کد خبر : 266649
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 0:59
-

شمسایی: هدفم حضور در مدیریت فدراسیون است/ تیم من نه تاکتیک، تکنیک و برنامه نداشت اما این جام را آوردیم

شمسایی: هدفم حضور در مدیریت فدراسیون است/ تیم من نه تاکتیک، تکنیک و برنامه نداشت اما این جام را آوردیم

سرمربی تیم ملی فوتسال گفت: بازی و مدیریت را دیدم و قطعا تفکر بعدی‌ام مدیریت است باید اساسنامه‌ فدراسیون فوتبال را ببینیم تا بدانیم امثال مرا راه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ،وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال در گفت و گویی تفصیلی به سوالات جواب داد که در زیر می خوانید؛

خبرنگار: ابتدا درمورد سیزدهمین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا صحبت کنید.

خدا را صد هزار بار شکر. وظیفه خود می‌دانم که از مردم به خاطر تحمل کردن من در این ۲ سال تشکر کنم‌. ۲ سال قبل پس از قهرمان نشدن بلافاصله از مردم عذرخواهی کردم. امروز خوشحالم جام را تحویل فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش دادم. شما در اردوی تیم ملی به من گفتید با قول قهرمانی به وزیر پیش از جام ملت‌ها، روی تیم فشار گذاشتی اما خدا را شکر این وعده محقق شد و خوشحالم دل مردم را شاد کنم‌.

خبرنگار: برای کسب این قهرمانی فشار زیادی را تحمل کردید که در برخی بازی‌ها با نوسان زیاد تیم مشخص بود.

همیشه به بازیکنانم می‌گویم اگر استرس نداشته باشید، ممکن است از آن طرف بوم بیفتید و اگر استرس زیادی داشته باشید، از این طرف بوم می‌افتید. ۵۰_۵۰ است. مثلا در بازی با بحرین تصور می‌کردیم خیلی راحت از سد این تیم می‌گذریم اما به چالش کشیده شدیم. شاید با آرامش‌ترین دوره‌ای بود که همراه تیم بودم. در جام ملت‌های آسیا از ایران توقع می‌رود همیشه حمله کند. همه بچه‌ها هم دوست دارند همیشه برنده باشند. سعی کردم در حد توان تیم را از همه چیز دور کنم.

خبرنگار: سخت‌ترین بازی ایران در جام ملت‌ها مقابل کدام تیم بود؟

شاید بازی با بحرین‌. در دیدار با ازبکستان خودمان کار را سخت کردیم. این تیم همیشه در نیمه نهایی بوده و چند دوره فینال آسیا را دیده است. یک مربی خیلی بزرگ با رقم زیاد ازبکستان را هدایت می‌کند. فکرش را نمی‌کردیم مقابل بحرین تا این اندازه به سختی بخوریم اما بازیکنان با فیزیک بسیار قوی، تعصب و جنگندگی زیادی داشتند.

بحرین همه بازی‌هایش را به جز دیدار مقابل ایران، با یک گل اختلاف باخت. اگر الان به مرحله گروهی بازگردیم می‌گویم بحرین می‌توانست صعود کند. ساعت ۱۲:۳۰ شب بازی با کویت در لابی هتل نشسته بودم. پس از یک بازی پرنوسان مقابل بحرین، تمام تمرکز خود را روی کویتی‌ها گذاشته بودیم. مربی افغانستان یعنی مجید مرتضایی یکی از رفیقان خوب ما و انسان بسیار شریفی است.

با مربیان و مدیران کویت هم از قبل سلام و علیک داشتم. یکی از مربیانش  آمد و در لابی کنار ما نشست. به این دلیل که صعودمان قطعی شده بود، یکی از مربیان افغانستان با تصور اینکه می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم تا افغان‌ها حذف شوند، آمد و کنار ما نشست. دیدم سایت‌های این کشور هم زده‌اند که ایران باید برای صعود ما بازی کند. برای شخص من ۲ چیز خیلی مهم بود. با تمام وجود می‌خواستیم به خاطر محمد ناظم الشریعه کویت را ببریم و صعود افغانستان به خاطر مرتضایی. اگر با ۳ گل اختلاف کویت را می بردیم، کویت بالا می‌آمد و افغانستان حذف می‌شد. ولوله کویتی‌ها در جریان بازی مشخص بود‌. لحظه‌ای که گل چهارم‌ را زدیم گفتم خدا را شکر که یک ایرانی دیگر هم به مرحله بعد صعود کرد.

برای این کار هم تلاش زیادی کردیم. افغانستان بالا آمد و در بازی حذفی باخت اما به دلیل میزبانی ازبکستان از جام جهانی، برای اولین بار در طول تاریخ انتخابی، شانس مجدد برای کسب سهمیه جام جهانی هم وجود داشت. افغانستان هم وقتی به پلی آف رسید و سهمیه را فه دست آورد، خیلی خوشحال شدیم.زمانی که به هتل آمدند، همه ایستادیم و برایشان دست زدیم. مهم‌ترین دلیلش مجید مرتضایی و سپس تلاش زیاد این تیم بود.

