کد خبر : 240585
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 10:25
-

گزارش اختصاصی از وضعیت نابسامان دستمزد و امکانات داوران فوتسال

گزارش اختصاصی از وضعیت نابسامان دستمزد و امکانات داوران فوتسال
در گزارشی تفصیلی به بررسی شرایط نابسامان داوران فوتسال کشور و عدم پرداخت حق‌الزحمه بسیار کم آن‌ها پرداخته‌ایم که در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، در گزارشی تفصیلی به بررسی شرایط نابسامان داوران فوتسال کشور و عدم پرداخت حق‌الزحمه بسیار کم آن‌ها پرداخته‌ایم که در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.
فوتسال ایران در طی سالیان اخیر همواره در صدر لیست تیم‌های آسیایی و جزء ده تیم نخست دنیا بوده و حتی گاهی در بین ۵ تیم برتر رده بندی Fifa نیز قرار داشته است.
درحالیکه فوتسال همیشه اعتبار و آبروی کشور و فدراسیون فوتبال بوده اما هیچگاه آنطور که شایسته آن بوده، مورد توجه قرار نگرفت است.
در کنار شرایط خوب تیم ملی فوتسال، داوران فوتسال نیز همواره نام مقدس ایران را در تورنمنت‌ها و اکثر جام‌های جهانی و آسیایی زنده نگه داشته‌ و باعث اعتبار جامعه داوری کشور و نیز فدراسیون فوتبال شده‌اند.
متاسفانه تمامی توجهات مسئولان فدراسیون فوتبال به رشته فوتبال بوده و تفاوت‌های بسیار زیادی را در سال‌های اخیر بین فوتبال و سایر رشته‌های زیر نظر فدراسیون فوتبال از جمله فوتسال و فوتبال ساحلی شاهد بوده‌ایم.
همچنین کم‌توجهی صداوسیما به فوتسال و عدم پوشش زنده مسابقات لیگ نیز همواره مورد انتقاد به حق جامعه فوتسال بوده که تمامی این مسائل اعتراض فوتسالی‌ها را در پی داشته است.
فدراسیون فوتبال که همیشه با نام و افتخارات تیم ملی فوتسال و داوران فوتسال در سطح آسیا و جهان نمایش می‌دهد و با افتخارات فوتسال و فوتبال ساحلی همواره در بین برترین فدراسیون‌های Afc قرار گرفته و اکثر افتخارات چند سال اخیر نیز توسط فوتسالی‌ها و ساحلی‌ها برای فدراسیون به ارمغان آمده است، اما توجه بسیار کم و بعبارتی بی‌توجهی مسئولان فدراسیون به فوتسال خصوصا قشر زحمتکش داوران، صدای اعتراض داوران کشور را بلند کرده و سبب نارضایتی آن‌ها گردیده است.
در اکثر جام‌های جهانی و جام‌های آسیایی فوتسال، ایران دارای نماینده داوری بوده که با شایستگی در مراحل پایانی مسابقات هم حضور داشتند و حتی در آخرین دوره جام‌ جهانی نیز دارای دو نماینده داوری بوده‌ایم.
اما کم‌توجهی بیش از حد مسئولان به داوران فوتسال موجی از ناامیدی و دلسردی را در بین داوران فوتسال کشور به وجود آورده که در گزارش فوق، به بررسی شرایط نابسامان و نامناسب داوران فوتسال کشور در چند سال اخیر پرداخته‌ایم.

