کد خبر : 218108
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 فروردین 1401 - 11:53
-

فخیم برای مس سونگون چیزی ورای یک بازیکن است

کافی : به سبک تیم‌های رقیب برای عقد قرارداد به اردوی تیم ملی نرفتیم / داوری نادرست در سه دیدار جام را از مس گرفت/ با بی غم اولین قهرمانی ایران و آسیا را کسب کردیم

کافی : به سبک تیم‌های رقیب برای عقد قرارداد به اردوی تیم ملی نرفتیم / داوری نادرست در سه دیدار جام را از مس گرفت/ با بی غم اولین قهرمانی ایران و آسیا را کسب کردیم

گفت‌وگوی نوروزی‌ با «محمدرضا کافی» مدیرعامل باشگاه مس سونگون که با محوریت بررسی عملکرد این باشگاه انجام شده است

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ، در گفت‌وگوی نوروزی‌ با «محمدرضا کافی» مدیرعامل باشگاه مس سونگون که با محوریت بررسی عملکرد این باشگاه انجام شده است، توضیحات این مدیر موفق از دلایل نائب قهرمانی در لیگ برتر فوتسال تا تیمداری در رشته‌های مختلف را در زیر می‌خوانید:

عذرخواهی از هواداران مس سونگون

سال ۱۴۰۰ سالی بود که با چهارمین قهرمانی پیاپی مس سونگون در لیگ برتر فوتسال آغاز شد و با نایب‌قهرمانی و قطع نوار قهرمانی‌ها خاتمه یافت، دلیل اینکه مس نتوانست به گلات برسد از دیدگاه شما به عنوان رئیس باشگاه چیست؟

اول سلام و تبریک سال نو به شما دوستان خوبم در خبرگزاری آناج و همچنین همه مردم عزیز آذربایجان و مردم خونگرم ورزقان که بدون شک بزرگترین سرمایه باشگاه هستند.

می‌خواهم از همه هواداران عزیز عذرخواهی کنم برای اینکه متأسفانه نتوانستیم امسال هم مثل ۴ سال گذشته، فصل را با قهرمانی به پایان برسانیم. البته که ورزش با همین فراز و نشیب‌هایش زیبا می‌شود.

قصد بهانه‌تراشی ندارم و حتماً ما باید خیلی بیشتر تلاش می‌کردیم و من به عنوان مسئول مجموعه از هواداران عزیزمان پوزش می‌طلبم. ما این فصل با مجموعه‌ای از مشکلات و بدشانسی‌ها روبرو شدیم اما شما دیدید تا آخرین هفته‌ها کورس قهرمانی همچنان تداوم داشت و در نهایت فصل با کسب نایب‌قهرمانی به پایان رسید.

 

فخیم برای کمک به تیم ملی از خودگذشتگی کرد

 مصدومیت فرهاد فخیم و علیرضا عسکری چقدر در ناکامی تیم تأثیر داشت؟

بدون شک فرهاد فخیم برای مس سونگون چیزی ورای یک بازیکن است. او کاپیتان ماست و کسی است که به تیم ریتم می‌دهد. یک قهرمان واقعی و دوست‌داشتنی. خب ما با افتخار شاهد این بودیم که فرهاد برای اولین بار بعد از سال ۲۰۰۴ به تیم ملی دعوت شد.

شاید بسیاری می‌گفتند همراهی او در جام جهانی با تیم ملی فشار زیادی را به این بازیکن استثنایی وارد می‌کند اما شما می‌دانید ما در باشگاه مس احترام به نظر بازیکن و کمک به تیم‌های ملی و منافع ملی در اولویت‌هایمان است.

وقتی فرهاد فخیم تصمیم گرفت به اردوی تیم ملی اضافه شود، ما با افتخار به استقبال این تصمیمش رفتیم. درحالی که خب شاید از همان ابتدا خود فرهاد فخیم هم می‌دانست این مسابقات فشار مضاعفی خواهد داشت، اما برای کمک به تیم ملی ازخودگذشتگی کرد. او به نظر من بیش از همه تلاش کرد و تا مرز به خطر انداختن فوتسالش حاضر به کم‌کاری نشد.