*مردم باهوش هستند و پیشرفت و سختی کار را درک می‌کنند‌

خبرنگار: بازتاب این قهرمانی هم نسبت به گذشته خیلی زیاد بود.

در واقع طبق مسیری که خودم برای تیم ملی ترسیم کردم، دوست داشتم این اتفاق بیفتد زیرا در زمان بازی کردن با انتخاب یک مسیر درست عناوین زیادی کسب کردم. در دوره بازیگری نزد مردم مقبولیت داشتم. وقتی هم سرمربی تیم ملی شدم، گفتم باید به این تیم نگاه ویژه‌ای داشت و پای این حرف ایستادم. شاید پس از باخت ۲ سال قبل به ژاپن خیلی سر خود را پایین انداختم زیرا احساس می‌کردم کاری که باید را نکردم. ارتباطات سبب شد تمام توان خود را بگذارم. وزیر ورزش ۲ بار به محل تمرین آمد. تاج یه عنوان نایب رئیس و رئیس کمیته فوتسال آسیا مصرانه دنبال نتایج این تیم بود.

احسان اصولی و کریمیان که تیم برای خودشان، هیچ کم و کسری نگذاشتند. خدا خواست اوایل امسال که هیچ رشته‌ای تلاطم نداشت، ما قهرمان شویم. شاید سختی کار باعث شد حلاوت قهرمانی بیشتر شود. وقتی به خیابان یا هر جای دیگر می‌روم، مردم تبریک گفته و می‌گویند در بازی با ازبکستان نفس‌مان درآمد. مردم ما باهوش هستند و پیشرفت و سختی کار را درک می‌کنند‌. وقتی هم تلویزیون بازی‌ها را نشان می‌دهد، بیشتر این مسائل را می‌فهمند‌. آنها کارشناس واقعی هستند. به همین دلیل قهرمانی خیلی لذت‌بخش بود و ظاهرا قهرمان المپیک شده‌ایم.

*تاکتیک، تکنیک و برنامه نداشتیم اما جام را آوردیم و تحویل مردم دادیم

خبرنگار: برخی کارشناسان می‌گویند ایران با وجود قهرمانی مشکلات تاکتیکی داشت.

فلیپه اسکولاری پس از قهرمانی با برزیل در جام جهانی ۲۰۰۲ به نشست خبری آمد و جام هم روی میز بود. من مربی‌ای نیستم که با خودم جام را به محل‌های مختلف ببرم و اگر قرار باشد چیزی دیده شود، به موقعش دیده می‌شود. در آن نشست خبری کلی خبرنگار نشسته و از ایرادهای برزیل در نیمه نهایی گفتند‌ اما او جواب داد پس این جام اینجا چه کار می‌کند؟! اسکولاری گفت اگر جام اینجا نبود، شما چه سوالی داشتید.

تیم من نه تاکتیک، تکنیک و برنامه نداشت اما این جام را آوردیم و تحویل مردم کشورمان کردیم

خبرنگار: وضعیت تمدید قراردادتان به کجا رسید؟

قراردادها در فدراسیون یک ساله است. قرارداد من هم تا ۲۹ اسفند بود‌. می‌گویند ۲ یا ۳ سال هستید اما یک سال قرارداد می‌بندند. اگر ۱۰ سال هم قرارداد داشته باشید اگر فدراسیون قصد همکاری نداشته باشد، فسخ قرارداد بسیار راحت است. الان که دیگر دستش خیلی باز است.

*مسابقات کافا دردی از ما دوا نمی‌کند

خبرنگار: مسابقات کافا می‌تواند به آماده‌سازی تیم ملی برای جام ملت‌ها کمک کند؟

برای حضور در این مسابقات امضا داده‌ایم و نباید زیر حرف خود بزنیم اما کافا اکنون دردی را برای ما دوا نمی‌کند‌ زیرا در جام جهانی به تیم آسیایی نمی‌خوریم. ببینید تیم‌های دوره قبل این تورنمنت مثل افعانستان چه قدر تغییر کردند. ۱۱ بازیکن خود را عوض کردند یا ازبکستان ۶_۵ بازیکن جدید و مربی جدید آورد. بازی دوستانه با رسمی خیلی متفاوت است. می‌بینید چه قدر مربی سطح بالای جهان به آسیا آمده‌اند. سرمربی ویتنام با آرژانتین قهرمان جهان شده و ونانسیو لوپز، سرمربی اسپانیایی بزرگ ازبکستان است.

قرقیزستان را در خانه خودش ۱۰ بر یک بردیم اما این تیم در آسیا متحول شده و با برنامه‌ریزی اصولی و سفرهای مختلف به جام ملت‌ها آمد. برای جام جهانی باید جهانی فکر کنیم. ما یک تیم هستیم و کار را خانوادگی جلو می‌بریم. خودمان صحبت کردیم و تیم به تورنمنت برزیل رفت. قرار بود تفاهمی صورت بگیرد تا این تیم هم برای ۲ بازی در فیفادی به ایران بیاید اما فیفادی ما نزدیک جام ملت‌ها شد. اصولی دراین مورد در حال برنامه‌ریزی است.

