کد خبر : 152611
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اسفند 1398 - 11:40
-

یاری : پلی آف کیفیت لیگ را بالا می برد / به خاطر جذابیت فوتسال ، هندبال را کنار گذاشتم

یاری : پلی آف کیفیت لیگ را بالا می برد / به خاطر جذابیت فوتسال ، هندبال را کنار گذاشتم

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، شهناز یاری متولد ۲۰ شهریورماه ۱۳۵۷ است. وی در نشست یک‌شنبه ۱۴ مهر کمیته فنی فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۰ آسیا انتخاب شد. بعد از آن بود که برنامه‌ریزی‌های خود را اعلام و تیم را برای کسب سومین قهرمانی

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، شهناز یاری متولد ۲۰ شهریورماه ۱۳۵۷ است. وی در نشست یک‌شنبه ۱۴ مهر کمیته فنی فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۰ آسیا انتخاب شد. بعد از آن بود که برنامه‌ریزی‌های خود را اعلام و تیم را برای کسب سومین قهرمانی در قاره‌کهن در پیش گرفت. حال باید دید آیا می‌تواند بعد از شهرزاد مظفر، جامی طلایی را برای ایران به ارمغان بیاورد یا مصدومیت‌های بهترین بازیکنش مانع از هت‌تریک ایران خواهد شد!

فوتسال را از کی شروع کردید؟
من بازیکن هندبال بودم و چندسال هم در تیم ملی این رشته توپ زدم، اما از سال ۷۸ فوتسال را شروع کردم. در همان سال هم فعالیتم را به عنوان مربی استارت زدم. مدرس فدراسیون فوتبال هم هستم و مدرک مربیگری پیشرفته مربیگری فوتسال را از آقای خاویر لوزانو دارم.

آیا در هندبال هم مدرک مربیگری داشتید؟
بله هم مدرک داوری داشتم و هم مربیگری، ولی بازیکن ملی بودم.

دیگر هندبال را ادامه ندادید؟
در اوایل استارت فوتسال، همزمان بازی هندبال هم می‌کردم. ولی به مرور دیدم که همزمان نمی‌شود دو رشته سنگین را کار کرد، اما آنقدر جذابیت فوتسال بالا بود که که مجبور شدم هندبال را کنار بگذارم.

خودت هم فوتسال بازی می‌کردید؟
بله یکی، دو سال اول خودمم بازی می‌کردم، مسابقات غرب کشور همیشه مقام اول را داشتیم. همزمان مربی و بازیکن بودم ولی مجبور شدم به‌خاطر اینکه تمرکزم روی تیم باشه فقط مربیگری کنم.

اولین تیمی که مربیگری کردید چه تیمی بود؟
اولین تیمم تیم صنعت کرمانشاه بود. استارتش را در سال ۷۹ زدیم و همان سال هم یک اسپانسر خوب پیدا شد و یک تیم خوب تشکیل دادیم و نایب‌قهرمان کشور شدیم. در آن زمان هنوز لیگ برتر نبود و به مسابقات کشوری منتهی می‌شد. در لیگ برتر هم با پارس بتون شروع کردم.

از نظر سرمربی تیم ملی ویژگی یک بازیکن خوب از لحاظ فنی چیست؟
به نظر من شرط انتخاب یک بازیکن فوتسال در یک کلمه (TIPS) گنجانده شده است. T به معنای تکنیک (Technique)، I به معنای هوش (Intelligence)، P به معنای شخصیت (Personality) S به معنای سرعت (Speed).

شخصیت حرفه‌ای را چگونه تعریف می‌کنید؟
شخصیت حرفه‌ای یک بازیکن در واقع به معنای آن هست که در کنار همه تبحر‌های فردی که در فوتسال دارد، یک ریزه‌کاری‌هایی باید داشته باشد که در اثر تجربه به دست می‌آید (همان مواردی که در بازیکنان‌های آماتور نیست) در واقع لازمه رفتار حرفه‌ای تجربه است.

آیا مربیان می‌توانند به اضافه شدن این تجربیات سرعت ببخشد؟
هنر مربی می‌تواند به بازیکن کمک کند، چون مربی خیلی راحت می‌تواند در تمریناتش شخصیت بازیکن را شکل بده، چون ما قرار نیست به بازیکن یکسری کار با توپ، تکنیک، سرعت و دویدن را یاد بدهیم. وظیفه یک مربی خیلی فراتر از این‌هاست. در واقع هنر مربی پیدا کردن مشکلات و یافتن راه حل است؛ مربیگری یعنی تغییر نه تقلید.