داوران فوتسال کشور که به نوعی از مظلوم‌ترین داوران در بین تمام داوران فدراسیون فوتبال به حساب می‌آیند، بیش از یک سال و نیم است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند!
آن‌ها در این مدت با هزینه شخصی عازم مسابقات شده‌اند و هیچ دریافتی‌ای نداشتند. مسئله‌ای که شاید برای خیلی‌ها غیر قابل باور باشد اما حقیقتی تلخ را در پی دارد.
بعنوان مثال دریافتی خالص یک داور باسابقه لیگ برتری بطور میانگین به ماهی دو میلیون تومان هم نمی‌رسد اما همین عدد بسیار کوچک نیز بیش از یک سال و نیم است که به داوران و ناظران فوتسال کشور در تمامی رده‌ها پرداخت نشده است!
عددی که در بالا به آن اشاره شد، مربوط به داوران لیگ برتری فوتسال بوده و برای داوران لیگ یک و رده‌های پایین‌تر بسیار کمتر می‌باشد که به نوعی خجالت‌آور است.
خجالت‌آور از این جهت که اغلب عنوان‌هایی که فدراسیون فوتبال توسط آن به خود می‌بالد، مربوط به فوتسال و فوتبال ساحلی است اما توجهات فدراسیون فقط و فقط معطوف به فوتبال بوده و به اصطلاح فوتسالی‌ها انگار فوتسال بچه سر راهی فدراسیون می‌باشد که هیچ توجهی به آن نمی‌شود.
در کنار حق‌الزحمه بسیار اندک داوران و ناظران فوتسال کشور، امکانات لازمه نیز به آن‌ها، به ندرت تعلق می‌گیرد.
پیگیری‌های ما نشان می‌دهد داوران لیگ یک فوتسال کشور بیش از ۴ سال است که لباس داوری نگرفته‌اند و آخرین بار، در کلاس پیش فصل سال ۱۳۹۸ که مهرماه آن سال در کرج برگزار شده بود، دو دست لباس دریافت کرده و از آن زمان تا کنون که بیش از ۴ سال زمان می‌گذرد، فقط و فقط با همین دو دست لباس داوری کرده‌اند که در نوع خود بسیار عجیب و ناامید کننده است!
در برخی عکس‌ها که از مسابقات مختلف دیده می‌شود، تفاوت لباس‌ بین داوران به وضوح دیده شده است مسئله‌ای که واقعا جای تاسف دارد.
فدراسیون فوتبالی که چند میلیون دلار پول برای مربیان ناموفقی چون ویلموتس و کیروش دارد اما چند میلیون تومان ندارد که برای داوران فوتسالش لباس بخرد تا داوران زحمتکش فوتسال از حداقل‌ترین امکانات لازمه خود نیز محروم باشند!
داورانی که اگر نباشند، بدون شک چرخه مسابقات را نیز با چالش بزرگی مواجه می‌کنند.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد آخرین پرداختی که به داوران و ناظران فوتسال صورت پذیرفت، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ بوده و از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا کنون که بیش از یک سال و نیم شده است، هیچ دریافتی‌ای از فدراسیون و سازمان لیگ فوتسال نداشته‌اند!

تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره شد تنها بخشی از مشکلات داوران مظلوم فوتسال کشور بوده و خیلی از آن‌ها در تماس با ما، گلایه‌های فراوانی داشته‌اند که مطرح کردن تمام آن مطالب در این گزارش نمی‌گنجد زیرا گلایه‌ها انقدر زیاد بوده که به چندین و چند گزارش نیاز دارد. اما با کمی تأمل می‌توان به وضوح استنباط کرد که حال جامعه داوری فوتسال کشور اصلا خوب نیست و مسئولین فدراسیون و نیز سازمان لیگ فوتسال هرچه سریعتر باید به فکر چاره باشند چرا که قطعا تداوم این روند ناامیدکننده، بطور قطع خداحافظی و قطع همکاری بسیاری از داوران را در پی خواهد داشت.
شنیده می‌شود در جدیدترین اتفاقی که سبب اعتراض فوتسالی‌ها خصوصا داوران و ناظران فوتسال شده است، عدم پرداخت حق‌الزحمه آنان می‌باشد.
بنا بر شنیده‌ها، گویا قرار بود حق‌الزحمه داوران و‌ ناظران داوری توسط سازمان لیگ فوتسال در اواخر اسفند و قبل از عید ۱۴۰۲ پرداخت شود اما فدراسیون فوتبال برای اعزام تیم ملی فوتسال به تورنمنت تایلند، مبلغ دو میلیارد تومان از حساب سازمان لیگ فوتسال برداشت می‌کند که همین مسئله باعث عدم پرداخت حق‌الزحمه بسیار اندک داوران و ناظران شده است مسئله‌ای که اگر واقعیت داشته باشد، بسیار ناامید کننده بوده و قطعا مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتسال باید نسبت به آن پاسخگو باشند.
به اعتقاد جامعه داوری فوتسال،در واقعا نه تنها هیچ کمکی از فدراسیون فوتبال به آن‌ها نمی‌شود بلکه در جاهای مختلف، مسئولان فدراسیون با تصمیمات خود باعث صدمه به بحث مالی داوران و ناراحتی آن‌ها نیز شده‌اند.
آن‌ها اعتقاد دارند چرا برای داوران لیگ برتر فوتبال در طول سال چند نوبت کلاس برگزار می‌شود و در طول فصل چندین مرتبه لباس به داوران لیگ برتر فوتبال داده می‌شود و حتی در کلاس پیش فصل سال قبل به داوران لیگ برتر فوتبال کت و شلوار یکدست داده شده اما به داوران لیگ برتر فوتسال نه تنها کت و شلوار داده نشده بلکه لباسی که به آن‌ها تعلق گرفته از کیفیت به مراتب کمتری نسبت به فوتبالی‌ها برخوردار است.
بعبارتی داوران فوتسال نه تنها نسبت به بی‌توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ گلایه دارند، بلکه از تفاوت قائل شدن آن‌ها در دادن امکانات نیز گله‌مند بوده و اختلاف فاحش دستمزد بین داوران فوتبال و فوتسال را نیز علت دیگر گلایه خود عنوان داشته‌اند.
مطابق جدولی که به دست ما رسیده است، یک داور برای قضاوت در لیگ برتر فوتبال بیش از ۵ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد اما یک داور فوتسال برای قضاوت در لیگ برتر فوتسال کمتر از ۱/۵ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد که همین مسئله یکی از عوامل نارضایتی داوران فوتسال شده است.