*نمی‌دانستم قهرمان شوم، ممنوع‌المعامله می‌شوم

خبرنگار: باتوجه به ممنوع‌المعامله بودن، مشکل خروج از کشور در آستانه مسابقات جام جهانی را دارید؟

ممنوع‌الخروج نیستم(باخنده) وقتی به ایران بازگشتم فهمیدم و شاید تا ۳_۲ روز دیگر حساب‌هایم را ببندند. نمی‌دانستم قهرمانی به این حد زیبا است که تا به ایران رسیدیم، از مالیات ۳ مورد برای من آمد. نمی‌دانستم اگر قهرمان شویم به این سرعت مرا می‌زنند. ممنوع المعامله شده و ممکن است ممنوع‌الخروجم کنند.

زمان را کامل از دست می‌دهیم.از ۱۰ اردیبهشت که از تایلند برگشتیم، ۱۳ روز را از دست دادیم. هرچند اصولی برای بازی با تیم‌های بزرگ رایزنی می‌کند. از بهادری جهرمی، سخنگوی دولت تشکر می‌کنم که به من گفت هرچه برای دیدارهای تدارکاتی نیاز دارید، از طریق وزارت خارجه پیگیری می‌کنم اما اعتقاد دارم ما نباید ساعت ۱۱ شب که در خانه چیزی نیست، دنبال چیزی باشیم. باید از روز قبل خانه‌مان پر باشد.

برنامه‌ریزی ما برای جام جهانی از لحاظ تعداد بازی‌های دوستانه مناسب باشد. برای جام ملت‌ها همه چیز درجه یک بود و هرچه خواستیم فراهم شد. از یک سال قبل باید برای جام جهانی‌ برنامه‌ریزی می‌کردیم. امروز نباید دنبال این باشیم که باید با کدام تیم‌ها بازی کنیم. برنامه خود را به کمیته فوتسال داده‌ایم و می‌دانم اصولی و فدراسیون هم دنبال کار هستند اما نباید کار را به دقیقه آخر بسپاریم.

قبل از سفر به تایلند، احسان کامیانی، دبیر سازمان لیگ خواست درمورد برنامه ریزی لیک نظر بدهم اما گفتم به عنوان یک هوادار و مخاطب اگر ۶ بازی لیگ را قبل از جام جهانی برگزار کنید، بازیکن به این دلیل که قراردادش را بسته و در کوران مسابقات قرار داد، از لحاظ بدنی و ذهنی آماده است. همین الان که اینجا نشسته‌ام، مربی امسال تیم ملی نیستم و مربی سال گذشته هستم.

*فرقی نمی‌کند بازیکنان ۱۰۰ ساله باشند یا ۲ ساله

خبرنگار: برخی می‌گویند وحید شمسایی مدعی جوان‌گرایی در تیم‌ملی است اما در این تورنمنت بازیکنان مسن زیادی برای تیم بازی کردند.

این حرف دیگر خیلی لوث و بی‌مزه شده است که جذابیتی ندارد. تعداد آدم‌هایی که در این ۲ سال تغییر دادم، خیلی زیاد بود. ببینید چند نفر در دوره قبلی بودند و امسال نبودند. ببینید چند نفر امسال اولین بار در جام ملت‌ها بازی کردند. بازیکنان جوانی که به هیچ وجه دیده نمی‌شدند و حتی پشت خط نبودند، بازی دادم. فرقی نمی‌کند ۱۰۰ ساله باشند یا ۲ ساله.

*وزیر ورزش عاشقانه از فوتسال حمایت کرد

خبرنگار: به نظر می‌رسد پاداش ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

پاداش‌های خود را گرفتیم. تتمه پاداشی از مسابقات مانده که جای دوری نمی‌رود و هیچ کم و کسری نداشتیم. تاج، هیات رئیسه فدراسیون و اصولی فوق‌العاده عمل کردند. ویژه از کیومرث هاشمی تشکر می‌کنم که به قول خود برای آمدن به تایلند در صورت صعود ما به فینال عمل کرد. تاج حرف قشنگی زد. پس از بازی با ازبکستان گفت وزیر قول داده بود در صورت حضور تیم ملی در فینال جام ملت‌ها یا فوتبال ساحلی به فینال جام جهانی به قطر و امارات بیاید که نشد. وقتی هم بازی نیمه نهایی به پنالتی کشیده شد، با خودش گفته شاید این بار هم وزیر نتواند تماشاگر ویژه فینال باشد. خدا را صد هزار بار شکر که بار سوم شد. از وزیر تشکر می‌کنم که عاشقانه آمد. رفت و برگشت تهران و بانکوک ۱۶ ساعت می‌شود اما وزیر این مسافت را طی کرد و پس از تماشای بازی بلافاصله برگشت. خدا را شکر جام را تحویلش دادیم. کیومرث هاشمی، انسان بسیار شریفی است که قدمت دوستی‌ام با او حداقل به ۲۰ سال قبل بازمی‌گردد.