از نظر شما مشکلات فوتسال بانوان چیست؟
کم‌توجهی مسئولان چه در بانوان و چه مردان، بها ندادن به فوتسال باشگاهی از لحاظ اعزام به تورنمنت‌های بین‌المللی و… همچنین عدم پخش تلویزیونی.

شیرین‌ترین برد و تلخ‌ترین باخت؟
برد که همیشه شیرین است. واقعاً خاطرات شیرین که زیاد داشتیم. درباره شکست هم باید گفت انسان‌های بزرگ از شکست نمی‌ترسند بلکه از شکست تنفر دارند.

از یک تجربه مربیگری چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اخلاقی صحبت کنید؟
من فقط یک نکته را می‌توانم بگویم «اگه همه با هم باشیم پیشرفت می‌کنیم و موفق می‌شویم» این جمله‌ای که من خودم در تیمم به آن اعتقاد دارم و این شعار تیمم بوده در موفقیت‌هایی که به دست آوردم و آویزه گوش بچه‌هام بوده در هر تیمی که بودم.

آرزوی ورزشی‌تان؟
رسیدن فوتسال کشورمان به جایگاه واقعی اش. چراکه کشوری که مردان آن در جهان حرف اول را می‌زنند، پس خانم‌های آن‌ها هم می‌توانند. اگر توجه و رسیدگی شود شک نکنید خانم‌ها هم می‌توانند.

حرف دل‌تان؟
آرزو میکنم کاش هر چیزی سر جای خودش بود و افرادی که دستی بر آتش دارن به جای در نظر گرفتن موقعیت‌شان و رابطه بازی فقط خدا را می‌دیدند و قضاوت می‌کردند. همیشه سعی کردم در زندگی کارم را با عشق انجام دهم، چون لازمه کارم عشق و صداقت و پشتکاره است. اگر این سه در کار یک مربی نباشد، هیچ وقت موفق نمی‌شود.

نظرتان درباره تیم ملی چیست و آیا می‌توان برای سومین بار قهرمان آسیا شد؟
امیدوارم برنامه‌های تیم به طور کامل اجرا شود و مصدومان به تیم برسند تا بتوانیم با اقتدار ظاهر شویم و از عنوان‌مان دفاع کنیم.

خبر‌ها حاکی از مصدومیت شدید سحر پاپی و نرسیدن فرشته کریمی به بازی‌هاست؟!
بله پاپی که با دروازه‌بان سایپا برخورد شدیدی داشت و کارش به عمل کشید. کریمی هم دوران نقاهت عمل جراحی اش را سپری می‌کند. نگران مصدومیت بازیکنان هستم. زیرا در لیگ امسال، مصدومان زیادی روی دست ما گذاشته است. تاکنون ۱۳ پارگی رباط را در بازیکنان لیگ داشتیم و این خبر خوبی برای ما نیست.

علت این همه آسیب‌دیدگی برای چیست؟
نداشتن بازی‌های پیش فصل زیرا تیم‌ها دیر سر و سامان گرفته و به اصطلاح بسته شدند و تمرینات بدنسازی خوبی را پشت‌سر نگذاشتند. متأسفانه با توجه به این قضیه تعداد مصدومیت‌ها خیلی بالا رفت. یک مسئله دیگر که می‌تواند روی این قضیه تأثیرگذار باشد فشار بیش از حد روی بازیکنانی است که در تیم‌های خود زمان بیشتری را بازی می‌کنند و ثابت هستند. در واقع سرمربیان تیم‌ها از آنان انتظار بیشتری دارند و ریکاوری این بازیکنان کم است.

بازی‌های پلی آف لیگ برتر را از نزدیک دیدید؟
بله. به بازی ملی‌حفاری و سایپا رفتم. هر دو تیم بسیار آماده و از آمادگی بالایی برخوردارند. عملکرد آنان خیلی خوب بود.

با بازی‌های پلی‌آف موافقید؟
بله، کیفیت لیگ را بالاتر می‌برد. کاش در سالی که جام ملت‌ها را پیش‌رو داشتیم از برگزاری آن خودداری می‌کردند تا بازیکنان بیشتر در اختیار کادر فنی تیم ملی قرار بگیرد و آسیب‌دیدگی‌ها هم کمتر شود. تعداد مصدومان به اندازه‌ای بود که پلی‌آف با ۲ هفته تأخیر آغاز شد. پرفشارترین لیگ فوتسال را سپری می‌کنیم. ۲ سال است که مسابقات نسبت به گذشته در سطح خوبی برگزار شده است و باید به مسابقات لیگ فوتسال زنان نگاهی ویژه‌تر داشته باشیم.

منبع: خبرورزشی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.