جدید با بازیکن تکنیکی فوتسال کشورمان درمورد مسائل گوناگونی صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:

سال ۹۸ برای شما چطور بود؟

اوایل سال به همراه تیم ملی به تورنمنت روسیه رفتیم و آنجا با تیم‌های قدرتمندی مثل روسیه و اسپانیا بازی کردیم و بعد از آن باید یک تیمی را انتخاب می‌کردیم که خداراشکر امسال لیگ تهران یک اسپانسر خوب پیدا شد و تیم سایپا را انتخاب کردم. البته من یکسری پیشنهادات از خارج کشور داشتم که قرار بود در آبانماه بروم و در قراردادی که با سایپا امضا کردم قرار شد چند ماه پس از بازی کردن در آنجا جدا شوم و بروم که متاسفانه در ۱۹ فروردین‌ماه آسیب دیدم و نتوانستم نه به پیشنهاد خارجی برسم و همینطور در خدمت باشگاه سایپا باشم. الان تقریبا ۴ ماه از آسیبم گذشته و خداراشکر خیلی شرایط خوبی دارم و خیلی راضی هستم.

از کویت پیشنهاد داشتید، درست است؟

بله، پیشنهاد داشتم و حتی من کارت بازی‌ام هم صادر شده بود و همه چیز فراهم بود و همینطور باشگاه ایتالیایی هم آماده همکاری بود که باید یک تیم را انتخاب می‌‎کردم چون پیشنهادهای چشمگیری ارائه کرده بودند اما مصدومیت نگذاشت که این چالش را امتحان کنم.

بدترین و بهترین اتفاق سال ۹۸ از نظر شما چه بود؟

بدترین خبر به نظرم جراحی بود که برای هر ورزشکاری ناخوشایند است چرا که یک مدتی هم از میادین دور بودم. بهترین خبر هم ویزای ایتالیا و باشگاه کویتی بود که آن زمان خیلی خوب بود اما مصدومیت همه چیز را خراب کرد.

سال ۹۹ هم به خوبی شروع نشده است؟

به هر حال ویروس کرونا روی همه چیز تاثیرگذاشته است. ما دو سال بود که برای مردم خودمان دعا می‌کردیم الان مدتی است که برای تمام مردم جهان دعا می‌کنیم. سلامتی انسان‌ها مهم‌ترین فاکتور است و تا وقتی سلامتی از دست نرود قدرش را نمی‌دانند.

شما در خانه قرنطینه هستید؟

بله من هم به عنوان یک شهروند وظیفه خود می‌دانم که به قوانین بهداشتی احترام بگذاریم و آنها را رعایت کنیم. الان هم یکسری هنوز به مسافرت می‌روند که واقعا نگران کننده است. امیدوارم که هیچ کسی با مسافرت غیر ضروری جان دیگر شهروندان را به خطر نیندازد. فکر نمی‌کنم که هیچ آدم عاقلی در این شرایط مسافرت برود.

چه انتظاراتی در سال جدید دارید؟

انتظارم در ورزش بانوان بسیار زیاد است. در ورزش بانوان ما سال المپیک را پیش رو داریم و نمایندگان بانوی بسیاری از کشور ما در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. من همیشه گفتم که طی ۱۰ سال آینده در ورزش بانوان می‌توانیم زبانزد عام و خاص شویم. تمام این‌ها نیاز به حرفه‌ای بودن دارد که البته شرایط فعلی نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشتیم. ما ۱۰ سال پیش فکر نمی‌کردیم که با پوشش اسلامی ما را به مسابقات اعزام کنند. اما دیگر اینطور نیست و پیشرفت خیلی زیادی داشتیم.

امیدوارم که این حمایت‌ها در سال جاری بیشتر شود مخصوصا در رشته فوتسال بانوان چون میبینیم که اجحاف زیادی در حق ورزشکاران این رشته می‌شود. شما الان ببینید که تقریبا سه سال گذشته است و ما قهرمانی آسیا را به دست آوردیم اما هنوز پاداش‌های قهرمانی به بچه‌ها تعلق نگرفته است. به هر حال ۲۲ میلیون تومان یک سرمایه کوچکی بود و حداقل می‌شد با آن یک پراید خرید اما الان چه؟ الان دیگر هیچ ارزشی ندارد و هنوز هم به ما نداده‌اند. هیچ روزنه امیدی هم نیست که آن را به ما بدهند.