*در صورت برگزار نشدن جام باشگاه‌های آسیا، فوتسال ما نابود می‌شود

خبرنگار: باشگاه‌های فوتسال کشورمان از تاج به عنوان نایب رئیس و رئیس کمیته فوتسال AFC به دلیل برگزار نکردن لیگ قهرمانان این قاره انتقاد دارند.

این حرف را متوجه شدم. پس از کرونا لیگ قهرمانان لغو شد. خودم از حامیان اصلی برگزاری این مسابقات هستم زیرا اگر باشگاه‌ها نباشند، چیزی به نام تیم ملی وجود ندارد. یکی از مباحث در تایلند مربوط به فوتبال بانوان بود. حتی در آن صورت جلسه هم این بحث مطرح نشد. ازبکستان، ایران، تایلند، ویتنام و اگر اشتباه نکنم ژاپن هم این حرف را زدند اما بحث کارگروه چند نفره است. مثلا هندوستان یا سریلانکا که تیمی ندارند در این کارگروه نماینده دارند. در آن کارگروه طرح موضوع می‌شود. این افراد هم جنگ خود را می‌کنند. خود تاج هم گفت ازبکستان اعلام کرده اگر وضعیت به این شکل باشد دیگر در مسابقات شرکت نمی‌کنیم. متاسفانه اتفاق خوبی نیست اما می‌دانم تاج تمام تلاش خود را می‌کند. حتی بحث برگزاری جام باشگاه‌ها در صورت جلسه نبود که آن را وارد کردند. واقعیت این است در صورت برگزار نشدن این تورنمنت، فوتسال ما نابود می‌شود.

*آینده فوتسال را خطرناک می بینم

خبرنگار: آینده فوتسال ما را چگونه می‌بینید؟

شاید از سال ۱۹۹۲ که فوتسال ما شکل گرفت و البته با حضور فوتسالیست‌ها، سبک و سیاق بازی کردن، ماهیت مسابقات و قوانین متفاوت بود و ما با حضور افرادی مثل مهدی ابطحی و سعید رجبی در دنیا چهارم شدیم، سه دوره پس از آن حذف شدیم، در سال ۲۰۰۸ با یک گل زده کمتر به جمع چهار تیم نیامدیم و در ۲۰۱۲ هم با علی صانعی حذف شدیم، در سال ۲۰۱۶ چکیده برنامه‌ریزی خود را از سال ۲۰۰۵ گرفتیم و سوم دنیا شدیم. از ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶ تیم‌های خوبی داشتیم اما به اندازه ۲۰۱۶ یک دست بازیکن سطح بالا نداشتیم.

در آن دوره یک پکیج کامل در اختیار داشتیم که از ۲۰۰۵ و زمان سرمربیگری جوراندیرو برای آنها برنامه‌ریزی شد تا به خسوس کاندلاس رسید و در نهایت با مدیریت ناظم الشریعه سوم شد. آن اتفاق ویژه و تاریخی بود. پس از آن دوره تا ۲۰۲۱ این مسیر را رفتیم و باز هم حذف شدیم. از آن سال تا ۲۰۲۴ فاصله جام جهانی ۳ سال شد. آینده فوتسال را خطرناک می‌بینم. هنوز به این موضوع نرسیده‌ایم که دنیا با امکانات بسیار زیاد در حال پیشرفت است. وقتی تیم‌های آسیایی مربیان بزرگ دنیا را با مبالغ کلان می‌آورند، یعنی با برنامه‌ریزی کامل جلو می‌روند.

امسال جام جهانی در ازبکستان برگزار می‌شود ‌که وسعت زیادی ندارد اما فیفا را مجاب می‌کند که میزبان جام جهانی باشد. کشوری مثل ایران این همه منابع، وسعت و شهر دارد‌. هرچند تحریم هستیم و نمی‌توانیم میزبان تورنمنت‌های بزرگ باشیم. بروید حتی سالن تمرینی تایلند را ببینید. امکانات و زیرساخت‌ها متفاوت است. با سرمایه‌گذاری پیشرفت می‌کنند. یک مثال دیگر. کسی تاجیکستان را قبول داشت؟

*وقتی به مراکش باختیم همه من را مسخره کردند
فوتبال این کشور نزدیک بود به جمع ۴ تیم برتر آسیا بیاید. فوتسالش هم به جام جهانی آمد. فوتبال مراکش تیم چهارم جام جهانی شد و اگر اتفاق خاصی نیفتد، فوتسالش هم به فینال جام جهانی می‌آید. وقتی به این تیم باختیم، همه مرا مسخره کردند اما ۳۵ بازی در ۲ سال برگزار کرده و همه دنیا را برده است. در وضعیت عجیب و غریب سالن این کشور برای مسابقات انتخابی جام جهانی مانده بودم. با وجود برنامه‌ریزی کمیته فوتسال برای رده پایه در این ۳_۲ سال هم از لحاظ فنی و هم امکاناتی آینده فوتسال را خطرناک می‌بینم.
 
