کد خبر : 9616
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهریور 1393 - 22:05
دسته‌بندی نشده
-

مقدمه ای برای آموزش سیستم، تاکتیک و سبک در فوتسال

مقدمه ای برای آموزش سیستم، تاکتیک و سبک در فوتسال
پایگاه خبری فوتسال ایران پس از وقفه ای کوتاه، ارائه مباحث علمی آموزشی فوتسال را پی می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، انتشار مقاله ها و مباحث علمی فوتسال در راستای افزایش آگاهی مخاطب عام و همچنین دانش مربیان و اهالی فوتسال را از سال گذشته با همکاری شهاب سفال منش مدرس بین المللی فوتسال آغاز کردیم و پس از ارائه مباحث مقدماتی در فاز اول، وارد بخش اصلی این مباحث در فاز دوم می شویم. در آغاز این بخش ابتدا مقدمه ای بر سیستم، تاکتیک و سبک ها در فوتسال مطرح کرده و از سه شنبه هفته آینده به جزئیات هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

مروری بر تعریف استراتژی در بازی فوتسال

استراتژی در واقع تدبیری است خاص که مربیان در طول بازی اتخاذ می نمایند تا درنهایت موفقیت تیمی را به همراه داشته باشند.این تفکر که از فاکتورهای موفقیت مربیان با دانش می باشد پیرو تحلیل آماری و دیداری از آنچه از تیم خود انتظار داریم و اطلاعاتی که از تیم حریف خواهیم داشت بررسی و انتخاب خواهد شد.هرتیم با استراتژی مشخص که ازسوی مربی انتخاب می گردد تیم را در دو بخش دفاع و حمله دارای برنامه ای مشخص می نماید.استراتژی در واقع ترکیبی از ۳ عنصر کلیدی با عناوین : سیستم در بازی ، تاکتیک ، سبک یا روش بازی تشکیل خواهد شد که در این مبحث به تحلیل این سه واژه برای درک بیشتری از واژه استراتژی می پردازیم.

سیستم همان چیدمان اولیه بازیکنان در زمین میاشد که با نشان دادن اعداد برمبنای نحوه استقرار در زمین بازی مشخص می گردد. امروزه در بازی فوتسال سیستم ها همواره در حال تبدیل شدن به یکدیگر می باشند. (Alternative ) این بدان معناست که مربیان می بایست برای موفقیت بر مبنای توانایی بازیکنان (ابزار)  برای تغییر سریع سیستمها بمنظور رسیدن به موفقیت در دفاع و حمله برنامه ریزی داشته باشند .سیستمهای رایج در بازی فوتسال : ۲-۲         ۱-۲-۱       ۳-۱   و    ۰-۴  خواهد بود که هم در دفاع و هم در حمله دارای نقاط ضعف و قوت می باشد که در مبحث هفته آینده به تفکیک در ارتباط با آنها صحبت خواهیم نمود.

 Picture3 Picture4 Picture2 Picture1

تاکتیک برنامه ای است جهت موفقیت یک تیم که توسط مربی اتخاذ و می بایست از دید حریف پوشیده باشد.مربیان در جریان بازی از تاکتیکهای مشخص و تمرین شده استفاده خواهند نمود و همانطور که در مباحث گذشته عنوان نمودیم تاکتیکها را به : تاکتیک فردی ، تاکتیک تیمی ، تاکتیک گروهی ، تاکتیک تیمی و تاکتیکهای ویژه تقسیم بندی خواهیم نمود.

1234

سبک یا روش بازی نیز راههای و روشهای مختلف و متعددی خواهد بود که پس از اتخاذ تاکتیک مناسب برای آن در نظر گرفته خواهد شد.این بدان معنی است که تاکتیکهایی در بازی موفق به اجرا خواهند شد که راههای مختلفی (Option)  برای رسیدن به دروازه حریف در حمله و مراقبت از دروازه خود در دفاع داشته باشد.

با این تعاریف در می یابیم که لازمه اتخاذ استراتژی توسط مربیان صاحب سبک آگاهی از سه فاکتور : سیستم ، تاکتیک و سبک یا روش یازی (Style)  خواهد بود که به ترتیب اولویت در برنامه های تمرینی می بایست مورد توجه مربیان قرارگیرد. برای سیستم اتخاذ شده تاکتیک و برای تاکتیک انتخاب شده تدابیر و روشهای متعددی را  برخواهیم گزید تا در نهایت منجر به موفقیت گردد.

به عنوان مثال در حمله برای سیستم ۲-۲ در بازی تاکتیک حمله با استفاده از بازی در عمق با بازیکن راس را انتخاب  و  پس از اجرای آن ( به محض رسیدن توپ به بازیکن راس ) جهت کار دوم راههای متعددی را از جمله : چرخش و شوت ،  پاس در عرض به بازیکنان کناری که جهت حمایت به سمت بازیکن صاحب توپ می روند ، پاس رو به عقب و اجرای بازیهای ترکیبی ۲ یا ۳ نفره  و یا بازی با بازیکن  عقب در صورت بسته بودن فضا را تمرین خواهیم نمود تا با توجه به شرایط غیرقابل پیش بینی که در بازی اتفاق میافتد بازیکنان توانایی بهترین تصمیم گیری را داشته باشند.

شهاب الدین سفال منش

مدرس رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)

شمسایی سفال

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 9 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۹
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

زهره جمعه , ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵

دستتون درد نکنه عالی بود.لطف مطالب بیشتر بزارید

امیرمحمدرضایی چهارشنبه , ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵

سلام.دمت گرم داداش

حسین شنبه , ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

سلام .اگه امکان داره ایمیل اقای سفال منش رو برام ایمیل کنید .مرسی

حمید سه شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

لطفاً بیشتر و باجزئیات توضیح دهید. ممنون

محمد حسن شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴

سلام.من محمد حسن نانواکناری هستم من اهل مازندرانوفریدونکنار هستم من در مسابقات دهه قجر مدرسمون با ترکیب ۳ دفاع و ۱ حمله رفتم که خودم پست حمله بودم.البته من این ترکیب رو از اینجا ندیدم با تفکر خودم ساختم….دوستان اگر نظر من رو می خواهید این ترکیب بهترین است.وقتی ما حمله می کردیم انگار یه بمب می انداختن بین بازیکن های حریف و نمی تونستن بیا برای حمله.اگهر مدیر سایت دوست داره بدون په چوری ترکیب رو روی زمین انچام دادم برام تو gmailپیام بده…نتیچه بازی ما ۳_۰ شد که ما بردیم…این ترکیب برای شوت زدن عالیه..باتشکر نانواکناری………..به امید دیدار عریران

سهیل شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹

سلام من سهیل حسینیم….این ترکیب رو که اقا محمد حسن گفت جلوی ما انجام داد که ما رو برد…واقعا ترکیب عالیه…..یه پیز میگم همیشه یادتون باشه اگر محمد حسن یک فوتبالیت حرفه ای نشد در حد رونالدو وم سی من اسم خودم رو عوض میکنم…برا خودش و همه عجوبستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت…..خدا یا این خیلی عالیه

Mohammad جمعه , ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵

عالی بود اگه میشه مطلب درباره ی تکنیک های تکنفره در فوتسال هم بزارید ممنون

علی جمعه , ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰:۳۹

ایا یک بازیکن فیزیکی به درد فوتسال میخورد

افشین یکشنبه , ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

عالی بود دستتون درد نکنه خیلی ممنونم