فدراسیون در این زمان خیلی به ما کمک کرد اما همین موضوع خیلی چشمگیر بوده است. شما الان ببینید که ۲۲ میلیون تومان برای آقایان چقدر اهمیت دارد. آنها قراردادهای خوبی دارند و هر زمان که مصاحبه می‌کنند حتی به همین تاخیر پرداخت‌ها می‌خندند و برایشان اهمیت ندارد. اینطور نیست که بگوییم خدایی ناکرده ما برای پاداش بازی می‌کنیم و تنها به فکر موفقیت تیم ملی هستیم اما ما پشتوانه مالی نداریم. شما باید شرایط شغلی آقایان و بانوان را مقایسه کنید و متوجه می‌شوید که درآمدها چقدر متفاوت است.

تقریبا دستمزد ملی پوشان فوتسال آقایان چند برابر فوتسالیست‌ها خانم است؟

حداقل و به صورت میانگین ۵ برابر است و شما تصور کنید اگر یک فوتسالیست خانم مثلا برای یک فصل ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان دریافت کند یک ملی پوش آقا می‌تواند تا ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون تومان هم دریافت کن

د. این دستمزدها به شکلی نیست که بخواهیم یک سرمایه داشته باشیم و هر چیزی که به دست آوردیم را طی یک فصل خرج کرده‌ایم. اگر هم کسی خانه یا ماشینی دارد از حمایت‌های خانواده خودش است و اینطور نیست که از این دستمزدها به چیزی رسیده باشد.

یکی از موارد قابل توجه ورود بانوان به ورزشگاه بود. نظر شما در این باره چیست؟

علاقه شخصی من این نیست که به استادیوم بروم اما چون ما با حجاب بازی می‌کنیم دوست دارم که حداقل خانواده من مثلا برادر یا پدرم بتوانند بازی‎‌های ما را تماشا کنند. بالاخره این یک پروسه‌ای دارد که باید طی شود و به نظرم یکسری فرهنگ‌هایی دارد که باید پیاده شود.

یادم است در سال ۲۰۱۳ که بین ۱۰ بازیکن برتر آسیا شدم، فدراسیون یک مراسمی را ترتیب داد و آقای جمشید مشایخی حرف‌های قشنگی را به زبان آوردند.

ایشان گفتند آقایانی که مثلا خانم‌ها را به ورزشگاه‌ها راه نمی‌دهید این به شکلی توهین به خود ماست. این جمله در ذهن من مانده که اگر واقعا آقایان یکسری اصول و قوانین را رعایت کنند می‌تواند شرایط خوبی را ایجاد کند تا بانوان بتوانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند. بالاخره کشور ما یکسری قوانین مشخص دارد و باید همه چیز طبق قانون باشد.

امیدوارم که در آینده با ترتیب دادن پیش نیازها شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باشیم و مانند فینال جام باشگاه‌های آسیا و مثلا بازی با کامبوج بتوانند به ورزشگاه بروند و بدون مشکل این کار انجام شود. من مطمئن هستم که خیلی‌ها علاقه مند به ورزش هستند. در گذشته اگر کسی ما را می‌دید به ما می‌گفتند مگر دختر هم فوتبال بازی می‌کند اما الان دیدگاه‌ها به روز شده است.

در زندگی ورزشی از خودتان راضی هستید؟

بله خداراشکر خیلی راضی هستم و اگر به گذشته برگردم تلاش می‌کنم در همین مسیری که حضور دارم قرار بگیرم. همه چیز خوب گذشته و اگر اشتباهی هم صورت گرفته برای آینده از آن درس گرفتم.