*یکی از خواسته‌هایم آوردن یک آدم توانمند برای جام جهانی است
خبرنگار: باید برای تیم‌های باشگاهی خود از سرمربیان خارجی استفاده کنیم یا داخلی؟

فوتسال تقریبا مانند کشتی است. همه آدم‌ها استعدادی دارند اما واقعیت این است که همه در یک جا مانده‌ایم. راز آمدنم به تیم ملی، اندازه یک کتاب داستان است. بارها گفته‌ام برای این سمت با عزیزی‌خادم صحبت کردم که در ادامه میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون شد و در نهایت مهدی تاج آمد. با همه صحبت کردیم و سپس اتفاقاتی داخل کشور افتاد که به شب اعزام ما به تایلند خورد.عزیزان ما با موشک و پهباد، رژیم غاصب صهیونیستی را زدند اما پروازها لغو شد. داستان عجیب و غریبی بود.

۶_۵ ماه منتظر ماندیم تا بازیکنان لژیونر برگردند اما همه مصدوم به اردو آمدند. پس از پایان این مصاحبه باید برای عمل جراحی سالار آقاپور به بیمارستان بروم. خودم هم پیگیر کارش بودم. حسین طیبی به مسابقات نرسید اما مسلم اولادقباد و سالار با مصدومیت در اردو شرکت کردند. شرایط عجیب و غریبی برای ما ایجاد شد اما راضی به رضای خدا هستیم. درمورد این سوال هم ۲ سال قبل حرفی زدم که همه مسخره کردند. گفتم آدمی بیاوریم که بتوانیم در همه زمینه‌ها از او استفاده کنیم تا پیشرفت کنیم. خودم به دلیل آشنایی با افراد سطح بالای دنیا، می‌توانم آنها را بیاورم. ۳_۲ روز قبل گفتم اگر نتوانم کاری کنم به بیت‌المال لطمه می‌زنم.

در همه جا خیلی‌ها دوست دارند به این میز برسند آدمی داریم که هیچ کاری از او برنمی‌آید اما ۳ دستی میز را چسبیده است. زمانی می‌گویم شاید رفتن من از مملکت بیشتر از بودنم کمک کند. خدا را شکر همه علامه دهر، بزرگ و تصمیم‌گیرنده هستند اما من سعی دارم کوچک همه باشم.یکی از خواسته‌های من برای جام جهانی آوردن یک آدم توانمند است.

آن روز گفتم ایده پرداز که همه گفتند ایده چیست. باید یک آدم سطح بالا بیاوریم که با او چلنج کنیم، لیگ را ببینیم، برنامه‌ریزی کرده، هدف را ترسیم کنیم، هدفمند جلو برویم تا به خواسته خود برسیم. یکی از درخواست‌هایم این است. قبل از مسابقات آسیایی اصولی گفت هرچه می‌خواهی بگو اما گفتم الان وقتش نیست زیرا در آن زمان فقط پول هزینه کردن بود. برای اولین بار است چنین موضوعی را می‌گویم که یکی از حرف‌های من با فدراسیون همین است.
 
*توجه رهبر انقلاب به ورزش، یعنی همه باید پای کار باشند
خبرنگار: پرسپولیس و استقلال مدتی در فوتسال تیمداری می‌کردند. در این زمینه چه پیشنهادی برای مالکان جدید ۲ باشگاه دارید؟

خودم با استقلال قهرمان ایران شدم. حضور پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور باعث پیشرفت می‌شود. در سطح اول دنیا هم می‌بینید بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون، بارسلونا و ….در پرتغال و اسپانیا تیمداری می‌کنند. حضور تیم‌های پرهواداری مثل این ۴ تیم و نساجی در فوتسال باعث شور و شعف می‌شود. باشگاه‌های ما فرهنگی_ورزشی هستند‌. یعنی باید صاحب چند رشته باشید. خدا را شکر وضعیت هلدینگ خلیج‌فارس و این بانک‌های مالک پرسپولیس خوب است و چرا در فوتسال که این همه دل مردم را شاد کرد؛ تیمداری نکنند‌.

وقتی ولی امر ما با تماشای بازی‌های تیم ملی شاد می‌شوند و این یعنی این رشته دیده شده است. اینکه حضرت آقا محبت دارند و ما را به جلسه خصوصی می‌برند یعنی نه تنها استقلال و پرسپولیس بلکه همه باید پای کار باشند. این دیدار خیلی بعد خبری داشت.

*کشور برای من هزینه کرده و باید ادای دین کنم

در کشوری زندگی می‌کنم که برای من وحید شمسایی هزینه شده است. این کشور را هم خیلی دوست دارم. پیشنهادات زیادی هم از خارج از کشور داشتم. یک دوره‌ای هم در خارج از ایران بازی کردم‌ و دیدم برای این کار نیستم. ادا و اصول هم ندارم. همه مرا می‌شناسند. به کرم مولا و خانم حضرت زهرا(س)، دست من جلوی هیچکس دراز نبوده است. یک نفر هم نمی‌تواند بیاید بگوید فلان کار را برای شمسایی کرده‌ام، فلان رانت را داشته یا فلان جا به او حال داده‌ام. اگر این حرف را بزند و ثابتش کند، جایزه دارد. اگر از جایی استفاده ابزاری کرده باشم، جلوی همه مردم سر خود را خم می‌کنم. تیپ، قیافه و موهای من از ابتدا همین شکلی بوده است. همه کار هم کرده‌ام. پس از پایان این تورنمنت به کربلا رفتم.