با آسیب‌دیدگی فرهاد، تیم ما و حمید بی‌غم بیشترین لطمه را خوردند اما به هر حال ما برای منافع ملی پای این تصمیم ایستادیم.

با مصدومیت فخیم و عسکری، ماشین گلزنی ما از حرکت ایستاد

 مس سونگون در نیم‌فصل اول یک باخت و دو مساوی داشت اما در نیم‌فصل دوم در چند هفته اول دو باخت و یک مساوی، چرا تیم به یک‌باره افت کرد؟

از دست دادن فرهاد فخیم لطمه سنگینی بود اما در حالی که در نیم‌فصل اول با کمبود بازیکن هم روبرو بودیم، بچه‌های ما از جان‌مایه گذاشتند و هر طور بود نگذاشتیم در جدول فاصله ایجاد شود اما وقتی علیرضا عسگری را از دست دادیم، یکی دیگر از ستون‌های اصلی تیم ما هم از دایره بازیکنان خارج شد.علیرضا یکی از با اخلاق‌ترین‌ها و بهترین گلزنان فوتسال ایران است که چون اهل حاشیه نیست شاید کمتر به چشم بیاید اما او واقعاً یکی از ارکان موفقیت مس در این ۴ سال در کنار فرهاد فخیم و چند بزرگ دیگر ما بوده. در حقیقت با آسیب دیدن این دو یار کلیدی ماشین گلزنی ما از حرکت ایستاد.

 

اشتباهات داوری‌ مانعی بر سر راه گلات قهرمانی

راستش امیدوارم این پاسخم را با تصاویر موجود از بازی‌ها تطبیق دهید. واقعاً به تیم خوب گیتی پسند برای قهرمانی تبریک می‌گویم اما بگذارید در این درباره بپرسیم که اگر در سه بازی مستقیم ما برابر کراپ در قزوین، گیتی پسند و سن ایچ در تبریز اشتباهات عجیب داوری بر نتیجه مسابقات اثر نمی‌گذاشت باز هم شرایط جدول این‌گونه می‌شد؟ ما در کرج از مقاومت پیش افتادیم و تیم برتر بازی بودیم که به یک‌باره نزدیک به یک ساعت برق ورزشگاه قطع شد. واقعاً نمونه‌ای از این دست کجا سراغ دارید؟

به هر حال سال تمام شده و باید به آینده فکر کنیم. ما ابتدای سال قبل تصمیم به جوان‌گرایی گرفتیم و البته به سبک گروهی دیگر از تیم‌های محترم رقیب برای عقد قرارداد به اردوی تیم ملی نرفتیم و پایبند به اصول ماندیم. بعد هم که آسیب‌دیدگی‌ها به سراغمان آمد و از سوی دیگر هم با حادثه تلخ کرونا مواجه شدیم.

شرایط طوری پیش رفت که بچه‌ها با فشار بیماری مجبور به بازی شدند و در نیمه دوم بازی اصفهان نای راه رفتن نداشتند. من از تک‌تک کادر فنی و بازیکنانم تشکر می‌کنم. بله قطعاً ما نواقص و کمبودهایی داشتیم اما عواملی خارج از توان‌مان هم وجود داشت که شرایط را پیچیده کرد.

 

ترجیحم بر استفاده از بازیکنان داخلی است

مس در نقل‌وانتقالات دو بازیکن برزیلی گرفت که کیفیتشان در حد بازیکنان تاپ کشور نبود، در مورد جذب این بازیکنان و عملکردشان توضیحی می‌دهید؟

