کد خبر : 263748
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1403 - 14:26
-

سرمربی اسپانیایی ازبکستان در گفتگو با Fut5al:

کیفیت نسل جدید تیم‌ملی ایران مثل قبلی‌ها نیست/ تیم‌های ملی ۱۹،۱۷ و ۲۰سال ازبکستان را راه‌اندازی کردیم/ ایران خلاء طیبی را حس خواهد کرد/ هدف نتایج بهتر است

کیفیت نسل جدید تیم‌ملی ایران مثل قبلی‌ها نیست/ تیم‌های ملی ۱۹،۱۷ و ۲۰سال ازبکستان را راه‌اندازی کردیم/ ایران خلاء طیبی را حس خواهد کرد/ هدف نتایج بهتر است

خوزه ونانسیو لوپز در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری فوتسال از موضوعات فوتسال در آسیا گفت.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، انتخاب سرمربی سابق تیم‌ملی فوتسال اسپانیا از سوی ازبکستانی‌ها نشان از برنامه بلند مدت فوتسال کشور برای دستیابی به اهدافی جدید داشت. خوزه ونانسیو لوپز سرمربی تیم‌ملی فوتسال ازبکستان در آستانه جام ملت‌های آسیا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار Fut5al در خصوص حضورش در تاشکند، اهدافش با ازبک‌ها، تیم‌ملی ایران و … گفت که در ادامه می‌خوانید:

 

*پس از سابقه بیش از ۱۰ سال هدایت یکی از بزرگترین تیم‌های ملی فوتسال جهان (اسپانیا)، انگیزه شما برای انتخاب ازبکستان چه بود؟

نکته حائز اهمیت برایم این بود که ازبکستان میزبان مسابقات جام‌جهانی بود و حضور در جام‌جهانی برایم اهمیت زیادی داشت. از طرف دیگر، احساس کردم این تیم می‌تواند به سطح خیلی بالایی برسد و پتانسیل پیشرفت زیادی دارد.

 

*آیا از زندگی و کار در کشور ازبکستان احساس خوبی دارید؟ فکر می‌کنید با سبک زندگی و ورزشی این کشور تطبیق پیدا کرده‌اید؟

بله، البته قطعاً به زمان بیشتری نیاز دارم تا به طور کامل با فرهنگ این کشور تطبیق پیدا کنم ولی در این کشور خوشحال هستم، زندگی خوب و راحتی در تاشکند دارم.

 

*آیا هنوز با فدراسیون فوتبال اسپانیا در بخش فوتسال همکاری دارید؟

در بخش تیم‌های ملی خیر، چرا که از جولای ۲۰۲۲ از آن‌ها جدا شدم ولی در بخش آموزش هنوز مسئول کمیته آموزش مربیان بوده و در حال تدریس و برنامه‌ریزی در این کشورهستم و به عنوان مدرس یوفا و فیفا هم فعالیت دارم.

 

*مسئولیت شما در فوتسال ازبکستان صرفاً محدود به تیم‌ملی بزرگسالان است یا در بخش‌های دیگر هم فعالیت دارید؟

مسئولیت من در تمامی بخش‌‌های توسعه و پیشرفت فوتسال ازبکستان است. پس از ورودم اقدام به راه‌اندازی تیم‌های ملی زیر ۲۰، ۱۹ و ۱۷سال کرده‌ایم و به زودی طرح شکل‌گیری تیم‌ملی فوتسال زیر ۱۵سال هم اجرایی خواهد شد. از طرف دیگر طرحی برای آموزش و ارتقاء دانش مربیان در این کشور توسط من در حال اجراست.

 

*ساختار لیگ، سطح بازیکنان تیم‌های پایه آموزش مربیان را در ازبکستان چطور ارزیابی می‌کنید؟

لیگ ازبکستان در حال پیشرفت است. هدف تیم ما سازمان‌دهی هرچه بیشتر لیگ این کشور، برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد جهت ارتقاء مربیان که کلید اصلی پیشرفت بازیکنان است.

 

*هدف تیم‌ملی ازبکستان در مسابقات آسیایی و جهانی پیش‌رو چیست؟

هدف اصلی ما کسب نتایج بهتر نسبت به دور قبل مسابقات است.