سال ۶۳_۶۲ که هیچکس نمی دانست سوریه کجا است و بارگاه حضرت رقیه (س) اندازه یک اتاق بود، به این کشور رفتم. به حج عمره مشرف شدم. وضعیت زندگی‌ام هم نیز مشخص است. زیر بیرق هیچ احدالناسی جز خدای متعال و حضرت زهرا نیستم.

پس از قهرمانی به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم. ایشان خوششان آمد و ما هم به دیدارشان رفتیم. این کشور برای من هزینه کرده و باید ادای دین کنم. الان هم اگر نتوانم کاری کنم، به جایی وصل نیستم‌. با مصدومیت زانو و پا بیشترین عناوین را کسب کردم. در بیرون از کشور مثل AFC مرا خیلی بیشتر تحویل می‌گیرند. اینجا بیشتر مرا می‌زنند.

*کار رفتنم به خارج از کشور از میدان فردوسی تا میدان انقلاب است
چیزی هم که وجود ندارد، جلوی من گذاشته‌اند. باید جواب چه کسی و چه چیزی را بدهم؟ پالس خوب و بد هم آمده‌ است. کار رفتن من به خارج از کشور از میدان فردوسی تا میدان انقلاب است زیرا هم منابع مالی دارم و هم رزق حضرت زهرا در جیبم است. به راحتی می‌توانم با پول خودم بروم. بدون پول خود نیز خیلی‌ها نشسته‌اند تا مرا ببرند.
 
*جالب است هر جا می‌رویم فکر می‌کنند کلی پول گرفته‌ایم
خبرنگار: در مراسم تجلیل از قهرمانان سخنرانی کردید.

من قرار نبود برای مراسم تجلیل رئیس جمهور از قهرمانان جایزه‌ای بگیرم اما کیومرث هاشمی گفت باید به این مراسم بیایی تا صحبت کنی. من هم به احترام وزیر این کار را انجام دادم. حتی تیم من نیز جزء جایزه بگیران سال ۱۴۰۲ نبود. در آن مراسم و به حضرت آقا دلی گفتم هرچه برای ورزش هزینه شود، کم است زیرا مردم خوشحال می‌شوند‌. شرایط اقتصادی ما زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده و نمی‌توانیم از زیرش فرار کنیم. چه جوری می توان دل مردم را شاد کرد‌.

خود من اولین نفری هستم که بازی‌های کشتی و والیبال را می‌بینم. خدا را قسم سر یک بازی تیم ملی والیبال به حدی عرق کردم که گفتم سکته می‌کنم. کشورم را دوست دارم. یا عاشق کشور هستیم یا نیستیم. نگویید نگاه ویژه. این لز تدبیر نفر اول کشور و بزرگی‌اش است که به همه رشته‌ها نگاه می‌کند.

رئیس جمهور هم وظیفه اش است. از دست مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی هم جایزه گرفتم. البته از دست رئیسی هنوز چیزی نگرفته‌ام(باخنده). جالب است هرجا می‌رویم فکر می‌کننند کلی پول گرفته‌ایم. به پیر، پیغمبر، دین و آیین چیزی نگرفته‌ام. قد و قواره ورزشکار فوتبال و فوتسال برای دیده شدن خیلی زیاد است. وظیفه ما هم تلاش کردن است.

اگر لحظه‌ای بتوانیم کاری کنیم تا مردم مقابل تلویزیون ما را دعا کنند، خیلی خوب است. پالس‌های مثبت برنده شدن را می‌بینم. باید برای ورزش هزینه شود. امروز دیده‌ام می‌گویند به تیم ساحلی ۲۵ میلیون تومان پاداش داده شد که خودم با کیومرث هاشمی درموردش حرف زدم. زمانی سکه ارزان بود.

خبرنگار: دلیل انصراف باشگاه موفق تاسیسات دریایی از ادامه تیمداری در فوتسال چیست؟

مدیریت. منوچهری، مدیر ورزشی بود که با او قهرمان آسیا و جزء ۱۰ تیم برتر دنیا شدیم. پس از او مدیری آمد که تیم را کن فیکون کرد. این می‌شود ساختار درست نداشتن.