خب ما چاره‌ای غیر از جذب بازیکنان برزیلی نداشتیم. زمانی که فرهاد فخیم آسیب دید، تنها بازیکن تاپ که قابلیت جذب داشت، اسماعیل‌پور بود که او هم قراردادش را در چین تمدید کرد. فارینها و گائوش بازیکنان خوبی بودند که البته قراردادهایشان در مقایسه با بازیکنان تاپ لیگ رقم کمتری بود. آن‌ها بر اساس نظر کادر فنی جذب شدند و به خصوص فارینا تا هفته پایانی یکی از بازیکنان اثرگذار ما بود اما خب راستش را بخواهید به شخصه اگر بازیکن هم‌تراز داخلی داشتیم، همواره ترجیحم بر استفاده از بازیکنان داخلی بوده اما واقعاً شرایط تیم به جایی رسیده بود که قبل از بازی کراپ در نیم‌فصل اول حتی ۸ بازیکن بزرگسال هم در اختیار نداشتیم. راستش این تصمیم در زمان انجامش تنها تصمیم ممکن و پیش روی تیم بود.

 

مقایسه‌ها بین بی‌غم و افضل درست نیست

 خیلی‌ها معتقدند مس زمانی قهرمانی را از دست داد که کادر فنی قهرمان را با نایب‌قهرمان تعویض کرد. آن‌ها از عملکرد شما انتقاد می‌کنند.

اول بگذارید از علی افضل، احمد باغبان‌باشی و همکاران خوبشان که سال‌های خوبی را در کنارشان داشتم، تشکر کنم. قطعاً این کادر مثل کادر حمید بی‌غم از فنی‌ترین گروه‌های مربیگری در ایران هستند و به نظرم چنین مقایسه‌هایی صحیح نیست.

ما با علی افضل قهرمان لیگ شدیم. با حمید بی‌غم عزیز هم قهرمانی در لیگ را برای اولین بار و تنها قهرمانی آسیا در تقریباً یک دهه اخیر را برای فوتسال ایران کسب کردیم.

هر دو عزیز از سرمایه‌های فوتسال ایران هستند و بی‌تردید حمید بی‌غم هم تمام تلاشش را برای قهرمانی به خرج داد اما باید شرایط جدول، اتفاقات رخ‌داده و همه عوامل را در کنار هم سنجید و قضاوت کرد.

سعی کردیم الگوی اخلاقی باشیم

شما از مدیران اخلاق‌مدار کشور هستید که این ویژگی در تیم مس سونگون هم نمود داشته و شاهد بازی‌های جوانمردانه این تیم بودیم، چرا اخلاق در ورزش ما جایگاه مناسبی ندارد؟

این نظر لطف شماست و تشکر می‌کنم. همیشه سعی کردیم که اخلاق‌مدار باشیم و با رفتارهایمان در مسابقات نشان دادیم که اخلاق چقدر برایمان مهم است. با حرکات فیرپلی که بچه‌ها در مسابقات نشان می‌دهند، در خیلی از موقعیت‌ها که برای گلزنی وجود داشت، سعی کردند که رفتار پهلوانی از خودشان نشان دهند.

فکر می‌کنم در سال ۹۹ در چهار موقعیت این اتفاق رخ داد. در سال اخیر هم چندین بار این اتفاق افتاد. همیشه سعی کردیم که الگوی اخلاقی در مجموعه باشیم.

این رفتارها باید زیاد دیده شود و تکرار آن‌ها باعث می‌شود که حال و هوای خوب این نوع رفتارهای جوانمردانه را اغلب ورزشکاران و حتی جامعه ورزشی لمس کنند. قطعاً اگر همه بدانند که جایگاه اخلاق چقدر می‌تواند در ورزش کمک کند و روح پهلوانی و ورزش را گسترش دهد، این رفتارها در سطح کل ورزش شکل خواهد گرفت. به هر حال بحث اخلاق‌مداری یکی از بحث‌های خیلی مهم است.

قهرمانی مهم است اما نه به هر قیمتی

 صادقانه اگر صحبت کنیم حاضرید اخلاق را با قهرمانی عوض کنید؟

صادقانه می‌گویم که قهرمانی مهم است ولی نه به هر قیمتی. ما سعی کردیم در همه رشته‌ها و همه رفتارهایی که با مجموعه‌ها و مسابقاتمان داریم، بحث اخلاق‌مداری را رعایت و حفظ کنیم. همچنان که قهرمانی مهم بوده و تلاش همه مجموعه‌ها برای رسیدن به قهرمانی است، در طول مسابقات رفتارهای متفاوت از همه ارکان ورزشی سر می‌زند اما باید بهترین رفتار را انتخاب کرد تا بتوانیم بحث خوب اخلاق‌مداری را حفظ کنیم.

