کد خبر : 265789
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 9:07
-

۱۰ اتفاق جذاب جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ از حذف باورنکردنی ژاپن تا تکرار تاریخ توسط ایران + عکس

۱۰ اتفاق جذاب جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ از حذف باورنکردنی ژاپن تا تکرار تاریخ توسط ایران + عکس

هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا که با قهرمانی ایران به پایان رسید، با اتفاقات جذاب زیادی همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ با قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به پایان رسید. این رقابت‌ها با اتفاقات جذابی همراه بود که می‌خواهیم در این گزارش به آن‌ها اشاره کنیم.

۱. شکست ژاپن در اولین ایستگاه

اولین اتفاق عجیب جام که همه را شوکه کرد در گروه سوم رقابت‌ها رخ داد. در روز دوم جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴، تیم ملی فوتسال ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در گروه C برابر قرقیزستان قرار گرفت و در کمال ناباوری با نتیجه ۳ بر ۲ بازی را واگذار کرد تا در ادامه شرایط سختی داشته باشد.

۲. حذف باورنکردنی مدافع عنوان قهرمانی

دومین اتفاق عجیب جام هم مربوط به سامورایی‌ها بود. این تیم که در بازی نخست خود شکست خورده بود، در بازی دوم کره جنوبی را شکست داد و امیدوار بود تا در بازی آخر مقابل تاجیکستان، به یک پیروزی به دور بعدی صعود کند اما اتفاقات عجیبی در روز آخر مرحله گروهی رخ داد. ژاپنی‌ها در مقابل تاجیک‌ها نیز نتوانستند به پیروزی برسند و با تساوی دو بر دو متوقف شدند و به طرز باورنکردنی از جام ملت‌ها حذف شدند. این اولین باری بود که ژاپن در این مرحله حذف شده است. آن‌ها با این نتیجه از صعود به جام جهانی نیز بازماندند.

۳. صعود افغانستان به جام جهانی در اولین حضور

تیم ملی افغانستان در اولین دیدار خود با نتیجه سه بر یک مقابل ایران شکست خورد اما نوع بازی‌ آن‌ها نشان داد که این تیم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این تیم با هدایت مجید مرتضایی سرمربی ایرانی موفق شد در دیدارهای بعدی با یک تساوی مقابل کویت و یک پیروزی روبروی بحرین به دور بعدی صعود کند تا ماجراجویی این تیم ادامه‌دار شود. این تیم که اکثر بازیکنان آن در لیگ ایران بازی می کنند، در یک چهام با نتیجه دو بر یک مقابل تاجیکستان شکست خورد اما در پلی‌آف موفق شد در ابتدا عراق را شکست داده و بعد هم قرقیزستان را از پیش رو بردارد تا خود را به عنوان پنجمین نماینده آسیا در جام جهانی ۲۰۲۴ معرفی کند.

۴. یکی از اتفاق عجیب برای فوتسال‌دوستان ایرانی، پیروزی‌های سخت شاگردان وحید شمسایی مقابل رقیبان بود. ایران در بازی نخست مقابل افغانستان نتوانست همان ایران همیشگی باشد و به سختی حریف خود را از پیش رو برداشت. این تیم در بازی بعدی مقابل بحرین نیز از این تیمعقب افتاد و در نهایت با سختی فراوان به بازی برگشت و این دیدار را هم با برد پشت سر گذاشت. این دو بازی تعجب فوتسال‌دوستان را در پی داشت. البته شمسایی در طول برگزاری این بازی‌ها چندین بار اعلام کرد که تیم‌های آسیایی پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند و دیگر مانند گذشته دست و پا بسته نیستند.

۵. حذف عراق با مربی بزرگ برزیلی

تیم ملی فوتسال عراق حدود دو سال پیش با سید محمد ناظم‌الشریعه توانست پیشرفتی نسبی داشته باشد اما پس از ۱۳ ماه، سرمربی سابق تیم ملی ایران از عراق جدا و سرمربی کویت شد. پس از این جابجایی، کاکائو سرمربی برزیلی و سرشناس دنیای فوتسال، هدایت عراق را بر عهده گرفت تا فصل تازه‌ای در فوتسال این کشور شکل بگیرد. فدراسیون فوتبال عراق امیدوار بود که تیم ملی فوتسال این کشور با این مربی برزیلی به جام جهانی صعود کند. عراقی‌ها در مرحله گروهی توانستند به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کنند. آن‌ها در یک چهارم نهایی مقابل تایلند قرار گرفتند و در این دیدار نتیجه را واگذار کردند. شاگردان کاکائو در ادامه برای رسیدن به جام جهانی، به مرحله پلی‌آف رفتند اما در همان ابتدا مقابل افغانستان شکست خوردند تا آرزوهای خود را برای رسیدن به جام جهانی از دست بدهند.