*به فکر مدیریت فدراسیون هستم اگر امثال مرا راه بدهند
خبرنگار: آیا به مدیریت در ورزش حتی ریاست فدراسیون هم علاقه دارید؟

حرص و جوش در وجود ما است اما یک ولی دارد. بازی و مدیریت را دیدم و قطعا تفکر بعدی‌ام مدیریت است. الان جوانانی مثل علیرضا دبیر، هادی ساعی، آرش میراسماعیلی، سجاد انوشیروانی، جواد داوری و … در فدراسیون‌های مختلف ریاست می‌کنند. باید اساسنامه‌ فدراسیون را ببینیم تا بدانیم امثال مرا راه می‌دهند. واقعیت این است به فکر مدیریت فدراسیون هستم.

*رئیس فدراسیون بودم، یک سرمربی خارجی به تیم‌ملی می‌آوردم
خبرنگار: اگر اکنون مسئول فدراسیون بودید چه کسی را به عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتسال انتخاب می‌کرد؟

مربی خارجی سطح بالا می‌آوردم. گزینه‌ام هم مربیانی از برزیل، پرتغال و اسپانیا هستند. هر کدام سبک کاری شان به فوتسال ایران نزدیک‌تر باشد انتخاب می‌کنم اما اگر بخواهیم براساس چارت کاری جلو برویم، اسپانیایی‌ها را بیشتر دوست دارم.

*رونالدو را به خاطر زحماتش دوست دارم
خبرنگار: فوتبالیست مورد علاقه ایرانی و خارجی شما کدام بازیکنان هستند؟

در بچگی عاشق دیه‌گو مارادونا بودم. شب‌ها با یاد او می‌خوابیدم. در نسل جدید کریستیانو رونالدو را به خاطر زحماتش دوست دارم. فوتبالیستی مثل لیونل مسی استعداد دارد اما یک نفر مثل رونالدو با تلاش و پشتکار به جایگاه می‌رسد‌. می‌توانیم برای بازیکنانمان او را مثال بزنیم تا ناامید نشوند. در داخل کشور هم اگر به بچگی بازگردیم، به این دلیل که برادر من پرسپولیسی بود، مرا برای دیدن بازی‌های این تیم به ورزشگاه آزادی می‌برد. دیدن علی پروین برایم جذابیت داشت. وقتی از پله‌ها بالا می‌آمد و ۸۰_۷۰ هزار نفر تشویقش می‌کردند، می گفتم چه قدر بزرگ است وآیا روزی می‌رسد ما هم به این شکل تشویق کنند. آدم‌های بزرگ دیگری مثل ناصر حجازی، منصور پورحیدری و امیر قلعه‌نویی را دوست داشتم. وقتی هم وارد مقوله شدم به عملکرد گلزنان نگاه می‌کردم و بلاشک علی دایی را دوست دارم.

خبرنگار: بهترین فوتسالیست تاریخ ایران؟

با احترام به تک تک دوستان، بلاشک محمدرضا حیدریان زیرا متفاوت بود.

*راز گردنبد وحید شمسایی از زبان خودش

خبرنگار: گردنبند شما در جام ملت‌های آسیا خیلی مورد توجه قرار گرفت.

داستانش طولانی است. پس از جنگ با عراق هنوز سفر به عتبات عالیات باز نشده بود. مهدی اربابی جامی در شهریار گذاشت که جایزه‌اش سفر به کربلا با اتوبوس بود. آن هم اتوبوس‌هایی که هرکسی درونش می‌نشست تا کربلا شهید شده بود(باخنده) حسین شمس که در آن زمان سرمربی تیم‌ملی بود، به بازیکنان گفت می‌خواهیم به مسابقات آسیایی برویم و حق بازی کردن در این تورنمنت را ندارید. البته اسم من برای یکی از تیم‌ها رد شده و برای فینال جزء دعوت‌شدگان بودیم‌.

به شمس گفتم جایزه مسابقات کربلا است و خدا را قسمت می‌دهم اجازه بده بازی کنم. اجازه داد و وقتی به درون زمین رفتم، بلافاصله با یک چرخش در وقت‌های اضافی گل طلایی را زدم و تیم من قهرمان شد. پاسپورت‌ها را گرفتند و هزینه اعزام هر نفر هم ۳۰۰ هزار تومان بود. اگر اشتباه نکنم سال ۷۹_۷۸ بود. البته همه با اتوبوس رفتند و به این دلیل که زمان اعزام با مسابقات آسیایی تایلند همزمان شد، ارباب ما را نطلبید. نرفتیم و پولش را به ما دادند.

آن پول هم خوردیم اما به حضرت زهرا گفتم خانم چرا باید جام ملت‌ها همزمان با سفر به کربلا شود. آن زمان به انداختن گردنبند گیر نمی‌دادند. پس از اولین سفر به کربلا روی زنجیر متعلق به شهید، پلاکی مزین به نام حضرت زهرا انداختم. این گردنبند را به ضریح پسرش انداختم و چند دوره با آن آقای گل جام ملت‌ها شدم.

امسال پیدایش کردم و به گردن خود انداختم. کل ماجرا همین است. حاج منصور ارضی به من یک هدیه داد زیرا می‌دانست حضرت زهرایی هستم. در برنامه مخاطب خاص شبکه ۳ که در کربلا اجرا شد هم گفتم هرچه دارم از مادر این آقا است. زندگی خود را مدیون این خانم هستم و ان‌شاءالله سایه‌شان بالای سر من باشد.

