کد خبر : 246890
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 18:43
-

گزارش اختصاصی پایگاه خبری فوتسال از سروصداهای این روزهای داوری

گزارش اختصاصی پایگاه خبری فوتسال از سروصداهای این روزهای داوری
در گزارشی به بررسی ماجرای اعتراض چند تن از داوران استان تهران نسبت به محرومیت خود در سه هفته ابتدایی لیگ برتر پرداخته‌ایم که در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، در گزارشی به بررسی ماجرای اعتراض چند تن از داوران استان تهران نسبت به محرومیت خود در سه هفته ابتدایی لیگ برتر پرداخته‌ایم که در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.

هر ساله و پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر، کمیته داوران کلاس پیش فصل لیگ برتر را برگزار و آخرین تغییرات قوانین را به داوران آموزش می‌دهد و هماهنگی‌های لازمه را انجام و آزمون آمادگی جسمانی برگزار می‌گردد.

در پایان کلاس داورانی که موفق به پاس کردن تست آمادگی جسمانی می‌شوند مجوز قضاوت را دریافت و داورانی که در تست مردود شوند تا پایان نیم فصل از قضاوت محروم خواهند شد تا در صورت پاس کردن تست در نیم فصل بتوانند به جمع سایر داوران اضافه شوند.

کلاس پیش فصل لیگ ۱۴۰۲، اوایل تیر در تهران و مرکز ملی فوتبال برگزار گردید. تدریس این دوره برعهده علیرضا سهرابی و وحید عرض‌پیما بود که هر دو سابقه قضاوت در جام جهانی فوتسال را در کارنامه خود دارند و از مدرسین مطرح حال حاضر کشورمان نیز محسوب می‌شوند.

در کلاس امسال، ۷۵ داور از استان‌های مختلف کشور به کلاس دعوت شدند که ۱۰ نفر از این تعداد، از استان تهران بودند.

ابراهیم مهرابی افشار-وحید سلیمانی-حمید سلیمانی-ولی امجدی-مجید فراهانی-امیر لامعی-رضا پورشایگان-مجید کرمی-دانیال منصوری و شاهین عباسی ده داوری بودند که از تهران به کلاس لیگ برتر دعوت شدند و همگی تست آمادگی جسمانی را با موفقیت سپری کردند.

با اعلام اسامی داوران هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر، به ۵ نفر از داوران تهرانی به نام‌های ابراهیم مهرابی افشار-رضا پورشایگان-ولی امجدی-دانیال منصوری و شاهین عباسی ابلاغ داده شد که ولی امجدی ابلاغیه هفته دوم خود را کنسل کرد.

 

پیگیری‌های ما نشان می‌دهد علت عدم ابلاغ به ۵ داوری که در لیست سه هفته نخست نبودند، بی انضباطی این داوران بوده است و به همین علت آن‌ها از قضاوت در سه هفته ابتدایی محروم شدند.

روز گذشته اسامی داوران هفته چهارم از سوی کمیته داوران اعلام شد و نام ۵ داوری که در سه هفته نخست حضور نداشتند نیز به چشم می‌خورد تا مشخص شود محرومیت آن‌ها به اتمام رسیده است.

چند ساعت پس از اعلام اسامی داوران، ناگهان  شایعه ای مبنی بر عدم قضاوت این ۵ داور منتشر شد مسئله‌ای که اگر صحت داشته باشد، اتفاقی عجیب و در نوع خود نادر است!

ظاهرا این ۵ داور که از داوران قدیمی لیگ برتری نیز محسوب می‌شوند، به اینکه چرا بعنوان داور دوم بازی‌ها انتخاب شده‌اند معترض بوده و طبق اعلام برخی رسانه‌ها احتمال دارد در بازی‌هایشان حاضر نشوند!

با نگاهی به داوران اول این بازی‌ها پی می‌بریم که هر ۵ داور معترض تهرانی که بعنوان داور دوم معرفی شده‌اند،داورِ دوم داوران بین‌المللی کشور هستند مسئله‌ای که کاملا طبیعی و مرسوم بوده و در همه‌جای دنیا این مورد در حال اجرا می‌باشد.

اینکه هر داوری فقط به داور اولی فکر کند و اگر داور دوم باشد، نسبت به آن معترض شود مسئله‌ایست که شاید فقط در داوری کشورمان دیده شود!

داور دوم داوران بزرگ و بین‌المللی ایرادی ندارد که این داوران نسبت به آن معترض شده‌اند.