امیدهای پرامید مس سونگون

مس سونگون امسال تیمداری در چند رشته دیگر را آغاز کرد که موفقیت‌آمیز بود، درباره این فعالیت صحبت کنید و اینکه احتمال افزوده شدن رشته‌های دیگر وجود دارد؟

رویکرد باشگاه مس سونگون در سال ۱۴۰۰ دو ویژگی داشته که یکی از آن‌ها سرمایه‌گذاری در پایه‌ها بوده است.

به نظر من برای ساختن آینده تیم‌های باشگاه در رشته‌های مختلف به خصوص فوتسال که به نوعی ویترین باشگاه ما است، باید پایه‌گذاری می‌کردیم و دیدیم که تیم امیدمان هم با اقتدار قهرمان کشور شد. چند نفر از بازیکنان این تیم هم در جمع بازیکنان تیم اصلی ما قرار گرفتند.

همان‌طور که در ادوار گذشته سالار آقاپور به مجموعه تیم اصلی اضافه شده و جزو چهره‌های اصلی تیم هم بود، در سال ۱۴۰۰ هم بچه‌های تیم‌های پایه از جمله مجتبی پارساپور، ابراهیمی، شکری و چند نفر دیگر به تیم اصلی ما اضافه شدند و از آینده‌های فوتسال ایران هستند. این بچه‌های جوان به مجموعه اضافه شدند که بتوانند به آینده فوتسال کشور و باشگاه ما کمک کنند.

یکی دیگر از اهدافمان بحث حمایت از قهرمانان بومی منطقه بود که شاید حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گرفت. ما سعی کردیم با پوشش دادن این عزیزان بتوانیم قدم کوچکی برای این آن‌ها برداشته و مسئولیت اجتماعی خودمان را در خصوص ورزش استان ایفا کنیم.

 

 

 در مورد ورزش بانوان چطور، آیا در این بخش هم تیمداری می‌کنید؟

در رابطه با بحث بانوان، تاکنون به صورت حرفه‌ای تیمداری نکرده‌ایم و تمام فعالیت‌هایمان در حوزه بانوان به صورت پایه‌ای در منطقه ورزقان بوده و در رشته‌هایی که در این شهرستان اقبال و استقبال مردمی داشتند از جمله فوتسال و ژیمناستیک فعالیت کردیم. در حال حاضر هم این فعالیت‌ها تداوم دارد و از مربیان متخصص در این رشته‌ها استفاده کرده‌ایم.

 

نشان دادیم انتخابمان در تیمداری درست بوده است

 قهرمانی‌ تیم‌های مس به نوعی پتانسیل بالای ورزش آذربایجان را یک بار دیگر نشان داد. بازخوردها در حمایت از رشته‌های مختلف چطور بوده است؟

صحبت‌های شما کاملاً درست است. قهرمانی‌های مجموعه مس نشان داد که ورزش آذربایجان چقدر پتانسیل دارد.

می‌شود خیلی از رشته‌ها را با بررسی درست حمایت کرد. به نظر من فقط ورود کردن به رشته‌های مختلف و تیمداری کردن بدون مطالعه و برنامه‌ریزی درست نیست. سعی کردیم در رشته‌هایی که ورود می‌کنیم، شناخت کامل و بررسی لازم وجود داشته باشد تا ورودمان ادامه‌دار بوده و با مطالعه و برنامه‌ریزی پیش برویم.

نتایج هم نشان می‌دهد در رشته‌هایی که ورود کردیم، انتخابمان درست بوده است. نمی‌خواهیم ورود گذرا و سطحی داشته باشیم و هدفمان این است، حمایتی که از سایر رشته‌ها می‌کنیم، با همین سبک صورت پذیرد.