خبرنگار : شرایط فعلی فوتسال آسیا را چگونه می‌بیند؟

هرچند پیشرفت زیادی کرده اما برگزاری جام ملت‌ها هر چهار سال یک بار بد است. آمدند این تورنمنت را مثل فوتبال کنند اما کیفیت را پایین می‌آورد.

خبرنگار: می‌توان توقع داشت در این دوره جام جهانی روی سکو برویم؟

گفتن این موضوع کار اشتباه و سختی است اما امروز من به تنهایی کاره‌ای نیستم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 13 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

رضا شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۵۱

حتما بااین رزومه ای که داری وازدستمال یزدی حریر استفاده میکنی باید پست بگیری زیاد دورنیست

ایران قوی شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

دستمال کشی تویی و هفت جد و آبادت وطن فروش خائن دوزاری ، چون آقا وحید شمسایی طرفدار نظام هست و به دیدار رهبر عزیز رفته امثال توی کثیف فشاری شدین ، لعنت به همه تون دوزاری های وطن فروش پاپتی
درود به آقا وحید شمسایی عزیز ،حضرت زهرا س نگهدارت باشه دمت گرم

نادر شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۴۱

شمسایی وقتى خودت محکم و با قاطعیت میگویى ایم ملى تاکتیک نداشت ، برنامه نداشت….. ولى قهرمان شد یعنى قبول دارى که شانس آوردید !!!!!!
حالا شما با این تفکر چطور میخواهى رییس بشوى ؟؟!!! با این تفکر کل فوتسال را نابود خواهى کرد مثل تیم ملى فوتسال که راحت ٢٠ سال بِه عقب برگشته وسقف آرزوهایش شد قهرمانى آسیا!!!؟؟؟
از الان از جام جهانى ترسیده اى و تقاضاى مربى خارجى و غیره دارى؟!!!
ایران همیشه بهترین نتایج را با مربیان داخلى در جام جهانى گرفته
ایراد تیم ملى این هست که کادر فنى ضعیف و بى تجربه دارد و نفر اول تیم شما یک تدارکات هست بنام حمید مشیرى !!!!!!! با این دست فرمان در جام جهانى که نه روسیه و نه ایتالیا در آن هست و باید روى سکو برویم بِه هیچ کجا نخواهیم رسید

محمد شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

آقا وحید خیلی حرف میزنیا شق القمر ک نکردی تیم ملی دهها ابرقهرمان آسیا شده اونهم براحتی والبته با کمترین امکانات.‌.امسال ضعیف ترین تیم ملی رو دیدم ک جلوی تیمای درجه ۳اسیا هم کم می‌آورد برگشتن ب حسن زاده یعنی دوسال راه رو اشتباه میرفتی ونشانه ضعیف بودنته فقط

نام شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶

تیم ملى فوتسال همیشه بعد از کسب سهمیه ۶ ماه فرصت براى جام جهانى داشته و الان هم با توجه به لیگ ٢ تا ۴ بازى میتواند انجام بدهد !! دلیل این همه سر و صدا و شلوغ بازى شمسایی چى هست؟!! باید در سال منتهى بِه جام جهانى برنامه ریزى خوبى براى بازى تدارکاتى انجام میداد که بدلیل ترسیدن بحز بازى روسیهو برزیل بازى بزرگى انجام ندادند حالا از ترس باخت و نرفتن روى سکو داره سر وصدا میکنه !!!!!؟؟؟؟

ناشناس شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶

آقای شمسایی شما روی پتانسیل فوتبال سالنی ایران این نتیجه را گرفتید.در کل شما هم مثل کسانیکه راه چند ساله را یک شبه میروند بازی اصلی را یاد گرفته اید.و زمان و مکان مناسب هم به یاری شما آمده.

کریم شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱

سلطان وحید شمسایی

لر شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰

درود بر هرچی آدم بافکر وباسیاسته،،افرین که مقدمه چینی کردی برا مدیریت،،خیلی باهوشی

شهرام شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶

چه جالب. تمامی افراد حزب الهی نما از دبیر و ساعی گرفته تا شمسایی و رضا زاده همگی واسه رده ها ی بالای مدیریتی نظام. کیسه دوختن

شهرام شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵

منظورش اینه که من مدیر خوب هستم بخاطر اون جام رو بردیم منو بذارید وزارت ورزشی رییس فدراسیونی جایی

ناشناس شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱

آها، هدفت مدیریت فدراسیون هست!؟ پس بخاطر همین رفته بودی پابوس بیت رهبری!؟

علی یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۷

سلام شمسایی در زمان بازیگری و مربی موفق بود انسان پاک دست و مفید و الگویی برای جوانان است کسانی که هیچ هنری ندارند تنها به دلیل مومن بودن طرفدار ایران ورهبری پیام های انتقادی می گذارند

ناشناس یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۶

درود بر جناب شمسایی آفرین بر انسان با اصالت