کد خبر : 39405
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مرداد 1394 - 12:05
دسته‌بندی نشده
-

جنگ قدرت و موازی کاری در فوتسال

جنگ قدرت و موازی کاری در فوتسال
به نظر مي‌رسد موازي‌كاري فوتسال ايران را امروز در سراشيبي مرگ قرار داده است؛ فوتسالي كه تا همين چند سال قبل قدرت بلامنازع آسيا و جهان بود، امروز به خاطر مشكلات، اختلافات مديريتي و كم‌توجهي‌ها وارد بحران شده و قدرت خود را از دست داده است.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،علی کفاشیان به تازگی ریاست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا را به دست آورده است. اما فوتسال ایران در سطح ملی و مدیریتی به خاطر اختلافات مدیران کمیته فوتسال و کمیته فنی و توسعه در وضعیت قرمز به سر می‌برد. در چنین شرایطی با حضور علی کفاشیان در اصفهان برای تماشای فینال مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا، مذاکرات فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال با «خسوس کاندلاس» سرمربی پیشین تیم ملی جدی‌تر شد و طرفین بر سر کلیات تمدید قرارداد به تفاهم رسیدند. قرار شد ادامه مذاکرات شنبه و یکشنبه هفته جاری در تهران و بر سر جزییات پیگیری شود. در شرایط کنونی طبق اعلام رضا افتخاری، رییس کمیته فوتسال یکی از درخواست‌های خسوس دریافت مطالبات قبلی‌اش است. فدراسیون در جریان مذاکرات به این مربی اسپانیایی قول داده که امروز یا فردا مطالباتش را پرداخت کند. البته در حال حاضر پیرامون این مساله در این باره اختلاف نظر وجود دارد. خسوس مدعی است پنج ماه از حقوقش را طلب دارد و فدراسیون فوتبال می‌گوید سه ماه پرداختی عقب‌افتاده به این مربی دارد. در نهایت اما طرفین توافق کردند که مسوول مالی فدراسیون اسناد و مدارک مالی پرداختی به خسوس کاندلاس را بررسی کند تا میزان دقیق بدهی به این مربی مشخص و سپس درباره‌اش تصمیم‌گیری شود. بعد از پرداخت مطالبات اما طبق هماهنگی‌های به عمل آمده قرار بر این شده تا قرارداد این مربی تا پایان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ که در کشور کلمبیا برگزار می‌شود، تمدید شود.

این روزها دعوا بر سر موضوع ادامه همکاری خسوس با تیم ملی بین کمیته فنی و توسعه و کمیته فوتسال بالا گرفته است. عباس ترابیان و رضا افتخاری به دفعات در رسانه‌های مختلف علیه هم مصاحبه کرده‌اند. این وسط اما علی کفاشیان با سیاست خاص خود سعی در آرام کردن عباس ترابیان و رضا افتخاری دارد. به هر صورت خسوس چند ماه قبل بدون هماهنگی با فدراسیون فوتبال وقتی به مرخصی رفت دیگر به ایران بازنگشت و همین مساله باعث شد تا نه تنها چندین ماه برنامه‌های تیم ملی فوتسال با مشکل مواجه شود بلکه مدیران به فکر مذاکره با مربیان دیگر بیفتند. در همین بین افتخاری برای جانشینی خسوس با وحید شمسایی وارد مذاکره شد و با این مربی جهت قبول هدایت تیم ملی فوتسال به توافق رسید، هر چند که کمیته فنی و توسعه هم رسما در این باره اعلام کرده بود که وحید شمسایی شرایط سرمربیگری تیم ملی را ندارد و با این انتخاب مخالف است. رییس کمیته فوتسال اما در جریان این اختلافات حضور در جلسات کمیته فنی را تحریم کرد تا شدت مشکلات و اختلافات بیشتر شود. البته افتخاری اعلام کرده بود بعد از پایان کار تاسیسات دریایی در جام باشگاه‌های آسیا، وحید شمسایی رسما کار خود را در تیم ملی آغاز خواهد کرد. اما چند روز قبل به یکباره خسوس به ایران سفر کرد و تمام معادلات را بر هم ریخت.