شعار شما در زندگی چیست؟

خوشی. آدم باید هرجایی که حضور دارد با احترام به همه بتواند خوش باشد و از زندگی لذت ببرد و به شرایط بستگی ندارد چون سخت و آسان باید آدم زندگی کند و از ان لذت ببرد.

دوست داشتید که جای چه کسی باشید؟

به این فکر نکردم که جای کسی باشیم ولی دوست داشتم کریستیانو رونالدو دختران باشم! دوست نداشتم که پسر باشم، دوست داشتم دختر بودم و به اندازه او حرفه‌ای بودم.

پس باید رونالدو را بیشتر از مسی دوست داشته باشید.

بله، من به رونالدو بیشتر علاقه دارم. مسی واقعا فضایی است او اگر ده دقیقه قبل از مسابقه هم از خواب بیدار شود و به زمین مسابقه برود همان مسی است و همیشه خوب است اما رونالدو تلاش کرده و شاید مسی ۱۰۰ درصد استعداد باشد اما به نظرن رونالدو ترکیبی از تلاش و استعداد است که برای من اهمیت بیشتری دارد.

خودتان را مدیون چه کسی می‌دانید.

مشخصا خانواده‌ام. پدر، برادر، خواهر و همینطور مادرم بر گردن من حق دارند. آن زمان نمی‌گذاشتند دختران فوتبال یا فوتسال بازی کنند اما پدرم و برادرم از من حمایت می‌کردند و از آنها بسیار ممنونم.

علاقه شما به فوتبال از چه زمانی شروع شد؟

فکر کنم ۵ یا ۶ سالگی. از زمانی که توپ را شناختم به آن علاقه پیدا کردم. من حتی با توپ والیبال و بسکتبال هم فوتبال بازی می‎کردم که البته درست نیست اما هر زمان که می‌شد علاقه داشتم که فوتبال بازی کنم. فکر کنم که از سال ۸۱ یا ۸۲ بود که در یک باشگاهی ثبت نام کردم و اوایل تفریح بود اما بعد کم کم حرفه‌ای شد.

در دوران حرفه‌ای مدیون نیلوفر اردلان و شهرزاد مظفر هستم که بسیار به من لطف داشته‌اند و خیلی به آنها علاقه دارم. مانند خواهر بزرگترم راهی که درست بود را به من نشان دادند و مشاور من بودند که از راهنمایی آنها استفاده کردم.

قهرمان دوران بچگی؟

شوچنکو. آن پیراهن زرد اوکراین و شادی گل‌هایی که انجام می‌داد مورد علاقه من بود.

پس به همین خاطر شماره ۷ را انتخاب کردید.

هفت را از کودکی دوست داشتم چون شماره مقدسی است اما اینطور نبوده که هیچ زمان وابستگی به این شماره داشته باشم و به این خاطر اصول حرفه‌ای را زیر پا بگذارم. به نظرم این بازیکنان هستند که به شماره‌ها ارزش می‎‌دهند و یک شماره از شما ستاره نمی‌سازد.

بازیکن مورد علاقه شما در ایران علی کریمی است.

بله. من از لحاظ فوتبالی و تکنیک نابی که ایشان دارند بازیکن مورد علاقه من هستند و اسطوره هستند. در فوتبال بانوان شاید فهمیه زارعی و فاطمه ارژنگی در دوران اوج‌شان به تکنیک ایشان نزدیک بودند. این دو بازیکنان تکنیکی ما هستند و بسیار جنگنده نیستند اما تکنیک نابی داشتند.

در فوتبال مردان چطور؟

هیچکس. مطمئنم که بهتر از علی کریمی دیگر نخواهیم داشت و کسی حتی نزدیک ایشان هم نیست.

درباره تکنیک گفتید، یک ضربه چیپ زده بودید و آن را به عادل فردوسی پور تقدیم کردید.

