کد خبر : 10915
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مهر 1393 - 12:33
-

فوتسال باشگاهی ایران در جنگ نامرئی با آموزش و مدارک مربیگری

فوتسال باشگاهی ایران در جنگ نامرئی با آموزش و مدارک مربیگری

عباس ترابیان رئیس پیشین کمیته فوتسال و عضو کمیته فوتسال آسیا در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه خبری فوتسال ایران، به انتقاد از شرایط بوجود آمده درلیگ فوتسال  و ترویج مربیان بدون مدرک و پدیده مربی- بازیکنی پرداخته است.این یادداشت از نظرتان می گذرد: این روزها در خانواده فوتسال اتفاقاتی در شرف وقوع است که ترس

عباس ترابیان رئیس پیشین کمیته فوتسال و عضو کمیته فوتسال آسیا در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه خبری فوتسال ایران، به انتقاد از شرایط بوجود آمده درلیگ فوتسال  و ترویج مربیان بدون مدرک و پدیده مربی- بازیکنی پرداخته است.این یادداشت از نظرتان می گذرد:

این روزها در خانواده فوتسال اتفاقاتی در شرف وقوع است که ترس و نگرانی را بر دل همه حاکم کرده و سقوط تدریجی فوتسال باشگاهی را به سمت بی نظمی و انحطاط به وضوح می بینیم. بارها با دلم خلوت کرده و تجربه و عقل به سکوت دعوتم کردند لیکن مسئولیتم در کمیته فوتسال آسیا و جایی که همیشه با افتخار پیرامون فوتسال در ایران بهتر از جانم سخن گفته ام و از سویی سالهایی که همچون فرزندم با فوتسال زندگی کردم اجازه نمی دهند که مهر سکوت برلبان بزنم. تمنا دارم به نکات ذیل توجه بفرمائید:

۱- مهره سوزی در باشگاه های فوتسال رفته رفته به یک اپیدمی ویرانگر در آمده است.

۲- فوتسال باشگاهی ایران در شرف و آغاز یک جنگ تمام عیار با مدارج مربیگری،آموزش و به قول خارجی ها لایسنینگ است.

۳- احترام به پیشکسوتان و مربیان با تجربه و بین المللی رفته رفته رنگ باخته است.

***

مهره سوزی باشگاه ها: باشگاه های فوتسال یا بهتر بگوییم تیم های فوتسال در لیگ آبرومند ایران که الگوی اولیه برای همه آسیایی ها و بعضا اروپایی ها نیز بوده امروز دستخوش حوادث خاصی شده است.بازیکنان بزرگ بعضی از این تیم ها که هنوز می توانند به عنوان ناجیان تیم ملی به میدان بروند به یکباره با پیشنهاد مربیگری مدیران روبرو می شوند و بدون مطالعه کافی پاسخ مثبت می دهند.

باید توجه داشت که آن دسته از مدیرانی که یک چنین پیشنهادی را به ملی پوشان خود می دهند با منظور خاصی ورود می کنند.اول اینکه با توجه به عدم وجود یک بودجه از قبل تعیین شده ، مدینه فاضله را نشان این جوان فرصت طلب می دهند و حقوق و پیش پرداخت را نیز در قالب توافقات قبلی به عنوان بازیکن می بینند.دوم موقتی بودن این مربی جوان است بدین ترتیب که در زمان مقتضی و شرایطی که یک مربی دائمی را مدنظر دارند با اولین مساوی یا باخت تیم، مربی جوان را در سراشیبی قرار داده و در شرایط استعفا او را محکوم به قبول آن می کنند.

آنچه اتفاق می افتد تنها ظهور و غروب یک مربی نیست لیکن اثرات جبران ناپذیر آن است که اولا اعتماد به نفس این بازیکن- مربی دود شده و به هوا می رود و ثانیا این مربی مستعفی دیگر در میان همبازیانش نیز مقبولیت قبلی را ندارد و همواره سر به گریبان خواهد بود.ثالثا این مهره سوخته شده در سودای خداحافظی از تیم ملی و تیم باشگاهی خودش در یک جنگ تمام عیار با خود سیر می کند.