۶. ناکامی ویتنام با سرمربی قهرمان جهان برای صعود به جام جهانی

تیم ملی فوتسال ویتنام یکی از تیم‌هایی بود که خیلی زود پروژه پیشرفت در فوتسال را کلید زد و حتی توانست در جام جهانی لیتوانی علاوه بر حضور، به دور بعدی هم صعود کند. این تیم در جام ملت‌های امسال خیلی امید داشت تا با دیه‌گو گیستوزی سرمربی سرشناس آرژانتینی که سابقه قهرمانی جهان را نیز دارد، بدرخشد و خود را در جمع چهار تیم برتر آسیا ببیند اما اتفاقات دیگری برای آن‌ها رقم خورد. ویتنام در دور گروهی با چهار امتیاز و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به میانمار به دور بعدی صعود کرد اما در یک چهارم به ازبکستان باخت و در پلی‌آف صعود به جام جهانی نیز نتیجه را به قرقیزها واگذار کرد تا از صعود به جام جهانی باز بماند.

۷. سرمربی سابق بارسلونا هم عربستان را نجات نداد

آندرئو پلازا سرمربی عربستان که سابقه هدایت بارسلونا را نیز در کارنامه خود دارد، در بازی‌های تدارکاتی عربستانی‌ها را خیلی امیدوار کرده بود اما این تیم در همان مرحله گروهی حذف شد تا ناکام بزرگ تی های آسیایی باشد.

۸. احمدعباسی یاد جام ملت‌های ۲۰۰۸ را برای شمسایی زنده کرد

در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۸، تیم ملی ایران در فینال توانست تایلند را با نتیجه ۴ بر صفر شکست دهد. آن بازی‌ها نیز به میزبانی تایلند برگزار می‌شد. در جام ملت‌های امسال نیز این اتفاق تکرار شد و ایران توانست در فینال البته این بار با نتیجه ۴ بر یک میزبان را شکست دهد و قهرمان شود. در سال ۲۰۰۸، وحید شمسایی با ۱۳ گل آقای گل شد و عنوان بهترین بازیکن جام را نیز از آن خود کرد. در جام ملت‌های امسال نیز سعید احمد عباسی که هم‌پست شمسایی است و شماره ۹ را نیز به تن می‌کند، توانست عنوان آقای گلی و بهترین بازیکن جام را کسب کند تا به نوعی تاریخ را تکرار کند.

۹. بازگشت باشکوه باقر محمدی به قفس توری ایران تکمیل شد

باقر محمدی در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا توسط کادرفنی تیم ملی به این تیم دعوت نشد و این رقابت‌ها را از دست داد. او بعد از این موضوع انگیزه‌اش را از دست نداد و تمام تلاشش را کرد تا دوباره به تیم ملی برگردد. او در این مدت به خواسته خود رسید و توانست با عملکرد درخشانش در تیم باشگاهی‌اش، به عنوان گلر اول تیم ملی شناخته شود. محمدی در طول بازی‌های جام ملت‌های آسیا عملکرد خوبی داشت اما در نیمه نهایی کاری کرد تا نامش در تایخ فوتسال ایران ثبت شود. او در ضربات پنالتی مقابل ازبکستان توانست دو ضربه پنالتی را مهار کند و امضای صعود ایران به فینال را بزند. در پایان جام ملت‌های آسیا، محمدی به عنوان بهترین دروازه‌بان جام انتخاب شد تا بازگشت او باشکوه‌تر شود.

۱۰. ایران تاج و تختش را از ژاپن پس گرفت

مهم ترین اتفاق هر جام، قهرمانی یک تیم است. در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ نیز ایران قهرمان شد اما طعم این قهرمانی برای ایران متفاوت بود. شاگردان شمسایی پس از از دست دادن جام قهرمانی در دوره قبل، هر روز عطش گرفتن انتقام از ژاپن برایشان بیشتر می‌شد اما حذف ژاپن در مرحله گروهی باعث شد تا همه چیز به کلی تغییر کند. ایران پس از حذف ژاپن با خیال راحت‌تری به مصاف حریفن رفت و در نهایت با یک بازی منطقی مقابل تایلند موفق شد تاج و تختش را در آسیا پس بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.