در صورت صحت شایعه عدم قضاوت برخی داوران تهرانی در هفته چهارم، سوالی در ذهن تداعی می‌گردد اینکه آیا فقط داوران تهرانی باید بعنوان داور اول انتخاب شوند و داوران شهرستانی داور دوم باشند؟!

اینکه هر داوری چنانچه با محرومیت مواجه شود و بخواهد مصاحبه کند مسئله‌ایست که شاید درست نباشد زیرا این به یک بدعت تبدیل شده و در صورت عدم برخورد، تمامی داوران به خود اجازه می‌دهند مصاحبه کنند و در این شرایط سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. به همین علت است که کمیته داوران تمامی داوران خود از فوتبال گرفته تا فوتسال و فوتبال ساحلی را از مصاحبه کردن محروم کرده است تا حاشیه‌ها کمتر شود و داوران ذهن خود را به قضاوت و بازی‌هایشان معطوف کنند. 

توانایی قضاوت این ۵ داور قدیمی و باتجربه بر هیچ کدام از فوتسالی‌ها پوشیده نیست و انصافا از داوران خوب چند فصل اخیر لیگ برتر بوده‌اند اما اگر هدف قضاوت کردن است که مشکلی ندارد داوری چه داور اول باشد،چه داور دوم باشد،چه داور سوم بوده و چه وقت نگهدار.
پس شاید مسئله چیز دیگری باشد که این روزها برخی ها در حال وارونه نشان دادن آن هستند.

به قشر زحمتکش داوری حق می‌دهیم نسبت به دریافتی‌ها و دستمزد کمی که دارند معترض باشند چرا که نسبت به تمرینات و زحماتی که می‌کشند واقعا توجهی نمی‌بینند اما در این شرایط هم از داوران قدیمی و با تجربه انتظار می‌رود که سعه‌صدر بیشتری داشته باشند چرا که قدیمی‌ها الگوی جوانان هستند.

وضعیت دستمزد داوری بسیار دلسرد کننده است. در لیگی که یک بازیکن معمولی ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومان در یک فصل درآمد دارد، دستمزد یک داور در طول فصل به ۳۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد!

برای مشخص شدن واقعیت‌ها،در تماس با چند تن از داوران لیگ برتری به این نتیجه رسیده‌ایم که تست آمادگی جسمانی در سالن مرکز ملی فوتبال برگزار شده و ادعای مطرح شده مبنی بر تست بدنی در چمن صحت نداشته و فقط تمرینی ساده در چمن انجام شده است.تمرین انجام شده در چمن فقط یک تمرین ساده عرق‌گیری برای سرحال شدن بدن‌ها بوده است. همچنین حضور داوران تهرانی از ساعت ۷ صبح در زمین چمن مرکز ملی فوتبال بجای حضور در ساعت ۶ صبح نیز علت اصلی محرومیت نبوده چرا که در این صورت هر ۱۰ داور تهرانی محر‌وم می‌شدند اما ۵ نفر از این داوران در هفته‌های اول تا سوم قضاوت داشته‌اند که خود نشان‌دهنده چیز دیگریست.

پیگیری‌های ما نشان می‌دهد اکثر داوران کشور نسبت به عملکرد مسئول چیدمان کنونی فوتسال کشور که در حدود ۶ سالی می‌شود مسئولیت چیدمان را برعهده دارد راضی هستند و از درک متقابل بین خود و مسئول چیدمان سخن گفته‌اند.

از جامعه بزرگ داوری انتظار داریم با بزرگی خود این مسائل کوچک را حل نموده و با تمرکز کامل در جهت هرچه بهتر قضاوت کردن مسابقات گام بردارند تا انشاالله شاهد لیگی پویا بو‌ده و در پایان کمترین اشتباهات داوری را شاهد باشیم.

حال باید منتظر ماند و دید تکلیف قضاوت کنندگان هفته چهارم چه خواهد شد. اینکه این سرو صداها صرفا یک تهدید بوده و یا واقعیت دارد. 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

مطلع یکشنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲

دم پایگاه خبری فوتسال گرم که همیشه واقعیات رو مینویسه و مثل بقیه رسانه‌های فوتسالی دنبال حاشیه و رفاقتی خبر زدن نیست👏👏👏👏👏

داور لیگ برتر یکشنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸

دستمریزاد حرف دل اکثر داوران رو زدید