قطعاً این حمایت‌ها یک پایه‌گذاری برای ادامه فعالیت ما در منطقه و حمایت از ورزشکاران استان و توسعه ورزش آذربایجان خواهد بود.

آرامش را از خانواده‌ام یاد گرفته‌ام

شما به عنوان مدیرعامل باشگاه مس سونگون ظاهر بسیار آرامی دارید و تاکنون چهره عصبانی‌تان را ندیده‌ایم، این آرامش از کجا نشات می‌گیرد؟

شما لطف دارید. این یک موضوع خانوادگی است و من از پدر، مادر و خانواده‌ام یاد گرفته‌ام. بر همین اساس سعی کرده‌ام مسائل را با آرامش حل‌وفصل کنم چرا که معتقدم در دعوا، تنش و درگیری‌های رفتاری شما به نتیجه درست نمی‌رسید.

ممکن است در یک مسائلی بتوانید با تنش مشکل را حل کنید اما معتقدم که با آرامش و تفکر می‌توان خیلی از مسائل را حل کرد.

صادقانه می‌گویم که از رفتارم کاملاً راضی هستم و هیچ‌وقت باعث تنش در مجموعه‌ام نشدم. از آرامشی که به مجموعه منتقل کردم نیز همیشه نتیجه گرفته‌ام.

کرونا نگاهم به زندگی را عوض کرد

شما در سال گذشته درگیر کرونا هم شدید و بیماری سختی را پشت سر گذاشتید، در مورد روزهای مبارزه با این بیماری هم صحبت می‌کنید.

بحث کرونا در سال گذشته خیلی از ماها را اذیت کرد. هم تیم و هم خودم درگیر کرونا شدیم. نه‌تنها مجموعه ما بلکه کرونا تمام جامعه را درگیر کرد و مشکلات خاص خودش را داشت. فکر می‌کنم آن دوره روزهای خیلی سختی هم بود. در چنین شرایطی به خیلی چیزهایی که اصلاً فکرش را هم نمی‌کنید، می‌رسید.

فکر می‌کنم برای شخص من تجربه خوبی از لحاظ تفکری بود که نگاهم به زندگی را متفاوت می‌کند.

پوکر قهرمانی شیرین‌ترین و ناکامی در گلات تلخ‌ترین اتفاق سال بود

 خاطره شیرین و تلخ از حضورتان در مدیریت باشگاه مس سونگون دارید که برایمان تعریف کنید.

خاطره شیرین پوکر قهرمانی بود که توانستیم برای بار چهارم مجموعه مس سونگون را در رشته فوتسال قهرمان کشور کنیم. خیلی کار سختی بود، در آن سال هم مجموعه کاری‌مان خیلی پیچیده بود. خیلی از اتفاقات در باشگاه رخ‌داده بود که من میراث دارش بوده و مجبور بودم مجموعه را جمع و جور کنم. به هر حال این قهرمانی برایمان خیلی خوشایند بود.

خاطره تلخ هم از دست دادن گلات قهرمانی بود و می‌شد قهرمانی مس برای پنجمین بار در تاریخ کشور رقم بخورد اما متأسفانه نتوانستیم و به دلایلی که عرض کردم شرمنده هوادارانمان شدیم.

این موضوع یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال ۱۴۰۰ بود. امیدوارم با تلاشی که همه ارکان باشگاه می‌کنند، بتوانیم قهرمانی‌مان را مجدداً به مردم خوب آذربایجان و مردم ورزقان تقدیم کنیم.

مجتمع مس سونگون موهبت الهی است

 چند کلمه می‌گوییم اولین عبارتی که به ذهن‌تان می‌رسد را بیان کنید:

* تبریز
شهر اولین‌ها

* مس سونگون
مجتمع مس سونگون موهبت الهی و باشگاه مس سونگون عشق و علاقه

* فرهاد فخیم
سمبل غیرت آذربایجانی

* پاورپلی
اوج هیجان

* کرونا
تجربه متفاوت

* گرانی
حال بد

* هفت‌سین
یادآور نوروز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.