بله چون که من یادم است وقتی که در سال ۹۴ قهرمان شدیم یکشنبه به ایران برگشتیم و دوشنبه باید به همراه سرمربی‌مان به برنامه نود می‌رفتیم. آن برنامه اولین برنامه‌ای بود که ما را به صورت رسمی دعوت کرد و خیلی از ایشان تشکر کردم. من همیشه می‌گویم که آقای فردوسی پور باعث شد تا ما بیشتر دیده شویم. در آنجا بود که ایشان از من سوال کردند که خانم‌ها هم بلد هستند چیپ بزنند و در آن برهه هم خیلی به آقای فردوسی پور کم لطفی شده بود که دوست داشتم آن گل و ضربه چیپ را به ایشان تقدیم کنم.

جای فردوسی پور در تلویزیون خالی نیست؟

صد در صد. واقعا جای ایشان در تلویزیون خالی است. من که دیگر نه اصلا فوتبال می‌بینم چرا که بعضی از فوتبال‌ها را باید صدایش را قطع کنیم تا تماشا کنیم. دیگر از فوتبل داخلی خبر نمی‌گیرم و فقط این را می‌دانم که پرسپولیس در صدر جدول است. حتی تیم‌‎های دوم و سوم را هم نمی‌دانم.

پرسپولیس امسال برای چهارمین فصل متوالی قهرمان می‌شود؟

امسال را نمی‌توان خیلی دقیق پیش بینی کرد چون بازیکنان از شرایط تمرین دور شده‌اند و برای بازگشت یک مقدار کار سختی دارند اما امتیازات خوبی را پرسپولیس به دست آورده است و به نظرم می‌تواند قهرمان شود.

به نظر شما وزیر ورزش استقلالی است یا پرسپولیسی؟ این سوال از سوی هواداران دو تیم در سال گذشته بیش از هزار بار تکرار شد. نظر شما چیست؟

به نظرم ایشان طرفدار تیم ملی هستند و چنین چیزی درست نیست که همیشه مطرح می‎‌شود. وزیر نمی‌تواند به شما بگوید که دقیقه یک گل بخور یا چنین مسائلی را ترتیب بدهد. چنین مسائلی زیبا نیست و اصلا زیبنده فوتبال و هواداران عزیز و همینطور دو باشگاه بزرگ کشورمان نیست. مردم و هواداران نباید خودشان را درگیر این مسائل کنند.

تیم ملی فوتبال مردان را دنبال می‌کنید؟

در زمان آقای کی روش ما خیلی نظم داشتیم و قانون مشخص بود. تیم ما یکدست بود و ناراحتی باخت ما و مشت نشان دادن به سرمربی کره نشان می‌داد که در بردها بیشتر از ما خوشحال می‌شد. او حتی سالن بدنسازی، آکادمی فوتبال آقایان و پک و امکانات خوبی را ایجاد کرد که همه آنها را برای ما گذاشت و اینطور نبوده که آنها را به پرتغال یا کلمبیا ببرد. به نظرم خیلی دوران خوبی با او داشتیم و در مورد مارک ویلموتس هم نمی‌دانم چه شد که موفق نشد. شاید نتوانست شرایط را مدیریت کند. کی روش اما مدیر خوبی بود و یکسری را حذف کرد و یک سری جدید را به تیم اضافه کرد. من هم مانند یک ایرانی آرزو دارم که کشورم در جام جهانی حضور داشته باشد و مردم آن را دنبال کنند.

دروغ سیزده به در؟

پاداش فوتبال بانوان پرداخت شد(باخنده.) جدی بگویم که اوایل اسفندماه با توجه به اینکه شماره حساب‌های ما را داشتند یک بار دیگر شماره حساب گرفتند اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.

حرف پایانی.

سال جدید را به تمام هم میهنان گرامی تبریک می‌گویم و آرزو دارم که همبشه سالم باشند و از نظر مسائل اقتصادی همه چیز به تعادل برسد تا مردم با آرامش زندگی کنند. مسئولان کشورمان باید اولین دغدغه شان رفاه مردم باشد و این اتفاق بیفتد که تمام مردم با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند. از تمامی مسئولانی که برای ورزش بانوان زحمت می‌‎کشند هم تشکر می‌کنم و امیدوارم که این حمایت‌ها ادامه دار باشد تا روز به روز موفقیت‌های بی شمار ورزش ایران را شاهد باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.