جدال با ارزش های آکادمیک:اگر همه مربیان جوان همچون وحید شمسایی اولا استعداد رهبری و مربیگری را دارا بوده و ثانیا کلاس های مربوطه مثل سطح یک و سطح دو را طی کنند فوتسال ایران پذیرای آنها خواهد بود و سرمایه هایی تمام نشدنی برای آینده کشور به شمار خواهند رفت اما مشکل فعلی در آنجاست که برخی باشگاه ها با توجه به عدم برخورد سازمان لیگ فوتسال و اعضای هیات رئیسه آن که هر یک در جلسات سازمان لیگ بیشتر اهداف باشگاه خود را دنبال می کنند، مقررات نیمکت نشینان را به سخره می گیرند و فرد معرفی شده به عنوان سرمربی را در انتهای نیمکت می نشانند و تنها به شکل بهره برداری از مدارک این مربیان،پولی را به جیبشان می ریزند اما در واقع سرمربی اصلی کسی است که اهداف مدیران مورد نظر را تیمار می کند.

معضل اصلی این حرکت جنگ نامرئی ای است که با آموزش و مدارج مربیگری در افتاده است و با زبان بی زبانی می خواهند بگویند که آنچه فیفا و AFC تحت عنوان مدارک مربیگری و مدارج بین المللی بوجود آورده کشک است!! غافل از اینکه فوتسال امروز یک دانش بدون قید و شرط است و تجربه مطالعه مربیان در امورات تاکتیکی و تکنیکی به فوتسال بسیار مهم و موثر است.

در پایان آنچه گفتم نه از تراوش کینه و عناد بود بلکه درددلی پدرانه که تجربه چندین ساله ام در فوتسال انگیزه های آن را موجب شد و امیدوارم در نشست های ترتیب داده شده جهت خانواده فوتسال این مبحث به صورت جدی مورد مطالعه و نقادی قرار بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

غلام رضا یکشنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲

با سلام وتشکر از آقای ترابیان ومطالب ونقد خوبتان همین یک ماه پیش بود استاد رعدی هم گفت که مربی بازیکن یعنی افتضاح در فوتسال ولی کو گوش شنوا. ؟با تشکر

حسينى یکشنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷

نخستین کسى که این حرف را زدءو موضع کرفت اقاى على رعدى بود.. او خیلى موقع ها خیلى حرفها زد که بعدها همه به ان نتیجه رسیدند. سال ۸۶ کفت تایلند دارد به ما مىرسد.. تیمهاى اسیا دارند پشرفت میکنند و ما درجا میزنیم.. کى شنید؟؟؟؟؟
ممنون آقاى ترابیان از نکات خوبى کهاشاره کردید.

نام ... یکشنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸

بدبختی ما اینه که لیگ ایران کلا کشک شده.

پروا یکشنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹

کاش به حرف بزرگانی همچون شما و آقای رعدی گوش کنند و این مسیر انحطاطی که فوتسال ایران پیش گرفته است رو متوقف کنند.
فوتسال ایران بلقوه فراتر از آسیا و جزو بهترین‌های جهان است ولی در دست مدیران بی‌لیاقت اسیر است.

علیرضا یکشنبه , ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱

درورد بر شما که حرف حق رو زدید
باشد که بعنوان یکی از اعضای فنی و قوی بتوانید راه حلی اساسی پیدا کنید برای همچین مشکلی!!

نام ... چهارشنبه , ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

تا اشخاصی مثل غفاری در فوتسال عضو هیئت مدیره باشند فوتسال هم مانند فونبال از بین خواهند برد خانه از پای بست ویران است

مربی فوتسال دوشنبه , ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۵:۴۷

آقای ترابیان تشکر . این روند انتخاب بازیکن مربی در تیمهای لیگ برتر عملا نادیده گرفتن دانش و تجربه مربیانی است که سالها در این رشته فعالیت داشته اند.چه بسا مربیانی زحمتکش و کاربلد فوتسال را خانه نشین کرده و این روند فوتسال ما را از سطح آسیا و جهان عقب خواهد انداخت.

نام ... چهارشنبه , ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

جناب ترابیان ممنون این مشکل در تمام استانها به صورن یک معضل شده و در تمام رده ها در حال انجامه که متاسفانه رباست هیئت فوتبال استانها وکمینه های فوتسال استان به این مسئله (مربی بازیکن و مربیان بدون کارت) رسیدگی که نمی کنند هیچ خودشان باعث این اتفاق هم هستند وعملا فقط به فکر درامد زایی هستند متاسفانه