پیگیری‌های ما نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های فراوان رییس کمیته داوران فدراسیون برای پرداخت حق‌الزحمه داوران و ناظران فوتسال قبل از عید ۱۴۰۲، اما این مسئله توسط سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال رخ نداد و تلاش‌های وی بی نتیجه ماند.

بنا بر صحبت‌هایی که با چند داور فوتسال داشته‌ایم، آن‌ها نسبت به وضعیت مالی و امکانات چند سال اخیر ناراحت و نگران بوده و اعلام کردند از رییس کمیته داوران فدراسیون انتظار دارند با جدیت بیشتری پیگیر حق و حقوق داوران فوتسال باشد.

تمامی این مسائل از یک سو، اما در جدیدترین مسئله‌ای که شنیده شده، ۴ برابر شدن حق‌الزحمه داوران که شامل ۴ برابر شدن حق‌الزحمه داوری، مأموریت روزانه و نیز ایاب و ذهاب داوران می‌باشد، فقط و فقط در بخش حق‌الزحمه قرار شده ۴ برابری صورت بگیرد و مأموریت روزانه و ایاب و ذهاب با همان مبلغ قبلی یعنی با جدول ۵ سال قبل محاسبه شود!

موردی که اگر صحت داشته باشد، بطور قطع اعتراض فراوان داوران و ناظران فوتسال را به همراه خواهد داشت چرا که در وضعیت سخت اقتصادی کنونی، عدم پرداخت حق‌الزحمه به نوبه خود موجب دلسردی و نارضایتی آن‌ها شده و چنانچه قضیه ۴ برابر نشدن مأموریت روزانه و ایاب و ذهاب نیز صحت داشته باشد، صدای اعتراض به حق جامعه داوری فوتسال را بلند خواهد کرد.
درصورت صحت این مسئله که ۴ برابر شدن ایاب و ذهاب و مأموریت روزانه داوران و ناظران فوتسال کنسل شده است، با مثالی ساده به عمق فاجعه خواهیم رسید!
بعنوان مثال، یک داور برای سفر از تهران به تبریز در مجموع رفت و برگشت باید مسافتی در حدود ۱۲۶۰ کیلیومتر را طی کند که با احتساب جدول قدیمی پرداخت، مبلغی در حدود ۱۸۹ هزارتومان کرایه دریافت می‌کند!
در مثالی دیگر، یک داور برای سفر از تهران به ساری در کل باید مسافتی در حدود ۵۰۰ کیلیومتر را رفت و برگشت طی کند که با احتساب جدول قدیمی پرداخت، مبلغی در حدود ۷۵ هزارتومان کرایه دریافت می‌کند!
در واقع مبلغی که برای هزینه ایاب و ذهاب به داوران و ناظران فوتسال پرداخت می‌شود، هزینه یک پنجم سفر این قشر مظلوم نیز نخواهد شد چرا که آن‌ها در طول مسیر بطور قطع تغذیه هم خواهند داشت و با در نظر گرفتن تمامی موارد مختلف، بعبارتی شاید بتوان گفت داوران و ناظران فوتسال بصورت تقریبا رایگان فعالیت می‌کنند!
مثال‌هایی که در بالا و از داوران فوتبال به آن اشاره شد، به منزله تخریب داوران زحمتکش رشته فوتبال نبوده چرا که داوران فوتبال نیز همانند داوران زحمتکش فوتسال آنطور که شایسته آن هستند مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما بی‌توجهی به داوران فوتسال به قدری تعجب برانگیز بوده که ما را بر آن داشت تا در گزارش فوق بدان بپردازیم.
امیدواریم مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتسال هرچه سریعتر خواسته‌های به حق جامعه داوری فوتسال کشور را مورد توجه قرار داده و با پرداخت بموقع و مطلوب حق‌الزحمه‌ها و نیز دادن امکانات لازمه و در خور شأن، سبب شوند داوران و ناظران با ذهنی آرام و متمرکز در مسابقات حاضر شوند تا در تصمیم‌گیری‌های خود عدالت را مثل همیشه برقرار سازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

مطلع دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

ممنون از اینکه واقعیت های تلخ داوری فوتسال رو نوشتید

فوتسالی سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

دمتون گرم حرف دل داوران را زدید
خاک بر سر فدراسیون

سهیل سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

مرسی پایگاه خبری فوتسال

کاشانی سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

فدراسیونی‌ ها پرروتر از این حرفان که به داوران حقشونو بدن

ولی سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷

فدراسیون نامرده داورا باید هماهنگ باشن اعتصاب کنن تا حالشون جا بیاد

داوود چهارشنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

فدراسیون بی کفایت

ادریس چهارشنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

مرحبا پایگاه خبری فوتسال👏👏👏