افتخاری چندی پیش اعلام کرد که بازگشت خسوس به خاطر تاثیر مذاکرات هسته‌ای بود. علی کفاشیان درباره این اظهارنظر رییس کمیته فوتسال می‌گوید: «به نظرم این مساله تاثیری نداشته. ما مذاکرات‌مان را انجام می‌دادیم. خسوس هم کمی خرده حساب داشت و برای تسویه آن به ایران بازگشت که ما هم صحبت‌های‌مان را برای سرمربیگری او دنبال خواهیم کرد. ما باید مذاکرات‌مان را انجام بدهیم و اصلا ببینیم او چرا رفت، چرا نیامد و حالا چرا برگشته است. خسوس مربی خوبی است و اگر به توافق برسیم ما هم استقبال می‌کنیم که با او قرارداد ببندیم.» رییس کمیته فوتسال همچنین اعلام کرده که مربی اسپانیایی برای حضور دوباره در راس کادر فنی تیم ملی فوتسال هیچ نیازی به تاییدیه کمیته فنی و توسعه و شرکت در جلسات این کمیته ندارد. کفاشیان هم در واکنش به این صحبت‌ها تاکید می‌کند: «کمیته فنی را هیات‌رییسه تشکیل داده و در اساسنامه هم وظایف آن مشخص است. خسوس هم باید به کمیته فنی برود و برنامه‌اش را در آنجا اعلام کند. اگر اختلافی مابین کمیته فنی و کمیته فوتسال بود هیات‌رییسه در این مورد تصمیم می‌گیرد. به نظر ما خسوس سه چهار سال در ایران تجربه داشته و نسبت به مربیان خارجی دیگر ارجح‌تر است. اگر زمان داشتیم به سمت سرمربی‌های ایرانی می‌رویم. البته قبول دارم الان رابطه خوبی بین ترابیان و افتخاری وجود ندارد. یک سری لج و لجبازی‌هایی وجود داشته است که البته ما هم تذکر دادیم که این موارد برطرف شود»رییس فدراسیون فوتبال در شرایطی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که ارتباط بسیار نزدیکی با ترابیان و افتخاری دارد؛ اما هنوز در ماه‌های گذشته نتوانسته اختلافات میان این دو نفر را حل‌و‌فصل کند؛ اتفاقی که حواشی و مشکلات بسیار زیادی برای فوتسال ایران به همراه داشته است.

روایت عباس ترابیان، رییس کمیته فنی فوتسال هم درباره اتفاقات اخیر در نوع خود جالب است. ترابیان اعلام می‌کند: «افتخاری اعلام کرده برای ادامه همکاری با خسوس کاندلاس نیازی به نظر کمیته فنی و حضور وی در این کمیته نیست. باید بگویم کمیته فنی برای تسهیل و کمک به تیم ملی است نه اینکه بخواهد سد راه هدف‌ها شود. شاید آنها که می‌ترسند خسوس به کمیته فنی بیاید، مشکل دارند. درست است که ما روی خسوس شناخت داریم و او در چند سال گذشته برای تیم ملی هم زحمت کشیده است ولی باید ایرادات او را در کمیته فنی طرح و بررسی کنیم. خسوس باید روی مدیریت نیمکت خود و حضور کمک‌هایش تجدیدنظر کند تا مشکلات قبل دیگر تکرار نشود. همچنین خسوس باید به صورت اختصاصی در اختیار تیم ملی بزرگسالان باشد نه دیگر تیم‌های ملی.»ترابیان اما در شرایط فعلی منتظر است ببیند کفاشیان در ماجرای اختلافات به وجود آمده طرف کمیته فنی را خواهد گرفت یا کمیته فوتسال. او می‌گوید: «اگر خسوس را به کمیته فنی آوردند، این نشان می‌دهد که رییس فدراسیون فوتبال چقدر به این کمیته اعتقاد دارد. شخصا به القاب سیاسی افتخاری کاری ندارم و به آنها توجه نمی‌کنم. ما برای فوتسال زحمت کشیده‌ایم و با این الفاظ هم نمی‌توانیم چشمان‌مان را روی فوتسال ببندیم مگر اینکه مسوولان فدراسیون به این نتیجه برسند. من منتظر کفاشیان هستم. او تا الان از کمیته فنی حمایت کرده ولی اگر بخواهد حرکت سیاسی بکند، خودش می‌داند و به من ارتباطی پیدا نمی‌کند چون من اهل حرکت‌های سیاسی نیستم. افتخاری در مذاکره با خسوس مرا با آقای جلیلی و خودش را با آقای ظریف مقایسه کرده است. من نمی‌خواهم به این جملات ورود کنم!»

به نظر می‌رسد موازی‌کاری فوتسال ایران را امروز در سراشیبی مرگ قرار داده است؛ فوتسالی که تا همین چند سال قبل قدرت بلامنازع آسیا و جهان بود، امروز به خاطر مشکلات، اختلافات مدیریتی و کم‌توجهی‌ها وارد بحران شده و قدرت خود را از دست داده است. باید دید در شرایط فعلی مسوولان فدراسیون فوتبال چه تصمیمی درباره این وضعیت بحرانی اتخاذ خواهند کرد. کفاشیان یک بار برای همیشه باید تکلیف اختلافات کمیته فوتسال با کمیته فنی و توسعه را حل کند. ترابیان و افتخاری بنا به هر دلیلی هر کدام یک طرف طناب فوتسال را گرفته‌اند و آن را به سمت خودشان می‌کشند! این وسط فوتسال اما قربانی جنگ قدرت بین این دو مدیر شده است. آیا خسوس کاندلاس قراردادش را با تیم ملی تمدید می‌کند؟ آیا مربی اسپانیایی برای اخذ مجوز شروع کار دوباره در تیم ملی در جلسه کمیته فنی و توسعه شرکت خواهد کرد؟ این سوالی است که در روزهای آینده جواب آن مشخص خواهد شد. سرنوشت تمام اتفاقات و تصمیمات در فوتبال ایران به جواب این سوال گره خورده است.
منبع:اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.