 

*ازبکستان همانند دیگر تیم‌های آسیایی قبلاً تحت هدایت یک مربی اسپانیایی بوده، آیا فلسفه شما در مسیر و ادامه کار پولپیس است یا شیوه کاری کاملاً متفاوت دارید؟

قطعاً فوتسال روز به روز در حال پیشرفت و تغییر است و نسبت به زمان حضور او شیوه کار از نظر ساختاری و تاکتیکی متفاوت‌تر شده است ولی به این نکته هم اذعان دارم که برآیند حضور او در ازبکستان مثبت بود و در برخی موارد ادامه مسیر را برای کار با بازیکنان برایم سهل‌تر کرد.

 

*در مسابقات آسیایی پیش‌رو شاهد حضور ۵ مربی اسپانیایی در ۵ کشور مختلف به علاوه یک مربی آرژانتینی که سابقه سال‌ها حضور به عنوان بازیکن و مربی در لیگ اسپانیا را دارد هستیم، رمز موفقیت مربیان اسپانیایی در کشورهای دیگر چیست؟

خب نکته کلیدی فرهنگ دیرینه فوتسال در اسپانیا است. سطح دانش و توسعه فوتسال در کشور ما بالاتر است و همین عامل باعث شده تا ما سالیانه از نظر آماری تعداد بیشتری از مربیان کارآزموده را تربیت کنیم. وجود مرکز تخصصی آموزش مربیان فوتسال و برگزاری دوره‌های متعدد به این امر کمک بیشتری کرده است.

 

*شما از سال ۲۰۰۸ تا کنون بارها در مسابقات بین‌المللی مختلف مقابل ایران قرارگرفته‌اید، سیر پیشرفت تیم‌ملی ایران را خصوصاً پس از پایان جام‌جهانی گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا ایران همچنان تیمی متکی به خلاقیت فردی است؟

ایران قطعاً پیشرفت زیادی در برخی موارد داشته اما به نظر من کیفیت نسل جدید فوتسال ایران مثل قبل نیست به همین دلیل جهت پر کردن این خلا مربیان این تیم باید به دنبال تقویت تاکتیکی بازیکنان باشند. حضور چند لژیونر ایرانی در لیگ‌های مثل اسپانیا و پرتغال و رقابت در سطح بالا قطعاً کمک کننده است. بازیکنان ایرانی از نظر تاکتیکی پیشرفت داشته‌اند.

 

*نظرتان در مورد تاثیر غیبت حسین طیبی در مسابقات آسیایی پیش‌رو چیست؟

به نظرم بدون شک غیبت حسین طیبی در تیم‌ملی فوتسال ایران احساس خواهد شد. طیبی بازیکنی است که می‌تواند در یک ثانیه در یک حرکت، سرنوشت بازی را عوض کند. از نظر تهاجمی قطعاً تیم‌ملی ایران خلاء این بازیکن را احساس خواهد کرد. ایران با حسین طیبی خیلی خطرناک‌تر از ایران بدون حسین طیبی است.

 

*به نظرم شما نسل جدید بازیکنان ایران پتانسیل حضور در فینال جام‌جهانی را دارند؟

قطعاً نسل جدید ایران سطح خوبی دارند، اگرچه نسبت به نسل‌های گذشته سطح پایین‌تری دارند و البته ۷-۸ تیم دیگر هم مدعی حضور در فینال جام‌جهانی هستند ولی قطعاً تجربه کسب شده توسط لژیونرهای ایرانی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

*عملکرد لژیونرهای ایرانی را در لیگ امسال اسپانیا چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم نمایش خوبی در یکی از بهترین لیگ‌های دنیا داشتند و توانستند با شرایط کشور ما تطبیق پیدا کنند. نکته حائز اهمیت این بود که لژیونرهای ایرانی در دو باشگاه مطرح اسپانیا (پالما و والدپنیاس) حضور داشتند که قطعاً عملکرد موفقشان نشان از سطح بالای این بازیکنان است.

 

*به عنوان مدرس فیفا به کشورهای زیادی در قاره‌های مختلف سفر کرده‌اید، به نظر شما کدام کشورها برنامه بهتری برای پیشرفت فوتسال خود در زمینه‌های مختلف دارند؟

خب قضاوت در این مورد کمی برایم سخت است چراکه از عملکرد بسیاری از کشورها بی اطلاع هستم ولی در مورد کشورهایی که در آن حضور داشتم آرژانتین برنامه خیلی خیلی خوبی دارد. در اروپا پرتغال از نظر سرمایه‌گذاری زمانی و همچنین برای دانش مربیان عملکرد خوبی داشته و ژاپن هم در میان کشورهای آسیایی بهترین برنامه‌ریزی را داشته است.

 

مصاحبه و ترجمه : فرحان غضبان

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.